Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 165745 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #560 Gepost op: 12 november 2015, 12:03:41
Ik ben het wel een beetje eens met de tekst van PBees. Echter, de hoogte van de boetes raken kant noch wal.
Natuurlijk dient de ene overtreding strenger bestraft te worden dan de andere maar waarom moeten de bedragen zo hoog? Waarom kan het zelfde feit in Duitsland afgedaan worden voor een lager bedrag?

De bedoeling is om te straffen, dat snap ik ook maar hogere boetes zorgen niet voor minder overtredingen. Ik denk zelfs dat een overtreder veel meer moeite gaat doen om niet gepakt te worden, met alle risico's van dien. Kijk maar in de UK.

Wat na een boete? Ik bedoel dus wanneer het een misdrijf geworden is? Regelmatig hoor je dat een taakstraf is opgelegd voor verkeersmisdrijf. Rijverbod? Ze stappen toch weer in een auto...


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #561 Gepost op: 12 november 2015, 12:49:00
Citaat van: Matth link=msg=1383775 date=1447321723
Ik ben nog steeds voorstander van een stapelbeleid. Waarschuwing, 1e sanctie, 2e sanctie, etc.
Volgens mij is dit het eerlijkste en het beste.
Maar ik denk  niet dat je alles met een waarschuwing kunt afdoen.  Er wordt ook al een beetje gestapeld, maar dan voor de zwaardere zaken als bv snelheidsovertredingen van 30 km/u  of meer.  Maar dat opstapelen vervalt ook weer na een jaar of twee geloof ik en dat is, toch wel kort eigenlijk, zeker als  het nog veel sneller gaat, bv 40-50 km te hard.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #562 Gepost op: 12 november 2015, 13:27:21
Citaat van: voske83 link=msg=1383743 date=1447307279
Of misschien omdat men het bij het rechte eind heeft. De kantonrechter in Almelo dacht er gisteren namelijk anders over dan de kantonrechter in Arnhem:

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOVE:2015:4998

Voor de volledigheid maar even het artikel c.q. uitleg er bij gezet omdat die ook interessant is voor dat dat niet meer terug te vinden is.
Verder is het zo dat er nog geen einde aan de is aan het verhaal van de uitspraak van de Rechtbank Gelderland.


Hoogte verkeersboete correct toegepast bij snelheidsovertreding
Almelo , 11-11-2015

De kantonrechter in Almelo oordeelt dat de hoogte van een opgelegde verkeersboete correct is en dat de minister die mag verhogen. Een automobilist was het niet eens met een verkeersboete van 287 euro in Almelo en stapte naar de kantonrechter. De man wees op de hoogte van de boete en de uitspraak van de kantonrechter in Arnhem van 30 oktober 2015. Die oordeelde dat de verkeersboetes door de minister met verkeerde motieven zijn verhoogd.

Geen beperkingen
De kantonrechter in Almelo oordeelt anders. In de wet heeft de wetgever aan de minister geen beperkingen opgelegd ten aanzien van de motieven die aan een wijziging ten grondslag moeten liggen. Ook de verhoging van verkeersboetes voor meer opbrengst voor de schatkist staat daar niet aan in de weg. Ook als het zo zou zijn dat het de bedoeling was dat de hoogte van de boete in relatie staat met de ernst van de overtreding of met de inflatie, staat dat niet in de wet.

Verhogingen vooraf aan Eerste en Tweede Kamer voorgelegd
Bovendien acht deze kantonrechter het van belang dat elke wijziging van de tarieven is voorgelegd aan de Eerste en Tweede Kamer van de Staten-Generaal. Beide Kamers hebben zich evenmin in meerderheid uitgesproken tegen de verhogingen en de daarvoor aangevoerde motieven van de minister.

Boete blijft in stand
De automobilist had een boete gekregen van 287 euro en 7 euro administratiekosten voor het overschrijden van de snelheid in de bebouwde kom van Almelo met 28 kilometer per uur. De kantonrechter laat deze boete in stand.

Achtergrondinformatie
Bekijk voor meer achtergrondinformatie over de uitspraak van de Arnhemse kantonrechter: 'Vragen en antwoorden over verlaging verkeersboete'.

Bron: https://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Rechtbanken/Overijssel/Nieuws/Pages/Hoogte-verkeersboete-correct-toegepast-bij-snelheidsovertreding.aspx

De volledige uitspraak vindt je op: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOVE:2015:4998
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #563 Gepost op: 12 november 2015, 13:27:31
Vragen en antwoorden over verlaging verkeersboete
Den Haag , 11-11-2015

​De kantonrechter in Arnhem (rechtbank Gelderland) besliste recentelijk in een zaak over de hoogte van een verkeersboete die een man uit Nijmegen kreeg. De rechter oordeelde dat de boete te hoog was, omdat de minister boetes in een aantal jaren te veel heeft verhoogd. De man die deze boete kreeg, moet het bedrag dat te veel aan hem in rekening is gebracht, terugkrijgen van de overheid. Een kantonrechter van de rechtbank Overijssel oordeelde gisteren in een vergelijkbare zaak van een man uit Almelo, dat de minister de boetes wél mocht verhogen zoals hij deed.

