Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 164191 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #400 Gepost op: 4 oktober 2012, 12:20:13
Dat is natuurlijk onzin. De straf moet in verhouding staat tot de overtreding. Sommige verkeersboetes zijn hoger dan de bepaalde straffen voor misdrijven. En doel van verkeersboetes is een stukje opvoeding/preventieve werking en niet het dichten van gaten in de rijksbegroting.

Ik vindt het geen onzin. Als je je aan de regels houdt dan kost het je ook geen geld. Neem je bewust het risico, dan moet je ook niet ....... als het geld gaat kosten.
Van mij mag het allemaal nog wel duurder worden. Misschien hebben we dan jaarlijks ook eens wat minder doden en gewonden in het verkeer.


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #401 Gepost op: 4 oktober 2012, 15:14:37
Ik vindt het geen onzin. Als je je aan de regels houdt dan kost het je ook geen geld. Neem je bewust het risico, dan moet je ook niet ....... als het geld gaat kosten.
Van mij mag het allemaal nog wel duurder worden. Misschien hebben we dan jaarlijks ook eens wat minder doden en gewonden in het verkeer.

Wie zijn billen brand moet inderdaad op de blaren zitten, echter moet de hoeveelheid pijn wel in verhouding staan tot het verbrande stuk. Door de boetes nog meer te verhogen is de overtreding niet meer in verhouding tot het geldbedrag wat daarvoor betaald moet worden.

Als de verhoging voortkwam uit het idee het verkeer veiliger te maken dan was het een ander verhaal geweest. De reden die achter deze verhogingen lijkt te zitten lijken imho echter puur op inkomsten basis van de overheid gebaseerd. (Please correct me if I am wrong).


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #402 Gepost op: 4 oktober 2012, 16:51:18
Mijn mening blijft gewoon dat we het hele boete systeem moeten herzien. Want voor een gemiddelde Nederlander is een boete van bijvoorbeeld 220 euro erg veel geld. Daardoor kunnen mensen zelfs in de problemen komen. Dit terwijl de bankdirecteur dit lachend aan ons overhandigd omdat dit zijn kleingeld in  zijn beurs is. Om een eerlijk en beter boetebeleid zou zijn als de boetes op basis van inkomen zouden zijn. Dus geen boete bedragen meer, maar een percentage van je maandsalaris. Dit is op te vragen bij de belastingdienst, dus geen probleem.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #403 Gepost op: 4 oktober 2012, 16:59:53
Mijn mening blijft gewoon dat we het hele boete systeem moeten herzien. Want voor een gemiddelde Nederlander is een boete van bijvoorbeeld 220 euro erg veel geld. Daardoor kunnen mensen zelfs in de problemen komen. Dit terwijl de bankdirecteur dit lachend aan ons overhandigd omdat dit zijn kleingeld in  zijn beurs is.
Je had er een "0" moeten bijzetten. Had hij minder hard gelachen.  ;D


Gast

  • Gast
Reactie #404 Gepost op: 4 oktober 2012, 17:04:32
Om een eerlijk en beter boetebeleid zou zijn als de boetes op basis van inkomen zouden zijn.

Ik snap niet wat er eerlijk is aan verschillende bedragen voor hetzelfde vergrijp, iedereen is gelijk voor de wet, of je nu in de bijstand zit of een topsalaris hebt. Maar hierover is al een ander topic.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #405 Gepost op: 4 oktober 2012, 17:12:48
Ik snap niet wat er eerlijk is aan verschillende bedragen voor hetzelfde vergrijp, iedereen is gelijk voor de wet, of je nu in de bijstand zit of een topsalaris hebt. Maar hierover is al een ander topic.

Omdat je in dat geval een ieder even hard in zijn portemonnee treft. Voor iedereen is de straf dan even hoog. Dit wordt ook in geloof ik enkele scandinavische landen gebruikt.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Gast

  • Gast
Reactie #406 Gepost op: 4 oktober 2012, 17:28:02
Maak dan ook het brood in de winkel 10 cent voor de bijstandstrekkers en 25 euro voor de topsalarissen ....
Nee, je reinste onzin.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #407 Gepost op: 4 oktober 2012, 17:53:24
Ik snap niet wat er eerlijk is aan verschillende bedragen voor hetzelfde vergrijp, iedereen is gelijk voor de wet, of je nu in de bijstand zit of een topsalaris hebt. Maar hierover is al een ander topic.
Zie:
Boetes in verhouding met inkomen.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #408 Gepost op: 5 oktober 2012, 00:20:42
Ik citeer.

"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan".
Meer wil ik er niet aan vuil maken.

Die administratiekosten weer omhoog, tja, het justitieel incassobureau is en blijft een melkkoe waar geld uitkomt, aan de andere kant , als niemand nog overtredingen pleegt moet de staatskas via een andere weg ( belasting? ) gevuld worden.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #409 Gepost op: 5 oktober 2012, 03:15:13
Iedereen weet dat het allemaal aardig duur is geworden. Toch vreemd dat ik op een door de weekse dag gewoon 12 X verbaal op maak voor niet handfree bellen, een stuk of wat voor meer dan 30 km te hard rijden en zo kan ik er nog wel een aantal opnoemen.
Iedereen  is gewaarschuwd en weet wat het kost moet je ook niet  :( als je post uit leeuwarden krijgt.

Ik vind je reactie toch wat kort door de bocht (maaja, dat krijg je met een r1200gs he  ;) )
De zaken die jij noemt, niet handsfree bellen en meer dan 30 km te hard, zijn inderdaad zake die een aangetoond gevolg hebben voor de verkeersveiligheid. Dat vind ik dan ook van een heel andere orde dan het gros van de boetes, de bekende tot 10 km te hard (85 gecorrigeerd waar je 80 mag) en de bedragen die daar voor staan tegenwoordig.

Ik be het dus deels met je eens en deels niet. Kleine vergrijpen binnen de perken houden en grotere met meer impact heftig beboeten. En dan zou je er dus ook nog aan kunnen denken om de kleinere vergrijpen opbouwend te kunnen beboeten, dus bijvoorbeeld : minder dan 10 km te hard, eerste keer 40,-, tweede keer 60,-, derde keer 80,- etc tot een bepaald maximum. En dan bijvoorbeeld over een periode van 2 jaar terug gekeken. Op die wijze bestraf je de 'nette rijders die een keer niet opletten' niet meteen overmatig, terwijl je de notoire 'altijd net effe een streepje meer rijders' in oplopende mate corrigeert.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl