Vragen over overige wetgeving

Auteur Topic: Vragen over overige wetgeving  (gelezen 174904 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #90 Gepost op: 27 mei 2012, 00:12:24
Je reactie was inderdaad nogal zwart-wit en daar reageerde ik dan weer op omdat ik het daar niet mee eens was.

Met betrekking tot je voorbeeld op de snelweg, daar ben ik het inderdaad helemaal mee eens. Mijn ervaring is dat dat vooral voertuigen zijn waar geen binnenspiegel inzit en de bestuurders dus te weinig spiegelen....

Ik had mijn reactie ook wat moeten nuanceren en na jou reactie heb ik dat ook gedaan.

Voor wat betreft mijn ervaring maakt het niet zoveel uit of er wel of geen binnenspiegel in het voertuig zit. Mensen spiegelen sowieso te weinig en ik ben van mening dat ook de nieuwe geluidssignalen onvoldoende zijn. Zeker op de snelweg. Je hoort het gewoon niet en dat heeft meerdere oorzaken. Het natuurkundig effect dat het geluid naar achteren wordt gedrukt vanwege de snelheid van het voertuig, maar ook doordat de voertuigen steeds beter geisoleerd worden. Daarom ben ik ook een voorstander van alternatieven, zoals een soort stoorzender op de autoradio of een een kastje in de auto die het signaal opvangt. Als dat kastje een signaal opvangt, geeft het een alarm over de speakers van de autoradio en wordt de autoradio uitgeschakeld. Desnoods geeft het een gesproken tekst met als voorbeeld: " Kijk in uw spiegels en om u heen. Er komt een hulpvoertuig aan. Maak ruimte!" Of zoiets. De techniek is tegenwoordig ver genoeg om dit mogelijk te maken.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #91 Gepost op: 27 mei 2012, 00:29:34
@pully,

Ik moet jou dus voor laten gaan, riskeren dat ik over jou heen ga bij een stuurfout en dus de rest van mijn leven zien hoe ik iemand doodrijdt?

Sorry, dat is 1 keer in een leven genoeg.(voor de nieuwschierigen, hier ga ik niet over in. )

Maar ik lees ook ik heb Blauw dus ik ben, nee jij hebt blauw dus jij moet zijn. Daar zit een verschil in, het eerste ben je arrogant en een .... , in het tweede geval ken je je eigen kwetsbaarheid en had je niet zo gereageerd. Ook voor HV diensten geld naar mijn mening dat je liever ook weer levend thuis komt.

Over mijn ervaring op de weg kan ik kort zijn, maar ik geef het even lang.
Ik heb gereden met het kleinste tot het grootste, ik heb gereden met het duurste(een mensenleven) tot het minste (stront).
Voor moeten laten gaan gaat nooit lees goed nooit voor art. 5. dus ik ben ook gehouden door de wetgeving om dit artikel te waarborgen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #92 Gepost op: 27 mei 2012, 00:47:04
@pully,

Ik moet jou dus voor laten gaan, riskeren dat ik over jou heen ga bij een stuurfout en dus de rest van mijn leven zien hoe ik iemand doodrijdt?

Sorry, dat is 1 keer in een leven genoeg.(voor de nieuwschierigen, hier ga ik niet over in. )

Maar ik lees ook ik heb Blauw dus ik ben, nee jij hebt blauw dus jij moet zijn. Daar zit een verschil in, het eerste ben je arrogant en een .... , in het tweede geval ken je je eigen kwetsbaarheid en had je niet zo gereageerd. Ook voor HV diensten geld naar mijn mening dat je liever ook weer levend thuis komt.

Over mijn ervaring op de weg kan ik kort zijn, maar ik geef het even lang.
Ik heb gereden met het kleinste tot het grootste, ik heb gereden met het duurste(een mensenleven) tot het minste (stront).
Voor moeten laten gaan gaat nooit lees goed nooit voor art. 5. dus ik ben ook gehouden door de wetgeving om dit artikel te waarborgen.

Er werd een vraag gesteld waar het stond. Ik geef alleen wat er letterlijk in dat artikel staat. In dat artikel staat gewoon dat je een voorrangsvoertuig voor MOET laten gaan. Er staat niet in het artikel hoe je dat moet doen. Daarnaast is er een gebrek aan behandeling van dit soort incidenten tijdens de rijopleiding (standaard rijopleiding). En zie je steeds meer mensen die maling aan je krijgen en gewoon niet aan de kant gaan. Dat kan meerdere oorzaken hebben, niet opletten, niet spiegelen, etc.

Daarnaast gaf jij aan in een van je posts dat je gewoon midden op de weg zou blijven rijden. Je kan ook uiterst rechts gaan rijden van de rijbaan. Hierdoor geef je zoveel mogelijk ruimte aan het voorrangsvoertuig en geef je deze ook de gelegenheid om beter langs je heen te kijken. Zo laat je namelijk wel zien dat je het voertuig gezien hebt en dat je deze wel voorbij wilt laten gaan, maar dat dit niet gaat op het stuk van de rijbaan waar jij je bevindt. Misschien met deze nuance begrijp je beter wat ik bedoel. Daarnaast kweek je met zulk rijgedrag veel meer begrip bij de bestuurder van het voertuig. In mijn ogen een win-win situatie. Jij kweekt begrip bij de bestuurder en beide bestuurders hoeven geen gevaarlijke actie uit te voeren.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #93 Gepost op: 27 mei 2012, 01:47:44
Er werd een vraag gesteld waar het stond. Ik geef alleen wat er letterlijk in dat artikel staat. In dat artikel staat gewoon dat je een voorrangsvoertuig voor MOET laten gaan. Er staat niet in het artikel hoe je dat moet doen. Daarnaast is er een gebrek aan behandeling van dit soort incidenten tijdens de rijopleiding (standaard rijopleiding). En zie je steeds meer mensen die maling aan je krijgen en gewoon niet aan de kant gaan. Dat kan meerdere oorzaken hebben, niet opletten, niet spiegelen, etc.

Er wordt ook te weinig in de rijopleiding aandacht gegeven aan dit onderwerp daar ben ik het zeker mee eens. Zowel in de OGS opleiding als in de burger rijopleiding. En wat betreft mensen die maling hebben aan OGS voertuigen, ja die heb je idd te veel.

Daarnaast gaf jij aan in een van je posts dat je gewoon midden op de weg zou blijven rijden. Je kan ook uiterst rechts gaan rijden van de rijbaan. Hierdoor geef je zoveel mogelijk ruimte aan het voorrangsvoertuig en geef je deze ook de gelegenheid om beter langs je heen te kijken. Zo laat je namelijk wel zien dat je het voertuig gezien hebt en dat je deze wel voorbij wilt laten gaan, maar dat dit niet gaat op het stuk van de rijbaan waar jij je bevindt. Misschien met deze nuance begrijp je beter wat ik bedoel. Daarnaast kweek je met zulk rijgedrag veel meer begrip bij de bestuurder van het voertuig. In mijn ogen een win-win situatie. Jij kweekt begrip bij de bestuurder en beide bestuurders hoeven geen gevaarlijke actie uit te voeren.

Ik zal voertuigen altijd de kans geven om  mij heen te kijken, alleen is jammer genoeg ook mijn ervaring dat teveel heren in het blauw(vaak de jongere kant) erg overmoedig is en toch proberen te passeren als ik geen mogelijkheid heb tot uitwijken. En veelal geef ik door het gebruik van mijn gevaren lichten al aan dat ik ze heb gezien maar daardoor zien hun ook gelijk dat ik geen veilige mogelijkheid heb om aan de kant te gaan. Het is ook denk ik niet meer dat de bestuurder van een groot voertuig begrip moet creëren maar die van het voorrangsvoertuig. Kijk eens op de diverse fora voor transport en je zult lezen hoe vaak onnodig gevaarlijke acties ook van voorrangsvoertuigen moeten worden opgevangen door andere voertuigen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #94 Gepost op: 27 mei 2012, 14:03:26
Ik zal voertuigen altijd de kans geven om  mij heen te kijken, alleen is jammer genoeg ook mijn ervaring dat teveel heren in het blauw(vaak de jongere kant) erg overmoedig is en toch proberen te passeren als ik geen mogelijkheid heb tot uitwijken. En veelal geef ik door het gebruik van mijn gevaren lichten al aan dat ik ze heb gezien maar daardoor zien hun ook gelijk dat ik geen veilige mogelijkheid heb om aan de kant te gaan. Het is ook denk ik niet meer dat de bestuurder van een groot voertuig begrip moet creëren maar die van het voorrangsvoertuig. Kijk eens op de diverse fora voor transport en je zult lezen hoe vaak onnodig gevaarlijke acties ook van voorrangsvoertuigen moeten worden opgevangen door andere voertuigen.

Het begrip moet van beide kanten komen, denk ik. Het verkeer is wat dat betreft toch 1 groot samenspel tussen verschillende bestuurders en verschillende soorten voertuigen. Het begrip voor grotere voertuigen is niet alleen iets voor voorrangsvoertuigen. Maar ook de gewone burger mag wel meer begrip hebben voor grotere voertuigen.

Nu we er iets dieper op in zijn gegaan, zijn we volgens mij wel redelijk op 1 lijn komen te zitten en door een stukje uitleg wordt het voor ons beide wat duidelijker.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #95 Gepost op: 27 mei 2012, 14:15:29
Het begrip moet van beide kanten komen, denk ik. Het verkeer is wat dat betreft toch 1 groot samenspel tussen verschillende bestuurders en verschillende soorten voertuigen. Het begrip voor grotere voertuigen is niet alleen iets voor voorrangsvoertuigen. Maar ook de gewone burger mag wel meer begrip hebben voor grotere voertuigen.

Nu we er iets dieper op in zijn gegaan, zijn we volgens mij wel redelijk op 1 lijn komen te zitten en door een stukje uitleg wordt het voor ons beide wat duidelijker.

 O0 ik was ook niet van gedachte dat we dat niet zaten, alleen is onze uitleg verschillend 098uo
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #96 Gepost op: 27 mei 2012, 14:16:58

 O0 ik was ook niet van gedachte dat we dat niet zaten, alleen is onze uitleg verschillend 098uo

 ;D Helemaal  O0 dan. Haha. Maar gaan we nu niet wat off-topic? Misschien dat er nog mensen zijn met vragen over wetgeving.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #97 Gepost op: 28 mei 2012, 21:28:03
Binnen hoeveel tijd moet de bestuurder zich melden?
==========================
http://www.flitsnieuws.nl/index.php?p=44619/voertuig-uit-koers-klaverblad-heerenveen/


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #98 Gepost op: 28 mei 2012, 21:34:34
http://www.scherpinstrafrecht.nl/site/nieuws/detail/20071320.html

Citaat
Vervolgingsuitsluitingsgrond
Bij vrijwillige melding kan betrokkene zich beroepen op de vervolgingsuitsluitingsgrond van artikel 184 WVW 1994. Vervolging voor het verlaten van de plaats van het ongeval vindt niet plaats, als betrokkene binnen 12 uur na het ongeval vrijwillig de politie van het ongeval in kennis stelt en daarbij zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, ook de identiteit van dat motorrijtuig bekend maakt. De vervolgingsuitsluitingsgrond geldt niet voor die gevallen waarbij het slachtoffer in hulpeloze toestand wordt achtergelaten (artikel 7 lid 1, onder b, WVW 1994).
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #99 Gepost op: 28 mei 2012, 21:37:51
O0