Opleiding Koninklijke Marechaussee

Auteur Topic: Opleiding Koninklijke Marechaussee  (gelezen 249649 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Gepost op: 27 augustus 2010, 12:46:42
Toelatingseisen opleiding marechaussee

  • Je hebt de Nederlandse nationaliteit
  • Op het moment van aanstelling ben je minimaal 17,5 jaar en maximaal 26 jaar. Sollicitatie is mogelijk vanaf 16,5 jaar
  • Draag je een bril of contactlenzen, dan is je oogafwijking maximaal -2 of +2
  • Je bent in het bezit van een zwemdiploma
  • Je hebt minimaal een van de volgende opleidingen:
    • Diploma VBO met Nederlands en een algemeen vormend vak op B-niveau en een vreemde taal op A-niveau
    • Diploma MBO - 2 met Nederlands en een vreemde taal
    • Diploma VMBO basisberoepsgerichte leerweg met Nederlands en een vreemde taal

In alle gevallen geldt dat je een voldoende moet hebben voor Nederlands en een vreemde taal op je cijferlijst.
Ten slotte: je bent iemand die makkelijk initiatief neemt, je bent doortastend en je kunt net zo goed alleen als in teams werken. Ook heb je een goede mondelinge beheersing van de Nederlandse taal.
Bij sollicitatie moet je in het bezit zijn van het vereiste diploma.


Toelatingseisen opleiding Wachtmeester


  • Je hebt de Nederlandse nationaliteit
  • Op het moment van aanstelling ben je minimaal 17 jaar en maximaal 28 jaar. Sollicitatie is mogelijk vanaf 16 jaar
  • In het bezit van een zwemdiploma
  • Draag je bril of contactlenzen, dan is je oogafwijking maximaal -2 of +2
  • Je hebt minimaal één van de volgende schooldiploma's:
    • diploma VMBO kaderberoepsgerichte leerweg
    • diploma VBO-C met 4 algemeen vormende vakken (waaronder Nederlands en Engels)
    • MBO - 3 met Nederlands en Engels
    • diploma MAVO

Bij sollicitatie moet je in het bezit zijn van het vereiste diploma. In alle gevallen moet je een voldoende hebben voor Nederlands en Engels op je eindlijst.


Selectieprocedure


Na de administratieve voorselectie (controle op diploma's en cijferlijsten, leeftijd, volledigheid en juistheid van het sollicitatieformulier) door Bureau Aanstelling van de Marechaussee krijg je een oproep voor de psychologische keuring. De keuring vindt plaats bij het Dienstencentrum Psychologisch Advies en Selectie (PAS) van Defensie (www.defensiekeuring.nl) op de Marinekazerne te Amsterdam.

De eerste dag bestaat uit een schriftelijk kennisonderzoek en een schriftelijke persoonlijkheids-vragenlijst. Daarna volgt een interview met een (assistent) psycholoog. Daarin wordt gesproken over je motivatie, oriëntatie, hobby's, school en/of werkervaringen etc.
 
De tweede dag bestaat uit een gesprek met een selectiecommissie. Deze commissie bestaat uit een aantal (onder-)officieren van de Marechaussee, die naar aanleiding van het gesprek advies zullen uitbrengen inzake je geschiktheid en inpasbaarheid in de organisatie. Het beeld dat de selectiecommissie over je heeft, resulteert in een positief of negatief advies of je wordt op een zogenaamde wachtlijst geplaatst, in afwachting van een definitieve beslissing.

De derde dag bestaat uit een medische keuring door een arts. Deze zal je van top tot teen onderzoeken en kijken of er, lichamelijk gezien, een bezwaar voor aanname is. Na toestemming van de arts kun je door naar de sportkeuring. Deze bestaat uit het meten van de spierkracht van arm-, been-, rug- en buikspieren en het meten van de conditie d.m.v. een hometrainer (fietsen). Als laatste onderdeel van de selectie vindt er een veiligheidsonderzoek plaats door de militaire inlichtingen- en veiligheidsdienst.

Voor de functie van officier is er tevens een gesprek met een Aanstellings Advies Commissie.

