Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 164224 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Q88

  • Motorrijder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
Reactie #430 Gepost op: 1 januari 2013, 23:15:03
Ik ben het deels met je eens dat mulder en Sr moeilijk met elkaar te vergelijken zijn maar straf = straf.

Ik vind het moeilijk uitleggen aan een burger het boetebedrag voor een rood verkeerslicht negeren hoger is dan het plegen van een winkeldiefstal t/m €50 of het plegen van baldadigheid.

Tuurlijk, je hebt een rijbewijs gehaald en je behoord de vaardigheden en kennis te hebben hoe je je in het verkeer behoord te gedragen. Maar dit is niet anders dan met Strafrecht. Iedereen weet welk gedrag wel en niet geaccepteerd wordt en hier vallen mijn voorbeelden, baldadigheid en diefstal ook onder. Het verschil zit hem er voor mij in dat er een situatie kan bestaan waardoor je een verkeerslicht per ongeluk niet hebt gezien. Dat hier een straf op staat vind ik terecht. Je hoort op te letten in het verkeer en zo'n fout hoort bestraft te worden.

Echter een dader pleegt willens en wetens de diefstal of baldadigheid. Een verkeersongeluk heet niet voor niets een verkeersongeluk.

En dit is de onderbouwing van mijn persoonlijke mening waarom ik vind dat de straffen van mulderfeiten en strafrechtfeiten niet meer in balans met elkaar zijn.


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Reactie #431 Gepost op: 3 januari 2013, 18:33:01
Ach ja, je kan beter het verkeerslicht jatten, dan door rood rijden.  e050
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #432 Gepost op: 4 januari 2013, 09:01:11
Wat is dat voor opmerking nu. Burgers aan sporen tot ongehoorzaamheid. Laten we ons nu houden tot het niveau waarop je enige vorm van invloed hebt.
Als je het niet eens bent met het beleid dan moet je je pak maar aan de wilgen hangen en je heil ergens anders zoeken, is mijn mening.
Wil je waarschuwen erg leuk allemaal, maar daar begint deze diender niet aan.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #433 Gepost op: 6 januari 2013, 11:15:23
Wil je waarschuwen erg leuk allemaal, maar daar begint deze diender niet aan.

Dat is een discussie waar je mee aan de gang kunt blijven en dat moet iedereen lekker zelf weten (en dat mag gelukkig ook)  998765 e050
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #434 Gepost op: 14 januari 2013, 16:31:38
Politiechef: verkeersboetes te hoog

TILBURG -
Politiechef Hans Vissers van de regionale eenheid Zeeland en West-Brabant vindt de verkeersboetes in Nederland te hoog. Ook zijn medewerkers zouden er zo over denken.


"Ik denk dat we met de hoogte van de boetes echt zijn doorgeschoten”, zegt hij maandag in een interview met Omroep Brabant.
"Ik merk dat onze collega's echt aarzeling hebben en soms zelfs niet meer optreden, omdat ze vinden dat de boetes van 200 tot 300 euro voor een verkeersovertreding echt te veel is. Het zijn erg hoge boetes. We voelen een drempel om die uit te schrijven. Agenten willen liever wat vaker schrijven voor kleinere boetes, dan in één keer dit soort klappen uitdelen.”
Verkeersboetes zijn vorig jaar fors duurder geworden. Volgens Vissers kent de minister de kritiek op de hoogte van de boetes. "Dit geluid is bij de minister bekend.”


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #435 Gepost op: 14 januari 2013, 16:38:33
TILBURG -
Politiechef Hans Vissers van de regionale eenheid Zeeland en West-Brabant vindt de verkeersboetes in Nederland te hoog. Ook zijn medewerkers zouden er zo over denken.


