Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 164200 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #20 Gepost op: 3 september 2010, 20:51:37
Volgens Hirsch Balin speelt het een rol dat de staatskas ermee gespekt wordt maar dit is niet de hoofdzaak waarom de boetes verhoogd worden.
Het gaat om de veiligheid en het terugdringen van gewonden en doden in het verkeer.
Bron: NOS journaal


Ik zeg dat u poep praat meneer Balin.
Het gaat alleen maar om het spekken van de staatskas. Als het echt om de veiligheid ging dan was er wel degelijk gekeken naar het soort boetes en de mogelijke verhogingen. Bellen achter het stuur, hoge boete. Door rood rijden, hoge boete. Meer dan 10 harder, boete. Helemaal mee eens.
Maar het parkeren van een auto die even iets langer staat als waarvoor betaald is kan in mijn ogen NIETS met veiligheid te maken hebben.
Het niet hebben van een APK voor een auto die voor je deur STILSTAAT heeft in mijn ogen NIETS met veiligheid te maken. Dit heeft het pas als je gaat rijden met de auto.
En om dan zelfs automatisch om de 3 of 6 maanden een boete uit het systeem te laten komen van 100 euro is in mijn ogen pure geldklopperij.

In 2008 20% verhogen en nu 15% is abnormaal. Het wordt steeds gekker in dit land.
Ik ben bang dat we volgend jaar weer een verhoging om onze oren krijgen doordat iedereen beter op gaat letten en er minder binnen gaat komen.
Of betaald gewoon de overtreder het bedrag wat de staat binnen WIL krijgen per jaar. Dus minder mensen betalen MEER?

Als je het echt veiliger in het verkeer wil hebben dan moet je duidelijker worden!!! Borden plaatsen hoe hard je mag op een weg. (niet weghalen)
Rontondes precies eender, de ene rontonde heeft een fietser voorrang en op een andere niet. Wat is hier nu de duidelijkheid, en waar is de veiligheid?????
Het ene moment een scooter op het fietspad en het andere moment een scooter op de hoofdrijbaan. En ga zo maar door....

Nederland KAN echt veiliger, als je maar wilt!!
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #21 Gepost op: 3 september 2010, 20:56:57
Ik denk niet dat het verhogen van de verkeersboetes zal leiden tot een veiliger verkeersbeeld. Een mobiele telefoon in de hand houden is al een enorme smak geld. Kijk eens goed om je heen en je zal zien dat het nog ontzettend veel gebeurd. Met een verhoogde pakkans bereik je veel meer. Maar ja, daar heb je meer blauw voor nodig. Meer blauw is ook meer geld. Laat de regering dat laatste nu graag ergens anders aan verspillen.  98uiye


sylvester1986

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 3 september 2010, 21:02:45
En met de huidige salarissen zal je ook niet gauw mensen binnenhalen.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #23 Gepost op: 3 september 2010, 21:07:48
Gerard, ik verbaas me er iedere dag over. Het bellen in de auto en zelfs het sms-en achter het stuur lijkt weer steeds vaker voor te komen.
Ik rij ca. 2500 km per week en ik zie het genoeg gebeuren. Ik zag vandaag zelfs nog een (idioot) bestuurder vrolijk over de linkerbaan komen met 120+ en zijn hand boven op het stuur met een mobieltje erin om maar te kunnen sms-en. Dan heb je af en toe de neiging om even flink op de toeter te slaan. (maar doe ik maar niet want dan zijn de rapen gaar)

Als ik nu vergelijk met vroeger toen de porschegroep van de Rijkspolitie nog bestond en de landrovers fier over onze snelwegen raasden dan kwam je ze vaker tegen als nu.
De KLPD en de regionale politie is haast niet meer te vinden op de rijkswegen.
(tenminste niet in het noorden)

Daar zou inderdaad aan gewerkt moeten worden.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #24 Gepost op: 3 september 2010, 22:41:54
Een beetje off-topic maar misschien moeten we maar eens een topic starten hoe we het verkeer echt veiliger kunnen maken.
Met allerlei ideeën en innovatieve snuisterijen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #25 Gepost op: 4 september 2010, 11:42:54
Tsja, wat Wout al schreef. Het wordt op straat steeds lastiger uit te leggen dat het voor de (verkeers)veiligheid is. De verhouding mulder/strafrecht is gewoon zoek. En dat is de burger, terecht, zat.

Overigens, ook ik zie in het noorden te veel mensen bellen/sms/... achter het stuur als ik in mijn prive auto onderweg ben van en naar het werk. Maar helaas heb ik tijdens de dienst niet voldoende tijd/ruimte om er tegen op te treden. (Is persoonlijke frustratie)  :-\
Digitaal onderzoek


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #26 Gepost op: 4 september 2010, 12:51:57
Ik vind overigens wel dat er een andere kant aan het verhaal zit. In Nederland staan wel volgens de statistieken ergens op de negende plaats als het gaat om de hoogste verkeersboetes in Europa. Dat valt nog wel mee. Voor de automobilist is het wellicht erg vervelend als deze een hoge boete krijgt. Maar ja, ze hebben het zelf in de hand. Een aantal kilometer te hard rijden kan iedereen gebeuren. Maar het niet dragen van de autogordel, door rood rijden of een mobiele telefoon vast houden kun je aan mij al moeilijker verkopen.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #27 Gepost op: 4 september 2010, 13:09:41
@Gerard

Bij de niet-snelheids boetes zit ook het probleem niet. Daar is draagvlak voor maar (helaas)  het % percentage van dit soort boetes tov het totaal aan bekeuringen is erg laag (flitsen heeft een hoger rendement). Mensen balen van de boets van 1 tot pakweg 10kmpu te snel, welke ook aardig oplopen qua bedrag.

Het boetebedrag dient in overeenstemming te zijn met de gevaarszetting, die is al ver te zoeken maar wordt zo nog erger. Zet er bijvoorbeeld een schaal in. 1x door rood 150 euro 2de keer door rood in 3 jaar 225 3de keer 350 enz. Voorwaarde is een goede registratie en administratieve afhandeling. Zo pak je meer de notoire wegmisbruikers met een instelling van "dikke lul 3 bier"
Freude am Fahren


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #28 Gepost op: 4 september 2010, 13:40:42
Citaat
Mensen balen van de boets van 1 tot pakweg 10kmpu te snel, welke ook aardig oplopen qua bedrag.
De beboete snelheid na correctie. De snelheid is dus hoger gemeten, laten we dat niet vergeten.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


Kanarie

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 4 september 2010, 17:53:32
Wordt er gemeten conform de snelheid op de teller in de auto of conform de snelheid die de TomTom aangeeft? Dat scheelt geregeld zo'n 7km/uur, waarbij mijn TomTom vindt dat ik langzamer ga dan wat mijn auto aangeeft.