Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 165309 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #110 Gepost op: 21 januari 2011, 14:07:28
Het zijn volgens mij vooral de bekeuringen die vanzelf op je deurmat vallen die nagenoeg geen effect hebben, de bekeuring die bij een staandehouding uitgeschreven wordt heeft meer effect.

Sterker nog: een waarschuwing na een staandehouding heeft al meer effect dan een bekeuring welke door een computertje is geconstateerd en verwerkt. Althans zo werkt het bij mij...........


Tosa
( die alweer meer dan een jaar boetevrij rond rijdt...... met een te hoge snelheid..... 98uiye)
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #111 Gepost op: 21 januari 2011, 14:23:02
Het zijn volgens mij vooral de bekeuringen die vanzelf op je deurmat vallen die nagenoeg geen effect hebben.

Nou als die automatische 500 euro of meer zou zijn ging ik toch echt wat langzamer rijden hoor  ::)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


sylvester1986

  • Gast
Reactie #112 Gepost op: 21 januari 2011, 14:23:57
Als ik voor die 140 km/u een boete zou krijgen dan lach er zelfs even bij omdat ik dan toch gepakt ben en heeft het nog geen effect en mocht ik een boete krijgen hoef ik er geen uitleg bij, want waarschijnlijk weet ik wel dat ik iets fout deed en hoe hoger de boetes zijn, hoe minder serieus ik agenten ga nemen, want tenslotte staat verkeersveiligheid niet langer voorop.

Als je gewoon een goedbetaalde baan hebt, dan heeft een boete sowieso geen effect, pas als je iets kwijt bent denk ik.
Zo was er bij Wegmisbruikers zelfs iemand die een paar duizend euro apart hield voor boetes, dus heeft dat geen effect.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #113 Gepost op: 21 januari 2011, 14:25:51
Vandaar dat ik ook een voorstander ben van inkomens afhankelijke boetes, waardoor een boete ook echt een straf wordt ipv een transactie voor de accountant die de chauffeur soms/vaak niet eens bereikt.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


sylvester1986

  • Gast
Reactie #114 Gepost op: 21 januari 2011, 14:34:02
ja dat zou ideaal zijn, nu is een hogere boete voor iemand met een lager inkomen het verschil tussen wel of niet rondkomen deze maand en voor een rijkere het verschil tussen wel of geen etentje.


Gast

  • Gast
Reactie #115 Gepost op: 21 januari 2011, 14:48:29
Wat een onzin. Voor hetzelfde vergrijp apart gaan straffen omdat iemand meer verdient dan een ander?

Klein voorbeeldje, geheel hypothetisch, mevrouw A zit in de bijstand, is te lui om te werken, verzint andere manieren om aan geld te komen, rijdt moedwillig te hard en wordt geflitst met 20km te hard.
Meneer B heeft zijn hele leven gestudeerd, en gewerkt om te komen waar hij nu is, met goed verdienende baan en avondcursussen om hogerop te komen, betaalt zijn alimentaties netjes elke maand aan mevrouw A en wordt geflitst met 20km te hard.

Waarom zou meneer B dan meer moeten betalen dan mevrouw A? Meneer B draagt al meer bij aan de maatschappij, financiëel en economisch, dan mevrouw A. En dan wil je mevrouw A hier ook nog voor belonen door een lager boetebedrag?
Elke overeenkomst tussen mij en mijn ex berust op puur toeval   0098  0098


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #116 Gepost op: 21 januari 2011, 15:16:56
Het gaat er om dat een boete ook als straf gevoeld moet worden.
Het is geen straf om 50 euro te betalen, het is een straf om die 50 euro echt te missen.
Wil je iemand met een geldboete straffen dan zal die zodanig hoog moeten zijn dat ie gevoeld wordt, immers dat voelen is de straf, niet het betalen de boete zelf.

Verdere argumenten over individuele zaken als zwart werken , niet willen etc horen in deze discussie m.i. niet thuis, het  feit dat je dat soort argumenten nodig hebt om je verhaal kracht bij te zetten zegt al genoeg over de sterkte van je betoog  098uo (geintje)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Gast

  • Gast
Reactie #117 Gepost op: 21 januari 2011, 15:40:44
Het feit dat jij (geintje) na een woordelijke trap (argumenten nodig hebt) tegen de enkels geeft zegt mij ook genoeg Jacques. Eerst een tik uitdelen en dan proberen dat af te zwakken met (geintje)..... lachen met jou zeg!! (geintje) :-X
Kennelijk heb je over de woorden "Voorbeeld" en "Geheel hypothetisch" heen gelezen???

