Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 165356 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #370 Gepost op: 8 maart 2012, 06:20:06
Er is een verschil tussen claxonneren en daadwerkelijk overlast veroorzaken. Wanneer je op de snelweg een keer claxonneert naar iemand, omdat je het niet eens bent met een bepaalde manoeuvre, is iets anders dan uitbundig claxonnerend langs een ziekenhuis rijden. Misschien herinner je de taferelen nog wel na Jong Nederland - Jong Marokko een aantal jaar terug in Tilburg. Dat moet dus onder het overlast veroorzaken vallen.

Sorry, maar voor de wet is er geen verschil in deze 2 gevallen. Als je op de snelweg toetert om het gevaar af te wenden dan is het wel toegestaan.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #371 Gepost op: 8 maart 2012, 16:21:17
Sorry, maar voor de wet is er geen verschil in deze 2 gevallen. Als je op de snelweg toetert om het gevaar af te wenden dan is het wel toegestaan.
true maar daar komt dan de discretionaire bevoegdheid weer om de hoek. De verbalisant in kwestie maakt een afweging  waar de wetgever niet ik kan voorzien. Voor de wet is alles zwart wit. Het is aan de uitvoerders om vervolgens te kijken of handhaving nodig is. Doet een rechter tenslotte ook. Een afweging maken mbt de omstandigheden etc.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #372 Gepost op: 9 maart 2012, 07:09:31
Allemaal maar makkelijk geld binnenhalen. Het wordt voor mij persoonlijk steeds moeilijker om een *agent* als diender te zien en niet als medewerker van de belastingdienst. Dat komt puur omdat de bedragen zo hoog zijn. Dat genoeg agenten er tegen zijn hoor je steeds vaker, maar er gebeurt verder niets, want het jaar daarop wordt het weer verhoogd. Dat er agenten zijn die hele goede bedoelingen hebben en echt willen helpen, die zullen er zeker zijn, maar die zie ik helaas weinig.

 

Inderdaad makkelijk geld binnen halen maar dat ligt niet aan de diender. Maar aan de overtreder.   Als je geen boete ("extra belasting") wilt betalen bega dan geen overtreding.  Hoe simpel kan het zijn.

Waarom bijv. je vuilnis naar buiten gooien en niet mee naar huis/werk nemen en het daar weggooien.   Het kost wel belastinggeld om dat vuilnis uit de berm te halen. Dus het goed dat de vervuiler er (flink) aan mee betaalt.  

Ik heb eerder al aangegeven dat de werknemer niet de hoogte van de boetes bepaald  (net als zijn/haar werktijden) dus het logisch dat de werkgever hier niets mee doet (net als het eventuele commentaar op de werktijden)  Werkgever / werknemer daar is een bepaalde hiërarchie in.

Daarnaast doe je of de agent constant staat te schrijven:  ik zie dat echt niet. (Te) Vaak zie ik dat de agenten niet schrijven. Richting niet aan bij het afslaan*, fietsen door rood enz enz.  Ja ja ik weet het dat is hun discretionaire bevoegdheid  
*zie regelmatig politiewagens die het zelf ook niet doen  (dat heeft niets te maken met het mogen overtreden van de RVV) tja dus als je het zelf al niet doet dan kan je (in mijn optiek) een ander er niet op aanspreken.


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #373 Gepost op: 9 maart 2012, 07:15:44
Als je geen boete ("extra belasting") wilt betalen bega dan geen overtreding.  Hoe simpel kan het zijn.


Mensen ik heb hier iemand die volmaakt is. Bel de krant, stop de persen. Wereld nieuws  098uo

Kusje wat een opmerking
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #374 Gepost op: 9 maart 2012, 07:29:34
Mensen ik heb hier iemand die volmaakt is. Bel de krant, stop de persen. Wereld nieuws  098uo

Nee ik heb niet beweerd dat ik volmaakt ben   geen idee waar je dat vandaan hebt.   Een eigen verzinsel of verdraaiing van woorden.

Ik heb de afgelopen 7 jaar geen bekeuring gehad,in de 20 jaar dat ik mijn rijbewijzen heb totaal 5 of 6.   Maar dat heb ik of te danken aan het feit dat ik me aan de (wegenverkeers)wet probeer te houden (of aan de discretionaire bevoegdheid  van de agenten.)

Het is al vaker geroepen dat het schijnbaar raar is dat mensen zich aan de (wegenverkeers)wet proberen te houden.  Eigenlijk is het raar anders komen dit soort opmerkingen namelijk niet.

Men moet het dus eigenlijk prima* vinden dat mensen hun zooi op straat deponeren, (veel) te hard rijden, geen richting aangeven enz  met andere woorden zich niet aan de wet willen houden. Waarschijnlijk tot het moment dat zij zelf de dupe zijn van een overtreder / overtreding  dan wordt er vast moord en brand geroepen.  

*Ik vind het ook prima want ik speel geen "eigen rechter" op straat.    Dat is ook wat je vaak ziet.    Ook prima.  
Laat mij gewoon me aan de wet houden, ik laat de ander de overtreding begaan maar probeer ook niet iemand voor "raar" uit te maken die zich aan de wet probeer te houden.

* aan de andere kant vind men het niet prima dat mensen zich niet aan de wet houden want anders reageren mensen niet op de enquête van de KLPD zodat er jaarlijks een verkeersergenis top 10 is.
Ook raar?


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #375 Gepost op: 9 maart 2012, 07:46:37
Je snap wel wat ik met die reactie bedoel. En mensen die vuil dumpen op straat moeten geen 400 euro krijgen maar 4000 euro. Ik bedoel dat je niet altijd iets kan doen aan het voorkomen dat je bekeuring krijgt.

V.B:
3 weken geleden was het glad, ik reed langzaam naar een verkeerslicht toe met 35 km/h op de teller. Sprong net voor mijn neus het verkeerslicht op oranje. Ik besluit maar te stoppen om dat ik dat onder normale omstandigheden ook doet en met 35 km/h moet je het gewoon kunnen redden. Niet dus!!! Ik gleed door een rood verkeerslicht en met een niet werkende camera. Als er een politieagent had gestaan had ik mooi een bekeuring kunnen krijgen, op een situatie waar ik helemaal niks aan had kunnen doen.

Vandaar dus mijn opmerking hierboven  :)
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #376 Gepost op: 9 maart 2012, 15:37:04
Daarnaast doe je of de agent constant staat te schrijven:  ik zie dat echt niet. (Te) Vaak zie ik dat de agenten niet schrijven. Richting niet aan bij het afslaan*, fietsen door rood enz enz.  Ja ja ik weet het dat is hun discretionaire bevoegdheid  
*zie regelmatig politiewagens die het zelf ook niet doen  (dat heeft niets te maken met het mogen overtreden van de RVV) tja dus als je het zelf al niet doet dan kan je (in mijn optiek) een ander er niet op aanspreken.

vergeet niet dat de agent nog 100 andere taken heeft gekregen van de overheid. Verkeersveiligheid en het uitschrijven van boetes is maar een deel van de werkzaamheden. Ik ben er helemaal voor om meer te schrijven maar ik zie het aan me zelf. Als ik aan het werk ben, en zeker in bv de noodhulp dienst, heeft het bij mij geen prioriteit. En bij de meeste collega`s overigens niet.  
Daarbij snoept het achteraf een behoorlijk tijd van je werkdag af om het af te handelen wat er weer voor zorgt dat er geen blauw op straat is. Gebeurd regelmatig dat collegas de hele dag binnen zitten om hun bonnen van de afgelopen week af te handelen.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #377 Gepost op: 12 april 2012, 22:50:17
Ik vraag me wel eens af of boetes het gewenste resultaat bij de overtreders teweeg brengt.
Misschien zouden we af moeten stappen van het betalen en daar in de plaats voor een verplichte dienst voor de samenleving te leveren.
Bij het telefoneren achter het stuur krijg je volgens mij een boete van nu € 180,00 dat zou dus ook b.v. 60 uur dienstverlening kunnen zijn. Ik denk dat je de overtreder daar harder mee straft dan een geldboete.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #378 Gepost op: 12 april 2012, 22:59:52
Denk niet dat de staat dat zou doen een dienstverlening opleggen i.p.v. een geldboete.
Niet schrikken maar je gsm vasthouden tijdens het rijden kost sinds 1 januari 2012 € 220,00 per overtreding voor
categorie 1 en 2 bestuurders.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #379 Gepost op: 12 april 2012, 23:04:15
Denk niet dat de staat dat zou doen een dienstverlening opleggen i.p.v. een geldboete.
Niet schrikken maar je gsm vasthouden tijdens het rijden kost sinds 1 januari 2012 € 220,00 per overtreding voor
categorie 1 en 2 bestuurders.

Zo hee, dat is niet mis. Gelukkig heb ik carkits.  ;)
En wat een geld kan er dan nog "verdiend" worden. Als ik tel op een dag hoeveel ik er tegen kom dan kan ik dat niet op 2 handen tellen, ook niet met mijn voeten erbij.  ;D

Maar ok, nee.. de staat zou dat zeker niet doen want dan gaan ze een hoop centen missen maar ik denk wel dat het de overtreder meer doet dan die geldboete.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.