Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 165207 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #540 Gepost op: 30 januari 2014, 09:53:14
Ik ben voor. De administratie kan ook volautomatisch, waarbij wij gewoon geen bedrag meer op de bon schrijven maar dit vanzelf bij de betrokkene aan komt. Nog beter zou zijn om dit te koppelen aan de belastingopgave van iemand over het afgelopen jaar. De directeur die met 5 ton per jaar thuis komt mag best wat meer getroffen worden dan de bijstandsmoeder. De eerste lacht nu om 230 euro, de tweede kan er een week of 2 niet van eten.

Overigens ben ik wel voor een directe boete, en geen geregistreerde waarschuwing. Het gros van de overtredingen wordt doelbewust gemaakt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #541 Gepost op: 30 januari 2014, 12:18:31
Citaat van: DiNozzo link=msg=1240939 date=1391071994
Het gros van de overtredingen wordt doelbewust gemaakt.

Als dit waar is ben ik het helemaal met je eens, maar ik kan geen onderzoek vinden die dit staaft. Waarbij ik mij ook gelijk afvraag of het wel eens is onderzocht?

Ik ben van mening dat ook sommige doelbewuste overtredingen voortkomen uit onduidelijke bebording of wegsituatie's, denk wel dat niet iedereen een situatie gelijk goed in schat. Hieruit komen ook de teksten "ja, maar ik rij altijd zo." of "Ik woon hier en ik mocht hier altijd in." enz.  :|

Is het laatste ook niet de reden dat bij VROS actie's niet gelijk wordt staande gehouden maar ook naar de rest van het rijgedrag wordt gekeken? ???
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #542 Gepost op: 30 januari 2014, 17:59:53
Citaat van: HIT link=msg=1240964 date=1391080711
Is het laatste ook niet de reden dat bij VROS actie's niet gelijk wordt staande gehouden maar ook naar de rest van het rijgedrag wordt gekeken? ???

VROS acties zijn bedoelt om mensen te confronteren met het rijgedrag in brede zin en niet op 1 actie. Uiteraard gebeurd dat ook, maar het doel is het gehele gedrag in beeld te brengen. Dat heeft niks te maken met onduidelijke situaties ofzo. Trouwens zoveel onduidelijke situaties zijn er niet en meestall zijn die te vinden bij wegwerkzaamheden. Het gros van de verwarring onstaat doordat mensen niet ver genoeg vooruit kijken en pas heel laat anticiperen op bebording, gebeurtenissen op de weg, aanwijzigen etc etc. Ik durf wel te stellen dat verwarring voor het grootste deel onstaat ten gevolge van het gedrag van de bestuurder en niet ten gevolge van de weg(bebording)

En ik kan mij wel vinden in de uitspraak van DiNozzo "het gros van de overtredingen wordt doelbewust gemaakt". Roodlicht rijden, bumper kleven, snelheidsovertredingen, geen richting aangeven, mobiele telefoon vast houden, inhalen (dubbele) doorgetrokken streep, negeren roodkruis zijn geen overtredingen die voort komen uit onduidelijke bebording of wegsituaties. Dat is gewoon gedrag dat valt onder de categorie: "ik doe wat ik wil en omdat ik schijt heb aan anderen"
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


sylvester1986

  • Gast
Reactie #543 Gepost op: 31 januari 2014, 16:03:06
Het volgende stukje komt uit de Telegraaf:
Citaat
"In de auto zitten om even op je schoonmoeder te wachten, dat valt gewoon onder parkeren. Hetzelfde geldt voor het kopen van een pakje sigaretten, terwijl je de auto even laat staan. Wij verwachten dat je dan parkeergeld betaalt. Doe je dat niet, dan schrijven we een bon van rond de 60 euro uit", vertelt woordvoerder Tomas Scheen.
Stel je krijgt een boete, kun je dan binnen 24 uur een nieuwe boete verwachten als je er nog staat of is dit na 24 uur?


