Vragen over overige wetgeving

Auteur Topic: Vragen over overige wetgeving  (gelezen 174908 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #150 Gepost op: 5 september 2012, 22:17:06
En als iemand het doet terwijl het eingelijk niet mag/kan en men treft iets aan, dan?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #151 Gepost op: 5 september 2012, 22:21:11
En als iemand het doet terwijl het eingelijk niet mag/kan en men treft iets aan, dan?

Kan de verdachte eventueel weer worden heengezonden door de hovj of het is onrechtmatig verkregen bewijs of je moet een HEEL goed verhaal ophangen bij een ovj.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #152 Gepost op: 5 september 2012, 22:25:14
Daarbij, als jij tijdens een veiligheidsfouiliring verboden waar aantreft (niet zijnde voorwerpen vallende onder de veiligheid, dus wapens en scherpe voorwerpen) mag jij dit ook niet zomaar gebruiken. Want jij stelt een fouilering in voor de veiligheid en drugs of dergelijke vallen hier niet onder. Er is wel een mouw aan te breien maar je moet het anders op papier zetten.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #153 Gepost op: 5 september 2012, 22:46:31
Dat mag je zeer zeker wel gebruiken. Als jij op rechtmatige wijze begint met bijvoorbeeld een veiligheidsfouillering en je treft daarbij bijvoorbeeld cokewikkels aan dan is dat gewoon rechtmatig verkregen bewijs. Evenals jij een drugsfouillering start en je treft een vuurwapen aan. Daar is een mooi naampje voor maar ik kom er even niet op.

Het gaat er om dat de initiėle actie goed is. Doe je dat niet dan wordt de drugs/vuwa weliswaar vernietigd maar zal er geen strafrechtelijk onderzoek kunnen volgen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #154 Gepost op: 6 september 2012, 00:09:52
Als jij op rechtmatige wijze begint met bijvoorbeeld een veiligheidsfouillering en je treft daarbij bijvoorbeeld cokewikkels aan dan is dat gewoon rechtmatig verkregen bewijs. Evenals jij een drugsfouillering start en je treft een vuurwapen aan. Daar is een mooi naampje voor maar ik kom er even niet op.
De voortgezette toepassing ;)

Wat Custom denk ik/hopelijk bedoelt is dat je waarschijnlijk bij een veiligheidsfouillering geen kleine drugswikkels hoort aan te treffen, je tast immers oppervlakkig de kleding af en je moet wel hele fijne vingers hebben om zoiets te voelen. Dat is bij een SV/WWM/Opiumfouillering anders, het is een onderzoek aan (dus ook in) de kleding.

Best ingewikkeld dus. :(
Nee hoor. Een aantal fouilleringsbevoegdheden:
Artikel 8 Politiewet
Artikel 54 Strafvordering
Artikel 9 Opiumwet
Artikel 52 Wet Wapens en Munitie


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #155 Gepost op: 6 september 2012, 19:17:12
De voortgezette toepassing ;)

Wat Custom denk ik/hopelijk bedoelt is dat je waarschijnlijk bij een veiligheidsfouillering geen kleine drugswikkels hoort aan te treffen, je tast immers oppervlakkig de kleding af en je moet wel hele fijne vingers hebben om zoiets te voelen. Dat is bij een SV/WWM/Opiumfouillering anders, het is een onderzoek aan (dus ook in) de kleding.
Nee hoor. Een aantal fouilleringsbevoegdheden:
Artikel 8 Politiewet
Artikel 54 Strafvordering
Artikel 9 Opiumwet
Artikel 52 Wet Wapens en Munitie
Dat was inderdaad wat ik bedoelde
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


knarf1990

  • Team Verkeer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
Reactie #156 Gepost op: 6 september 2012, 21:13:35
Mijn docent hoor ik altijd zeggen. Als je rechtmatig bezig  bent, hoef je je ogen niet te sluiten voor het geen je tegen komt.
Het zou toch te gek voor woorden zijn als je zomaar drugs of een vuurwapen zou moeten laten liggen omdat dat niet het geen is waar je voor kwam.

Maar zoals hierboven staat beschreven, het mag inderdaad!
--Niets is wat het lijkt--


sylvester1986

  • Gast
Reactie #157 Gepost op: 13 september 2012, 21:56:37
In het gebied waar ik werk, zijn helaas regelmatig mensen bezig met seksuele handelingen of laten buiten het erkende naaktgebied hun gereedschap zien, dit alles is natuurgebied in beheer van een meerschap. Welke handelingen vallen onder schennisplegen en wat kunnen bezoekers doen als ze getuige zijn van deze handelingen? Ikzelf wordt namelijk regelmatig door mensen aangesproken dat men weer bezig is, maar weet ze nooit te betrappen.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #158 Gepost op: 13 september 2012, 22:49:16
Wetboek van Strafrecht
Artikel 239
 

Artikel 239
Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft schennis van de eerbaarheid:
1 op of aan een plaats, voor het openbaar verkeer bestemd;
2 op een andere dan onder 1° bedoelde openbare plaats, toegankelijk voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar;
3 op een niet openbare plaats, indien een ander daarbij zijns ondanks tegenwoordig is.

Om een antwoord te geven hoef je eigenlijk alleen maar het verhaal van ons lid SMK te lezen in het citaat hieronder
uit het onderwerp Zelf bellen naar alarmnummer 112

De meest relevante zaken heb ik even dik gemaakt om ze eruit te lichten voor je in de hoop dat je er wat aan hebt.

Goedendag

Nog niet zo lang geleden, ergens in de maand Mei, waren mijn vriendin en ik aan het Geocachen bij de vuilnisbelt(nu een natuur/wandelgebied) in Emmen.
Op een wandelpad achter de vuilnisbelt zien we een man ons tegemoet lopen met zijn hond. Deze man had een blouse aan en een korte broek.
Uit zijn korte broek die open stond, hing zijn geslachtsdeel. We zijn meteen omgekeerd. Mijn vriendin zei dat ik meteen 112 moest bellen.
Ik heb hier mee gewacht tot dat ik op een veilige plek stond, met overzicht op het wandelgebied. Toen ik 112 had gebeld en heb
doorgegeven dat we een man met hond en geslachtsdeel zagen lopen achter de vuilnisbelt in Emmen, had ik het vermoeden dat
het nog wel even ging duren voordat er een politieauto ter plaatse zou komen.

We waren toch een beetje geschrokken en pas na het telefoontje begon ik me te realiseren dat ik meer informatie moest gaan verzamelen.
We zijn een kleine 100 meter doorgelopen waar ik een rode auto zag staan, en ook een bordje met straatnaam.
Wederom 112 gebeld. Ik kreeg iemand anders aan de lijn. Heb verteld dat ik zojuist ook had gebeld over een schennispleger,
en nu een straatnaam heb, en wellicht het kenteken van de auto van de schennispleger.
Nadat ik had opgehangen hadden wij de schennispleger weer in beeld en kwam hij langzaam met zijn hond onze kant op lopen.
We zijn toen snel doorgelopen (500 meter) naar een drukkere doorgaande weg. Net op het punt dat we bij die drukke weg zijn
passeert deze schennispleger ons, en jawel in de auto die wij hadden zien staan en waarvan ik het kenteken heb doorgegeven.
Helaas, de auto was al uit zicht en daar kwam de eerste politie auto aan. We hebben deze staande gehouden en informatie doorgeven aan de 2 vrouwelijke agenten.

Een tweede politieauto reedt ons voorbij, naar de vuilnisbelt. Ze wouden deze auto met portofoon terug roepen maar ze hadden(hoe stom) hun portofoon vergeten ofzo??!? Dus die agenten gingen daar dus voor niets zoeken...
De agenten die we staande hebben gehouden vertelden ons dat we aangifte moesten gaan doen van schennispleging.
Op het moment dat ons dat word verteld zie ik een auto(soort gelijke vorm en kleur) aanrijden, en tot mijn grote verbazing is dit de schennispleger.
Heb de agenten hierop gewezen, die vervolgens meteen de auto keerden en met toeters en bellen achter de man aangingen. Deze man is enkele honderden meters verderop aangehouden en meegenomen.

Wij hebben de zelfde dag aangifte gedaan. Daar te horen gekregen dat ze in de afgelopen periode meerdere meldingen
hadden gekregen en blij waren met onze manier van handelen.

Daar doen we het dus voor..;)
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #159 Gepost op: 13 september 2012, 22:52:29
Let wel op, er zijn in bepaalde gebieden zogenaamde gedoogzone's.  ;)
Een voorbeeldje van zo'n zone: http://www.at5.nl/artikelen/15846/borden-geven-cruisegebied-homo-s-aan

Wat daar gebeurd is officieel dus wel openbare schennis, maar wordt door de vingers gezien.

(laten we geen discussie gaan voeren over de nut of noodzaak daarvan)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.