Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 164252 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #220 Gepost op: 14 september 2011, 16:59:46
Als we jouw redenering volgen en wat dichter naar jouw interessegebied gaan, vraag ik me af of je ook zo kalm blijft als bijv. de prijs van wapenvergunningen 300 % omhoog gaan omdat er ook mensen zijn die opzettelijk wapens misbruiken en we dit tegen willen gaan. Of de prijs van wapens zelf een paar honderd euro omhoog wordt gedaan omdat ze een gevaar op zouden kunnen leveren......  :-X

Je gaat het vrijwillig aanvragen van een vergunning toch niet verwarren met een strafmaatregel?

Legaal wapenbezit is nog steeds geen overtreding of misdrijf. Of heb ik wat gemist...?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #221 Gepost op: 14 september 2011, 17:24:30
Hoe kom je erbij dat de niet-mulders ook omhoog gaan?

Omdat er net zoals vorige jaar alleen gerept wordt over de verkeersboetes maar uiteindelijk ook alle andere feiten omhoog zijn gegaan. Toen was er ook zoveel ophef over de verschillen tussen strafrechtelijke boetes en bestuursrechtelijke boetes maar de overheid voorzag daarin door alles te verhogen.

Tevens een stukje van Rijksoverheid.nl:
Citaat
Verhoging boetetarieven

Nieuwsbericht | 05-09-2011

De aanpak van asociale overtredingen en bovengemiddelde snelheidsovertredingen wordt verscherpt, terwijl ook hardrijders in woonwijken te maken krijgen met flink hogere boetes. Dat schrijft minister Opstelten van Veiligheid en Justitie, mede namens de minister van Infrastructuur en Milieu, vandaag aan de Tweede Kamer. De algehele verhoging van de boetetarieven per 1 januari blijft beperkt tot 15%, en bedraagt niet 20% zoals voorgenomen door het vorige kabinet.


Met gerichte boeteverhogingen komt de minister tegemoet aan de motie Van der Staaij. Deze motie verzoekt de regering om binnen het beschikbare budget niet te kiezen voor een algehele procentuele verhoging voor alle verkeersboetes, maar voor gerichte boeteverhogingen voor in het bijzonder grote verkeersovertredingen, waaronder snelheidsovertredingen in woonwijken, hufterigheid in het verkeer en recidive.

Momenteel wordt er bij het beboeten van snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom geen onderscheid gemaakt tussen 30 km/u-wegen en overige wegen. Dit is vanaf volgend jaar niet langer het geval: de boetes zullen extra worden verhoogd voor snelheidsovertredingen op wegen waar een maximumsnelheid van 30 km/u geldt, waardoor deze hoger uitkomen dan snelheidsovertredingen op andere wegen. Een boete voor 10 km/u te hard rijden binnen een 30 km/u-zone bijvoorbeeld, bedraagt dan niet langer €54,-, maar €93,-.

Boetetarief stijgt met ongeveer €140
Het boetetarief voor asociale overtredingen stijgt volgend jaar met ongeveer €140,- per overtreding. Bij het selecteren van deze overtredingen is in het bijzonder gekeken naar overtredingen waarbij sprake is van opzet, zoals het besturen van een auto terwijl het rijbewijs is ingenomen na het niet betalen van een verkeersboete en het niet verlenen van voorrang aan voetgangers bij een oversteekplaats. Daarnaast zijn er overtredingen aangewezen die het bevoegd gezag in de openbare ruimte ondermijnen, zoals het negeren van een stopteken van de politie.

