Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 165394 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #410 Gepost op: 5 oktober 2012, 04:59:15
Omdat je in dat geval een ieder even hard in zijn portemonnee treft. Voor iedereen is de straf dan even hoog. Dit wordt ook in geloof ik enkele scandinavische landen gebruikt.

Fout. Je kan het inkomen niet los zien van de uitgaven. Een bankdirecteur moet misschien wel 4 alimentatie's betalen, of heeft andere hoge lasten (die niet gelijk eigen keuze hoeven te zijn).
Iemand met een laag inkomen / uitkering woont misschien bij zijn ouders, heeft geen auto (want hoeft niet naar zijn werk), etc.

Dit systeem werkt alleen als er per persoonlijke omstandigheden gekeken wordt. Laten we dat nu al hebben, namelijk de rechter.
Alle boetes kan je natuurlijk niet voor de rechter laten komen (zou wel leuk zijn als heel Nederland een maand/jaar in beroep gaat). Dat kan het systeem niet aan.


Nog even een vraag mbt de administratiekosten, waarom worden die eigenlijk gebruikt? Het lijkt mij dat het boete bedrag zelf prima gebruikt kan worden om de kosten te dekken (vooral bij de hoge bedragen).
Immers, de enige reden dat een boete een geldbedrag is omdat iedereen dat gelijk voeld.
In mijn ogen zijn administratiekosten onzin, de boete hoort dat te dekken en anders administratiekosten bij hogere boetes laten vervallen en alleen voor lage bedragen behouden. Puur de staatskas spekken dit.


Ludovicus

  • Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
  • Errare humanum est
Reactie #411 Gepost op: 5 oktober 2012, 07:36:25
Ik citeer.

"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan".
Meer wil ik er niet aan vuil maken.

we behandelen ook iedereen gelijk.... voor iedereen is de boete tenslotte even hoog (namelijk) zoveel procent van het (belastbaar)inkomen....
Oftewel Jack, je kan op meerdere manieren invulling geven aan zo'n grondrecht. dat dit in de praktijk wellicht andere bedragen geeft... tja er zijn wel meer dingen waar theorie en praktijk niet helemaal aansluiten :)

Iemand met een laag inkomen / uitkering woont misschien bij zijn ouders, heeft geen auto (want hoeft niet naar zijn werk), etc.
in de categorie "quoten is een kunst"  ;) : aks iemand geen auto heeft zal deze ook geen boete krijgen voor niet handsfree bellen en/of geen gordel dragen (ok, tenzij als passagier)
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #412 Gepost op: 11 oktober 2012, 18:04:58
we behandelen ook iedereen gelijk.... voor iedereen is de boete tenslotte even hoog (namelijk) zoveel procent van het (belastbaar)inkomen....
Oftewel Jack, je kan op meerdere manieren invulling geven aan zo'n grondrecht. dat dit in de praktijk wellicht andere bedragen geeft... tja er zijn wel meer dingen waar theorie en praktijk niet helemaal aansluiten :)

Hier sluit ik me geheel bij aan. Maar de reactie's van dat je een overtreding bewust maakt is niet geheel waar. De meeste mensen op dit forum rijden weleens te hard zonder het door te hebben. Maar goed, dat is minder relevant.

Ik denk dat we het nooit geheel eens zullen worden over de boetebedragen, omdat ieder mens zijn eigen belangen heeft. Dat neemt niet weg dat we hier over er op deze manier verder over kunnen discussiëren. Daarom wil ik er een nieuwe stelling tegen aangooien.

De verhoging van de boetes moeten alleen doorgevoerd worden bij de meest voorkomende gedragingen/overtredingen. Denk hierbij aan niet handsfree bellen, "wildplassen", negeren rood, rechts inhalen en bumperkleven. Zo kan ik er nog veel meer opnoemen.

Blijkbaar zijn voor deze gedragingen/overtredingen het boetebedrag niet hoog genoeg, want ze worden massaal overtreden.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #413 Gepost op: 11 oktober 2012, 18:59:17
De verhoging van de boetes moeten alleen doorgevoerd worden bij de meest voorkomende gedragingen/overtredingen. Denk hierbij aan niet handsfree bellen, "wildplassen", negeren rood, rechts inhalen en bumperkleven. Zo kan ik er nog veel meer opnoemen.

Persoonlijk denk ik dat je beter de boetebedragen kunt verhogen van gedragingen of overtredingen die gevaarlijk of asociaal zijn. Ik denk dat dat een betere instelling (en beter uit te leggen) is dan het verhogen van boetes omdat de overtreding vaak voorkomt. Overigens vallen de overtredingen die jij noemt (bij mij) in dat rijtje. Een verhoging daarvan zou ik niet erg vinden, al is het dus op andere gronden.