De selectieresultaten zijn, m.u.v. de sporttest, een jaar geldig. Als je van te voren op de site van www.defensiekeuring.nl kijkt is de voorbereiding goed te doen. Wanneer je niet zo sportief bent is beter om aan de slag te gaan. Ga hardlopen, fietsen en doe wat aan krachtsport. Het zou zonde zijn als je wordt afgewezen op iets wat je van te voren had kunnen voorbereiden. Voor een optimale voorbereiding kun je in het boekje "fit op de keuring" extra informatie en trainingsschema's vinden. (http://www.werkenbijdemarechaussee.nl/files/fit_op_keuring.pdf )


Opleiding Marechaussee


Marechaussees worden gedurende een periode van zeven maanden op het opleidingscentrum van de Koninklijke Marechaussee opgeleid voor hun functie.
Je begint met 16 weken “Algemene Militaire Basis Vaardigheden” (AMBV). Hierin ga je o.a. op bivak, je krijgt de gevechtsopleiding buddysysteem, je leert pistoolschieten, exercitie, kaartlezen, militaire ethiek, militair recht en natuurlijk veel sport. Deze AMBV vind plaats op de dependance van het Opleidingscentrum in Eefde.
Daarna volgt een functieopleiding op het Opleidingscentrum in Apeldoorn van 16 weken waarin meer specifieke zaken aan de orde komen. Er is veel tijd ingeruimd voor praktijkstages op de toekomstige werkplekken.

Op het programma staan bijvoorbeeld praktische marechaussee vaardigheden, beveiligingsleer en dienstuitvoering, ambtsinstructie, preventie en bestrijding van brand, geweldsethiek, maatschappelijke vorming, sociale en communicatieve vaardigheden, zelfverdediging en schietvaardigheid. Je volgt tevens het theoretische gedeelte van de cursus "algemeen beveiligingsmedewerker". De eerste vier weken ben je verplicht intern. De opleiding start ongeveer zes keer per jaar.

Carriere perspectief

De marechaussee wordt na de algemene militaire opleiding van drie maanden bevorderd tot marechaussee 3e klasse en krijgt dan tevens de blauwe baret uitgereikt. Aan het einde van de opleiding volgt bevordering tot marechaussee der 2e klasse. 2 jaar later volgt bevordering tot marechaussee der 1e klasse.

Ook kun je na 2 jaar solliciteren naar een functie als wachtmeester. Je moet dan wel de daarvoor vereiste schoolopleiding bezitten.

Flexibel Personeelssysteem

Je krijgt een aanstelling, welke bestaat uit twee fasen:
Fase 1 bestaat uit de opleiding en daarna een dienverplichting van 4 jaar.
Fase 2 bestaat uit de periode na afloop van de dienverplichting tot en met het besluit over het al dan niet doorstromen naar een hoger functieniveau. Daarbij vormen de kwaliteit van betrokkene, maar ook de behoefte van de organisatie aan personeel, doorslaggevende argumenten.

Toelichting

Is het niet mogelijk om door te stromen naar een hoger functieniveau dan zal men de Marechaussee moeten verlaten.


Opleiding Wachtmeester


De opleiding tot wachtmeester - algemeen opsporingsambtenaar is op het opleidingscentrum van de Marechaussee en duurt totaal 84 weken.
Je begint met 16 weken “Algemene Militaire Basis Vaardigheden” (AMBV). Hierin ga je o.a. op velddienst, bivak, je krijgt de gevechtsopleiding buddysysteem, je leert pistoolschieten, exercitie, kaartlezen, militaire ethiek, militair recht, grensverleggende activiteiten en natuurlijk veel sport. Deze AMBV vindt plaats op de dependance van het Opleidingscentrum in Eefde.
Dan volgt de functieopleiding van 68 weken op het Opleidingscentrum in Apeldoorn. Hierin wordt je opgeleid tot je drie kerntaken:

  • Publieke service
  • Politietaak
  • Vreemdelingenwetgeving

Vakken zijn o.a. burger- en militair strafrecht, strafvordering, staatsrecht, proces-verbaal, verkeerswetgeving, vreemdelingenwetgeving, milieu, wapenwet, Opiumwet, mensenrechten, opsporingstechnieken etc.
Je leert tevens omgaan met verbindingsmiddelen zoals portofoon en mobilofoon. In de opleiding ga je ook 4 X 9 weken stage (beroepspraktijkvaardigheden) lopen op je toekomstige werkplek.
Sociale en communicatieve vaardigheden komen tijdens de opleiding nadrukkelijk aan de orde. Na de opleiding word je beëdigd tot algemeen opsporingsambtenaar. De eerste vier weken ben je verplicht intern. De opleiding start ongeveer vier keer per jaar.
Na de opleiding word je geplaatst op je 1e functie. Dat kan zijn bij de politiedienst, grensbewaking of het mobiel toezicht vreemdelingen. Als nevenfunctie kun je bij de ME ingedeeld worden.