Zoals gebruikelijk zullen de tarieven ook worden aangepast aan de consumentenprijsindex. De lijst met alle overtredingen en de bijbehorende nieuwe tarieven wordt onderdeel van een wijzgingsbesluit dat dit najaar beschikbaar komt. De tariefsverhoging van de boetes die in het strafrecht worden afgedaan, geschiedt door aanpassing van de OM-richtlijnen.


http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/09/05/verhoging-boetetarieven.html

Let goed op dat er bij sommige stukken specifiek over verkeersovertredingen gerept wordt terwijl er tussen de letters door ook algemene boetes genoemd worden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #222 Gepost op: 14 september 2011, 23:59:43
Je gaat het vrijwillig aanvragen van een vergunning toch niet verwarren met een strafmaatregel?
Legaal wapenbezit is nog steeds geen overtreding of misdrijf. Of heb ik wat gemist...?
Nee, het verschil tussen die twee verwar ik zeker niet. Wat ik echter wel hiermee wil aangeven is dat de verhouding compleet zoek gaat. Nu schaart men alle verhoogde boetes onder het kopje 'verkeersveiligheid', van de boetes moet een remmende werking uitgaan op het aantal overtredingen en dus veiligheidsverhogend werken. Althans, dat is de redenatie waar het nu op wordt gegooid. Terwijl het gros der mensen niet gerekent kan worden tot de asociale zich in het verkeer misdragende mafkezen.

Het zelfde principe pas ik dus even toe op, voor het voorbeeld, wapenvergunning/wapenbezit. Door dit steeds duurder te maken zullen steeds minder mensen wapens gaan dragen, zodat het risico voor de veiligheid verkleint wordt. Of we gaan er nog meer eisen aan vast knopen zodat alles veel duurder wordt voor hetzelfde effect. Alle goedwillende wapenbezitters worden daardoor buiten proportie getroffen om die enkele mafkees af te remmen.

Het gaat me dus vooral over het buiten proportie worden van de maatregel t.o.v. het doel waarvoor de maatregel eigenlijk dient. In mijn optiek staat deze in geen verhouding meer. Natuurlijk, bepaalde handelingen kunnen alleen maar bewust gebeuren, en die mogen wat mij betreft best omhoog (bijv. handheld bellen). Maar zaken zoals door rood rijden, geen voorrang verlenen aan voetgangers die een VOP over willen steken etc kunnen bewust gebeuren, maar ook onbewust/onbedoeld. Bijv. een laagstaande zon, voetgangers die ineens opduiken achter een geparkeerde vrachtwagen, etc. En dan zijn deze boetes gewoon bizar en onevenredig hoog.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #223 Gepost op: 14 oktober 2011, 20:28:36
Even wat afstoffen.

Vanavond op Nederland 3 "De Rekenkamer" over de boetes in Nederland, de flitspalen en waarom het zo duur is.
Om 20:25 uur.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #224 Gepost op: 17 oktober 2011, 14:01:18
Alle boetes gaan omhoog, dus ook die van winkeldiefstal. En volgens mij staat niet handsfree bellen nog niet in de asolijst die zwaar verhoogd dreigt te worden.

Maar te hard rijden staat wel op de aso lijst. Alsof 15km te hard op de A2 (A'dam-Utr) zo lekker aso is :)


wouter320

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #225 Gepost op: 18 oktober 2011, 06:36:30
Ik ben helemaal er mee eens.
Je moet je verantwoordelijkheid nemen over je auto, en als je dat niet kan, boete. Hou je gewoon aan de maximumsnelheid, rij niet door rood, bel niet achter het stuur en geef richting aan. Zo makkelijk is het


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #226 Gepost op: 18 oktober 2011, 12:06:08
Zoals ik het zie op politie.startpagina.nl/prikbord zouden bepaalde boetes met wel meer dan 15% omhoog gaan.