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #544 Gepost op: 31 januari 2014, 21:00:12
Citaat van: Sylvester link=msg=1241224 date=1391180586
Het volgende stukje komt uit de Telegraaf:Stel je krijgt een boete, kun je dan binnen 24 uur een nieuwe boete verwachten als je er nog staat of is dit na 24 uur?

een boete is geen toestemming om door te mogen gaan met het overtreden van de wet, het is de bedoeling dat je daarmee stopt. Als een boete niet helpt zijn er andere middelen en dat is bij parkeerovertredingen een sleepwagen/ kraan
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #545 Gepost op: 31 januari 2014, 23:14:20
Een fiscale parkeerboete (betaald parkeren) kan iedere kalenderdag opnieuw uitgeschreven worden.
Later op dezelfde dag zou nog wel het uurtarief voor de tijd dat het voertuig daar stond in rekening gebracht kunnen worden.
In geval van een juridische boete (bijvoorbeeld R315b plaats op de weg stilstaand, trottoir) kan maar eenmaal een boete opgelegd worden, zolang het voertuig niet verplaatst is (bestuurder heeft het feit maar 1 keer gepleegd).
Staat het voertuig gevaarlijk of hinderlijk, dan weg laten slepen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #546 Gepost op: 31 januari 2014, 23:28:39
Citaat van: HIT link=msg=1240964 date=1391080711
Als dit waar is ben ik het helemaal met je eens, maar ik kan geen onderzoek vinden die dit staaft. Waarbij ik mij ook gelijk afvraag of het wel eens is onderzocht?

Dat durf ik je niet te zeggen. Ik doel in elk geval voor de gemiddelde overtreding waarvoor je het mooie bordje STOP POLITIE voor je snufferd krijgt. Die krijg je niet voor 4 km/u te hard etc.

Natuurlijk zit er een stukje onwetendheid soms tussen maar daarvoor is vaak ook een pardon periode. Een bekende stelling is dat slechts 20% van de borden gezien wordt en helemaal in de situaties waarbij iemand elke dag een weg rijdt kan ik mij dat best wel voorstellen. Het is mij ook wel eens overkomen. Elke agent kan ook wel aanvoelen als een overtreding echt onbewust begaan is. Van de week nog een auto staandegehouden die de busbaan pakte bij het station hier in het dorp. Ik merkte direct aan het rijgedrag van de chauffeur dat hij zoekende was en dat in combinatie met een beroerd geplaatst bord doet mij dan besluiten geen PV te schrijven. Sterker nog, de chauffeur vroeg mij naar een bepaald hotel. Toen ik begreep dat hij mijn routeaanwijzing niet helemaal kon volgen gaf ik hem aan even achter mij aan te rijden. Met een ferme handdruk bedankte hij mij en ik heb hem even naar zijn hotel, 4 straten verderop, geleid. Ik hoop dat hij dat verhaal net zo hard doorverteld als al die verjaardagsverhalen van iemand die een bon kreeg voor 3 km/u te hard.

Ik controleer bij ons op het bureau de handgeschreven bonnen. Ik zie toch dat het gros van de bonnen wat bij mij voorbij komt het negeren van de verplichte rijrichting, het niet dragen van de autogordel, het niet handsfree bellen en het negeren van de snelheid (25km/u+). Dat zijn overtredingen die mijn inziens heel bewust gepleegd worden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #547 Gepost op: 2 februari 2014, 14:56:26
De discussie over boete naar ratio afgesplitst naar dit topic. Gaan we hier weer verder over de hoogte van de bedragen.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #548 Gepost op: 22 december 2014, 01:11:35
De nieuwe Feitenboekjes 2015 zijn bekend en kan je vinden op https://www.om.nl/onderwerpen/feiten-tarieven/
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Reactie #549 Gepost op: 22 december 2014, 12:02:10
€700 voor bumperkleven met een snelheid tussen 100 en 120! Zo'n boete kan niet hoog genoeg. Wat moet ik trouwens verstaan onder (Tarief in euro per feit en categorie 1,2,3,4)?
 As ge nie měr nčijsgierig bent, dan worde aau