[Witte kolom] Voetbaltoernooi

Auteur Topic: [Witte kolom] Voetbaltoernooi  (gelezen 18893 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #10 Gepost op: 3 september 2010, 10:27:52
Nee, maar je moet lastige of paniekerige omstanders een in hun ogen zinvolle taak geven.  ;)
Door dat te doen geef je ze het gevoel daadwerkelijk iets te kunnen doen voor het slachtoffer en wordt de 'overlast' beperkt.
Je kan ook vragen of ze het hoofd vast wil houden.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 3 september 2010, 10:34:02
Nee, maar je moet lastige of paniekerige omstanders een in hun ogen zinvolle taak geven.  ;)
Door dat te doen geef je ze het gevoel daadwerkelijk iets te kunnen doen voor het slachtoffer en wordt de 'overlast' beperkt.
Je kan ook vragen of ze het hoofd vast wil houden.

ja ja, die moeder vraagt vervolgens "hoe doe ik dat dan, pols in de gaten houden" en dan zeg jij "geen idee, dat krijgen wij niet aangeleerd"  :D
Ah ja toch ook weer wat humor in het topic
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #12 Gepost op: 3 september 2010, 10:38:31
Je hebt gelijk, als ehbo-er moet je iets anders verzinnen.
Maar je snapt mijn punt hopelijk. Verander een lastige omstander/familielid in een "medewerkende".


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #13 Gepost op: 3 september 2010, 10:51:34
Maar je snapt mijn punt hopelijk. hebt gelijk, als ehbo-eVerander een lastige omstander/familielid in een "medewerkende".

Uiteraard !
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Anesthesia Mater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
  • Leven en laten leven.
Reactie #14 Gepost op: 4 september 2010, 11:47:54
Inderdaad. Veel op het oog (of in reactie) "agressieve" mensen draaien volledig om als ze ook om hulp/medewerking gevraagd wordt. :)
 iig Familie en vrienden.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #15 Gepost op: 5 september 2010, 01:04:51
Omdat de handelingswijze van iedere hulpverlener anders is heb ik zoveel mogelijk antwoord proberen te geven op de vragen. ABCDE heb ik voor gekozen omdat het mij overzichtelijker leek dan 1 groot verhaal. Nu ik de opmerking lees dat het niet in de ehbo word aangeleerd, had ik daar niet bij stilgestaan. Mijn excuus hiervoor. ABCDE is een optie waar je niet voor hoeft te kiezen. Ik denk dat het verstandig is dat iedereen info filtert uit de casus en mijn 'update' die hij/zij nodig heeft voor eerste hulp die je zelf kent.

Vervolg van de casus:
Je bent samen met je collega bij het slachtoffer aangekomen en hebt bij je: een verbandtas, AED, porto’s, en een telefoon. De zware en lomp grote brancard laat je uit praktisch oogpunt nog even achter.

Je collega hoort het verhaal aan van omstanders, en de moeder. En trekt daar een conclusie uit: “het slachtoffer is zomaar uit het niets in elkaar gezakt. En beeft een beetje. Heeft verder geen bal tegen het hoofd gehad. Is in de afgelopen uren niet gevallen. Was actief bezig in het spel. Slachtoffer is keeper van het elftal, en had een bal opgevangen en overgespeeld naar een teamgenote. Waarna zij terug naar haar doel aan het lopen was.”

Ondertussen ontferm jij je over het slachtoffer, en begin je met de welbekende ABCDE:
A:
- ademweg vrij, geen hoorbare ademhaling.

B:
- 22 /min.
- Diep ademhalen
- Regulair
- Hulpademhalingsspieren
- Symmetrisch
- Geen cyanose waarneembaar

C:
- 140/min
- Krachtig gevuld
- Regulair
- Huid: warm, transpiratie, roze/rode kleur
- Geen bloedingen waarneembaar
- Capillaire refill ‘normaal’

D:
- AVPU: V (reageert op aanspreken/aanschudden)
- EMV: 13
- Pupillen: normale en gelijke grootte, opent ogen bij aanspreken.
- Kan simpele vragen beantwoorden. Maar maakt een verwarde indruk (weet niet wat er is gebeurd).