Carriere perspectief

Tijdens het begin de opleiding heeft men de rang van marechaussee. Voor de stage wordt men bevorderd tot wachtmeester titulair. Na het met goed gevolg afronden van de gehele opleiding wordt men bevorderd tot wachtmeester en wordt men beëdigd tot Algemeen Opsporingsambtenaar (AO). De wachtmeester wordt dan ingezet in één van de taakvelden als bovengenoemd. Na drie jaar moet er een keus gemaakt worden uit de andere taakvelden. 4 jaar na het afsluiten van de opleiding wordt de wachtmeester bevorderd tot wachtmeester der eerste klasse.

Functies kunnen dan zijn: groepscommandant, wachtcommandant of instructeur. Na drie functies als wachtmeester, waarvan één verplicht op Schiphol, bestaat voor de allerbesten de mogelijkheid om zich aan te melden voor het volgen van de Leergang Senior Algemeen Opsporingsambtenaar (LSAO). Daarna kunnen functies in de rang van opperwachtmeester vervuld worden. Na twee functies als opperwachtmeester is bevordering tot adjudant mogelijk.

Flexibel Personeelssysteem

Je krijgt een aanstelling, welke bestaat uit drie fasen:
Fase 1 bestaat uit de opleiding en daarna een dienverplichting van 4 jaar.
Fase 2 bestaat uit de periode na afloop van de dienverplichting tot en met het besluit over het al dan niet doorstromen naar een hoger functieniveau. Daarbij vormen de kwaliteit van betrokkene, maar ook de behoefte van de organisatie aan personeel, doorslaggevende argumenten.
Fase 3 bestaat uit de periode na het doorstroombesluit en de loopbaan wordt voortgezet.

Toelichting

Het besluit om al dan niet door te stromen naar een hoger functieniveau zal plaatsvinden tussen je 28e en 36e levensjaar.


Salaris tijdens de opleiding


Vanaf de eerste dag van je opleiding krijg je een salaris. Dat salaris is afhankelijk van je leeftijd.

Bij aanvang opleiding met 17, 18 of 19 jaar is je salaris ongeveer 750 euro netto per maand.
Bij aanvang opleiding met 20 jaar is je salaris ongeveer 830 euro netto per maand.
Bij aanvang opleiding met 23 jaar of ouder is je salaris ongeveer 1075 euro netto per maand.

Ga je intern dan betaal je voor de huisvesting 5,6% van je salaris met een maximum van 120,25 euro per maand.

Voor meer info: http://werkenbijdemarechaussee.nl




enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2010, 20:17:18
Ik begrijp nog steeds niet dat een instantie zoals de KMAR wegkomt met het stellen van een maximumleeftijd.
Volgens mij is er een Wet die zegt dat je niet mag discrimineren op leeftijd bij vacatures.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2010, 19:01:00
Salaris tijdens de opleiding [/u]

Vanaf de eerste dag van je opleiding krijg je een salaris. Dat salaris is afhankelijk van je leeftijd.

Bij aanvang opleiding met 17, 18 of 19 jaar is je salaris ongeveer 750 euro netto per maand.
Bij aanvang opleiding met 20 jaar is je salaris ongeveer 830 euro netto per maand.
Bij aanvang opleiding met 23 jaar of ouder is je salaris ongeveer 1075 euro netto per maand.

Ik ken eigenlijk niemand die zo'n laag salaris heeft gehad binnen de Marechaussee.. Je kunt hier rustig een aantal honderd euro per maand bovenop tellen.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2010, 19:05:34
Ik begrijp nog steeds niet dat een instantie zoals de KMAR wegkomt met het stellen van een maximumleeftijd.
Volgens mij is er een Wet die zegt dat je niet mag discrimineren op leeftijd bij vacatures.
Bij bijv. de landmacht is er ook verplichte uitstroom van militairen op de leeftijd van 35. Mag dat dan ook?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2010, 20:12:50
Bij bijv. de landmacht is er ook verplichte uitstroom van militairen op de leeftijd van 35. Mag dat dan ook?

