Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 336912 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PeterK90

  • Aspirant N4 Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #690 Gepost op: 10 mei 2016, 21:17:15
Uit onderzoek blijkt toch echt wat anders

En dat is een representatieve test tussen 2 automerken? Ik denk dat vooral de banden een rol spelen.
Vooral het formaat banden denk ik inderdaad.
19 inch maakt nou eenmaal minder omwentelingen dan bijvoorbeeld een 15 inch. Dus denkt de auto waarschijnlijk dat hij langzamer rijd dan daadwerkelijk het geval.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk



-Ronald-

  • Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #691 Gepost op: 11 mei 2016, 07:58:30
Citaat van: PeterK90 link=msg=1423358 date=1462907835
Vooral het formaat banden denk ik inderdaad.
19 inch maakt nou eenmaal minder omwentelingen dan bijvoorbeeld een 15 inch. Dus denkt de auto waarschijnlijk dat hij langzamer rijd dan daadwerkelijk het geval.
Niet helemaal waar ;)
Als je een auto van een grotere maat velg voorziet, dan zoek je daar de juiste bandenmaat bij zodat je ongeveer om dezelfde omtrek van de band uitkomt (in centimeters). Je zult (bijna) nooit een 100% gelijkende omtrek bandenmaat vinden, dus het kan altijd iets gaan afwijken +/- waarmee de teller iets meer of minder zal gaan afwijken tov de velgen met een kleinere diameter.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #692 Gepost op: 21 mei 2016, 01:20:01
Ik heb een vraag, en het kan goed dat deze al ergens op het forum beantwoord is.....

RVV artikel 2 lid 2: De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen.
RVV artikel 49 lid 2: Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan.Bestuurders moeten voetgangers die willen oversteken voor laten gaan.
Situatie: Je rijdt op een voorrangsweg binnen de bebouwde kom. Dwars over deze voorrangsweg bevindt zich een fietsoversteekplaats, waarbij de fietsers geen voorrang hebben/geen voorrang verleent dient te worden. Hiernaast bevindt zich een voetgangersoversteekplaats (zebrapad), waarbij de bestuurders de voetgangers die willen oversteken voorrang dienen te verlenen. Er komt een fietser aanfietsen.

Je voelt 'm waarschijnlijk al aankomen:

De fietser heeft geen voorrang, dus dient van zijn/haar fiets af te stappen. Hierdoor wordt de fietser een voetganger. Wanneer deze dit op een zebrapad doet, dient de bestuurder de voetganger (met fiets in de hand) voorrang te verlenen. In dergelijke situaties heb ik altijd mijn twijfels. Voorrang moet de voetganger natuurlijk krijgen, niet nemen maar dan nog: Wat is de juiste manier van handelen?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #693 Gepost op: 21 mei 2016, 01:54:34
Citaat van: honderd link=msg=1425172 date=1463786401
De fietser heeft geen voorrang, dus dient van zijn/haar fiets af te stappen. Hierdoor wordt de fietser een voetganger. Wanneer deze dit op een zebrapad doet, dient de bestuurder de voetganger (met fiets in de hand) voorrang te verlenen. In dergelijke situaties heb ik altijd mijn twijfels. Voorrang moet de voetganger natuurlijk krijgen, niet nemen maar dan nog: Wat is de juiste manier van handelen?
Daarbij moet je je iets afvragen: Kun jij verwachten dat de fietser afstapt?

In het beginsel heeft de fietser geen voorrang op een zebrapad, en zegt de wet dat een voetganger bij aanstalt al voor moet worden gelaten. Maar het is geen voetganger maar een fietser die heeft geen voorrang.... Tot je aankomt op de zwakkere verkeersdeelnemer.......
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #694 Gepost op: 21 mei 2016, 08:28:50


De fietser heeft geen voorrang, dus dient van zijn/haar fiets af te stappen. Hierdoor wordt de fietser een voetganger. Wanneer deze dit op een zebrapad doet, dient de bestuurder de voetganger (met fiets in de hand) voorrang te verlenen. In dergelijke situaties heb ik altijd mijn twijfels. Voorrang moet de voetganger natuurlijk krijgen, niet nemen maar dan nog: Wat is de juiste manier van handelen?
Eigenlijk omschrijf je het al zoals het is: de fietser heeft geen voorrang maar zodra deze van de tweewieler afspringt en het zebrapad gaat gebruiken, is hij voetganger geworden en moet je deze voor laten gaan.

Een andere keer haal jij je voordeel door met regels te spelen:
Je nadert een voorrangsweg en op de voorrangsweg rijdt een fietser. Deze wil je voor laten gaan maar nu twijfelt de fietser en stapt af. Hij is nu voetganger geworden, doet niet mee in de voorrang en nu mag jij eerst.


guest16442

  • Gast
Reactie #695 Gepost op: 21 mei 2016, 15:41:54
Ik stond een tijd terug in de metro en toen was er iemand die de metrodeur open probeerde te houden, omdat hij het blijkbaar dusdanig belangrijk vond met iemand van buiten de metro te communiceren dat de metro daar maar even voor moest wachten. De deur ging na zijn gesprek niet meer dicht en de metrobestuurder moest eraan te pas komen om de deur dicht te forceren [ondertussen zat de 'dader' al op een zitplaats]. Op dat moment wist ik niet of je iemand hiervoor kunt bekeuren en ik was in m'n vrije tijd in burger [ik moet toegeven dat ik enigszins terughoudend ben met het optreden als ik in burger ben]. Ik heb er verder dus niets mee gedaan. Ik was echter wel nieuwsgierig wat ik er mogelijk mee kan doen...

Ik ben thuis gaan bladeren en ik kwam op de volgende feitcodes uit:
- p E 120 b: "de bediening en het gebruik van een vervoermiddel te verhinderen of belemmeren" (230 euro);
- p E 129 g: "het op andere wijze veroorzaken of kunnen veroorzaken van hinder, gevaar, verontreiniging of beschadiging" (90 euro).

Ik zou persoonlijk denk ik voor p E 120 B á 230 euro gaan in deze casus. Hoe denken jullie daarover?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #696 Gepost op: 21 mei 2016, 17:15:51
Ik was altijd in de veronderstelling dat iemand met een fiets aan de hand nog steeds een bestuurder is en geen voetganger, hij bestuurt immers nog steeds de fiets alleen hij drijft em niet aan door de trappen.

Als mijn motor van de auto uitvalt en ik duw hem verder, terwijl ik met 1 hand ook nog stuur. Ben ik dan ook een voetganger?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #697 Gepost op: 21 mei 2016, 19:09:06
Het theorieboek zegt hierover:
Citaat
Iemand die op de weg loopt met een fiets, een bromfiets of een motorfiets aan de hand is geen bestuurder, maar een voetganger.

Je auto wordt niet genoemd...

En de wettekst:
Citaat
Artikel 2 RVV:

2. De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #698 Gepost op: 21 mei 2016, 20:18:58
Ok, is even dit in het forum gooien.

Enige tijd geleden is door de rechtbank besloten dat een alcoholslot niet meer opgelegd kon worden omdat deze door het RDW word opgelegd en de bestuurder hierdoor 2 maal gestraft word voor hetzelfde feit. (Ik hoop dat ik het zo goed verwoord heb)

Is er al eens door een slimme advocaat geprobeerd om, gezien het voorstaande, iemand onder de EMG of (l)EMA uit te laten komen?  Dit is in wezen ook een dubbele bestraffing voor de bestuurder namelijk, die door 2 partijen opgelegd word.


Ik heb hier zelf niet mee te maken op het moment, gewoon nieuwschierig.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #699 Gepost op: 21 mei 2016, 20:47:40
Citaat van: batoutofhell link=msg=1425265 date=1463854738
Ok, is even dit in het forum gooien.

Enige tijd geleden is door de rechtbank besloten dat een alcoholslot niet meer opgelegd kon worden omdat deze door het RDW word opgelegd en de bestuurder hierdoor 2 maal gestraft word voor hetzelfde feit. (Ik hoop dat ik het zo goed verwoord heb)

Is er al eens door een slimme advocaat geprobeerd om, gezien het voorstaande, iemand onder de EMG of (l)EMA uit te laten komen?  Dit is in wezen ook een dubbele bestraffing voor de bestuurder namelijk, die door 2 partijen opgelegd word.


Ik heb hier zelf niet mee te maken op het moment, gewoon nieuwschierig.

EMG en EMA zijn geen straffen, maar cursussen ;D

Off-topic: Sorry, ben geen mierenneuker maar 3x *wordt e050
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.