Hoe verhouden deze uitspraken zich tot elkaar en heeft de uitspraak over de boete van de man uit Nijmegen gevolgen voor andere boetes? En kunnen nu meer mensen die een boete kregen, geld terugkrijgen? 6 vragen en antwoorden.

Waar ging de zaak van de man uit Nijmegen over?
Een man uit Nijmegen kreeg vorig jaar een boete van 32 euro omdat hij 5 kilometer te hard had gereden. Een verkeersboete krijg je in Nederland van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Als je het niet eens bent met een boete, kan je bij de Centrale Verwerkingseenheid van het Openbaar Ministerie in Utrecht beroep aantekenen. Als dat wordt afgewezen, kan je in beroep gaan. Dan kom je bij de kantonrechter terecht. De man uit Nijmegen tekende beroep aan tegen de hoogte van de boete. De kantontonrechter van de rechtbank Gelderland heeft nu in deze zaak geoordeeld dat verkeersboetes in 2008, 2011 en 2012 te sterk verhoogd zijn en de Staat veroordeeld tot het terug betalen van 9 euro (Zie ook: Kantonrechter verlaagt boete met 9 euro).

Mag de overheid boetes niet verhogen?
Ja dat mag. Gebruikelijk is dat de boetebedragen worden aangepast met een jaarlijkse inflatiecorrectie. Maar in 2008, 2011 en 2012 zijn de boetebedragen met een hoger percentage verhoogd dan nodig was om de inflatie bij te houden. De reden hiervoor was dat op deze wijze de overheidsinkomsten vergroot konden worden. De kantonrechter in Arnhem heeft nu geoordeeld dat dit in strijd is met artikel 2 van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (‘Wet Mulder’ in de volksmond) en dat het te veel betaalde, min de inflatiecorrectie, moet worden terugbetaald. Een kantonrechter in Almelo besliste gisteren in een vergelijkbare zaak dat de minister boetes wél mag verhogen en dat daarbij geen beperkingen gelden. Deze rechter liet de boete van 287 euro voor het overschrijden van de snelheid in de bebouwde kom van Almelo met 28 kilometer per uur in stand.

Hoe kan het dat de ene rechter het een zegt en een andere rechter iets anders?
Zo werkt het recht soms. Rechters moeten de wet interpreteren en doen dat niet altijd op dezelfde manier. Een 'hogere' rechter beslist dan later wat de juiste interpretatie is. Zo wordt jurisprudentie gevormd. Als een hogere rechter een beslissing heeft genomen, wordt die uitspraak leidend.  

Kunnen nu meer mensen die een boete hebben gekregen geld terug krijgen op grond van de uitspraak van de kantonrechter in Arnhem?
Dat valt nog niet te zeggen. De rechter deed uitspraak in deze individuele zaak. De uitspraak is nog niet onherroepelijk. Vanwege het geringe bedrag van de boete kan het Openbaar Ministerie, de vertegenwoordiger van de Staat, niet in hoger beroep. Wel is het instellen van cassatie in belang der wet mogelijk. Dat is een procedure waarin de Hoge Raad, de hoogste rechter, zich uitspreekt of de uitspraak van de rechter standhoudt en zo ja, hoe met de kwestie moet worden omgegaan. Vaak neemt de Hoge Raad een vraag als dit mee in zijn uitspraak. Of het tot cassatie in belang der wet komt, is nog niet duidelijk. In een persbericht zegt het Openbaar Ministerie verbaasd te zijn over de uitspraak van de kantonrechter in Arnhem.

Ik kreeg in 2012 een verkeersboete en die heb ik netjes betaald. Maar nu blijkt dus dat die boete te hoog was. Kan ik het te veel betaalde terugkrijgen, ook al zijn de termijnen om bezwaar aan te tekenen en in beroep te gaan verstreken? En zo ja, moet ik hiervoor dan iets doen?
Ook dit valt nog niet te zeggen. Pas als de uitspraak in de zaak van de man uit Nijmegen onherroepelijk is, valt hier meer over te zeggen. Ook in dit geval is het waarschijnlijk dat de Hoge Raad hier duidelijkheid over geeft als het tot cassatie in belang der wet komt en hij besluit dat de uitspraak blijft staan. Het uitgangspunt in dit soort zaken is dat als je niet binnen 6 weken beroep instelt tegen een boete, dat deze dan definitief is.

Heeft de uitspraak van de rechter in Arnhem gevolgen voor de hoogte van toekomstige boetes?
Ook hier kan nog niets over worden gezegd. Pas als onherroepelijk vaststaat dat de boetes in 2008, 2011 en 2012 te sterk zijn verhoogd, is het aan de regering om actie te ondernemen. De Rechtspraak toetst en beslist.

