[Witte kolom] Voetbaltoernooi

Auteur Topic: [Witte kolom] Voetbaltoernooi  (gelezen 18925 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #50 Gepost op: 17 september 2010, 23:41:55
Ik wachte eigenlijk op nog een aantal forumleden die een reactie op de casus stuurden. Als niemand meer iets toe te voegen heeft, zal ik proberen een laatste update te plaatsen morgen als ik tijd heb.


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #51 Gepost op: 18 september 2010, 00:05:47
wat voor soort hoofdpijn is het?

als ik het goed begrijp is de hoofdpijn van voo0r naar achter verschoven

heeft ze ooit een migrene aanval gehad of zit ze op dit momment in haar maandelijkse periode
flappus  niet elke verandering is een verbetering


EdM0

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 19 september 2010, 16:57:44
Vragen:
- Ga je akkoord met het voorstel dat jij of je collega ehbo-er mee moet rijden naar het ziekenhuis? Waarom wel, of waarom niet ?
Nee, je bent ingehuurd voor op het evenement. Dit evenement moet gewoon doorgaan. Ik stel wel voor dat er een extra persoon meerijdt.

- Denk je dat het slachtoffer op dit moment veilig in een personenauto kan worden vervoerd? Waarom wel/ waarom niet ?
Ik denk het wel, zolang het slachtoffer mooi stabiel blijft en misschien nog wel wat vooruit gaat kan het prima.

- Ben je tevreden met het resultaat van het telefoongesprek?
De centralist heeft een aantal keer het verhaal aangehoord en m.i. een goed beeld van de situatie. Ik zal akkoord gaan met het resultaat van het telefoongesprek.

- Hoe zou jij reageren op het betoog van de moeder?
Respectvol blijven en haar proberen uit te leggen wat de verdere acties zijn

- Ga je naar aanleiding van deze ontwikkelingen verdere acties ondernemen?
We gaan een stukje in de richting van de auto lopen en kijken hoe zij zich erbij voelt. Als dat allemaal prima gaat dan mogen ze richting ziekenhuis.

- Heeft iemand aanvullende vragen, opmerkingen of discussiepunten?


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #53 Gepost op: 20 september 2010, 12:28:11
Vragen:
- Ga je akkoord met het voorstel dat jij of je collega ehbo-er mee moet rijden naar het ziekenhuis? Waarom wel, of waarom niet ?
Vervoeren is niet mijn pakkie-aan. Ik ben geen ambulancedienst, dus als ze op eigen vervoer naar de SEH mag van de centralist, dan is dat zijn beslissing en zijn verantwoordelijkheid.

- Denk je dat het slachtoffer op dit moment veilig in een personenauto kan worden vervoerd? Waarom wel/ waarom niet ?
Ja, waarom niet? Haar bewegingsapparaat is niks mis mee en ze is absoluut stabiel. Lopend slachtoffer!

- Ben je tevreden met het resultaat van het telefoongesprek?
Ik zou de centralist zeker zeggen dat s.o. zonder EHBO begeleiding naar de SEH gaat. Gaat centralist akkoord, dan is eventuele achteruitgang en gevolgen zijn probleem.

- Hoe zou jij reageren op het betoog van de moeder?
Duidelijk instrueren wat de bedoeling is en geen discussie meer voeren.

- Ga je naar aanleiding van deze ontwikkelingen verdere acties ondernemen?
Moeder de auto dichtbij laten zetten en ervoor zorgen dat het slachtoffer in ieder geval in de auto komt te zitten.

- Heeft iemand aanvullende vragen, opmerkingen of discussiepunten?
Nee.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #54 Gepost op: 22 september 2010, 16:24:30
Eindelijk weer een “update” kunnen maken voor deze casus tussen school, en werk door. Mijn excuus voor het lange wachten hierop. Dit is de update waarmee deze casus eindigt. Ik wil iedereen die heeft meegelezen, heeft meegedacht, en gereageerd in deze casus bedanken hiervoor.

