Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 164211 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #30 Gepost op: 4 september 2010, 18:05:39
Er wordt op verschillende manieren gemeten. Een radar of lasergun geeft in principe de werkelijke snelheid weer die vervolgens nog eens met 3% gecorrigeerd wordt om meetfouten uit te sluiten. Een auto heeft of geijkte snelheidsapparatuur aan boord (VROS) of een correctietabel. Bij die laatste gebruik je de snelheid van de kilometerteller, bijvoorbeeld 80 km/u. Daar trek je de correctie uit de tabel vanaf, bijvoorbeeld 7 km/u en daar nog eens 3 km/u aan de gebruikelijke correctie. De auto wordt elk jaar gecontroleerd en de tabel aangepast zodat deze altijd de daadwerkelijke snelheid aangeeft.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #31 Gepost op: 4 september 2010, 22:28:09
De beboete snelheid na correctie. De snelheid is dus hoger gemeten, laten we dat niet vergeten.

Om het plaatje compleet te maken:
- Op iedere snelheidsmeter in de auto zit een afwijking, waardoor deze een hogere snelheid aangeeft dan daadwerkelijk gereden wordt. Dit is meestal zo'n  snel 5 -10 km/h
- De wettelijke correctie tussen 100 en 130 km/h is 4 km/h. Tot 100 km/h is dat 3 km/h.

Dit betekent dus dat als je een boete krijgt voor 10km/h overschrijding op een 100km/h  weg, je echt 114 hebt gereden, wat op de teller dus al tegen de 120 km/h is.

Dat betekent dat je dus niet onbewust te hard rijdt, of dat je gewoon niet op zit te letten.

De boetes voor een overschrijding met 10 km/h zijn trouwens (nu nog) €24 (Autosnelweg), €25 (buiten bebouwde kom) en €28 (binnen bebouwde kom). Vind ik bedragen die niet schokkend hoog zijn, zeker niet die binnen de bebouwde kom.

Een boete tot 7 km/h overschrijding bestaat trouwens trouwens niet.


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #32 Gepost op: 5 september 2010, 01:59:39
Een beetje off-topic maar misschien moeten we maar eens een topic starten hoe we het verkeer echt veiliger kunnen maken.
Met allerlei ideeën en innovatieve snuisterijen.

Helemaal geen verkeerd idee O0
maar... er zijn in voorgaande reacties al genoeg ideetjes gepost over hoe het veiliger kan zonder innovatief te zijn.
Ik ben van mening dat dat ook zeker gaat werken.. bijvoorbeeld: in heel NL de rotondes hetzelfde, nu is het inderdaad zo dat op
de ene rotonde de fietser voorrang heeft en op de andere niet. lekker onlogisch.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #33 Gepost op: 5 september 2010, 09:10:46
Niet geschoten is altijd mis.... dus vandaar een nieuw topic.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,43729.new.html#new

Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #34 Gepost op: 5 september 2010, 19:03:47
Ik vind dat gedoe over wat je teller aangeeft of nacorrectie wel een beetje flauw.
Het gaat om de werkelijk gereden snelheid, niet wat je teller aangeeft. De nacorrectie is niet bedacht om de bestuurders te matsen maar als veiligheid omdat de apparatuur ...........................
Niet elke kilometerteller geeft minder aan (zou wel moeten) het wijzigen van de bandenmaat kan al verstrekkende gevolgen hebben.
Kijk hier maar eens http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm een klein verschil in de bandenmaat kan verstrekkende gevolgen hebben.
@denhaag: De verhoudingen zijn mbt bekeuringen behoorlijk zoekgeraakt, ik zal niet pleiten voor lagere boete's, maar trek de verhoudingen weer recht.