Bron: https://www.rechtspraak.nl/Actualiteiten/Nieuws/Pages/Vragen-en-antwoorden-over-verlaging-verkeersboete.aspx
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #564 Gepost op: 12 november 2015, 13:43:14
Dat je een boete moet betalen daar ben ik het uiteraard mee eens want als je je overal netjes aan houdt dan is de kans in principe uitgesloten dat je er één krijgt. Simpel zat lijkt me.
Maar als blijkt zoals de kantonrechter te Arnhem heeft geoordeeld dat het makkelijk gezegd gewoon een ordinair middel is om de staatskas te spekken dan gaat men in mijn ogen niet één maar twee bruggen te ver. Ik ben van mening dat het redelijk en in proportie moet zijn en dat is de jaarlijkse inflatiecorrectie en niet zoals het in 2008, 2011 en 2012 is gegaan.

Het lijk me sterk dat men geen cassatie in belang der wet gaat instellen en wacht met spanning af wat de Hoge Raad dan uiteindelijk gaat beslissen want daar zal heel veel vanaf gaan hangen vrees ik voor de regering. Mocht de Hoge Raad even gechargeerd negatief voor ons als betalende partij uitpakken dan sta ik er niet gek van te kijken dat men dit k*t geintje vaker gaat toepassen in Den Haag. Wij zijn dan dus vogelvrij verklaard want dan kan men als Den Haag echt wil de boete's met 30% of meer gaan verhogen. Ik hoop dus dat de Hoge Raad voor ons als betalende partij gunstig beslist en de kantonrechter te Arnhem gaat volgen, wat dan weer zal betekenen dat het CJIB veel claims gaat krijgen maar dat zij zo dan.

En wat al eerder is gezegd in de diverse onderwerpen hier op het forum.
Het gaat nergens meer over tegenwoordig omdat diverse boete's totaal niet meer in verhouding van elkaar staan en het aan de burger niet meer uit te leggen is.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #565 Gepost op: 12 november 2015, 20:12:03
Citaat van: enrico1972 link=msg=1383813 date=1447332194
Het lijk me sterk dat men geen cassatie in belang der wet gaat instellen en wacht met spanning af wat de Hoge Raad dan uiteindelijk gaat beslissen want daar zal heel veel vanaf gaan hangen vrees ik voor de regering. Mocht de Hoge Raad even gechargeerd negatief voor ons als betalende partij uitpakken dan sta ik er niet gek van te kijken dat men dit k*t geintje vaker gaat toepassen in Den Haag.

Gezien de uitspraak van de rechter in Almelo denk ik dat het OM en de minister gewoon gaan afwachten hoe zich dit gaat ontwikkelen en in eerste instantie niet in cassatie gaan.

Maar maak je geen illusies, dit is vooral voer voor juristen en geneuzel achter de komma. Wat er ook uitkomt, het zal per wetgeving worden recht gebreid.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #566 Gepost op: 18 december 2015, 01:00:09
IN DETAIL: DE HOOGTE VAN VERKEERSBOETES IN 2016
17 DEC 2015

De verkeersboetes gaan volgend jaar opnieuw omhoog, zo werd tijdens Prinsjesdag al aangekondigd. De tarieven voor alle boetes stijgen met 1,1 procent ten opzichte van de tarieven van dit jaar. Het Openbaar Ministerie heeft nu alle boetetarieven voor volgend jaar gepubliceerd. En die zijn niet mals. Dit is het complete overzicht van de hoogte van verkeersboetes in 2016.

Bron: http://autovisie.nl/detail-de-hoogte-van-verkeersboetes-2016/
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #567 Gepost op: 18 december 2015, 01:00:49
Het Feitenboekje 2016 kan je rechts op de pagina van https://www.om.nl/onderwerpen/feiten-tarieven vinden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #568 Gepost op: 15 januari 2016, 19:54:56
Boetebase 2016 vernieuwd

11 januari 2016 - Openbaar Ministerie

Vanaf vandaag is het nog eenvoudiger het juiste boetebedrag te vinden voor zogenaamde feitgecodeerde overtredingen

In de boetebase kan de bezoeker van www.om.nl met behulp van een beslisboom de boetebedragen vinden voor zogenaamde feitgecodeerde overtredingen. Om de honderden dagelijkse bezoekers nog beter van dienst te kunnen zijn is de boetebase uitgebreid met de mogelijkheid om op basis van feitcode en voertuigcategorie te zoeken. Ook in de zoekresultaten in de boetebase zijn de relevante feitcodes toegevoegd. Bij aanklikken wordt de volledige omschrijving van de overtreding getoond.

Met de vernieuwing van de boetebase wordt het eenvoudiger om het boetebedrag voor onder andere foutparkeren, te vroeg buitenzetten van de vuilniszak, vissen zonder vergunning, zwartrijden, rijden zonder rijbewijs, bumperkleven en meer te vinden.

Zie ook:

Boetebase

Boete opzoeken met feitcode

Feiten en tarieven
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #569 Gepost op: 15 januari 2016, 20:02:44
Citaat van: Live link=msg=1399976 date=1452884096
Boetebase 2016 vernieuwd

Zie ook:

Boetebase

Boete opzoeken met feitcode

Feiten en tarieven

Zie de reactie van mevrouw Kitty Nooy inzake OM,zijn ook hier berispingen niet veel doeltreffender ?
Het ontberen van een visvergunning moet natuurlijk veel zwaarder worden bestraft dan een scheve schaats rijden als beedigd ambtenaar