Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 335900 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #370 Gepost op: 21 november 2012, 15:16:26
Daarentegen is het een eigen terrein, dus dat betekent dus dat je zelfs aanwijzingen mag geven vanuit een jumbo-jet, maar er zullen nooit boetes kunnen worden gegeven, juist omdat het volgens mij privé terrein is.
Het doet in deze niet terzake of het een privé terrein is, maar of het een voor het openbaar verkeer openstaande weg is. Een private parkeergarage is ook privé terrein, maar wel openbare weg, en daar kan wel degelijk worden gehandhaafd. Zo gauw een weg geheel aan de openbare weg is onttrokken, kun je je eigen verkeersregels maken, en dan mag je desgewenst in een sinterklaaspak aanwijzingen geven aan het verkeer.

Daarnaast kun je volgens mij prima tekens geven vanaf een fiets. Kwestie van handigheid (staand op de trappers een stopteken geven kan best!)
Het kan de wetgever geen pepernoot schelen of het kan. Vanaf een motorfiets kan het ook. Op mijn hoofd staand kan het ook. Een verkeersregelaar dient zoveel mogelijk tekens te geven conform het RVV 1990. Dat is dus niet vanaf een fiets. Verder kun je je afvragen of je zo iemand serieus moet nemen. Een weggebruiker die het dus allemaal niet zo goed begrijpt negeert dus al of niet onbedoeld de aanwijzing. Sla je als verkeersregelaar mooi een modderfiguur.  :-X
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #371 Gepost op: 21 november 2012, 15:42:09
Het doet in deze niet terzake of het een privé terrein is, maar of het een voor het openbaar verkeer openstaande weg is. Een private parkeergarage is ook privé terrein, maar wel openbare weg, en daar kan wel degelijk worden gehandhaafd. Zo gauw een weg geheel aan de openbare weg is onttrokken, kun je je eigen verkeersregels maken, en dan mag je desgewenst in een sinterklaaspak aanwijzingen geven aan het verkeer.
Het kan de wetgever geen pepernoot schelen of het kan. Vanaf een motorfiets kan het ook. Op mijn hoofd staand kan het ook. Een verkeersregelaar dient zoveel mogelijk tekens te geven conform het RVV 1990. Dat is dus niet vanaf een fiets. Verder kun je je afvragen of je zo iemand serieus moet nemen. Een weggebruiker die het dus allemaal niet zo goed begrijpt negeert dus al of niet onbedoeld de aanwijzing. Sla je als verkeersregelaar mooi een modderfiguur.  :-X
Je zegt het zelf, de wet zegt dat vanaf een motorvoertuig niet mag, dus vanaf een fiets wel. Volgens mij laat het RVV de verschillende tekens zien, als jij die tekens vanaf een fiets kan geven...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #372 Gepost op: 21 november 2012, 17:37:04
Het mannetje in Bijlage 2 van het RVV zit niet op een fiets. Hij staat op zijn voetjes en neemt daarbij een bepaalde houding aan. Vanaf een fiets is het dus niet mogelijk om een aanwijzing conform de bijlage te geven. Dat de wet verder strikt genomen spreekt over aanwijzingen vanaf of vanuit een motorrijtuig en dat je dus wel aanwijzingen zou mogen geven vanaf een fiets of vanuit een tuktuk doet niets af aan de verplichting van een verkeersregelaar om zich zoveel mogelijk te houden aan de aanwijzingen uit het RVV. Doet hij dat niet, dan is het zijn eigen verantwoordelijkheid dat een weggebruiker die aanwijzing opvolgt. Doet een weggebruiker dat niet en ontstaat er daardoor een ongeval, dan ben je als verkeersregelaar de sigaar. Want dan mag je als verkeersregelaar uitleggen waarom jij met een fiets tussen je benen een of ander onbegrijpelijk stopteken zit te geven, en met een beetje pech krijg je dan de aansprakelijkheid aan je broek. En er is geen agent die zich gaat branden aan het uitdelen van een bekeuring aan iemand die een verkeersregelaar op een fiets voorbij is gereden.

Dus nogmaals: het zou strikt genomen misschien wel mogen om vanaf een fietsje een aanwijzing te geven, er is totaal geen vangnet voor het geval het misgaat. Zelfs niet als je perfect je stopteken vanaf een fietsje geeft.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #373 Gepost op: 22 november 2012, 10:56:19
Het mannetje in Bijlage 2 van het RVV zit niet op een fiets. Hij staat op zijn voetjes en neemt daarbij een bepaalde houding aan. Vanaf een fiets is het dus niet mogelijk om een aanwijzing conform de bijlage te geven. Dat de wet verder strikt genomen spreekt over aanwijzingen vanaf of vanuit een motorrijtuig en dat je dus wel aanwijzingen zou mogen geven vanaf een fiets of vanuit een tuktuk doet niets af aan de verplichting van een verkeersregelaar om zich zoveel mogelijk te houden aan de aanwijzingen uit het RVV. Doet hij dat niet, dan is het zijn eigen verantwoordelijkheid dat een weggebruiker die aanwijzing opvolgt. Doet een weggebruiker dat niet en ontstaat er daardoor een ongeval, dan ben je als verkeersregelaar de sigaar. Want dan mag je als verkeersregelaar uitleggen waarom jij met een fiets tussen je benen een of ander onbegrijpelijk stopteken zit te geven, en met een beetje pech krijg je dan de aansprakelijkheid aan je broek. En er is geen agent die zich gaat branden aan het uitdelen van een bekeuring aan iemand die een verkeersregelaar op een fiets voorbij is gereden.