Samenvatting:
Na een lange discussie vindt de centralist een oplossing waar ook de moeder van het slachtoffer zich in kan vinden. Gezien de drukte bij de ambulancedienst wil hij geen ambulance sturen omdat hier geen “echte”indicatie voor is. Maar besluit dat het slachtoffer op de SEH terecht kan op eigengelegenheid als er ook een ehbo-er meegaat.

Update:
Na overleg met je collega besluiten jullie dat er 2 ehbo-ers op het evenement moeten zijn. Daarom kan er geen ehbo-er mee in de auto. Dit geef je aan bij de centralist. Hij vindt het goed dat het slachtoffer op eigen gelegenheid naar het ziekenhuis gaat.
De auto wordt gehaald, en het slachtoffer stapt samen met een vriendin achterin. Moeder rijdt.

Feedback uit het ziekenhuis:
Na controle op de SEH blijkt geen echte diagnose te zijn gevonden. Verschillende onderzoeken lieten geen bijzonderheden blijken. Wel viel op dat het slachtoffer een licht verhoogde pols had.
Omdat het slachtoffer dit voor het eerste meemaakte heeft de arts besloten dat het waarschijnlijk een insult, of flauwte zou kunnen zijn. Het slachtoffer mocht korte tijd later het ziekenhuis verlaten. Wanneer er weer klachten ontstaan, zal de huisarts verder helpen.





Wat ik wel vreemd is dat de 112 centralist geen ambu indicatie ziet maar wel verwijst naar de SEH ipv huisarts, persoonlijk zou ik naar de achtergrond daarvan gevraagd hebben
Dat is een compromis tussen de centralist, en moeder. Want de moeder van het slachtoffer wou perse een ambulance zien komen. En de centralist vond het verhaal geschikt voor de huisarts. Om de discussie niet onnodig lang verder te laten slepen, en de 112 lijn weer vrij te maken (ze hing al bijna 10 minuten aan de lijn).


Toch nog even vragen. Haar pupilreactie. Hoe is die?
Pupilreactie is “normaal”


wat voor soort hoofdpijn is het?

als ik het goed begrijp is de hoofdpijn van voo0r naar achter verschoven

heeft ze ooit een migrene aanval gehad of zit ze op dit momment in haar maandelijkse periode

- Soort hoofdpijn: het slachtoffer heeft pijn in het achterhoofd. Omschrijft het als “Het voelt alsof ik een kater heb.”
- Het slachtoffer is niet bekend met migrene, en zit toevallig niet in haar maandelijkse periode.



Tot slot zou ik graag via PM feedback willen ontvangen op de casus die ik hier heb geplaatst. Ik ben namelijk benieuwd naar wat jullie vonden van de casus op zich, en de manier waarop ik de casus heb opgezet, en geleid?


Anesthesia Mater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
  • Leven en laten leven.
Reactie #55 Gepost op: 23 september 2010, 13:04:20
Hoi EHV-er.

Ik zou dit hier nog wel willen plaatsen, omdat het iedereen aan gaat.

Waarom is er niet voor een duidelijker casus gegaan, althans uitslag hiervan. Het lijkt me namleijk bedoeld om van te leren en te zien hoe ikzelf en andere mensen van mening kunnen verschillen en denken over bepaalde ziektebeelden.

Het is daarom imho daarom het best als de uitslag een duidelijke diagnose bevat, waardoor je van je eigen eventuele foute inschattingen kan leren en ook van iemand anders antwoorden en diagnosen.

Verder vond ik het erg leuk. :)


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #56 Gepost op: 23 september 2010, 21:45:55
Op de rode huid na lijkt anemie ook nog een aardige mogelijkheid. (top)sport, puberteit, vrouw, puberteitsmenorragie?  misschien erg mager (eetproblemen). Enkel lastig op het veld diagnose te stellen obv symptomen, anamnese kan hier denk ik wel flink bij helpen.

recidiverende cyste > onregelmatige menstruatie> veel bloedverlies > Bloedarmoede?
Freude am Fahren


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #57 Gepost op: 23 september 2010, 22:04:20
Op de rode huid na lijkt anemie ook nog een aardige mogelijkheid. (top)sport, puberteit, vrouw, puberteitsmenorragie?  misschien erg mager (eetproblemen). Enkel lastig op het veld diagnose te stellen obv symptomen, anamnese kan hier denk ik wel flink bij helpen.

recidiverende cyste > onregelmatige menstruatie> veel bloedverlies > Bloedarmoede?