Boetes per 1 januari 2012 Het bedrag tussen () is het 2012 bedrag.
Snelheidsoverschrijding
Binnen de bebouwde kom (bij bord 30)
met 4 km/h 26 (43) euro
met 5 km/h 32 (50) euro
met 6 km/h 38 (59) euro
met 7 km/h 44 (67) euro
met 8 km/h 50 (77) euro
met 9 km/h 57 (86) euro
met 10 km/h 65 (97) euro
met 11 km/h 88 (122) euro
met 12 km/h 96 (132) euro
met 13 km/h 105 (143) euro
met 14 km/h 113 (155) euro
met 15 km/h 122 (167) euro
met 16 km/h 131 (179) euro
met 17 km/h 141 (192) euro
met 18 km/h 151 (205) euro
met 19 km/h 162 (218) euro
met 20 km/h 173 (232) euro
met 21 km/h 185 (247) euro
met 22 km/h 197 (263) euro
met 23 km/h 209 (278) euro
met 24 km/h 220 (294) euro
met 25 km/h 234 (309) euro
met 26 km/h 247 (326) euro
met 27 km/h 262 (343) euro
met 28 km/h 275 (360) euro
met 29 km/h 288 (376) euro
met 30 km/h 303 (390) euro

BRON: http://politie.startpagina.nl/prikbord/14652616/niieuwe-boeteratdieven-per-1-januari#msg-14652616

Bij navragen blijkt dat de plaatser zijn informatie heeft gehaald Kamerstukken op de site http://www.tweedekamer.nl/index.jsp onder de zoekterm Wettelijke voorhangprocedure door de minister van jusititie inzake wijziging van de bijlage bij WAHV.
Omdat die zoekterm 1190 hits gaf ben ik verder gaan zoeken en op het onderstaande gestuit.

Wel heb ik de brief gevonden die Opstelten aan de voorzitter van de 1e en 2e kamer heeft gezonden.

Citaat
Het besluit strekt tot een verhoging van de tarieven van de verkeersboetes.
De volgende tariefswijzigingen worden met dit besluit doorgevoerd:

– Een algemene verhoging met vijftien procent;
– Een inflatiecorrectie van 4,7 procent;
– Een extra verhoging voor asociale en gevaarlijke gedragingen;
– Aparte tarieven voor snelheidsovertredingen op wegen waar maximaal 30 km per uur mag worden gereden;
– Een extra verhoging met € 15 voor snelheidsovertredingen vanaf 11 km per uur overschrijding.

Daarnaast is van de gelegenheid gebruik gemaakt de bijlagen bij de Wahv, het Besluit OM-afdoening en het Transactiebesluit 1994 op een aantal punten die van louter technische aard zijn, aan te passen.
Er wordt gestreefd naar inwerkingtreding van het ontwerpbesluit met ingang van 1 januari 2012.

BRON: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29398-286.html?zoekcriteria=%3fzkt%3dEenvoudig%26pst%3d%26vrt%3dWet%2badministratiefrechtelijke%2bhandhaving%2bverkeersvoorschriften%26zkd%3dInDeGeheleText%26dpr%3dAfgelopenDag%26sdt%3dDatumBrief%26ap%3d%26pnr%3d1%26rpp%3d10&resultIndex=0&sorttype=1&sortorder=4

Links op de pagina van de link staat Bijlagen met daaronder blg-132182 dit is het nieuwe feitenboekje en blg-132183 Nota van toelichting deze 2 kan ik helaas niet hier plaatsen kwa link omdat het PDF documenten zijn maar je kan ze wel downloaden daarvandaan.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #227 Gepost op: 18 oktober 2011, 14:04:24
Echt bizarre verhogingen.
Wout


sylvester1986

  • Gast
Reactie #228 Gepost op: 18 oktober 2011, 16:33:53
@Wout, mee eens.
Even 43 euro dokken als je 4 km/u te hard gaat.
Ik heb geen respect voor degene die hier verantwoordelijk voor is  :-X


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #229 Gepost op: 18 oktober 2011, 17:00:33
@Wout, mee eens.
Even 43 euro dokken als je 4 km/u te hard gaat.
Ik heb geen respect voor degene die hier verantwoordelijk voor is  :-X

Je vergeet de €6,- administratiekosten! Dus 4 km/u te hard kost je €49,-. Dat is inderdaad bizar.
Senior GGP / Oost-Brabant