Er wordt hier en op andere momenten door veel dienders geklaagd over de hoge boetes en de zoekgeraakte verhouding tussen verkeersovertredingen en misdrijven. Ik zou graag zien dat men eerst daar naar kijkt en pas daarna weer gaat denken aan het doorvoeren van een algemene verhoging van verkeersboetes.
Senior GGP / Oost-Brabant


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #414 Gepost op: 12 oktober 2012, 17:41:51
@Boogje.

Hoezo kort door de bocht. Het is toch je eigen keuze om hard te rijden. Hoeft niet 80 km/u te rijden, je kan er ook voor kiezen om onder de ter plaatsen geldende maximum snelheid te rijden. Hierdoor voor kom je problemen met het CJIB.


Ludovicus

  • Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
  • Errare humanum est
Reactie #415 Gepost op: 12 oktober 2012, 19:29:53
Hier sluit ik me geheel bij aan. Maar de reactie's van dat je een overtreding bewust maakt is niet geheel waar. De meeste mensen op dit forum rijden weleens te hard zonder het door te hebben. Maar goed, dat is minder relevant.
tuurlijk is dat niet geheel waar, een paar kilometer rijd je al makkelijk te hard.
maar zeg meer dan 10 te hard en zéker niet-handsfree bellen zijn in mijn ogen bewuste overtredingen...
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #416 Gepost op: 13 oktober 2012, 03:15:03
@Boogje.
Hoezo kort door de bocht. Het is toch je eigen keuze om hard te rijden. Hoeft niet 80 km/u te rijden, je kan er ook voor kiezen om onder de ter plaatsen geldende maximum snelheid te rijden. Hierdoor voor kom je problemen met het CJIB.
Maar er wordt ook van mij verwacht dat ik mij (binnen bepaalde grenzen) aanpas aan het overige verkeer en geen hinder veroorzaak. Als je 70 gaat rijden op een 80 km weg, dan zie je door het aantal middelvingers de weg niet meer en kun je de vrachtwagens uit je nek pulken.

Maar waar het mij om gaat is dat er wordt gekeken naar de intentie van de wet in combinatie met de betreffende situatie en niet uit automatisme wordt geschreven (en nogmaals, ik heb het dan over de paar km te hard boetes).
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #417 Gepost op: 13 oktober 2012, 08:26:53
Wat wil je dan de eerste 10 km  098uo. Vervolgens gaat iedereen 10 km harder rijden want er wordt toch niet geschreven.
Nee, wat jullie willen werkt niet. Het is al bewezen, als je niet handhaaft wordt het een rommeltje en ja als dat inhoudt dat je soms een prent krijgt, middels een kast, van een paar km dan is dat maar zo.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #418 Gepost op: 13 oktober 2012, 21:40:38
Omdat je in dat geval een ieder even hard in zijn portemonnee treft. Voor iedereen is de straf dan even hoog. Dit wordt ook in geloof ik enkele scandinavische landen gebruikt.

Als ik nu een topdag heb,een feest van geluid en licht voorzie voor een paar duizend euro (een paar keer per jaar komt dat voor) en op de terugweg uit Duitsland krijg ik een prent van zeg 250 euro, dan zit ik daar helemaal niet mee. Dus ik rijd wel eens een stukje te hard en laat me op die dagen niet weerhouden door een boete. Er staat meer op het spel. Een vertegenwoordiger maakt ook een economische afweging: iets hadrer rijden en ik kom nog net op tijd en haal die order nog net binnen en riskeer een prent, of accepteren dat die order die mij honderden euro's provisie oplevert aan mijn neus voorbij gaat.

De inpact van een geld boete is voor de een deze week maar geen vlees en de ander haalt hoogstens zijn schouders op.

En zolang bekeuringen een soor vergunningsstelsel is voor mensen met veel geld om hard te mogen rijden zie ik als doel niet een veiliger verkeer, maar een belasting die nu eens voor iedereen gelijk is.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #419 Gepost op: 13 oktober 2012, 21:45:44
Wat wil je dan de eerste 10 km  098uo. Vervolgens gaat iedereen 10 km harder rijden want er wordt toch niet geschreven.
Nee, wat jullie willen werkt niet. Het is al bewezen, als je niet handhaaft wordt het een rommeltje en ja als dat inhoudt dat je soms een prent krijgt, middels een kast, van een paar km dan is dat maar zo.

Ik denk niet dat mensen hier pleiten voor afschaffing van de boete bedragen voor kleine snelheidsovertredingen. Ik denk dat men eerder bedoeld dat deze bedragen niet verder verhoogd worden. Dus de kleine overtredingen die ons allemaal wel eens overkomen niet met een X aantal procenten omhoog gooien maar gewoon laten zoals het nu is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.