Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 334104 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #170 Gepost op: 6 januari 2012, 18:32:04
Dit is een veronderstelling/aanname/fabel waar menig collega vanuit gaat. Ik had er laatst een discussie over op school met een algemeen juridisch docent die dat toch echt ontkrachtte. Wellicht als je iemand tegen het verkeer in de snelweg opstuurt (oftewel iemand in gevaar brengt) maar anders is iemand gewoon zelf verantwoordelijk voor zijn handelen.
Dit is ons aangeleerd dat op moment dat ik de transparant aanzet (of ik geef een teken met de rode kegel) dat ik verantwoordelijk ben voor de veiligheid van diegene die dit moet opvolgen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #171 Gepost op: 6 januari 2012, 18:49:41
Dit is ons aangeleerd dat op moment dat ik de transparant aanzet (of ik geef een teken met de rode kegel) dat ik verantwoordelijk ben voor de veiligheid van diegene die dit moet opvolgen.

Maak jij niet de vergissing met dat jij verantwoordelijk bent voor de veilligheid op de te stoppen plaats?
bv. vluchtstrook aan de af/oprit tov vluchtstrook met 130km/h verkeer ernaast?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #172 Gepost op: 6 januari 2012, 18:53:58
Maak jij niet de vergissing met dat jij verantwoordelijk bent voor de veilligheid op de te stoppen plaats?
bv. vluchtstrook aan de af/oprit tov vluchtstrook met 130km/h verkeer ernaast?
Het zou best kunnen dat dat zo wordt aangeleerd hoor, een coach van mij heeft het ook wel eens beweerd. Het is alleen zo dat niemand dat ook zwart op wit kan tonen ::)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #173 Gepost op: 6 januari 2012, 19:22:32
Of je zegt het licht sprong op rood terwijl we net optrokken bij groen (wij waren de eerste auto voor het stoplicht) dan ben ik wat minder coulant.
Volgens mij komt na groen nog oranje.......die bewering kan dus al niet waar zijn.........    ;)

Maar ik kan meerdere verkeerslichten die na amper 1 auto er door al op oranje (=stoppen indien mogelijk en stoppen is dan mogelijk want ik rij dan stapvoets) springen en vervolgens op rood.      
Deze verkeerslichten zijn vaak in combinatie met een busverkeerslicht. Waarbij de buschauffeur weet dat hij/zij wit licht krijgen dus rijden zij met een behoorlijke snelheid op het kruispunt af.............

Maar wat ik al zei   ik zal na het (opnieuw) groene licht achter de politie/douane wagen gaan staan die me "staat op te wachten", uitleggen aan de ambtenaar dat ik oranje licht en daarna rood licht kreeg.  Het is aan hem/haar om mij wel of niet te geloven.    
Geen idee waarom ik daarom zou liegen.
(ik hoop dat een ambtenaar geen dingen aanneemt omdat anderen.............. :-X    al heb ik daar wel weer beeld bij )

Als ik niet geloof zou worden dan ga ik zeker in protest.  Wel heel even bij hem/haar daarna maar bij de officiële weg.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #174 Gepost op: 6 januari 2012, 20:16:12
Maar ik kan meerdere verkeerslichten die na amper 1 auto er door al op oranje (=stoppen indien mogelijk en stoppen is dan mogelijk want ik rij dan stapvoets) springen en vervolgens op rood.      
Deze verkeerslichten zijn vaak in combinatie met een busverkeerslicht. Waarbij de buschauffeur weet dat hij/zij wit licht krijgen dus rijden zij met een behoorlijke snelheid op het kruispunt af.............
Dit soort lichten zijn ook bekend bij de diensten die deze in de regio hebben, en daarnaast als er gelijk een bus langs dendert dan is het verhaal ook wel een stukje geloofwaardiger dan als er een halve minuut alles stil staat. Maar volgens mij zijn we een beetje af gegaan van de originele vraag, misschien dat een mod het kan afsplitsen?
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #175 Gepost op: 7 februari 2012, 20:05:51
Vandaag kwam ik tijdens mijn werk, in de buurt van Kootwijkerbroek, een VW Caddy tegen zonder kenteken platen.

I.p.v. kenteken zat hier een 25km/h sticker en aan de achterkant zat een afgeknotte driehoek voor langzaam rijden verkeer.

Mag/kan dit? Als dit mag, zitten hier nog regels aan verbonden?
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #176 Gepost op: 7 februari 2012, 20:08:03
Vandaag kwam ik tijdens mijn werk, in de buurt van Kootwijkerbroek, een VW Caddy tegen zonder kenteken platen.

I.p.v. kenteken zat hier een 25km/h sticker en aan de achterkant zat een afgeknotte driehoek voor langzaam rijden verkeer.

Mag/kan dit? Als dit mag, zitten hier nog regels aan verbonden?
ja dat mag, dan is het voertuig aangepast dat het niet sneller kan dan 25km/h, en het voertuig is dan verzekert als zijnde landbouwvoertuig. Vandaar die afgeknotte driehoek.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #177 Gepost op: 7 februari 2012, 20:16:37
Vandaag kwam ik tijdens mijn werk, in de buurt van Kootwijkerbroek, een VW Caddy tegen zonder kenteken platen.

I.p.v. kenteken zat hier een 25km/h sticker en aan de achterkant zat een afgeknotte driehoek voor langzaam rijden verkeer.

Mag/kan dit? Als dit mag, zitten hier nog regels aan verbonden?
Zo 1 zag ik een tijdje terug tussen Garderen en Voorthuizen, betrof een Grijze Caddy, wellicht dezelfde?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #178 Gepost op: 7 februari 2012, 23:34:53
In geval van een Caddy mag het, met heel veel mitsen, wel. Een gewone personenauto hiervoor ombouwen kan bijvoorbeeld weer niet op een paar maars na.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #179 Gepost op: 27 februari 2012, 12:37:11
Topic over het BPM en MRB afgesplitst naar een eigen topic. Daar het niks met de verkeerswetgeving te maken heeft.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=61161.0