Vragen over overige wetgeving

Auteur Topic: Vragen over overige wetgeving  (gelezen 175273 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #110 Gepost op: 13 juli 2012, 11:59:23
Blijkbaar krijg je er toch een boete voor, want ze was blijkbaar nog in de winkel en had dus nog tijd om te betalen.
Citaat
Vrouw steelt slok
Een vrouw uit Houten heeft gister een relatief dure slok wijn genomen. Voor een gestolen slok van supermarktwijn moest de 56-jarige een boete van 170 euro betalen.

De vrouw was in een winkel in IJsselstein en greep daar een fles uit de stelling, draaide de dop eraf, nam een slok, draaide de dop er weer op en zette de wijnfles terug in het rek. Helaas voor de stiekemerd zag een winkelmedewerker wat de 50+’er deed. Hij hield de vrouw aan en haalde de fles uit de stelling.

Toen de politie was gearriveerd werd de vrouw meegenomen voor verhoor. Volgens Dichtbij verklaarde de dame in kwestie dat ze dorst had en daarom een slok had genomen. De Houtense kwam er vanaf met een boete van 170 euro.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2012/07/vrouw-steelt-slok


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #111 Gepost op: 13 juli 2012, 12:40:30
Het idee dat diefstal pas ná een kassa gepleegd kan worden zit er ook bij sommige dienders nog in, maar is gewoon fout. Moet je indenken wat een criminelen er zouden lopen in de C&A, met de kassa's achterin!

Het gaat om de opzet die moet worden aangetoond. Als iemand zijn mandje vol zit met producten, handen vol en alleen nog plek heeft in zijn binnenzak en hij/zij stopt daar een fles in, kun je nog niet diefstal ten laste leggen. Maar iemand die niks bij zich heeft en iets in zijn binnenzak stopt, heeft dan al in feite het goed uit de feitelijke macht van de winkel onttrokken en dus gestolen.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #112 Gepost op: 18 juli 2012, 16:55:34
Het idee dat diefstal pas ná een kassa gepleegd kan worden zit er ook bij sommige dienders nog in, maar is gewoon fout. Moet je indenken wat een criminelen er zouden lopen in de C&A, met de kassa's achterin!

Het gaat om de opzet die moet worden aangetoond. Als iemand zijn mandje vol zit met producten, handen vol en alleen nog plek heeft in zijn binnenzak en hij/zij stopt daar een fles in, kun je nog niet diefstal ten laste leggen. Maar iemand die niks bij zich heeft en iets in zijn binnenzak stopt, heeft dan al in feite het goed uit de feitelijke macht van de winkel onttrokken en dus gestolen.

Ik ben het niet helemaal met je eens. Want zoals jij het zegt mag ik dus wel dingen in mijn zakken stoppen als ik mijn handen vol heb, maar dan ontrek ik het goed ook uit de feitelijke macht. Tenminste zoals jij het zegt. Ik zou deze casus wel willen voorleggen aan een OvJ of een parketmedewerker. Volgens mij is het namelijk in beide gevallen hetzelfde. Maar met het dik gedrukte kan je nog steeds niet de opzet aantonen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #113 Gepost op: 19 juli 2012, 17:48:51
Als je een bekeuring krijgt voor foutparkeren, hoelang kun je dan je auto laten staan voor je weer een bekeuring krijgt?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #114 Gepost op: 19 juli 2012, 17:53:07
Als je een bekeuring krijgt voor foutparkeren, hoelang kun je dan je auto laten staan voor je weer een bekeuring krijgt?
Kan het zo even niet terug vinden, maar dacht dat het de afspraak was in de meeste gemeente om maar 1x keer per 24 uur te schrijven. Echter heb je ook kans dat je voertuig nog voor die tijd word afgesleept. Maar ook dit is per gemeente en locatie verschillend. Krijg trouwens wel opeens een flashback naar het tv programma jaren geleden waar een 2tal dames van de amsterdamse parkeerwacht/politie werden gevolgd  :D
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


sylvester1986

  • Gast
Reactie #115 Gepost op: 19 juli 2012, 17:56:59
Jij bedoelt Wielklem en Co?

Als er geen spoed is, dan moet het toch wel aangegeven staan als er een wegsleepregeling is?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #116 Gepost op: 19 juli 2012, 18:05:27
Jij bedoelt Wielklem en Co?

Als er geen spoed is, dan moet het toch wel aangegeven staan als er een wegsleepregeling is?
Inderdaad, was even de naam kwijt.  Besluit wegslepen voertuigen rept niet over dat dit aangegeven moet worden. Hier staat alleen in dat de gemeente dit zelf mag bepalen en voor welke type wegen dit geld maar niet dat het aangegeven moet zijn.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


sylvester1986

  • Gast
Reactie #117 Gepost op: 19 juli 2012, 18:12:33
Thanks O0


sylvester1986

  • Gast
Reactie #118 Gepost op: 26 juli 2012, 15:25:41
Mijn oom is maandag aan de kant gezet door een onopvallende politiewagen, nu liet de 'agent' niet zijn legitimatie zien en mijn oom heeft ook geen bewijs gehad van de 'agent', dit lijkt mij niet normaal?  ???
Daarnaast moest de agent bellen om te vragen wat de maximum snelheid was van een brommer buiten de bebouwde kom ???


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #119 Gepost op: 26 juli 2012, 15:31:45
Dat klinkt wel een beetje vreemd. Als de agent in burger was dan moet hij zijn legitimatie laten zien. Echter als hij in uniform in de auto zat dan zou hij dit vergeten kunnen zijn. Het bewijs/bon hoeft een agent niet te geven aangezien je de daadwerkelijke bon krijgt van het CJIB en wat de agent geeft slechts een aanzegging is. Tenzij jou oom direct moest betalen dan is men wel verplicht om jou een kwitantie te geven.

Mocht jou oom wel betaald hebben en geen kwitatie hebben gehad, of hij toch zeer zijn twijfels heeft over de echtheid van de ambtenaar dan zou hij contact op kunnen nemen met de politie. In het eerste geval moet hij dat zeker doen want dan is er een nepagent actief.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v