Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 334027 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #400 Gepost op: 17 juni 2013, 20:37:05
Citaat van: DiNozzo link=msg=1174525 date=1371489957
Je kan hem proberen een volgteken te geven alleen is deze niet vastgelegd en hoeft daar dus niet aan voldaan te worden. Bovendien zal je daar staan zonder communicatie of bewapening en maak jij jezelf het daarmee heel moeilijk. Voor veel overtredingen is ook op kenteken te bekeuren en zal daar voor bekeurd worden.

Overigens hou ik mijzelf altijd voor dat ik maar voor 9 uur per dag betaald krijg. Iets moet wel heel brutaal of gevaarlijk zijn wil ik daar in mijn eigen tijd ook nog voor gaan schrijven.

Hoe doet een motorrijder dat dan? Die heeft ook geen stoptransparant op motor zitten en geeft mij een volgteken. Hoef ik dus ook niet te volgen?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


guest14264

  • Gast
Reactie #401 Gepost op: 17 juni 2013, 20:57:19
Meeste politiemotoren hebben een transparant, sommige op de achterkant boven  kenteken sommige boven of in de kofferbak en sommige ook soms aan de voorkant onder de vizier zo niet dan hebben ze wel iets anders waardoor ze kenbaar worden gemaakt.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #402 Gepost op: 17 juni 2013, 20:59:14
Daarom hebben de meeste politiemotors tegenwoordig gewoon stopborden voor en achter, en voor als zodanig herkenbare ambtenaren is een uitzondering:

Artikel 82

1.Weggebruikers zijn verplicht de aanwijzingen op te volgen die mondeling of door middel van gebaren worden gegeven door:
a. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaren,

b. de militairen van de Koninklijke Marechaussee voor zover niet behorend tot de in onderdeel a bedoelde ambtenaren,
c. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare verkeersregelaars, en
d. de personen die optreden tijdens de praktijklessen of het praktijkexamen in het kader van een opleiding tot verkeersregelaar of een cursus voor verkeersregelaars, voor de duur van deze praktijklessen of dit praktijkexamen en voor zover gebruik wordt gemaakt van de bij ministeriële regeling voor verkeersregelaars voorgeschreven kleding.
2.Bij het geven van aanwijzingen door middel van gebaren worden, voor zover mogelijk, de in bijlage II vastgestelde aanwijzingen gegeven.
3.Bestuurders zijn tevens verplicht de in bijlage II, onderdeel 8, vastgestelde aanwijzing om te stoppen op te volgen die wordt gegeven door daartoe bevoegde en als zodanig kenbare verkeersbrigadiers.
4.Weggebruikers zijn voorts verplicht te stoppen indien hen door een begeleider van een railvoertuig een stopteken volgens model F10 van bijlage 1, een rode vlag of een rode lamp wordt getoond.

Ben je in je eigen tijd in burger dan ben je niet als zodanig herkenbaar en bovendien is er geen formeel vastgelegde aanwijzing voor voltekens in Bijlage 2 van het RVV.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #403 Gepost op: 17 juni 2013, 21:09:14
Citaat van: DiNozzo link=msg=1174590 date=1371495554
Daarom hebben de meeste politiemotors tegenwoordig gewoon stopborden voor en achter, en voor als zodanig herkenbare ambtenaren is een uitzondering:

Artikel 82

1.Weggebruikers zijn verplicht de aanwijzingen op te volgen die mondeling of door middel van gebaren worden gegeven door:
a. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaren,

b. de militairen van de Koninklijke Marechaussee voor zover niet behorend tot de in onderdeel a bedoelde ambtenaren,
c. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare verkeersregelaars, en
d. de personen die optreden tijdens de praktijklessen of het praktijkexamen in het kader van een opleiding tot verkeersregelaar of een cursus voor verkeersregelaars, voor de duur van deze praktijklessen of dit praktijkexamen en voor zover gebruik wordt gemaakt van de bij ministeriële regeling voor verkeersregelaars voorgeschreven kleding.
2.Bij het geven van aanwijzingen door middel van gebaren worden, voor zover mogelijk, de in bijlage II vastgestelde aanwijzingen gegeven.
3.Bestuurders zijn tevens verplicht de in bijlage II, onderdeel 8, vastgestelde aanwijzing om te stoppen op te volgen die wordt gegeven door daartoe bevoegde en als zodanig kenbare verkeersbrigadiers.
4.Weggebruikers zijn voorts verplicht te stoppen indien hen door een begeleider van een railvoertuig een stopteken volgens model F10 van bijlage 1, een rode vlag of een rode lamp wordt getoond.

Ben je in je eigen tijd in burger dan ben je niet als zodanig herkenbaar en bovendien is er geen formeel vastgelegde aanwijzing voor voltekens in Bijlsge 2 van het RVV.

Maar zodra ik mijn politiepas laat zien ben ik dus als zodanig herkenbaar en mag ik het dus op deze wijze doen.  ;)

In de AI staat dat ik mij in burger moet legitimeren en mij als politie kenbaar moet maken.

Maar het is wel een leuke casus om voor een rechter uit te laten vechten, door een ander. Haha. Heb niet zo'n zin om daar heel veel tijd in te gaan steken.

Verder ben ik het wel met je eens dat het wel heel erg moet zijn voordat ik iemand aan de kant zet in me eigen tijd. Een kenteken noteren en dan op het bureau afhandelen werkt meestal ook goed.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #404 Gepost op: 17 juni 2013, 21:14:33
"Ik zag iemand zwaaien met een pasje maar ik had mijn lenzen niet in dus ik zag niet wat er op dat kleine kaartje stond". ^-^
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #405 Gepost op: 17 juni 2013, 21:19:46
Citaat van: DiNozzo link=msg=1174601 date=1371496473
"Ik zag iemand zwaaien met een pasje maar ik had mijn lenzen niet in dus ik zag niet wat er op dat kleine kaartje stond". ^-^

130 procedure  :P


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #406 Gepost op: 17 juni 2013, 21:24:57
Maar zodra ik mijn politiepas laat zien ben ik dus als zodanig herkenbaar en mag ik het dus op deze wijze doen.  ;)

In de AI staat dat ik mij in burger moet legitimeren en mij als politie kenbaar moet maken.

"Man zwaait met mapje in auto" maakt je niet herkenbaar als politieambtenaar. Ik denk ook niet dat een volgteken succesvol zal worden opgevolgd.

Ik denk dan ook dat deze casus moeilijk zal zijn en je alleen maar op kenteken kan verbaliseren.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #407 Gepost op: 17 juni 2013, 21:42:29
Citaat van: Bert65 link=msg=1174609 date=1371497097
"Man zwaait met mapje in auto" maakt je niet herkenbaar als politieambtenaar. Ik denk ook niet dat een volgteken succesvol zal worden opgevolgd.

Ik denk dan ook dat deze casus moeilijk zal zijn en je alleen maar op kenteken kan verbaliseren.

Ik maak me wel degelijk kenbaar als agent. Want ik doe dat op de voorgeschreven wijze d.m.v. de van rijkswege verstrekte politielegitimatiebewijs.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #408 Gepost op: 17 juni 2013, 21:58:12
Kenbaar is niet herkenbaar.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #409 Gepost op: 17 juni 2013, 22:03:03
Kenbaar is niet herkenbaar.
Om de discussie zuiver te houden: er staat 'kenbaar' in de regeling.