Vragen over overige wetgeving

Auteur Topic: Vragen over overige wetgeving  (gelezen 177212 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #120 Gepost op: 26 juli 2012, 15:37:26
Volgens de agent reed mijn oom ,80 km/u, op zijn teller en kreeg hij wel bericht van CJIB over het verdere verloop.
Mijn oom kwam net bij ons vandaag vanwege mijn broertje en dus was hij van slag.
Verder vond hij het uniform ook apart, het klopte op 1 of andere manier niet.

Ik zei tegen mijn oom, noteer volgende keer het kenteken, vraag om ID, bel desnoods 0900-8844 of vraag om een opvallende wagen als je het niet vertrouwd.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #121 Gepost op: 26 juli 2012, 19:57:22
Als een agent in uniform is hoeft de legitimatie alleen op verzoek getoond te worden. Is hij in burger dan hoeft dit niet. Als hij dit verzuimd of weigert dan kan je daar over een klacht doen. Dat doet niets af aan het proces-verbaal.

Een afschrift van het proces-verbaal moet zoveel mogelijk afgegeven worden maar als dit niet kan of gebeurd levert dat geen vormfout op die de bekeuring nietig doet verklaren.

Oftewel, gewoon de post afwachten. Is zijn rijbewijs ook ter plekke ingevorderd?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


sylvester1986

  • Gast
Reactie #122 Gepost op: 26 juli 2012, 20:21:50
Is zijn rijbewijs ook ter plekke ingevorderd?
Nope ;)

Invordering was normaal toch bij 30 km/u te hard?

Als je 0900-8844 zou bellen, kunnen ze aan de hand van het kenteken dan zien of het een politiewagen is?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #123 Gepost op: 26 juli 2012, 20:34:03
Zou kunnen. Maar de vraag is natuurlijk of je een antwoord krijgt. Daarnaast zijn er ook korpsen die hun dienstauto's op naam van leasebedrijven hebben staan en dat kan een telefoniste ook niet zien.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #124 Gepost op: 26 juli 2012, 21:26:38
Als een agent in uniform is hoeft de legitimatie alleen op verzoek getoond te worden. Is hij in burger dan hoeft dit niet. Als hij dit verzuimd of weigert dan kan je daar over een klacht doen. Dat doet niets af aan het proces-verbaal.


POLITIE WIL LEGITIMATIE NIET TONEN: VRIJSPRAAK (16-02-2011)
Een 20-jarige inwoner van Buitenpost is door de politierechter in Leeuwarden vrijgesproken van het plegen van verzet bij aanhouding. De man werd tijdens de lokale feestweek in augustus 2009 aangesproken door de politie wegens een verdenking van wildplassen. Toen de agenten de man naar diens ID-bewijs vroegen, zei de man dat hij wilde dat de politie zichzelf eerst legitimeerde. De politie voldeed niet aan dat verzoek.
 
Daarop werd de jongeman aangehouden. Volgens de politie zou hij zich daarbij hebben verzet.
 
Het OM vorderde een voorwaardelijk geldboete van € 150 en een proeftijd van één jaar.
 
Raadsman mr. Tjalling van der Goot voerde aan dat volgens de wet eerst moet worden vastgesteld of de agenten rechtmatig werkzaam waren (art. 180 wetboek van strafrecht). Op grond van de Ambtsinstructie voor de politie dient een politie zich te legitimeren. Er was geen sprake van een hectische situatie. Ook anderszins waren er geen omstandigheden die maakten dat de politie zich niet dadelijk kon legitimeren. Om die reden kan volgens de verdediging niet worden gesproken van een rechtmatige uitoefening van de bediening.
 
De rechter sprak vrij. Volgens de rechter dient een agent zich onmiddellijk te legitimeren. Die regel lijdt slechts uitzondering indien van de politie onder omstandigheden niet kan worden gevergd dat zij zich tevoren identificeren. Dat kan het geval zijn indien er sprake is van gevaar of van hectiek.
 
De uitspraak is principieel. De rechter legt de legitimatieplicht ruim uit en oordeelt dat bij schending van dit vereiste sprake is van onrechtmatig handelen van de politie. Het niet-naleven van de legitimatieplicht kan gevolgen hebben voor het bewijs, zoals ook in deze zaak. In de praktijk blijkt veelal niet uit de stukken dat de politie zich voorafgaande aan haar actie heeft gelegitimeerd.
 
Het openbaar ministerie heeft inmiddels tegen het vonnis hoger beroep ingesteld. Te zijner tijd zal de zaak in hoger beroep dienen bij het gerechtshof in Leeuwarden.

Bron: http://www.ankerenanker.nl/index/toonitem/6407/36102/Politie%20wil%20legitimatie%20niet%20tonen:%20vrijspraak%20(16-02-2011).html
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #125 Gepost op: 26 juli 2012, 21:53:37

POLITIE WIL LEGITIMATIE NIET TONEN: VRIJSPRAAK (16-02-2011)

In dit geval is het niet tonen van ID onderdeel van de zaak, immers had deze verdachte geweten dat dit agenten waren had hij zich waarschijnlijk (998765) niet verzet. Logisch dus dat hier inderdaad vrijspraak op volgt. Bij te hard rijden is die relatie er uiteraard niet.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #126 Gepost op: 26 juli 2012, 22:57:44
Mijn oom had natuurlijk ook gewoon kunnen wegrijden als degene zich niet wilde identificeren, dan kreeg hij waarschijnlijk wel zekerheid.  ;D
Als het een echte was natuurlijk.


Muis77

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #127 Gepost op: 13 augustus 2012, 11:30:25
ik zit met de volgende vraag;
de politie heeft bij mij een ruit ingeslagen om binnen te komen, ze hadden een alarmering van iemand gekregen en dachten daardoor dat ik hulp nodig had. door reden heb ik alle commotie niet meegekregen, reageerde dus niet, waarop ze de ruit hebben ingeslagen om binnen te komen.
Mijn vraag is nu, wie eigenlijk aansprakelijk is voor die ingeslagen ruit?
de politie heeft ook gelijk de glascentrale geregeld, dus het is meteen gerepareerd.
Ik kreeg er echter een flinke rekening van, en zojuist is er een nieuw raam geplaatst, dus daar zal deze week ook een rekening van binnenkomen.
Ik heb zelf geen glasverzekering, mijn verzekering adviseerde dit aan huisbaas te vragen ( ik huur particulier ), deze zegt me dat hij dat ook niet heeft en vindt dat de politie aansprakelijk is.
Lijkt mij ook raar als de politie het zou moeten betalen?


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #128 Gepost op: 13 augustus 2012, 12:34:38
Als een agent in uniform is hoeft de legitimatie alleen op verzoek getoond te worden. Is hij in burger dan hoeft dit niet. Als hij dit verzuimd of weigert dan kan je daar over een klacht doen. Dat doet niets af aan het proces-verbaal.

Een afschrift van het proces-verbaal moet zoveel mogelijk afgegeven worden maar als dit niet kan of gebeurd levert dat geen vormfout op die de bekeuring nietig doet verklaren.

Oftewel, gewoon de post afwachten. Is zijn rijbewijs ook ter plekke ingevorderd?
Was het niet zo dat een agent in burger zich juist moet identificeren, ook zonder verzoek? Indien mogelijk uiteraard, of heb ik dit nou verkeerd begrepen?


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #129 Gepost op: 13 augustus 2012, 14:27:31
Was het niet zo dat een agent in burger zich juist moet identificeren, ook zonder verzoek? Indien mogelijk uiteraard, of heb ik dit nou verkeerd begrepen?

Een agent in burger dient zich ten alle tijde te legitimeren met het van rijkswege verstrekte externe legitimatiebewijs. Er zijn namelijk korpsen die ook een interne pas hebben en die is niet geldig om je te legitimeren als agent zijnde. In uniform ben je als agent verplicht je te legitimeren op het moment dat het gevraagd wordt.

Staat in de Ambtsinstructie artikel 2:

Citaat
Artikel 2

De ambtenaar legitimeert zich met het legitimatiebewijs dat aan hem is verstrekt:

a. bij optreden in burgerkleding ongevraagd, tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken, en

b. bij optreden in uniform, op verzoek daartoe.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.