Ambulance fietsen & scooters

Auteur Topic: Ambulance fietsen & scooters  (gelezen 9860 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Gepost op: 25 maart 2007, 22:00:37
Een demo-model tijdens de Open Dag van het Ziekenhuis Gelderse Vallei Ede



Geloof niet alles wat je denkt.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2007, 21:26:30
Deze "Cycle Repsonce Unit" kwam ik afgelopen maandag bij toeval tegen in Terminal 4 van London Heathrow Airport. Schijnbaar is het gebruik van deze fiets de snelste methode om in zo'n drukke vertrekhal bij een slachtoffer te komen.







Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Karim

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2007, 18:47:24
Deze "Cycle Repsonce Unit" kwam ik afgelopen maandag bij toeval tegen in Terminal 4 van London Heathrow Airport. Schijnbaar is het gebruik van deze fiets de snelste methode om in zo'n drukke vertrekhal bij een slachtoffer te komen.

Niet alleen op de luchthavens gebruiken we fietsen maar ook in de binnenstad, zeker tijdens de spits is het daar vaak geen doorkomen aan en zo'n fiets is dan de ideale oplossing.

Ik verbaas me nu nog steeds over de snelheid waarbij de bike units bij sommige meldingen zijn, geloof me maar dat die gasten 'n topconditie hebben.

















Foto's met toestemming van Richard Thompson.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2007, 18:54:50
Bedankt voor de aanvullende informatie over de biketeams.   :) O0

Ik moet zeggen dat ik ze gedurende mijn (korte) verblijf in Londen niet ben tegengekomen in de stad zelf. Ik kan me wel voorstellen dat ze ook in de stad er snel ter plaatse kunnen zijn.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2010, 15:56:22




Merk voertuig: -
Roepnummer: 18-351
Standplaats: Dordrecht
Dienst: Ambulancedienst ZHZ
Regio: Zuid-Holland Zuid
Bijzonderheden: Voorzien van een blauwlicht op het stuur en een sirene.
Brandweer Papendrecht


JelmerR

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2010, 19:36:24
Zou er iets in de wetten staan over een ongemotoriseerd voertuig/rijwiel met optische- en geluidsignalen?
Ben bang dat als hierdoor iets gebeurd, dat je toch een probleem hebt als ambufietser.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2010, 19:40:11
Zou er iets in de wetten staan over een ongemotoriseerd voertuig/rijwiel met optische- en geluidsignalen?
Ben bang dat als hierdoor iets gebeurd, dat je toch een probleem hebt als ambufietser.
Ja je komt natuurlijk wel veel auto's en andere gemotoriseerde voertuigen tegen..  Het is (hoofd zakelijk) bedoeld voor het attenderen van voetgangers.. Wat kan er dan fout gaan..?
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2010, 19:50:21
Wat kan er dan fout gaan..?
Het bekende/beruchte kleine hoekje.

Zou er iets in de wetten staan over een ongemotoriseerd voertuig/rijwiel met optische- en geluidsignalen?
Ben bang dat als hierdoor iets gebeurd, dat je toch een probleem hebt als ambufietser.
De fietser heeft natuurlijik al een beschermde status in het verkeer. Dat betekent dat er een omgekeerde bewijslast geldt. Als automobilist moet jij aan kunnen tonen dat je er niets aan hebt kunnen doen om het ongeluk(je) te voorkomen. Als zo een fietser dan ook nog eens licht een geluid voert... Tja, heb je er dan wel genoeg aan gedaan om een ongeluk te voorkomen? Dat blijft aan de rechter.

Voorrang moet je sowieso nooit nemen met de fiets, ook niet als ambufiets, want daar ben je gewoon te kwetsbaar voor. Zoals bij zoveel beroepen geldt ook hier regel 1: eigen veiligheid eerst.


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2010, 20:12:47
De fiets wordt ook alleen maar gebruikt bij evenementen zoals de Kerstmarkt in Dordrecht, Dordt in Stoom en ga zo maar door. Weet niet of die fiets dan veel in het verkeer wordt gebruikt.
Brandweer Papendrecht


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 31 augustus 2010, 20:48:22
Zoals reeds gezegd: op drukke evenementen. Piepertje is bedoeld om mensen te attenderen dat je erlangs wilt. Sirene is een groot woord..  0098
Altijd nog beter als een fluitje in de mond. Want daar kun je het mee vergelijken.