Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 164202 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #120 Gepost op: 21 januari 2011, 17:26:30
JS en Caprice,
Om verdere escalatie te voorkomen heb ik voor jullie beide een tussenoplossing, arm of rijk, dakloos of Villa maakt geen verschil.

Het is al eeuwen oud het lijfstraffen: plank, zweep, riem. Uit te voeren door uw lokale beul.
Freude am Fahren


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #121 Gepost op: 21 januari 2011, 17:29:23
Ik nam de horeca even als voorbeeld omdat het ging over het effect van boetes op het gedrag van mensen.

Natuurlijk helpt het innemen van het rijbewijs ook, maar ook daar moet je kijken hoe iemand dat voelt, is het een directielid met chauffeur die normaal nauwelijks rijdt of een vrachtwagen- of taxichauffeur die er zijn brood mee moet verdienen. Geeft een ander gevoel en is dus een andere straf.

Maatwerk dus zowel bij het opleggen van boetes als bij het uitdelen van andere straffen.
Inkomens afhankelijkheid is een middel wat misschien in 70% van de gevallen het beoogde doel heeft, wanneer de vaste boetes dat in 50% van de gevallen hebben, hebben we toch weer een hoop gewonnen.

En boetes werken echt wel, kijk naar het aantal overtredingen op de trajecten met trajectcontrole, die zijn aanmerkelijk lager als op de trajecten daarbuiten en dat omdat men het in de portemonnee voelt wanneer men toch te hard rijdt, het financiële risico acht men te groot en dus past men het gedrag aan.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #122 Gepost op: 21 januari 2011, 17:30:04
JS en Caprice,
Om verdere escalatie te voorkomen heb ik voor jullie beide een tussenoplossing, arm of rijk, dakloos of Villa maakt geen verschil.
Het is al eeuwen oud het lijfstraffen: plank, zweep, riem. Uit te voeren door uw lokale beul.

Tja je zult iemand hebben die wel van SM achtige spelletjes houdt  ^-^
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #123 Gepost op: 22 januari 2011, 00:59:02
Nou werk ik al enige tijd in de wat betere buurten van Nederland en merk ik dat juist dáár de mensen veel sneller ''reageren'' op een bekeuring. Juist de mensen die een lager inkomen hebben blijven hun auto fout parkeren en krijgen bon na bon ... Degene die een hoop geld verdiend lijkt sneller te reageren ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #124 Gepost op: 22 januari 2011, 01:04:30
Verkeersboetes, daar hebben we het over. Zodra je niet kunt voorspellen wat een boete doet met de ontvanger, hoe hoog of laag hij ook is lijkt het een utopie om ervan uit te gaan dat hogere boetes meer effect zullen hebben bij mensen die meer verdienen.
Als het de bedoeling is dat verkeersovertreders het "gaan voelen" en daardoor hun gedrag veranderen dien je ze te "pakken" op wat écht raakt, en dat is voor zowel degene die weinig als veel verdient dat roze papiertje of pasje waarmee ze hun wrak danwel bolide mee mogen besturen.

Zoals ze het in Finland doen, er zit wel wat in natuurlijk. De ''vakkenvuller'' 50 euro, de ''directeur'' 5000 euro boete. Bij eenzelfde overtreding... (even niet suggereren dat die directeur dan net directeur is over z'n eigen toilet ofzo) Gewoon de ''grote man'' versus de ''kleine man''. De werkenden versus de grote jongens.  :D

Wel ben ik met je eens dat bolide of papiertje innemen nog veel harder aan- en binnenkomt. Dat heeft impact op groot en klein.  8)
Maar of onze economie daar nu beter van wordt; het rijbewijs en/of auto afpakken van half-werkend Nederland?

Tja je zult iemand hebben die wel van SM achtige spelletjes houdt  ^-^

plank, zweep, riem. Uit te voeren door Jacques.

Hier hebben we PM voor, boys.  :o 0098  ;)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #125 Gepost op: 22 januari 2011, 01:06:45
Nou werk ik al enige tijd in de wat betere buurten van Nederland en merk ik dat juist dáár de mensen veel sneller ''reageren'' op een bekeuring. Juist de mensen die een lager inkomen hebben blijven hun auto fout parkeren en krijgen bon na bon ... Degene die een hoop geld verdiend lijkt sneller te reageren ....



Communicatief sterke mensen; een briefje of bezwaar is snel gemaakt. Desnoods door secretaresse of ander personeel?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #126 Gepost op: 22 januari 2011, 02:14:10
Communicatief sterke mensen; een briefje of bezwaar is snel gemaakt. Desnoods door secretaresse of ander personeel?

Ik heb het niet over een briefje of over een bezwaar, ik bedoel het ''snappen'' van een bekeuring ... Het valt op dat de ''rijke'' tak van de gemeente het wél snapt (of in ieder geval de overtreding niet meer pleegt) terwijl de ''normale cq. sociale klasse'' dezelfde fouten blijft maken ...

M.a.w. de inkomensafhankelijke bekeuringen hoeven helemaal geen voordeel te zijn ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #127 Gepost op: 10 februari 2011, 15:47:03
Politievakbond: boetes zijn te hoog

AMSTERDAM -  Politieagenten vinden de verkeersboetes die zij moeten uitschrijven te hoog, aldus de politievakbond ANPV. Dit jaar zijn verkeersboetes met 15% verhoogd.

De verhouding tussen sommige overtredingen en de hoogte van de bekeuring zou volledig zoek zijn. Dat meldt de NOS. Door rood rijden kost nu 185 euro, een winkeldiefstal 50 euro. "Dat snapt niemand en dat kunnen we ook niet uitleggen", aldus een woordvoerder van de ANPV.
Agenten zouden zich schamen voor het uitschrijven van sommige bekeuringen. Ook krijgen ze door de hoge boetes te maken met agressie. De politievakbond roept zijn leden op bij minister Opstelten te protesteren tegen de hoge boetes.

Bron: Telegraaf


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #128 Gepost op: 10 februari 2011, 16:00:17
De vakbond snapt het ook niet helemaal volgens mij. De bedragen kloppen allebei niet ::).

 Dat ze scheef zijn dat weten we allemaal wel en daar vind ik ook zeker het mijne van.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #129 Gepost op: 10 februari 2011, 17:28:11
Lekker geïnformeerd die vakbond... NOT! Nadat ik de eerste paar zinnen had gelezen nam ik de rest niet meer serieus. Overigens heb ik nog geen agressie meegemaakt vanwege een boetebedrag. Hoogstens zwaar balende en verbaasde mensen. Maar hé? Ze hebben het toch echt zelf in de hand. Niemand die ze dwingt om het gaspedaal in te trappen. Om maar even een voorbeeld te noemen. Ik zal ook zeker niet protesteren, en schrijf er ook niet minder om.