Is bij de Koninklijke Marechaussee ook zo. Als je ongeveer de leeftijd van 35 jaar hebt bereikt, word bekeken of je verder kunt binnen de organisatie of dat je opzoek moet naar een andere baan ;)


Falcor

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #5 Gepost op: 6 maart 2011, 16:38:48
Deze leeftijden zijn uit het reglement geschrapt.
Je hebt nu leeftijd gebonden rangen.
Beginnend met een aanstelling van 4 jaar.
daarna kan je een aantal jaar op eenrang zitten.
Uit me hoofd is dit max 10 a 12 jaar.
Daarna moet je hogerop kunnen komen of het dienst uit.

(correct me if i´m wrong)

Eerst waren er Fases. Dit kwam inderdaad overeen met leeftijdsdiscriminatie.


lynx84

  • Centralist bij Kmar
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #6 Gepost op: 1 juni 2012, 11:03:49
gedeeltelijk mee eens. FPS bestaat nog wel alleen niet die 35 jaar inderdaad. Het is nu dat je binnen 10 jaar na je aanstelling als wachtmeester 3 functies gedaan moet hebben om een aanvraag FPS fase 3 te kunnen doen(bij de laatste uitvraag stond dit er echter niet bij maar is wel zo voor zover ik weet.) FPS fase 3 is tegenwoordig niets anders meer als een fps fase 2 maar dan na je 10 jaar. Je moet dus om de zoveel jaar van stoel wisselen. Als je functie verlopen is is er een x aantal maanden dat je zelf verder kan zoeken naar een andere functie. Lukt dit niet dan wordt je IHP(interne herplaatser) en dan gaat er voor je gezocht worden adhv je kunnen. Er worden dan een tweetal functies aangeboden waar je op moet solliciteren(let wel, er zijn ook andere IHPers die meedoen. Max 5 geloof ik) Kom je er dan nog niet door dan is het intern defensie en daarna extern defensie. Ik geloof dat er laatst iets gewijzigd is hierin maar dit is mij t meest bekende


timo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
Reactie #7 Gepost op: 1 juni 2012, 22:17:48
Ik zie dat er een aantal dingen verandert zijn. Toen ik solliciteerde met me MBO 2 zonder vreemde taal, was een vreemde taal geen eis, altans hebben ze niet gezegd. Ik was zelfs aangenomen, had al me papieren al binnen met begin opleiding en dergelijke, alleen ineens kreeg ik toch een afwijzing omdat me ogen toch niet mogen ik heb namelijk contact lenzen -4 toen bril. En eerst mocht het wel daarna ineens niet meer.
Kreeg wel een aanbod toen om door te gaan naar de landmacht of luchtmacht daar mag -4 wel, ik snap de logica nu nog steeds niet. Zeker niet aangezien een vriend van mij is aangenomen met -3.
Rode kruiser afdeling Gouda E.O. Manschap brandweer Hollands midden, post Gouda


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2012, 22:23:55
Ik zie dat er een aantal dingen verandert zijn. Toen ik solliciteerde met me MBO 2 zonder vreemde taal, was een vreemde taal geen eis, altans hebben ze niet gezegd. Ik was zelfs aangenomen, had al me papieren al binnen met begin opleiding en dergelijke, alleen ineens kreeg ik toch een afwijzing omdat me ogen toch niet mogen ik heb namelijk contact lenzen -4 toen bril. En eerst mocht het wel daarna ineens niet meer.
Kreeg wel een aanbod toen om door te gaan naar de landmacht of luchtmacht daar mag -4 wel, ik snap de logica nu nog steeds niet. Zeker niet aangezien een vriend van mij is aangenomen met -3.

Sinds ik mij kan heugen is de maximaal toelaatbare -2 of +2. Stond ook altijd op de site, hoe je met een andere afwijking door de keuring bent gekomen is mij een raadsel.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #9 Gepost op: 21 juni 2013, 18:23:00
Ik kan nu nergens meer een maximumleeftijd vinden, zoek ik zo slecht, of kan je echt solliciteren als je 50 bent? (Wat ik nog niet ben, overigens)
En heb je serieus een kans, als je boven de 35 ben?