Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 165488 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #230 Gepost op: 18 oktober 2011, 17:08:43
Agenten krijgen nu al boze reacties, maar ik denk dat 2012 nog erger wordt.
Naja, zij hebben er voor gestudeerd, dus zullen zij het wel beter weten ::) ::)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #231 Gepost op: 20 oktober 2011, 10:47:31
@Wout, mee eens.
Even 43 euro dokken als je 4 km/u te hard gaat.
Ik heb geen respect voor degene die hier verantwoordelijk voor is  :-X
Het bedrag is wel een beetje aan de hoge kant. Aan de andere kant is het ook zo dat:

-Bekeuring voor 4 geijkte kilometers te hard...
-Er is al 5 km/u correctie afgegaan is jouw voordeel.... Dus eigenlijk 9 km/u te hard...
-Afhankelijk van de auto zul je wat extra kilometers op de teller hebben afgelezen. Dus zeker 10 km/u te hard of meer. In een 50 km/u gebied dus minimaal 60 km/u op de teller.

Maar dan nog. Wel een beetje duur.  ::)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #232 Gepost op: 20 oktober 2011, 10:59:14
Dat men de bedragen voor de overtredingen bibeko omhoogtg gooi heb ik ansich geen moeite mee. De gevaarszetting binnen de bibeko is namelijk vele malen hoger als bubeko. Dus mag er van mij harder en zwaarder tegen worden opgetreden.

Als ik kijk hoevaak in in mijn eigen dorp in het centrum bijna voor mijn fli**er wordt gereden bij een voetgangersoversteekplaats. Dit is een overtreding die, als ik heb constateer ook altijd zal schrijven. Ik vind het domweg associaal. Dus dat dit straks ergens rond de 240-260 euro komt te liggen zal voor mij persoonlijk geen belemmering zijn om hem toch te schrijven.

Als iemand 's nacht 20 km/h te hard rijd op een autosnelweg is er in mijn ogen geen gevaarszetting. Zeker niet op een A4 of A1 met uch rijstroken.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #233 Gepost op: 21 oktober 2011, 00:38:00
Dat men de bedragen voor de overtredingen bibeko omhoogtg gooi heb ik ansich geen moeite mee. De gevaarszetting binnen de bibeko is namelijk vele malen hoger als bubeko. Dus mag er van mij harder en zwaarder tegen worden opgetreden.....

Op zich ben ik het met je eens, maar ook hierin heb je bibeko en bibeko. Als ik nu zie dat er steeds vaker ook op provinciale wegen 30 km wordt ingesteld zonder dat dit echt een logisch doel dient en mensen rijden daar in het midden van de nacht 50 km/h en die moeten daar dan € 232,- voor gaan betalen, dan wordt ik daar toch wel weer treurig van aangezien het boetebedrag dan niet in verhouding staat tot de gevaarzetting. Vooral omdat het dan om provinciale (doorgaande) wegen gaat en niet over woonwijken/woonerven. Een dorp verder aan dezelfde weg met dezelfde bebouwing is het dan weer gewoon 50  ??? :-\
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #234 Gepost op: 23 oktober 2011, 10:16:02

-Bekeuring voor 4 geijkte kilometers te hard...
-Er is al 5 km/u correctie afgegaan is jouw voordeel.... Dus eigenlijk 9 km/u te hard...
-Afhankelijk van de auto zul je wat extra kilometers op de teller hebben afgelezen. Dus zeker 10 km/u te hard of meer. In een 50 km/u gebied dus minimaal 60 km/u op de teller.


Niet mee eens; 5km/u correctie is omdat er afwijking in de meetapp. kan zitten.
ik ga uit van echte kilometers dmv gps snelheidssignaal......
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #235 Gepost op: 24 november 2011, 22:09:51
De bedragen die verkeersovertreders volgend jaar gaan betalen voor hun rijgedrag, zijn definitief vastgesteld.

Dat de verkeersboetes in 2012 fors hoger zijn, was al bekend. Nu is duidelijk hoeveel geld overtreders precies kwijt zijn.
Onterecht parkeren op een invalideparkeerplaats
Met lichtsignalen tegenliggers waarschuwen voor snelheidsheidscontroles kost nu nog 70 euro, dat wordt 85 euro. Ten onrechte parkeren op een invalidenparkeerplaats: gaat van 180 euro naar 340. En bellen in de auto stijgt van 180 euro naar 220 euro.

Opmerkelijke boetes
Overtreding                                                 
2011      2012
Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats          
180       340  
Bellen in de auto                                        
 180       220  
Door rood licht rjjden                                          
180       220

Onnodig claxonneren                                          
180       350  
Over wegbaan rijden met rood kruis                  
180       220  
Voetganger op zebrapad niet voor laten gaan          
180       340  
Geen gordel dragen                                          
100       120  
Over verdrijvingsvak rijden                                  
180       220  
Rijden met lekke uitlaat                                
 200       240  
Zicht voorruit minder dan 55%                          
180       220  

Politiebond: bedragen niet uit te leggen
De Nederlandse Politiebond zegt dat agenten op straat zulke hoge boetes niet meer kunnen uitleggen en niet willen uitschrijven (video). Een Kamermeerderheid vindt nu dat minister Opstelten van Justitie met de bonden moet gaan praten, om problemen te voorkomen.

Minder boetes uitgeschreven
Eerder dit jaar werd bekendgemaakt dat de politie tot nu toe in 2011 een miljoen minder boetes heeft uitgeschreven. Een verklaring daarvoor is het verdwijnen van de bonnenquota, maar ook de onvrede over de hoogte van de boetes zou kunnen meespelen.

Bron: http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2011/11_november/24/binnenland/verkeersboetes-lopen-fors-op-in2012.xml


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #236 Gepost op: 24 november 2011, 23:03:23
Niet mee eens; 5km/u correctie is omdat er afwijking in de meetapp. kan zitten.
ik ga uit van echte kilometers dmv gps snelheidssignaal......
Is het niet dat in de apparatuur tegenwoordig bijna nooit meer een afwijking zit. Echter is het wettelijk bepaald. Dus alsnog in jouw voordeel.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #237 Gepost op: 24 november 2011, 23:11:43
Waarom is onnodig claxonneren 350 euro en over een wegbaan rijden met rood kruis 220 euro 98uiye


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #238 Gepost op: 24 november 2011, 23:41:37
Waarom is onnodig claxonneren 350 euro en over een wegbaan rijden met rood kruis 220 euro 98uiye

Is inderdaad absoluut totaal belachelijk. Het doel van verkeersboetes was (ja, was) m.i. juist het vergroten van de verkeersveiligheid en daar gaan een aantal boetes volledig aan voorbij. Kijk, dat iemand die 's nachts toeterend door het dorp rijdt een bekeuring verdient is prima, maar straks heb je een boete te pakken als je een keer toetert als je wegrijdt bij familie of als je een bekende op de weg ziet...

Nou zullen de meeste agenten daar niet voor bekeuren, maar je hebt er ook bij die het wel hard nodig vinden en volgens de wet ook nog eens in hun recht staan. Maar dan nog: 350 euro is ronduit belachelijk!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #239 Gepost op: 24 november 2011, 23:44:50
Waarom is onnodig claxonneren 350 euro en over een wegbaan rijden met rood kruis 220 euro 98uiye
Inderdaad ON-BE-GRIJ-PE-LIJK. Misschien moeten we minister Opstelten maar eens een praktijkdagje geven op een afgekruiste rijstrook, waar dan de vouwen uit zijn broek worden gereden (als-ie geluk heeft)...