Is dat niet heeeeeeeeeel erg ver gezocht? Wat vind je zelf?


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #58 Gepost op: 24 september 2010, 10:08:04
Ik heb zelf niet gereageerd op de casus maar wel meegelezen, we zijn voorheen redelijk verwend geweest met casussen waar zwerver op doelt. Meestal ligt dan redelijk voor de hand wat er aan de hand is na wat zoek en denkwerk, maar deze casus was interessant omdat er geen duidelijk klachtenpatroon is en geen duidelijke presentatie van een bepaald ziektebeeld.
En daar ligt ook het leermoment, hoe ver ga je als EHBO'er (het is immers een EHBO casus)? De behoefte om een etiketje op deze casus te plakken is bijzonder groot merk ik, maar je moet je afvragen of daar je taak ligt. In principe ging de jongedame er niet op achteruit (het ging steeds beter) en was er geen bedreiging van de vitale functies gedurende de casus. Alleen al met dat gegeven zou je als EHBO'er genoegen mee kunnen nemen zonder je slachtoffer tekort te doen.

Voor wat betreft de casus inhoudelijk, leuk bedacht, ik vond alleen de gedachtegang van de centralist soms wat vreemd. Gelukkig zijn de meeste moeders niet zo lastig, maar het is lastig dit goed in een casus te verwerken omdat ook non-verbale aspecten van de communicatie hierin erg belangrijk zijn. Wat mij betreft had ze niet naar het ziekenhuis gehoeven en op eigen gelegenheid een huisarts kunnen bezoeken.


Anesthesia Mater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
  • Leven en laten leven.
Reactie #59 Gepost op: 24 september 2010, 11:48:03
Ik heb zelf niet gereageerd op de casus maar wel meegelezen, we zijn voorheen redelijk verwend geweest met casussen waar zwerver op doelt. Meestal ligt dan redelijk voor de hand wat er aan de hand is na wat zoek en denkwerk, maar deze casus was interessant omdat er geen duidelijk klachtenpatroon is en geen duidelijke presentatie van een bepaald ziektebeeld.
En daar ligt ook het leermoment, hoe ver ga je als EHBO'er (het is immers een EHBO casus)? De behoefte om een etiketje op deze casus te plakken is bijzonder groot merk ik, maar je moet je afvragen of daar je taak ligt. In principe ging de jongedame er niet op achteruit (het ging steeds beter) en was er geen bedreiging van de vitale functies gedurende de casus. Alleen al met dat gegeven zou je als EHBO'er genoegen mee kunnen nemen zonder je slachtoffer tekort te doen.

Voor wat betreft de casus inhoudelijk, leuk bedacht, ik vond alleen de gedachtegang van de centralist soms wat vreemd. Gelukkig zijn de meeste moeders niet zo lastig, maar het is lastig dit goed in een casus te verwerken omdat ook non-verbale aspecten van de communicatie hierin erg belangrijk zijn. Wat mij betreft had ze niet naar het ziekenhuis gehoeven en op eigen gelegenheid een huisarts kunnen bezoeken.

Het probleem was de hoofpijn en misselijkheid die niet in het plaatje van een duizeligheid of flauwte vallen. Zeker na een half uur niet meer. Ook voelde zich nog steeds zwak in de benen. Waarom is ze neergevallen? Allemaal redenen om voorzichtig te zijn met de aanvankelijke verbetering. Daarom is het niet goed om maar te zeggen; Case closed. Begrijp je. ;) Dat er uiteindelijk geen duidelijk beeld uit komt is nog steeds, ook op langere termijn een reden om het in de gaten te houden.