Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 165787 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #510 Gepost op: 5 januari 2014, 01:05:38
Citaat van: Frank. link=msg=1234172 date=1388880131
De hoge boetebedragen zullen ongetwijfeld een aandeel in de daling hebben, maar het afschaffen van het quotum lijkt mij inderdaad meer voor de hand liggen. Sommige collega's schrijven 15 bonnen in het jaar aan en draaien gewoon volledig mee in de noodhulp... Een chef mág je er niet meer op aanspreken, terwijl het gewoon betekent dat je tijdens de surveillance geen zak uitvreet.

Heb ik nieuws voor je, in 020 wordt je er door de meeste chefs gewoon op aangesproken en zie het gewoon terug op je beoordeling.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #511 Gepost op: 5 januari 2014, 01:09:31
En wat voor gevolgen heeft het dan voor je als agent zijnde?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #512 Gepost op: 5 januari 2014, 01:15:22
Citaat van: Sylvester link=msg=1234174 date=1388880571
En wat voor gevolgen heeft het dan voor je als agent zijnde?

Gewoon een B'tje op je beoordeling ipv een C'tje of een D'tje. Het wordt gewoon weggeschreven onder werkhouding.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #513 Gepost op: 5 januari 2014, 01:17:36
En terecht. Ik vind het schrijnend dat collega's zich zo kunnen drukken.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #514 Gepost op: 5 januari 2014, 01:22:17
Citaat van: Frank. link=msg=1234178 date=1388881056
En terecht. Ik vind het schrijnend dat collega's zich zo kunnen drukken.
Dus het niet genoeg uitschrijven van boete's is drukken.....  :-\

Volgens mij is de Politie bedoeld om te handhaven en het voorkomen van en is een middel het schrijven van een boete. Het kan nooit en zal ook nooit moeten komen dat het schrijven van boete's de taakomschrijving wordt  >:(

Persoonlijk zie ik liever dat ze helemaal niet hoeven te schrijven en toch het verschil maken, ipv wel schrijven en zoals je nu al vaak hoort "die boete heb ik nu toch al".  :-X
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #515 Gepost op: 5 januari 2014, 01:30:59
Citaat van: HIT link=msg=1234179 date=1388881337
Dus het niet genoeg uitschrijven van boete's is drukken.....  :-\
Ja. Als je volledig meedraait in de noodhulp en dus standaard de surveillance rijdt, dan zie je zoveel op de weg dat 1 bon per dienst heel redelijk is. Dan schrijf je alleen voor een grove overtreding.

Citaat van: HIT link=msg=1234179 date=1388881337
Het kan nooit en zal ook nooit moeten komen dat het schrijven van boete's de taakomschrijving wordt  >:(
Dat is het al, zie artikel 3 politiewet: "daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde". Handhaven is onze taak, zo ook in het verkeer. Daar komt bij dat de democratie heeft besloten dat voor het plegen van een overtreding een geldboete staat. Hoe zie jij dan bijvoorbeeld winkeldiefstal? Een keer raden wat die (vaak) als straf krijgt? Jawel, een boete!


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #516 Gepost op: 5 januari 2014, 09:00:40
Citaat van: HIT link=msg=1234179 date=1388881337

Persoonlijk zie ik liever dat ze helemaal niet hoeven te schrijven en toch het verschil maken, ipv wel schrijven en zoals je nu al vaak hoort "die boete heb ik nu toch al".  :-X

Dat ben ik persoonlijk helemaal met je eens. Ik zat van de week bijna 15 kilometer achter een heerschap in een Renault aan, waarbij die mijnheer over de gehele afstand niks anders liet zien als dat hij te hard reed en zijn knipperlichten maar sporadisch gebruikte. Uiteraard heb ik de bestuurder naar aanleiding van dat gedrag een volgteken gegeven en staandegehouden. Aan zijn gehele houding kon ik al zien dat hij vreselijk zat te balen en dat hij zeker was dat hij een prent ging krijgen. Maar ik heb mijnheer een waarschuwing gegeven maar hem wel verteld dat het een prentje van 232 euro geweest zou zijn. Hij was zo stomverbaasd en daarna zo blij als een klein kind. Uiteraard heb ik wel uitleg gegeven waarom hij alleen een waarschuwing kreeg (en geen bon) omdat hij verder netjes reed en nooit door zijn gedrag iemand gehinderd of in gevaar heeft gebracht. Als hij ergens in die 15km dat wij achter hem zaten dat wel had gedaan door bijvoorbeeld bij iemand op de bumper te klimmen dan was hij de sjaak geweest.

Dit lijkt mij de wijze waarop je behoort te handhaven: het gaat immers om gedrag. En aangezien je op straat bij vrijwel niemand voorbeeldig gedrag ziet zijn de grenzen waarbinnen opgetreden moet worden variabel. Ik hou voor mijzelf aan dat er sprake moet zijn van hinder en/of gevaar of asociaal gedrag. Helaas brengt dat wel met zich mee dat er ruimte voor discussie ontstaat maar dat is dan maar zo en neem ik voor lief.
In principe zou ik dus geen enkele mini schrijven (en een B-tje krijgen) als iedereen de wet overtreed maar dat keurig en voorbeeldig doet  ;)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #517 Gepost op: 5 januari 2014, 11:24:38
Citaat van: Frank. link=msg=1234180 date=1388881859
Ja. Als je volledig meedraait in de noodhulp en dus standaard de surveillance rijdt, dan zie je zoveel op de weg dat 1 bon per dienst heel redelijk is. Dan schrijf je alleen voor een grove overtreding.
Dat is het al, zie artikel 3 politiewet: "daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde". Handhaven is onze taak, zo ook in het verkeer. Daar komt bij dat de democratie heeft besloten dat voor het plegen van een overtreding een geldboete staat. Hoe zie jij dan bijvoorbeeld winkeldiefstal? Een keer raden wat die (vaak) als straf krijgt? Jawel, een boete!

Lees het verhaal van mopper eens.
En als jij onder "handhaven" alleen verstaat: Het schrijven voor alle overtredingen. Dan raad ik je aan terug naar de schoolbankjes te gaan. Volgens mij en volgens mijn verleden valt er veel meer onder. Zoals bijv. mopper al zegt ook waarschuwen, maar ook aangeven dat iemand iets fout doet. Misschien weet het persoon wel niet eens dat hij iets fout doet.
Het schrijven van een boete moet een middel zijn, nooit het doel.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #518 Gepost op: 5 januari 2014, 11:30:13
Daarom ben ik ook een voorstander van geregisteerde waarschuwingen. De eerste keer een geregisteerde waarschuwing, de volgende keer wel een verbaal. Een gewaarschuwd mens telt voor 2


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #519 Gepost op: 5 januari 2014, 11:36:31
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1234207 date=1388917813
Daarom ben ik ook een voorstander van geregisteerde waarschuwingen. De eerste keer een geregisteerde waarschuwing, de volgende keer wel een verbaal. Een gewaarschuwd mens telt voor 2

Wanneer komt er hier een like knop!

Like  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.