AMPLE:
Allergie: Penicilline (Gebruikt dit momenteel niet)

Medicijnen:  Ventolin diskus 200 mcg ( 3 uur geleden voor het laatst geïnhaleerd. Totaal 2 keer geïnhaleerd vandaag).

Voorgeschiedenis: - Astma
- Operatie aan 1 van de eileiders i.v.m. een cyste ( 2 maanden geleden maar verder geen complicaties).

Laatste maaltijd: - So heeft vanochtend ontbeten met 2 boterhammen ( ongeveer 5 uurtjes geleden). Verder heeft So een uur geleden voor het laatst gedronken.

Laatste gebeurtenis:  Slachtoffer is keeper van het elftal, en had een bal opgevangen en overgespeeld naar een teamgenote. Waarna zij terug naar haar doel aan het lopen was.



Tijdens je verdere onderzoek probeer je zo goed als het gaat antwoord te krijgen van je slachtoffer. Ze reageert alleen op vragen, en vraagt zelf niets. Uit zeer summiere antwoorden maak je op dat het slachtoffer de volgende klachten ervaart:
- Benauwdheid
- Hoofdpijn/duizeligheid
- Vermoeid/slap gevoel
- Tintelingen in ledematen
- Beven

Specifieke vragen van Jacques:
Uit antwoorden maak je op dat het slachtoffer de volgende klachten ervaart:
- Zwarte voor de ogen
- Duizeligheid >> draaiend gevoel in het hoofd met hoofdpijn (overal in het hoofd)
- Het slachtoffer geeft aan aanraking van ledematen te voelen, maar heeft moeite met het maken van gevraagde bewegingen (vb knijpen in hand of voet optillen) geeft aan daar de kracht niet voor te hebben (geeft een slappe hand, en kan voet maar enkele centimeters optillen).
- Het slachtoffer beeft een beetje over het hele lichaam.


Vragen:
- Hoe schat je de situatie op dit moment in?
- Welke acties onderneem je nu?
- Ga je op basis van de bovenstaande gegevens in op de eisen van moeder (bloedsuiker meten, ambulance, arts) waarom wel/ waarom niet?
- Heb je aanvullende vragen of opmerkingen?


Anesthesia Mater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
  • Leven en laten leven.
Reactie #16 Gepost op: 5 september 2010, 10:25:34
Mijn eerste inschatting is CVA.

Alles wijst op slechte doorbloeding/vochthuishouding.
Samen met de pijn in het hoofd, verwardheid, verhoogde druk op de slagaders door een fysieke inspanning en misschien sprong naar de bal en daarna landing.

Oh ja, het is vrij gewoon bij sportevenementen om het SO meteen af te voeren met een brancard van het speelveld. Vandaar dat ik de brancard mee wil nemen. Er zijn toch ook lichte modellen?!

Porto en telefoon zijn imho standaard op de man, dus behoeven geen extra vernoeming. ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #17 Gepost op: 5 september 2010, 12:39:42
Nou wat bruikbare informatie in ieder geval

Lees ik het goed dat het slachtoffer wel gebruik maakt van haar hulpademhalingsspieren ?

Mijn overpijnzingen:
Een acute wegraking/onwelwording of hoe je het ook noemen wilt heeft over het algemeen een van de volgende oorzaken

1  een acuut probleem in de doorbloeding van de hersenen
2  een gegeneraliseerde epileptische aanval
3  een stoornis in de stofwisseling

De eerste is dan weer onder te verdelen in

1a hartritme stoornissen/infarct
1b de vaosvagale collaps (flauwvallen door schrik, emotie, warmte ,pijn etc)
1c blokkades als embolie hersenbloeding en harttamponade
1d ernstig bloedverlies

In dit geval trad het plotseling op en is het zonder ingrijpen ook weer (gedeeltelijk) hersteld
wat is dan naar mijn idee waarschijnlijk en minder waarschijnlijk.