Wie bepaalt of een straf gevoeld wordt of niet? Voelen is een subjectief iets. Hoe wil jij een gevoelswaarde hangen aan een materieel iets? 50 euro kan voor iemand met een goed salaris nét zo erg voelen. Het is de mentaliteit die moet veranderen wil je mensen veranderen, wil je hun gedrag veranderen. Denk je nou echt dat met een geldboete de mentaliteit, en gedrag, zal veranderen? De realiteit is al enkele jaren heel anders maar chapeau dat je nog denkt op die manier te kunnen straffen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #118 Gepost op: 21 januari 2011, 16:58:22
Wie bepaalt of een straf gevoeld wordt of niet? Voelen is een subjectief iets. Hoe wil jij een gevoelswaarde hangen aan een materieel iets? 50 euro kan voor iemand met een goed salaris nét zo erg voelen. Het is de mentaliteit die moet veranderen wil je mensen veranderen, wil je hun gedrag veranderen. Denk je nou echt dat met een geldboete de mentaliteit, en gedrag, zal veranderen? De realiteit is al enkele jaren heel anders maar chapeau dat je nog denkt op die manier te kunnen straffen.

Ik zal onbegrepen humor niet herhalen....

Je zult moeten kijken met welke maatregelen je het meeste effect bereikt.
Ik weet dat bij mij een forse boete wel werkt, ik weet dat van veel andere ook, maar uiteraard niet voor iedereen.
mijn mentaliteit zal misschien niet veranderen maar mijn gedrag wel en dan heb je al veel gewonnen.

Natuurlijk is voelen een subjectief iets sommigen vinden een pak slaag lekker en andere ervaren het als een straf.
100% goed ga je het niet krijgen.
Ik durf er wel wat onder te verwedden dat we met zwaardere straffen, dus straffen die gevoeld worden, weer snel een rookvrije horeca hebben.
maar een ieder mag daar uiteraard zijn mening over hebben, daar is het een forum voor.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Gast

  • Gast
Reactie #119 Gepost op: 21 januari 2011, 17:07:22
Ik zal onbegrepen humor niet herhalen....
Namens velen dank je wel daarvoor, humor is namelijk ook een subjectief iets......

Citaat
Je zult moeten kijken met welke maatregelen je het meeste effect bereikt.
Ik weet dat bij mij een forse boete wel werkt, ik weet dat van veel andere ook, maar uiteraard niet voor iedereen.
mijn mentaliteit zal misschien niet veranderen maar mijn gedrag wel en dan heb je al veel gewonnen.

Natuurlijk is voelen een subjectief iets sommigen vinden een pak slaag lekker en andere ervaren het als een straf.
100% goed ga je het niet krijgen.
Ik durf er wel wat onder te verwedden dat we met zwaardere straffen, dus straffen die gevoeld worden, weer snel een rookvrije horeca hebben.
maar een ieder mag daar uiteraard zijn mening over hebben, daar is het een forum voor.

Precies, zo is het.
Over rookvrije horeca gaat dit topic niet dus mijns inziens heeft die discussie hier geen plaats.
Verkeersboetes, daar hebben we het over. Zodra je niet kunt voorspellen wat een boete doet met de ontvanger, hoe hoog of laag hij ook is lijkt het een utopie om ervan uit te gaan dat hogere boetes meer effect zullen hebben bij mensen die meer verdienen. Inderdaad zal iemand die zijn sigaretten aansteekt met briefjes van 50 euro nog steeds zich een breuk lachen om een boete van 300 euro of meer voor 5 kilometer te hard. Dat effect, "raken waar het voelt", is niet te definiëren, laat staan in geld uit te drukken.
Hoe kun je dan wel mensen "raken" als je gedrag wilt veranderen? Bij een x-aantal boetes het intrekken van het rijbewijs? Of, zoals in Engeland, elke keer een verkeersboete ontvangen is een extra aantal punten op je rijbewijs, bij zoveel punten, rijbewijs foetsie?
Iemand die van zijn auto afhankelijk is raak je mijns inziens méér met het afnemen van zijn rijbewijs dan hem een acceptgiro te sturen voor elke keer dat hij lachend voorbij een flitspaal ging.

Als het de bedoeling is dat verkeersovertreders het "gaan voelen" en daardoor hun gedrag veranderen dien je ze te "pakken" op wat écht raakt, en dat is voor zowel degene die weinig als veel verdient dat roze papiertje of pasje waarmee ze hun wrak danwel bolide mee mogen besturen.