Dus nogmaals: het zou strikt genomen misschien wel mogen om vanaf een fietsje een aanwijzing te geven, er is totaal geen vangnet voor het geval het misgaat. Zelfs niet als je perfect je stopteken vanaf een fietsje geeft.
Ofwel: leuke casus!  O0
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #374 Gepost op: 24 november 2012, 17:25:49
Vraagje van mijn kant:
18-jarige zoon rijdt met 3 biertjes op de scooter van zijn vriend om deze vriend naar huis te brengen, omdat die duidelijk meer gedronken had. Tsja, dan word je aangehouden en blaas je met 3 biertjes gewoon teveel.

Hij heeft nu de strafbeschikking (a 170 euro) binnen. Heeft dit consequenties voor zijn verdere loopbaanplannen? Hij wil komende zomer (weer) solliciteren bij de politie en doet nu het Veiligheidscollege. Grijze pas is al afgegeven, maar hij is bang dat deze domme fout hem in de toekomst zal nekken. Hij heeft het al wel op zijn stage gemeld en volgende week moet hij weer naar school dan zal hij het ook melden.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #375 Gepost op: 24 november 2012, 18:41:50
Heeft dit consequenties voor zijn verdere loopbaanplannen? Hij wil komende zomer (weer) solliciteren bij de politie en doet nu het Veiligheidscollege. Grijze pas is al afgegeven, maar hij is bang dat deze domme fout hem in de toekomst zal nekken. Hij heeft het al wel op zijn stage gemeld en volgende week moet hij weer naar school dan zal hij het ook melden.

Dat zou kunnen, art 8 van de Wegenverkeerswet is een misdrijf en wordt ook vast gelegd. Een tip; open en eerlijkheid.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #376 Gepost op: 24 november 2012, 20:04:44
Dat zou kunnen, art 8 van de Wegenverkeerswet is een misdrijf en wordt ook vast gelegd. Een tip; open en eerlijkheid.

Dat doet hij zeker. Daarom gaat hij het maandag al melden op school. En zal nooit meer met een druppel alcohol op scooter (of toekomst in auto) gaan.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #377 Gepost op: 24 november 2012, 20:20:41
Vaak zijn zaken uit een (ver) verleden geen heel groot obstakel, mits je openheid van zaken geeft en het binnen de grenzen van redelijkheid valt. Maar als je zo'n misdrijf begaat terwijl al eens hebt gesolliciteerd bij de politie... Dan is dit naar mijn mening niet echt meer een jeugdzonde te noemen.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #378 Gepost op: 24 november 2012, 21:03:42
Maw jij rijdt ook nooit te hard of iets dergelijks. Ja ik weet het verschil tussen misdrijf en overtreding. Maar ik weet ook dat hij het deed, omdat hij "slechts" 3 bier op had en die vriend veel meer. Normaal lopen ze dan ook terug, maar helaas net 1x niet en direct de klos.

Moraliserend kunnen we allemaal zijn, maar we zijn ook allemaal 17/18 jaar geweest. Ja het is dom daar zal je mij ook niet over horen. Ik drink zelf geen druppel en ben ook fel tegen alcohol in het verkeer.

Anyway, hij weet de mogelijke consequentie en ook die vriend voelt zich zwaar schuldig.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #379 Gepost op: 24 november 2012, 21:33:47
Maw jij rijdt ook nooit te hard of iets dergelijks. Ja ik weet het verschil tussen misdrijf en overtreding. Maar ik weet ook dat hij het deed, omdat hij "slechts" 3 bier op had en die vriend veel meer. Normaal lopen ze dan ook terug, maar helaas net 1x niet en direct de klos.

Moraliserend kunnen we allemaal zijn, maar we zijn ook allemaal 17/18 jaar geweest. Ja het is dom daar zal je mij ook niet over horen. Ik drink zelf geen druppel en ben ook fel tegen alcohol in het verkeer.

Anyway, hij weet de mogelijke consequentie en ook die vriend voelt zich zwaar schuldig.

Het kan een gevolg hebben bij een sollicitatie bij de politie maar dat hoeft zeker niet!  O0 Dus ik zou het gewoon proberen natuurlijk!
Als ze er naar vragen kun je inderdaad beter eerlijk zijn. Dan wordt meteen je integriteit getoetst.

Toch begint het mij inmiddels na meer dan 10 jaar politie-ervaring wel een beetje te jeuken als een jongeman met een scooter mij verteld dat hij "maar 3 biertjes" heeft gehad. Vaak blijkt dat het dubbele te zijn... En ook als iemand tegen mij zegt: "1x lopen we niet maar rijden we wel en zijn we direct de klos".... (hmmm jaja denk ik dan...)    ;)