Vragen over overige wetgeving

Auteur Topic: Vragen over overige wetgeving  (gelezen 173838 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #80 Gepost op: 23 april 2012, 01:30:53
Ja Haageneesch een art. 130 is hier wel op zijn plaats. Ook kan je hier een bon voor schrijven. R486 niet voorlaten gaan van een voorrangsvoertuig a €220,-
Ik weet wel een land waar je gewoon je rijbewijs mag inleveren als er enigzins aannemelijk is dat je bewust een voorrangsvoertuig niet laat voorgaan. als je dat onbewust deed krijg je er nog een prent bij voor het niet opletten in het verkeer... #overnemen #opnieuwhetwieluitvinden #bananenrepubliek


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #81 Gepost op: 23 april 2012, 16:50:31
Ik weet wel een land waar je gewoon je rijbewijs mag inleveren als er enigzins aannemelijk is dat je bewust een voorrangsvoertuig niet laat voorgaan. als je dat onbewust deed krijg je er nog een prent bij voor het niet opletten in het verkeer... #overnemen #opnieuwhetwieluitvinden #bananenrepubliek

Welk land is dat dan? Nu maak je me wel heel nieuwsgierig.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #82 Gepost op: 9 mei 2012, 15:10:42
Even iets wat ik me net bedenk. Ik weet dat er een wet is waarin staat dat je voorrangsvoertuigen voorrang moet verlenen, bijvoorbeeld als jij van rechts komt gaat hij tog voor. Maar waar staat in de wet dat je uit de weg moet gaan of de weg vrij moet maken op een recht stuk? Iedereen weet dat het asosiaal is als je het niet doet, maar hoe zit dat wettelijk?
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #83 Gepost op: 24 mei 2012, 00:17:00
Even iets wat ik me net bedenk. Ik weet dat er een wet is waarin staat dat je voorrangsvoertuigen voorrang moet verlenen, bijvoorbeeld als jij van rechts komt gaat hij tog voor. Maar waar staat in de wet dat je uit de weg moet gaan of de weg vrij moet maken op een recht stuk? Iedereen weet dat het asosiaal is als je het niet doet, maar hoe zit dat wettelijk?

Artikel 50 RVV bepaalt dat weggebruikers bestuurders van voorrangsvoertuigen moeten voor laten gaan. Het is dus niet beperkt tot het voorrang verlenen, maar het gaat echt om het voor laten gaan! In zoverre is de term voorrangsvoertuig misleidend.

De daarbij behorende feitcode en boete bedrag: R486 kosten 220 euro voor o.a. personenvoertuigen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #84 Gepost op: 24 mei 2012, 09:50:31
Artikel 50 RVV bepaalt dat weggebruikers bestuurders van voorrangsvoertuigen moeten voor laten gaan. Het is dus niet beperkt tot het voorrang verlenen, maar het gaat echt om het voor laten gaan! In zoverre is de term voorrangsvoertuig misleidend.

De daarbij behorende feitcode en boete bedrag: R486 kosten 220 euro voor o.a. personenvoertuigen.

Niet helemaal mee eens. Als ik niet uit de weg kan, kan ik dat dus ook niet. Ik ga bijv. met een bus vol verkeersborden echt de berm niet in, de kans dat ik vast kom te zitten of dat ik kantel is daarvoor te groot.

"Moeten voor laten gaan" is dus in dat geval ook de verkeerde term, natuurlijk als er ruimte is dan moet je die geven maar zonder art. 5 te overtreden.

Maar dit is een leuk geval van "rek het artikel zo ver mogelijk uit".
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #85 Gepost op: 24 mei 2012, 22:53:03
Niet helemaal mee eens. Als ik niet uit de weg kan, kan ik dat dus ook niet. Ik ga bijv. met een bus vol verkeersborden echt de berm niet in, de kans dat ik vast kom te zitten of dat ik kantel is daarvoor te groot.

"Moeten voor laten gaan" is dus in dat geval ook de verkeerde term, natuurlijk als er ruimte is dan moet je die geven maar zonder art. 5 te overtreden.

Maar dit is een leuk geval van "rek het artikel zo ver mogelijk uit".

Je kan het er mee eens zijn of niet. Maar in het artikel wordt er daadwerkelijk gesproken over het moeten voor laten gaan. Hoe jij dat doet is jou verantwoording. Doe je dat niet, dan heb je kans dat je er een herinnering van op de deurmat krijgt.

En om eerlijk te zijn proef ik in jou reactie ook een stukje ikke, ikke, ikke mentaliteit. Helaas krijgen we steeds meer van dat soort mensen. Maar dat zijn wel de mensen die klagen dat wij (hulpverleners) in hun ogen te laat ter plaatse zijn. Maar dat komt mede door zulk gedrag, van ik ga niet aan de kant vanwege dit of dat.

Het is heel simpel je hoort sirene en ziet blauw, dan aan de kant. Hoe je dat doet is niet mijn probleem. Maar doe je het niet, dan is het wel mijn probleem en dat zal je dan merken ook. Je zult dan ook voor 100% zeker een herinnering thuis gestuurd krijgen a 220 euro.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #86 Gepost op: 24 mei 2012, 23:16:57
Je kan het er mee eens zijn of niet. Maar in het artikel wordt er daadwerkelijk gesproken over het moeten voor laten gaan. Hoe jij dat doet is jou verantwoording. Doe je dat niet, dan heb je kans dat je er een herinnering van op de deurmat krijgt.

En om eerlijk te zijn proef ik in jou reactie ook een stukje ikke, ikke, ikke mentaliteit. Helaas krijgen we steeds meer van dat soort mensen. Maar dat zijn wel de mensen die klagen dat wij (hulpverleners) in hun ogen te laat ter plaatse zijn. Maar dat komt mede door zulk gedrag, van ik ga niet aan de kant vanwege dit of dat.

Het is heel simpel je hoort sirene en ziet blauw, dan aan de kant. Hoe je dat doet is niet mijn probleem. Maar doe je het niet, dan is het wel mijn probleem en dat zal je dan merken ook. Je zult dan ook voor 100% zeker een herinnering thuis gestuurd krijgen a 220 euro.

Nu meng ik mij eigenlijk niet zo vaak in dit soort discussies maar ik kan me helemaal in de tekst van HIT vinden. Ik proef bij jouw Pully meer de mentaliteit van ik heb mn blauwe lamp en sirene aan dus iedereen moet aan de kant. Volgens mij moeten prio 1 ritten vooral veilig verlopen en je kan dus niet van iedereen verwachten dat ie z'n auto in de berm gooit als er een voertuig met zwaailicht en sirene achter hem rijdt. Laat staan als het een volle bestelbus / vrachtwagen is.

Ben dan ook wel benieuwd hoeveel mensen jij een prent geeft als ze op een provinciale weg niet aan de kant gaan. Zullen er vast een hoop zijn dan......


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #87 Gepost op: 24 mei 2012, 23:21:56
Nu meng ik mij eigenlijk niet zo vaak in dit soort discussies maar ik kan me helemaal in de tekst van HIT vinden. Ik proef bij jouw Pully meer de mentaliteit van ik heb mn blauwe lamp en sirene aan dus iedereen moet aan de kant. Volgens mij moeten prio 1 ritten vooral veilig verlopen en je kan dus niet van iedereen verwachten dat ie z'n auto in de berm gooit als er een voertuig met zwaailicht en sirene achter hem rijdt. Laat staan als het een volle bestelbus / vrachtwagen is.

Ben dan ook wel benieuwd hoeveel mensen jij een prent geeft als ze op een provinciale weg niet aan de kant gaan. Zullen er vast een hoop zijn dan......

Je hoeft ook niet compleet in de berm te gaan of wat dan ook. Maar zoals HIT al eerder vermeldde in een post van hem dat hij midden op de weg gaat rijden bij afzettingen en dergelijke... Daar heeft hij de plank al misgeslagen. Vervolgens wordt deze lijn doorgezet en reageer ik daar heel erg zwart wit op. Mijn reactie is gebasseerd op de wet en niet op wat er in de praktijk plaats vind.

Daarnaast moet ik eerlijk toegeven dat ik persoonlijk vind dat er te weinig geschreven wordt voor dit feit. Mensen die op de linkerbaan blijven hangen op de snelweg, zodat wij rechts moeten gaan inhalen....

Is dat de oplossing dan?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #88 Gepost op: 24 mei 2012, 23:23:36

Ben dan ook wel benieuwd hoeveel mensen jij een prent geeft als ze op een provinciale weg niet aan de kant gaan. Zullen er vast een hoop zijn dan......

Ik ben het ook grotendeels wel met je eens echter zit er een groot verschil imho tussen mensen die niet aan de kant gaan omdat ze niet zitten op te letten (bijvoorbeeld bellen, muziek of andere zaken) of mensen die besluiten dat het niet verantwoord is om het voertuig aan de kant te zetten. De eerste verdiend een prent, de tweede een pluim omdat hij/zij zijn hoofd koel heeft gehouden en meer ongelukken heeft voorkomen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #89 Gepost op: 25 mei 2012, 07:10:57
Vervolgens wordt deze lijn doorgezet en reageer ik daar heel erg zwart wit op. Mijn reactie is gebasseerd op de wet en niet op wat er in de praktijk plaats vind.

Daarnaast moet ik eerlijk toegeven dat ik persoonlijk vind dat er te weinig geschreven wordt voor dit feit. Mensen die op de linkerbaan blijven hangen op de snelweg, zodat wij rechts moeten gaan inhalen....

Je reactie was inderdaad nogal zwart-wit en daar reageerde ik dan weer op omdat ik het daar niet mee eens was.

Met betrekking tot je voorbeeld op de snelweg, daar ben ik het inderdaad helemaal mee eens. Mijn ervaring is dat dat vooral voertuigen zijn waar geen binnenspiegel inzit en de bestuurders dus te weinig spiegelen....