Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 164206 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Gepost op: 17 november 2007, 20:45:15
Boetes met 20 procent omhoog

De boetes gaan met 20 procent omhoog. Dat heeft minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) aangekondigd. De verhoging gaat in april in en geldt vooral voor verkeersboetes, zei zijn woordvoerder donderdag. De nieuwe tarieven zijn het gevolg van de afspraken die de coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie eerder dit jaar maakten en een correctie van de inflatie. Met de verhoging van de boetes wil het kabinet vanaf volgend jaar 90 miljoen euro extra ophalen.

Criminaliteit

Hirsch Ballin zal geen criminaliteitsbelasting invoeren, schrijft hij verder in antwoord op vragen van de PVV-fractie. De partij van Geert Wilders wil dat de maatschappelijke kosten van criminaliteit, die volgens onderzoekers in totaal op ongeveer 31,5 miljard uitkomen, worden verhaald op criminelen.
Bij elke veroordeling voor een misdrijf zou dan criminaliteitsbelasting moeten worden geheven.

Inkomsten

Volgens de minister komt zo'n maatregel echter neer op een verhoging van de strafmaat. Veel daders hebben bovendien weinig inkomsten. Door een criminaliteitsbelasting zouden ze hogere schulden kunnen krijgen, wat volgens Hirsch Ballin ten koste kan gaan van de bereidheid en mogelijkheid om de schade aan slachtoffers te betalen.

Bron: www.nu.nl

Wat vinden jullie hier nu van?




pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #1 Gepost op: 17 november 2007, 20:54:03
Goede zaak vind ik, z kunnen beter de boetes fors verhogen en de brandstofprijzen of wegenbelasting drukken, boetes heb je voor een groot deel zelf in de hand en zijn  te voorkomen als je je aan de regeltjes houd  ^-^ ^-^
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #2 Gepost op: 17 november 2007, 20:57:35
Goede zaak vind ik, z kunnen beter de boetes fors verhogen en de brandstofprijzen of wegenbelasting drukken, boetes heb je voor een groot deel zelf in de hand en zijn  te voorkomen als je je aan de regeltjes houd  ^-^ ^-^
Ja oké, maar hier staat niets tegenover he... Dus brandstofprijzen en wegenbelasting blijven nagenoeg hetzelfde, die 20% voor boete's komt er extra bij.  ;)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #3 Gepost op: 17 november 2007, 21:00:06
Ja ok  dat was me duidelijk, gaf er alleen een persoonlijk/plaatje aan. Maar des ondanks blijf ik er  gewoon voor  :)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #4 Gepost op: 17 november 2007, 21:14:08
Wat mij betreft verhogen ze de boetes met 100%! O0

En dat komt omdat ik geen meelij heb met mensen die een boete krijgen.
Dat eeuwige gezever over hoge boetes, boetes voor een paar kilometer te hard, effe 3 minuten op betaald parkeren staan zonder kaartje - afijn, jullie kennen dat ge-OH wel als het woord verkeersboete valt. En je hoort bijna nooit dat het aan de overtreder ligt, maar altijd aan die loser met de lasergun of die knuppel die geen vak geleerd heeft en dus maar bij parkeerbeheer moest gaan werken voor zijn uitkering...

Dus kom maar op met die verhogingen en doe er nog maar een schepje bovenop, zal ze leren dit volk van eeuwige kruideniers!


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #5 Gepost op: 30 november 2007, 20:35:28
Agree, overtreding pleeg je zelf, dus achteraf niet huilen over de prijs.. daar moet je aan denken vóórdat je de overtreding begaat..  :)


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #6 Gepost op: 6 december 2007, 17:46:14
Voor mij is de boodschap van een boete ook wel duidelijk als ik 120 euro krijg, in plaats van 140... Het is allebei gewoon veel geld. Ik vind die 20% extra gewoon uitknijpen, wie gelooft er in dat je je exact aan de snelheid gaat houden als je opeens een boete van 27 euro krijgt, in plaats van 23?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 6 december 2007, 18:42:23
Voor mij is de boodschap van een boete ook wel duidelijk als ik 120 euro krijg, in plaats van 140... Het is allebei gewoon veel geld. Ik vind die 20% extra gewoon uitknijpen, wie gelooft er in dat je je exact aan de snelheid gaat houden als je opeens een boete van 27 euro krijgt, in plaats van 23?

Wat ik me nu afvraag, ze hebben laatst de ''lage snelheids'' boete's verlaagd, gaan ze deze nu weer verhogen?  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Karim

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 6 december 2007, 18:46:57
Ik vind die 20% extra gewoon uitknijpen

Precies, want je kan mij niet vertellen dat als ze om 4 uur ''s nachts op een lege 3baans snelweg gaan staan flitsen dat voor de verkeersveiligheid is, dat is gewoon 'n extra vorm van belasting.

En als jij daar dan met 130 km/h rijdt ben je echt niet gevaarlijker bezig als dat je dat met 120 km/h doet.

Maar waar maak ik me eigenlijk druk om, ik geloof niet dat ik veel last heb van 'n verhoging in Nederlandse boetetarieven.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #9 Gepost op: 3 september 2010, 08:07:43
Verkeersboetes opnieuw met 15% verhoogd



Verkeersboetes 15 pct. omhoog door Wouter de Winther
DEN HAAG -  Automobilisten worden opnieuw als melkkoe gebruikt om de staatskas te spekken. Het demissionaire kabinet bespreekt vandaag een voorstel om de verkeersboetes met vijftien procent te verhogen.



 
Haagse bronnen melden dat de maatregel de schatkist een slordige vijftig miljoen euro moet opleveren. De zoveelste tariefsverhoging geldt volgens ingewijden voor vrijwel alle verkeersboetes, zoals te hard rijden, niet handsfree bellen of door rood rijden. De maatregel gaat volgend jaar in en zou daarom eigenlijk pas op Prinsjesdag bekend worden gemaakt.

In 2008 gingen de boetes met gemiddeld twintig procent omhoog. Sinds vorig jaar wordt voor lichte verkeersovertredingen ook nog eens zes euro administratiekosten in rekening gebracht.

Nu Den Haag aan alle kanten geld tekort komt, ziet het kabinet de heilige koe niettemin als een gemakkelijke prooi om de financiële gaten te dichten. Vorige week werd al bekend dat het kabinet van plan is om de tekorten in de schatkist op te vullen door te snijden in de kinderopvangtoeslag en de belasting op een pakje sigaretten of shag met een kwartje te verhogen.

In totaal willen de demissionaire ministers komend jaar 3,2 miljard euro bij elkaar sprokkelen. Omdat grote structurele bezuinigingsmaatregelen niet door een demissionair kabinet genomen kunnen worden, zoeken bewindslieden andere manieren om geld in het laatje te krijgen.


Bron: de Telegraaf
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7544800/__Verkeersboetes_15_pct._omhoog__.html
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.