NB. wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #35 Gepost op: 5 september 2010, 23:12:06
Ik vind dat gedoe over wat je teller aangeeft of nacorrectie wel een beetje flauw.
Het gaat om de werkelijk gereden snelheid, niet wat je teller aangeeft. De nacorrectie is niet bedacht om de bestuurders te matsen maar als veiligheid omdat de apparatuur ...........................
Niet elke kilometerteller geeft minder aan (zou wel moeten) het wijzigen van de bandenmaat kan al verstrekkende gevolgen hebben.
Kijk hier maar eens http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm een klein verschil in de bandenmaat kan verstrekkende gevolgen hebben.
@denhaag: De verhoudingen zijn mbt bekeuringen behoorlijk zoekgeraakt, ik zal niet pleiten voor lagere boete's, maar trek de verhoudingen weer recht.


NB. wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten



Ik vindt het zeker niet flauw, het is om aan te geven dat een bon voor een paar km overschrijding onzin is. Je rijdt op je teller al vaak 20 km/h te hard (dat is een overschrijding van 20% bij 100 km/h toegestaan dus!). Dan maak je imho een bewuste afweging om harder te rijden dan toegestaan en moet je niet piepen dat je daarvoor gestraft wordt.

De snelheidsmeter moet, af fabriek, altijd een afwijking naar boven hebben. Dat je achteraf een andere bandenmaat monteert, dat is jouw risico en weer een bewuste afweging.

grtzzz

TdMdR


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #36 Gepost op: 6 september 2010, 00:15:57
Ik vind dat gedoe over wat je teller aangeeft of nacorrectie wel een beetje flauw.
Het gaat om de werkelijk gereden snelheid, niet wat je teller aangeeft. De nacorrectie is niet bedacht om de bestuurders te matsen maar als veiligheid omdat de apparatuur ...........................

Om even een vergelijking te trekken, moet je voor de grap eens naar de alcohol-apparatuur kijken (en dan vooral die op de bureau's).
Daar gaat ook (erg) veel correctie vanaf, waardoor je (zonder correctie) een ruime invordering hebt en na correct geen invordering  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 6 september 2010, 01:35:00
Ik kijk niet meer op mijn teller, ik kjk op mijn Tomtom, die geeft de juiste snelheid aan. En ja, mijn teller wijk zeker 8% naar boven af, 130 op mijn teller is 120 in werkelijkheid.
En als ik dat rij zijn de mensen die mij voorbij rijden meestal mensen met vette bakken die de bekeuring van een paar honderd euro niet eens merken. De bekeuringen in Nederland zijn vergunningen voor de rijken om hard te mogen rijden. Waar we naar toe moeten is het Zwitserse systeem waar de bekeuringen inkomens afhankelijk zijn.
Als je een auto van 100.000 euro of meer hebt lach je je rot om het gepeupel dat zich aan de snelheid houdt omdat ze een paar honderd euro veel geld vinden.

Wat een machtig gevoel geeft dat als je die met je bolide allemaal aan het inhalen bent, z'n geld dubbel en dwars waard!

Henk


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #38 Gepost op: 6 september 2010, 01:45:05
Wat een machtig gevoel geeft dat als je die met je bolide allemaal aan het inhalen bent, z'n geld dubbel en dwars waard!

Tot je een paar keer gepakt wordt..... dan mag je bij de rechter komen en ben je een tijdje je rijbewijs kwijt.... of je auto als je echt 'pech' hebt.....
Dan maakt het echt niet uit hoeveel geld je hebt.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #39 Gepost op: 6 september 2010, 02:01:51
De bekeuringen in Nederland zijn vergunningen voor de rijken om hard te mogen rijden. Waar we naar toe moeten is het Zwitserse systeem waar de bekeuringen inkomens afhankelijk zijn.

Gelukkig leven we in een land waar we allemaal mogen zeggen wat we vinden en mogen stemmen op wat we willen ....

Ik ben het echter totaal niet met je eens, heb dat al een aantal keren aangegeven.
De meeste aanrijdingen vinden niet plaats met de dikke bakken, maar juist met de normale mensen, zakenmensen, vrouwen die boodschappen gaan doen etc. etc.

Daarnaast merk ik op straat dat juist de rijken ''moeilijker'' doen over een bekeuring dan het '' gewone volk''.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !