Opleiding Koninklijke Marechaussee

Auteur Topic: Opleiding Koninklijke Marechaussee  (gelezen 249624 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #20 Gepost op: 17 juli 2015, 14:06:33
Als je echt heel graag bij de KMar wil dan zal je af moeten wachten. Doe dat niet in stilte. Volg een (korte) opleiding, cursussen, blijf sporten, ga werken al dan niet vrijwillig. Kortom, blijf actief in afwachting en ontwikkel jezelf.
Ga in elk geval niet met jouw vooropleiding voor de functie van marechaussee beveiliger, want daar ga je niet gelukkiger van worden.


stephan1994

  • uitvoerder Bouwbedrijf/opleiding Brandwacht (vrijwillig)
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #21 Gepost op: 17 juli 2015, 14:14:28
Beste Sven82,

Bedankt voor de snelle reactie.
Het was voor mij inderdaad al duidelijk dat ik niet moet gaan zitten wachten hierop.
Ik werk tijdelijk en sport nog steeds veel, verder ben ik ook begonnen bij de vrijwillige brandweer.

Het is niet zo dat u mij wellicht duidelijkheid kunt verschaffen over het feit of er daadwerkelijk nog personeel voor de functie Wmr nodig is in 2016?
Als ik dit zou weten, weet ik of ik evt aan een studie zou kunnen beginnen mbt tijdsbestek.

(p.s. de functie beveiliger gaat het inderdaad niet worden wegens vooropleiding)

gr


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #22 Gepost op: 17 juli 2015, 14:43:08
Beste Stephan,

Goed dat je actief bezig bent met de procedure om bij de KMar te komen werken.
Helemaal goed dat je ook bij de vrijwillige brandweer gaat;)  ik doe het er zelf ook naast,  alsmede vele andere KMar collega's,  mooie aanvulling op elkaar,  twee organisaties met veel raakvlakken.
Vooral je medische en technische kennis kun je bij de KMar ook goed gebruiken.

Momenteel worden er inderdaad voornamelijk marechaussee beveiligers opgeleid,  de verwachting is dat er ook wel weer wachtmeester lichting en gaan opkomen. Hoeveel dat er zijn voor dit jaar en komend jaar is mij onbekend,  maar ze gaan er zoiezo weer komen.  Ik denk dat het de moeite is om op te wachten,  zeker als je het graag wilt.

Ik heb redelijk wat connecties op het Opleidings- en Trainingscentrum KMar ,  ik zal het e.e.a. voor je navragen.

Je hoort van me.  


stephan1994

  • uitvoerder Bouwbedrijf/opleiding Brandwacht (vrijwillig)
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #23 Gepost op: 17 juli 2015, 14:48:19
Beste R.3144,

Dank je voor je reactie!
Aan dit antwoord heb ik zeker wat, erg fijn dat er zo wat dingen duidelijk worden.

Even een sidestep, ik zie dat u motoragent bent. Kunt u mij hier toevallig wat meer over vertellen?
Is dit bijvoorbeeld een nevenfunctie of voltijd? Kun je dit vanaf wmr worden? Hoe werkt dit traject?

bvd


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #24 Gepost op: 17 juli 2015, 17:39:41
Beste R.3144,

Dank je voor je reactie!
Aan dit antwoord heb ik zeker wat, erg fijn dat er zo wat dingen duidelijk worden.

Even een sidestep, ik zie dat u motoragent bent. Kunt u mij hier toevallig wat meer over vertellen?
Is dit bijvoorbeeld een nevenfunctie of voltijd? Kun je dit vanaf wmr worden? Hoe werkt dit traject?

bvd
Heb inmiddels een antwoord voor je,  er starten ieder jaar 4 wachtmeester opleidingen (onder voorbehoud).

Motorrijder is in mijn geval een neventaak,  ik rijd vooral motor in het MTV, of reguliere surveillance.
Als motorrijder kun je ook solliciteren voor een functie bij de motorpool,  deze doen diverse begeleidingen,  vips,  Nederlandse bank,  militaire collones en ondersteuning bij grote controles.

Motorrijder kun je worden vanaf de rang van wachtmeester tot maximaal opperwachtmeester. (tenminste in dit district).
Je geeft dit aan bij  bijv. een functionerings gesprek aan je teamleider,  deze beoordeelt of je voldoende ervaring en kennis hebt om zelfstandig te kunnen werken,  als motorrijder ben je immers vaak alleen.

Vervolgens zal je in de gelegenheid gesteld worden om je rijbewijs A te gaan halen als je deze nog niet hebt,  ik had deze zelf al wel.  Hierna volgt nog de rijopleiding VPV-A,  deze bestaat uit specifieke bijzondere verrichtingen,  motor beheersing,  slip baan,  rem oefeningen etc.  Ook het rijden met vrijstellingen en optische en geluidssignalen en verkeerstechnische begeleidingen maken deel uit van de opleiding en hierin doe je dan ook examen.


stephan1994

  • uitvoerder Bouwbedrijf/opleiding Brandwacht (vrijwillig)
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #25 Gepost op: 20 juli 2015, 09:42:23
Goedemorgen,

Bedankt voor de info, zou hier ook graag in aanmerking voor komen mocht het zover zijn.

Mocht het nou zo zijn dat er in Jan/Feb 2016 weer vacatures voor Wmr AO opengaan, is het dan vereist dat ik opnieuw solliciteer?
Aangezien ik min of meer 'in de wacht' gezet ben bij werving&selectie.

Wat mij logisch lijkt is dat ze dan eerst de wachtrij afgaan op competente persoonsgegevens en deze dan vervolgens uitnodigen.
Echter weet ik niet hoe dit bij Defensie werkt...


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #26 Gepost op: 20 juli 2015, 10:23:28
Logica en Defensie gaan niet altijd samen. Is een kwestie van bellen met werving en selectie dus.


Waus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
Reactie #27 Gepost op: 20 juli 2015, 10:43:42
Citaat van: Sven82 link=msg=1362921 date=1437380608
Logica en Defensie gaan niet altijd samen. Is een kwestie van bellen met werving en selectie dus.

overheid en logica  ::)


BrianW1994

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #28 Gepost op: 20 juli 2015, 22:01:12
Hallo Allemaal,

Goed om te zien dat deze topic nog steeds actief is! Ik wil ook graag bij de KMAR en check de defensie website minimaal 1x per week. Ik heb een vraag die helaas nog onbeantwoord is: Je wordt bij de KMAR ook uitgezonden, aangezien je een militair bent. Ben je verplicht om de uitzending te accepteren? Het takenpakket van WMR AO spreekt me namelijk aan, maar ik wil liever niet uitgezonden worden.

Verder hoop ik zo snel mogelijk te kunnen reageren op KMAR beveiliger/ WMR AO. Ik ben namelijk bereid om ''onderaan'' te beginnen en vanuit die positie door te groeien.

Alle informatie is welkom!

Met vriendelijke groet,

Brian


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #29 Gepost op: 20 juli 2015, 23:22:52
Hoi Brian,

Een uitzending is niet vrijwillig. Zodra je aangewezen wordt dan moet je. Daar zijn in principe geen escapes voor. Het hoort bij het militair zijn. Zeker als je door wil groeien dan krijg je, zoals de wereld er nu uitziet, onherroepelijk met een uitzending te maken.

Besef daarnaast dat doorgroeien niet zo vanzelfsprekend is. Het hangt af van de behoeftes van de organisatie. Als marechaussee beveiliger zal je eerst een plek moeten bemachtigen in de wachtmeesteropleiding en als wachtmeester zal je nog je tijdelijke aanstelling (FPS2) om moeten zetten naar een vaste aanstelling (FPS3). Dit gaat meestal gepaard met wederom een selectiemoment en het hangt af van je functioneren.

Als onder-officier groei je in principe niet verder dan adjudant met wellicht een mogelijkheid om ergens aan het einde van je carrière als vak/uitloopofficier te eindigen in de rang van luitenant. Tenzij je tussentijds in aanmerking komt om te kunnen solliciteren naar het officiersniveau, waarbij je, na wederom een selectie, op de KMA tenminste 2 jaar zoet bent met een opleiding tot officier.

Kortom, het gaat niet vanzelf en een uitzending zit er zeker in als je hoger wil dan wachtmeester.