Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 336035 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #610 Gepost op: 18 september 2015, 15:43:23
De groene streep stelt niets voor. Deze geeft aan dat het een autoweg betreft maar, het belangrijkste, dat kan je zien aan de borden en niet aan de hectometerpaaltjes.
Kleurenblindheid komt vaker voor. Daarom zit bij een vki het rode licht altijd boven, staan er borden bij een fietspad, de afbeelding van een fiets op een fietsstrook en is de belijning wit of geel.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #611 Gepost op: 18 september 2015, 15:59:59
Citaat van: Bert65 link=msg=1373603 date=1442583803
en niet aan de hectometerpaaltjes.

Beg to differ. De snelheidsbeperking kan je daar wel zien:



ongeacht of het nou een autoweg is of niet.

De groene streep zegt niets anders dan dit (bron):

"Soorten strepen op de weg
De strepen geven aan wat de maximumsnelheid is die u op die weg mag rijden:
- dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur
- dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur;
- geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
De strepen veranderen niets aan de bestaande verkeersregels en maximumsnelheden op wegen buiten de bebouwde kom."
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #612 Gepost op: 18 september 2015, 18:33:53
Beg to differ. De snelheidsbeperking kan je daar wel zien:



ongeacht of het nou een autoweg is of niet.

De groene streep zegt niets anders dan dit (bron):

"Soorten strepen op de weg
De strepen geven aan wat de maximumsnelheid is die u op die weg mag rijden:
- dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur
- dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur;
- geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
De strepen veranderen niets aan de bestaande verkeersregels en maximumsnelheden op wegen buiten de bebouwde kom."
Je kan het er wel aan zien, maar daar geen rechten aan ontlenen. Dat kun je alleen aan de normale bebording, ik vermoed dat dat bedoeld wordt.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #613 Gepost op: 18 september 2015, 20:21:24
Dat is natuurlijk correct, vandaar mijn gebruik van het woord 'backup'.
Overigens geeft mijn citaat boven wel aan dat de groene streep kennelijk als primaire indicatie van de geldende maximumsnelheid gezien wordt en dat bijgevolg de aanduiding 'autoweg' (die vroeger behoudens andersluidende bebording automatisch 100 km/h betekende) secundair geworden is  (lijkt me). Natuurlijk komt in de praktijk een groene streep op een niet-autoweg niet of nauwelijks voor maar het directe verband is opgeheven, als ik het niet compleet mis heb. Daarom vind ik het opmerkelijk dat voor een degelijk primair signaal iets gekozen is dat voor sommigen onherkenbaar blijkt.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #614 Gepost op: 18 september 2015, 22:00:18
Jouw citaat geeft helemaal niet aan dat de groene streep een primaire indicatie geeft voor de maximum snelheid. Dat wordt gedaan in het laatste deel van jouw citaat: " de strepen veranderen niets aan de bestaande verkeersregels en maximumsnelheden op wegen buiten de bebouwde kom". De streep zegt niets over de maximum snelheid op die weg; de bebording kan daar het verschil in maken.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #615 Gepost op: 18 september 2015, 22:59:18
Sorry, ik was misschien niet zo duidelijk, maar de bronsite van het citaat noemt de strepen 'essentiële herkenbaarheidskenmerken', wat op mij behoorlijk primair overkomt. Overigens zijn natuurlijk de voorafgaande A01-borden eigenlijk leidend. De laatste zin in mijn citaat doelt m.i. daarop, d.w.z. dat de strepen niet in strijd kunnen zijn met de voorafgaande A01. Dat neemt niet weg, nee, versterkt juist mijn interpretatie dat de strepen (mede) primair zijn. In tegenstelling tot de A01 zijn de strepen niet alleen aan het begin van het wegvak opgesteld waarvoor ze gelden maar integendeel continu aanwezig. Op zich een goed idee, behalve dus dat ze niet voor iedere bestuurder waarneembaar blijken, vandaar mijn verwondering.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #616 Gepost op: 18 september 2015, 23:05:23
Ik vind die strepen compleet overbodig. Er zijn mensen die ze blijkbaar niet kunnen zien maar er zijn meer mensen die ze niet opmerken of weten wat de betekenis is. Dit is weggegooid geld.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #617 Gepost op: 18 september 2015, 23:15:00
Tja... de wegbeheerder en wetgever vonden het kennelijk nuttig.
Maar vooralsnog krijgt het in geen enkel ander land navolging (correct me if I'm wrong).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #618 Gepost op: 18 september 2015, 23:20:06
Citaat van: Bert65 link=msg=1373736 date=1442610323
Ik vind die strepen compleet overbodig. Er zijn mensen die ze blijkbaar niet kunnen zien maar er zijn meer mensen die ze niet opmerken of weten wat de betekenis is. Dit is weggegooid geld.
Opzich is het wel een handige geheugensteun voor de lange N wegen waarbij er geen afslagen zijn er er dus ook geen verplicht bord geplaatst hoeft te worden. Dat er hier niet veel aandacht aan besteed is door de overheid in de media ja daar kan je veel over vinden, maar dat ligt niet aan het plan. Wat ik wel weer ergerlijk vind is dat niet alle gemeenten de wegen laten belijnen volgens de regels. Dus belijning die bij een 60 weg hoort en dan er 80 km van maken als max etc.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #619 Gepost op: 18 september 2015, 23:24:55

Opzich is het wel een handige geheugensteun voor de lange N wegen waarbij er geen afslagen zijn er er dus ook geen verplicht bord geplaatst hoeft te worden. Dat er hier niet veel aandacht aan besteed is door de overheid in de media ja daar kan je veel over vinden, maar dat ligt niet aan het plan. Wat ik wel weer ergerlijk vind is dat niet alle gemeenten de wegen laten belijnen volgens de regels. Dus belijning die bij een 60 weg hoort en dan er 80 km van maken als max etc.
Dat klopt of wat ik ook tegenkwam: op een 80 km weg de verkeerde belijning aanbrengen waardoor het 100 leek en dan met borden de snelheid regelen.