1a Dit zou de acute klachten kunnen verklaren, maar geeft geen verklaring voor de nog aanwezige klachten.

1b vanwege de goede circulatie en de aanhoudende klachten ligt dit eveneens niet voor de hand

1c het spontane gedeeltelijke herstel icm de aanhoudende klachten en de voorgeschiedenis maken iets als een massaal longembolie of een harttamponade niet waarschijnlijk
Een hersenbloeding zou iets kunnen verklaren, al vind ik persoonlijk het beeld hier wel erg acuut, ik verwacht dan geen snel spontaan herstel, de meeste mensen die ik met CVA gezien heb hebben juist een lage pols, ook heb ik daarbij geen snelle diepe ademhaling met gebruik van hulpademhalingsspieren gezien.

1d de goede circulatie sluiten deze optie uit.

2 Dit zou een mogelijke verklaring kunnen zijn
3 Het erg acute beeld gevolgd door het spontane (gedeeltelijke) herstel maakt dit minder waarschijnlijk.

Kortom mijn hobby gedachte gaat voorlopig richting een insult, niet omdat daar zulke harde bewijzen voor zijn, maar meer vanwege de door mij ingeschatten onwaarschijnlijkheid van de andere opties.
Een groot deel van de klachten die achteraf optreden zouden door hyperventilatie verklaard kunnen worden, maar die zal eerder een gevolg van de situatie zijn als de oorzaak van de oorspronkelijke wegraking.

Niet uit te sluiten maar ook niet waarschijnlijk is simulatie.

Omdat ik echter geen arts ben neem ik voor overleg contact op met de 112 centralist.

Wat ik verder nog wil weten (maar dat is dus meer om het raadsel op te lossen)

- hoe lang is er verlopen tussen het neervallen en het moment dat ik er bij was
- is er sprake van ongecontroleerd urineverlies (voor zover zichtbaar)
- is er sprake van veel alcohol gebruik of juist het stoppen met (veel) drinken
- is er sprake van tongbeet, wegdraaien van het hoofd direct na het vallen , onverwachte spierpijn ?
- is ze daadwerkelijk buiten bewustzijn geweest (zoals de melder vertelde) of was dit meer een aanname/vermoeden ?

Bloedsuiker meten is iets wat een ambulance bemanning vrijwel zeker zal gaan goed, ik zal dus met de moeder overleggen dat dat nog wel even kan wachten.
Mocht de centralist er wel in geinteresseerd zijn dan kan ik dat uiteraard altijd bepalen, mits steriele naalden etc aanwezig zijn.
Voorlopig nog even niet dus.
Mocht mevrouw erg gestrest blijven door het niet meten dan kan overwogen worden om het zelf te meten voor de ambu evt ter plaatse komt, maar dat is iets wat ik van hier achter het toetsenbord eigenlijk moelijk kan beoordelen.
Dat glucose gemeten gaat worden is voor mij wel zeker, alleen door wie en wanneer is nog heel even de vraag
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #18 Gepost op: 5 september 2010, 13:02:04
Oh ja, waarom ik niet denk aan een astma aanval gelet op de voorgeschiedenis, de benauwdheid, de snelle ademhaling en het gebruik van de hulpademhalingsspieren ?
In de beoordeling van de A is aangegeven dat de ademweg vrij is en dat geen sprake is van een hoorbare ademhaling.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #19 Gepost op: 5 september 2010, 15:47:55
Lees ik het goed dat het slachtoffer wel gebruik maakt van haar hulpademhalingsspieren ?

Ja,

Tussen het momment van het inelkaar zakken van het so tot aan het momment dat je terplekke bent zit misschien 3 -5 minuten tussen.

"Echt"  buiten bewustzijn was het So niet toen je kwam want ze reageert nog op aanspreken.

Nav. de opmerking van zwerver, komt bij mij de vraag op jullie het so van het veld af halen of niet?