"Ik denk dat we met de hoogte van de boetes echt zijn doorgeschoten”, zegt hij maandag in een interview met Omroep Brabant.
"Ik merk dat onze collega's echt aarzeling hebben en soms zelfs niet meer optreden, omdat ze vinden dat de boetes van 200 tot 300 euro voor een verkeersovertreding echt te veel is. Het zijn erg hoge boetes. We voelen een drempel om die uit te schrijven. Agenten willen liever wat vaker schrijven voor kleinere boetes, dan in één keer dit soort klappen uitdelen.”
Verkeersboetes zijn vorig jaar fors duurder geworden. Volgens Vissers kent de minister de kritiek op de hoogte van de boetes. "Dit geluid is bij de minister bekend.”

Nou, eindelijk eens een hoge pief die voor zijn mensen gaat staan. Hij heeft gelijk.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #436 Gepost op: 14 januari 2013, 21:20:54
Politiechef noemt hoogte van boetes 'doorgeschoten'

Gepubliceerd: 14 januari 2013 16:12
Laatste update:  14 januari 2013 17:01

BREDA - Politiechef Hans Vissers van de regionale eenheid Zeeland en West-Brabant vindt de verkeersboetes in Nederland te hoog.

Ook zijn medewerkers zouden er zo over denken. ''Ik denk dat we met de hoogte van de boetes echt zijn doorgeschoten'', zegt hij maandag in een interview met Omroep Brabant.
''Ik merk dat onze collega's echt aarzeling hebben en soms zelfs niet meer optreden, omdat ze vinden dat de boetes van 200 tot 300 euro voor een verkeersovertreding echt te veel is. Het zijn erg hoge boetes. We voelen een drempel om die uit te schrijven. Agenten willen liever wat vaker schrijven voor kleinere boetes, dan in één keer dit soort klappen uitdelen.”
Verkeersboetes zijn vorig jaar fors duurder geworden.

Minister
Volgens Vissers kent de minister de kritiek op de hoogte van de boetes. ''Dit geluid is bij de minister bekend.''
Een woordvoerder van het ministerie van Veiligheid en Justitie verklaarde dat de politie niet over de hoogte van de boetes gaat. Bovendien herkent het ministerie zich niet in het beeld dat agenten geen boetes zouden willen uitschrijven omdat die te hoog zijn.

140 euro
In september 2011 zijn de boetes voor zware verkeersovertredingen verhoogd, nadat de Tweede Kamer daarom had gevraagd. De tarieven zijn toen met ongeveer 140 euro per overtreding gestegen.
In het bijzonder is toen gekeken naar misdragingen waarbij sprake is van opzet, zoals autorijden terwijl het rijbewijs is ingetrokken. Daarnaast worden de boetes ieder jaar verhoogd aan de hand van de consumentenprijsindex.

Door: ANP

Gesprek met politiechefs Frans Heeres van Oost-Brabant en Hans Vissers van West-Brabant/Zeeland

Gesprek met politiechefs Frans Heeres van Oost-Brabant en Hans Vissers van West-Brabant/Zeeland
omroepbrabant·      
Gepubliceerd op 14 jan 2013
Citaat
De verkeersboetes in Nederland zijn te hoog. Dat zegt de nieuwe politiechef van West-Brabant/Zeeland, Hans Vissers in een interview met Omroep Brabant. Volgens Vissers zijn we in Nederland 'doorgeschoten met de hoogte van de boetes'.
Samen sterk in de hulpverlening!


sylvester1986

  • Gast
Reactie #437 Gepost op: 14 januari 2013, 21:28:51
Ik had ook niet verwacht dat het ministerie van veiligheid en justitie achter de politiemensen zou staan.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #438 Gepost op: 14 januari 2013, 22:19:58
Onnodig toeteren kost toch 90 euro?
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #439 Gepost op: 14 januari 2013, 22:46:22
Onnodig toeteren kost toch 90 euro?

Idd 90 euro. Ze vergissen zich in onnodig geluidveroorzaken. Dan moet je denken aan spelen met je gaspendaal voor het rode verkeerslicht, of je autoradio op standje gehoorschade. Dat soort zaken. Die is overigens 360 euro dus ze zijn lekker up2date. Wat een slecht redactiewerk van OmroepBrabant O0.
http://www.om.nl/onderwerpen/feiten_en_tarieven/