Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 336059 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #120 Gepost op: 21 november 2011, 15:40:25
En dan heb ik het niet over een lege snelweg waar je met 130 km/u van de rechterstrook naar de linker gaat,
Dat doe ik inderdaad regelmatig, als ik zie dat iemand langzamer gaat invoegen. Een soort 'geanticipeerd' inhalen zeg maar :P

Nog een leuke: klein rood autootje (107 ofzo) op de rechterbaan met ongeveer 100. Ik op de invoegstrook. Auto maakt ruimte (volkomen nutteloos, amper verkeer), ik voeg in maar bouw snelheid op tot 120 (immers: autosnelweg). Ruimtemaker is vervolgens boos dat ik er rechts voorbij kom....  ::) ;D


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #121 Gepost op: 21 november 2011, 15:41:14
Tja, als u voor een zebra staat en er komt een ononderbroken stoet voetgangers over die zebra, dan mag u ook wachten tot u een ons weegt.
Tja, als u voor een rood verkeerslicht staat die niet meer op groen wil, dan mag u ook wachten tot u een ons weegt.
Tja, als een agent u zegt dat u blijft staan totdat u een oprijteken krijgt, dan mag u ook wachten tot u een ons weegt.

Maar kennelijk is dat in Nederland niet meer belangrijk, en moet het egoïstische in de mens in het verkeer de boventoon voeren. Ik wil naar huis, dus men laat mij er maar tussen. Ik wil naar huis, dus ik wurm mij wel een keer door die voetgangers op de zebra. Ik wil naar huis, dus als ik te lang voor rood sta dan rijd ik wel door. Ik wil naar huis, dus als die agent zegt dat ik moet blijven staan rijd ik lekker toch door.

Dit egoïstische in de mens is niet onderwerp van onze discussie. De invoegers zelf treffen (meestal) geen blaam: zij passen hun snelheid aan en voegen in. En bij file kan dat betekenen dat zij invoegen met 5 km/u i.p.v. met 90 km/u. (Jammer genoeg is wel vaak het invoegpunt de oorzaak van de file, maar dat terzijde.) Het punt is juist dat er op de hoofdrijbaan semi-egoïstische mensen zijn die goed bedoeld ruimte maken voor een klein aantal invoegers, maar daardoor achter zich veel meer weggebruikers hinderen.

En dan heb ik het niet over een lege snelweg waar je met 130 km/u van de rechterstrook naar de linker gaat, maar over de meeste situaties waarin er verkeer voor, naast en achter je rijdt. Overigens durf ik rustig te stellen dat je zelfs op een lege snelweg geen enkel voordeel genereert als je bij 130 km/u ruimte gaat maken. Tegen de tijd dat de invoeger op snelheid is over de hem beschikbare lengte van de invoegstrook, ben jij hem óf al voorbij óf hij is sneller dan jou. Maar ja, dat idee is bij de meeste mensen niet in de bovenkamer te krijgen. Nee, we zien iemand ergens op de toerit rijden, die misschien wel eens ergens wil invoegen, laten we maar alvast veel ruimte maken...
Even daar buiten gelaten of je me nu een egoïst noemt omdat ik naar huis wil...

Als ik vooruit kijk, en dat doe ik, en ik rijd 120-125 op de cruise control, en ik zie op een overzichtelijke toerit een stroom auto's die gaan invoegen, kan ik 3 dingen doen :
1: Lekker op mijn baan blijven en denken : Jullie moeten je aanpassen dus jullie wachten maar even.
2: Links spiegelen, achter me scannen en als er ruimte is, ruimte maken zodat alle auto's die bezig zijn met invoegen gewoon de snelweg op kunnen.
3: Afremmen zodat ze vóór me kunnen invoegen.

Wat is nu dan de minst egoïstische gedachte? ( en dan heb ik het over een moment dat het verkeer normaal stroomt, dat je als je file rijdt niet naar links moet gaan snapt een ieder, dan kan je beter zoals ik al zei, een auto voor laten gaan en weer aansluiten).
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #122 Gepost op: 21 november 2011, 18:37:05
(...) Nog een leuke: klein rood autootje (107 ofzo) op de rechterbaan met ongeveer 100. Ik op de invoegstrook. Auto maakt ruimte (volkomen nutteloos, amper verkeer), ik voeg in maar bouw snelheid op tot 120 (immers: autosnelweg). Ruimtemaker is vervolgens boos dat ik er rechts voorbij kom....  ::) ;D
Precies een voorbeeld van wat ik bedoel. Volkomen nutteloos ruimte maken, zoals u zelf zegt. Waarschijnlijk was u het autootje zelfs op de invoegstrook nog voorbij gereden als u tot het einde door was gereden, en anders was het een kleine moeite geweest om achter dit autootje in te voegen en er alsnog langs te gaan.

Even daar buiten gelaten of je me nu een egoïst noemt omdat ik naar huis wil...
Ik noem niemand een egoïst en dat is ook niet de bedoeling; ik ken u verder niet dus wie ben ik om u een egoïst te noemen. Ik zeg alleen dat "het egoïstische in de mens" in het verkeer kennelijk vaak naar buiten komt.

Als ik vooruit kijk, en dat doe ik, en ik rijd 120-125 op de cruise control, en ik zie op een overzichtelijke toerit een stroom auto's die gaan invoegen, kan ik 3 dingen doen :
1: Lekker op mijn baan blijven en denken : Jullie moeten je aanpassen dus jullie wachten maar even.
2: Links spiegelen, achter me scannen en als er ruimte is, ruimte maken zodat alle auto's die bezig zijn met invoegen gewoon de snelweg op kunnen.
3: Afremmen zodat ze vóór me kunnen invoegen.

Wat is nu dan de minst egoïstische gedachte? ( en dan heb ik het over een moment dat het verkeer normaal stroomt, dat je als je file rijdt niet naar links moet gaan snapt een ieder, dan kan je beter zoals ik al zei, een auto voor laten gaan en weer aansluiten).
Er zitten wat mij betreft veel te veel onduidelijkheden in de situatiebeschrijving, dus in feite zou alles nog kunnen:
1. Stel dat u nog ruim verwijderd bent van de invoeger maar al wel de stroom auto's kunt zien. Dan blijft u dus lekker op uw rijstrook, en dan ziet u bij de invoeger wel hoe de toestand is en dan kunt u alsnog besluiten wat u gaat doen.
2. Stel dat u ter hoogte van de invoeger bent, en er rijdt juist voor u en naast u op de invoeger een setje auto's die een klein beetje langzamer dan u rijden, dan kunt u links spiegelen en scannen en alvast naar links gaan om de invoegers gelegenheid te geven zodat u in feite aan het inhalen bent.
3. Stel dat u ter hoogte van de invoeger bent, en er rijdt voor u dat setje auto's die net zo snel rijden als u, dan kunt u zelf een beetje afremmen om deze auto's gelegenheid in te voegen, zonder dat u dus zelf naar links gaat en een inhaalmanoeuvre start die u niet kunt afmaken omdat de snelheid gelijk is.

Waar het mij om gaat, is dat veel te veel mensen al veel te vroeg kiezen voor optie 2. Nog zeker 200-300 meter verwijderd van de invoegstrook, lekker 120 karrend, ergens nog in de bocht van de toerit een autootje zien aankomen en hoppatee "alvast" naar links om ruimte te maken, en dan bij de invoegstrook tot de conclusie komen dat je deze auto al voorbij bent of dat de invoeger al vooruit gespeerd is, met als gevolg dat je zonder ook maar een auto in te halen terug naar rechts kan. En dan van zichzelf vinden dat men goed kan anticiperen. Nee, je hebt dan 500 meter onnodig links gereden.

Ik heb geen enkel probleem met mensen die al naast de invoegstrook rijden (dus correct kunnen inschatten hoe snel men zelf rijdt en hoe snel de invoeger rijdt) en dan overwegen om efficiënt ruimte te maken. Ofwel door even een beetje gas los te laten of gas bij te geven, ofwel door zich zelf aan te passen aan de linkerstrook en daarop in te voegen en met de stroom mee te rijden.
(U begrijpt dat ik dan ook een fervent voorstander ben van een inhaalverbod voor vrachtwagens, aangezien deze te pas en te onpas het voertuig op de linkerstrook duwen en daarbij de stroom volledig lam leggen voor een 2 km/u harder dan zijn voorganger. Een bekende Waterstater noemt het "olifantenraces". Kennelijk is het "egoïstische" ook in deze vrachtwagenchauffeurs duidelijk aanwezig.)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #123 Gepost op: 21 november 2011, 20:43:06
Ach ... ik heb nu een aantal proffesionele meningen gehoord over het poldermodelpolitiekcorrecteplaatsmakenvooreeninvoeger ... En ik moet eerlijk zeggen ... zolang je een ander niet hindert door een vrij stuk asfalt te benutten ... laat lekker gaan.
Waar ik me eigenlijk veel harder aan stoor is de zogenaamt politiek correcte actie die mensen uitvoeren als ze weten dat over 600/900/1500 meter 2 rijbanen in 1 overgaan en dan alvast van rijbaan wisselen "omdat het zo a-sociaal is" om pas op het laatste moment naar de gewenste rijbaan te gaan. (uiteraard als er geen "ritsborden" geplaatst zijn)
Resultaat:
- 1 maal file vanwege flessehalssituatie,
- etterlijke meters onbenut asfalt waar niets mis mee is,
- irritaties als "aso's" er alsnog voorbij rijden want dan wordt hun file langer, (vooral vrachtwagens willen hun massa wel eens opvoedkundig gebruiken)
- irritaties als die "aso's" willen invoegen, (ze wachten maar ... dat deed ik ook)

Ik ben vaak zoooooooo blij dat ik mijn meeste kilometers op de motor maak.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #124 Gepost op: 21 november 2011, 22:52:38
Even een opfrissertje voor zij die zich eens of meer in het verkeer begeven:

Artikel 34 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

Hoofdstuk II. Verkeersregels § 13. Gebruik van lichten tijdens het rijden

Artikel 34
1. Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
2. Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.

Als u voor het een of ander herinnerd moet worden door een politieagent, rekenen zij daar de volgende tarieven voor:
Citaat van: http://www.om.nl
Mistachterlicht voeren als dit niet is toegestaan
€100

Geen achterlicht overdag bij belemmerd zicht
€100

Geen dim of grootlicht overdag bij belemmerd zicht
€100


KUPO

  • Ziekenhuis Beveiliger.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
  • Praktijkopleider Beveiliger 2 , BHV Ploegleider
Reactie #125 Gepost op: 23 november 2011, 19:00:35
Ik had laatst een discussie met een collega:
We zagen een lesauto rijden waar bij de instructeur niet hand free zat te bellen.
Volgens mij was deze man stafbaar om dat hij naar mijn idee de wettelijke bestuurder is.
Volgens mijn collega was hij dat  niet om dat hij niet op de bestuurders plaats zit en dus
Niet de feitelijk bestuurder is.
Have a safe and productive day


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #126 Gepost op: 23 november 2011, 19:02:56
Het verbod op het vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden geldt niet voor de rij-instructeur.

Uit het feitenboekje:
m R 545
als bestuurder van een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of
gehandicaptenvoertuig met motor tijdens het rijden een mobiele telefoon
vasthouden
staande houden; controleren of het een echte telefoon betreft; noteer merk
en type; feitcode geldt niet voor fietser en rij-instructeur


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #127 Gepost op: 23 november 2011, 19:04:09
Het verbod op het vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden geldt niet voor de rij-instructeur.

Want? Bij een ongeval, snelheidsovertreding, etc. wordt de instructeur gezien als bestuurder dus waarom geldt dat hier niet voor?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #128 Gepost op: 23 november 2011, 19:11:16
In het artikel wordt gesproken over "degene die het voertuig bestuurt" i.p.v. bestuurder. Door deze nuance is de rij-instructeur uitgesloten van dit feit.
Citaat van: RVV1990
Artikel 61a
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #129 Gepost op: 23 november 2011, 19:19:32
Ok, helder. Bedankt voor de verduidelijking  :)

Mijn vader heeft een rijschool en geeft zelf met name motorrijles, als hij aangehouden wordt pakt hij snel zijn portofoon  >:D