Vragen over overige wetgeving

Auteur Topic: Vragen over overige wetgeving  (gelezen 173712 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 5 augustus 2011, 16:39:34
Ja, dat is een goede vraag.
Je ziet bij de eerder genoemde diensten een patroonhouder in het wapen, dus is het meer de vraag: weet de verdachte dat het wapen half geladen of doorgeladen is?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #31 Gepost op: 5 augustus 2011, 18:05:15
Interessante casus. Het maakt voor diefstal niets uit wat er gestolen wordt (uitgezonderd de uitzonderingen in uit. 311 natuurlijk), de manier waarop er wordt gestolen wel. Zie hiervoor de artikelen 310, 311 en 312 van het Wetboek van Strafrecht.

Afhankelijk van de manier waarop e.e.a. gaat ben ik geneigd te gaan naar art. 312 want een wapen krijg je niet zonder slag of stoot uit een holster. Gaat het overigens wel zonder die slag of stoot kun je nog denken aan art. 311, lid 1, sub 5 maar dat is weer aan een rechter om te bepalen. En anders lijkt mij alleen nog art. 310 over te blijven, 'gewone' diefstal dus.


Citaat van: WvSr
Art. 310
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Citaat van: WvSr
Art. 311
1.  Met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:
  1°.  diefstal van vee uit de weide;
  2°.  diefstal bij gelegenheid van brand, ontploffing, watersnood, schipbreuk, stranding, spoorwegongeval, oproer, muiterij of oorlogsnood;
  3°.  diefstal gedurende de voor de nachtrust bestemde tijd, in een woning of op een besloten erf waarop een woning staat, door iemand die zich aldaar buiten weten of tegen de wil van de rechthebbende bevindt;
  4°.  diefstal door twee of meer verenigde personen;
  5°.  diefstal waarbij de schuldige zich de toegang tot de plaats van het misdrijf heeft verschaft of het weg te nemen goed onder zijn bereik heeft gebracht door middel van braak, verbreking of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum;
  6°.  diefstal met het oogmerk om een terroristisch misdrijf voor te bereiden of gemakkelijk te maken.
2.  Indien de onder 3° omschreven diefstal vergezeld gaat van een der in onder 4° en 5° vermelde omstandigheden, wordt gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie opgelegd.
Citaat van: WvSr
Art. 312
1.  Met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft diefstal, voorafgegaan, vergezeld of gevolgd van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, gepleegd met het oogmerk om die diefstal voor te bereiden of gemakkelijk te maken, of om, bij betrapping op heter daad, aan zichzelf of andere deelnemers aan het misdrijf hetzij de vlucht mogelijk te maken, hetzij het bezit van het gestolene te verzekeren.
2.  Gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt opgelegd:
  1°.  indien het feit wordt gepleegd hetzij gedurende de voor de nachtrust bestemde tijd in een woning of op een besloten erf waarop een woning staat; hetzij op de openbare weg; hetzij in een spoortrein die in beweging is;
  2°.  indien het feit wordt gepleegd door twee of meer verenigde personen;
  3°.  indien de schuldige zich de toegang tot de plaats van het misdrijf heeft verschaft door middel van braak of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum;
  4°.  indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft;
  5°.  indien het feit wordt gepleegd met het oogmerk om een terroristisch misdrijf voor te bereiden of gemakkelijk te maken.
3.  Gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt opgelegd, indien het feit de dood ten gevolge heeft.



Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #32 Gepost op: 5 augustus 2011, 18:49:02
Vraagje,

Stel iemand wil een geladen wapen afpakken van een agent/Marechaussee of DBBO'er onder welke noemer kun je diegene aanhouden?
Ik dacht zelf poging tot diefstal, maar omdat het geladen is lijkt me dat een lichte benoeming.
Wie kan me dit uitleggen?
Ik denk dat afhankelijk van de situatie er hier een samenloop van diverse artikelen uitgaat. Diefstal is een van de artikelen
wederspannigheid zou ook mogelijk kunnen, afhankelijk van de situatie (uitspraken, lukt het om het wapen te pakken)
mogelijk ook nog poging doodslag of poging moord, zit er nog een terroristische oogmerk aan dan kan het alles
nog eens verzwaard worden.

Dus helemaal afhankelijk per situatie kunnen er meerdere artikelen ten grondslag liggen. Daarnaast weten de meeste
personen denk ik wel dat de wapens van de politie/marechaussee direcht schietklaar zijn. Enige dienst waarbij ze niet
altijd schietklaar zijn, zijn volgens mij de leger onderdelen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


sylvester1986

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 5 augustus 2011, 20:38:35
@ Customs, Wij lopen sinds enige tijd ook doorgeladen rond.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #34 Gepost op: 5 augustus 2011, 22:23:58
@ Customs, Wij lopen sinds enige tijd ook doorgeladen rond.
Is dat geheel defensie breed? Ik had namelijk altijd begrepen dat in vredessituaties
en bij vervoer jullie niet doorgeladen waren.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Bull-Terrier

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #35 Gepost op: 5 augustus 2011, 22:27:04
Is dat geheel defensie breed? Ik had namelijk altijd begrepen dat in vredessituaties
en bij vervoer jullie niet doorgeladen waren.
Sinds de oprichting van DBBO.
Nieuwe organisatie = nieuwe regels.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 5 augustus 2011, 23:46:05
Sinds de oprichting van DBBO.
Nieuwe organisatie = nieuwe regels.
Precies  ;)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 3 oktober 2011, 17:21:31
Binnenkort wil ik een keer het bos/natuurgebied in om te zoeken met een metaaldetector, mag dit?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #38 Gepost op: 3 oktober 2011, 19:50:59
Binnenkort wil ik een keer het bos/natuurgebied in om te zoeken met een metaaldetector, mag dit?

Poe, leuke casus voor een boswachter. (hebben we die op het forum?) Ik met al mijn Amsterdamse groene kennis zeg:
In een bepaalde natuurgebieden is het verplicht om op de paden te blijven. Dit is met bordjes aangegeven. Het buiten de paden treden kan beboet worden.
Ik heb geen idee of het toegestaan is om in de grond te wroeten. Ik neem aan van wel, zolang je de leefomgeving van dieren en planten niet verstoord. Maar dat weet ik dus niet zeker.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 3 oktober 2011, 23:06:04
Er staat dan wel aangegeven dat het beschermd natuurgebied is, dus dat kan ik vermijden.