Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 165738 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #260 Gepost op: 25 november 2011, 18:52:16
Onopvallend hadden we misschien wel het dubbele kunnen achterhalen.

3 tot 4x dubbel lijkt me ook wel haalbaar   >:D  


Reed vandaag van het zuiden des lands naar het noorden des lands, bij Zwolle maar opgehouden met tellen van de verschillende feiten omdat ik de tel kwijt was................
onnodig links rijden, telefoneren, geen richting aangeven.  

Misschien offtopic maar is het niet een idee om onherkenbare auto's rond te laten rijden  en dan doormiddel van een tekstbordje mede te delen
a) wat de overtreding is    
b) wat de boete is

het is dan een combinatie van meteen de mensen op de feiten drukken / bon uitdelen  maar geen gesprek(je) van 10 min met discussie.
in die 10 min hebben ze er nog wat overtreders te pakken.  

dan niet met 1 - 2 auto's maar met 50 - 60 per dienst, in de nacht wat minder.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #261 Gepost op: 25 november 2011, 19:01:17
Nog zo iets. Het transactievoorstel is komen te vervallen. Alle boetes die nu een strafbeschikking zijn zoals wildplassen, winkeldiefstal (eenvoudige), enzovoort die kunnen in termijnen betaald worden. Daar is het CJIB heel streng in maar het kan.

Een verkeersovertreding kan, zolang het nog onder de Wet Mulder valt, niet in termijnen betaald worden. Dus als ik 31 km/u te hard rij kan ik in termijnen betalen maar 29 km/u te hard wel. Een boete van 120 euro voor wildplassen kan in termijnen maar een boete van 350 euro voor claxonneren niet.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #262 Gepost op: 25 november 2011, 19:05:29
Nog zo iets. Het transactievoorstel is komen te vervallen. Alle boetes die nu een strafbeschikking zijn zoals wildplassen, winkeldiefstal (eenvoudige), enzovoort die kunnen in termijnen betaald worden. Daar is het CJIB heel streng in maar het kan.

Een verkeersovertreding kan, zolang het nog onder de Wet Mulder valt, niet in termijnen betaald worden. Dus als ik 31 km/u te hard rij kan ik in termijnen betalen maar 29 km/u te hard wel. Een boete van 120 euro voor wildplassen kan in termijnen maar een boete van 350 euro voor claxonneren niet.

Ja, dat is toch krommer dan een banaan!!! Volgens mij zit er een hoop zaagsel in het grote opperhoofd van de oud-burgervader. Zou je niet verwachten van zo'n man.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #263 Gepost op: 25 november 2011, 19:44:33
Ik hoor net via RTLNieuws dat de boete voor onnodig toeteren toch geen 340 euro gaat kosten maar 85.
Foutje bedankt?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #264 Gepost op: 25 november 2011, 20:01:12
Ik hoor net via RTLNieuws dat de boete voor onnodig toeteren toch geen 340 euro gaat kosten maar 85.
Foutje bedankt?

De nieuwe tarieven staan op de RTL nieuws site. Niet echt verrassend moet ik zeggen
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #265 Gepost op: 25 november 2011, 20:02:20
Als ik bezig ben de rij en rustijden dan lopne de boets ook op zo rond de 2000 tot 3000 euro. Ik schrik niet meer van bedragen. Twee weken terug werden er nog twee oostblokkers weggestuurd met een kwitantie waarop stond dat ze 9500,-- euro hadden betaald.

Ach het is maar hoe je het allemaal bekijkt.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #266 Gepost op: 25 november 2011, 21:05:54
Nu moet je ook wel kijken wat er vaak bekeurt word. Ik denk dat zeer weinig agenten voor onnodig
toeteren een bekeuring uitschrijven. Als ik het hoor dat er eentje geschreven is dan is het voor die agent vaak even zoek werk wat de feitcode is aangezien het voor hem niet vaak voorkomt (misschien dan onze blauwe heren en dames hier wat meer over kunnen zeggen).

Het parkeren op een gehandicaptenplaats, hij is hoog ja maar het ongemak voor de mensen die er wel recht op hebben is nog hoger (let wel de eisen hiervoor zijn aardig streng). Het bellen, roodlicht, rood kruis en minder zicht die mogen van mij met nog wel 100 omhoog. Wat betreft de laatste 2 hebben schijnbaar mensen niet in de gaten hoe gevaarlijk het is. Roodlicht is net zo gevaarlijk al snap ik ook wel (en menig agent heb ik denk ik het vermoeden) dat als jij midden in de nacht op een overzichtelijk kruispunt met geen verkeer een lange tijd staat te wachten dat je dan toch door rijd. En wat bellen betreft, dat is gewoon gevaarlijk al schijnt blijkbaar niet iedereen het te snappen. Wat is er zo moeilijk om een oortje te kopen en deze te koppelen met jou telefoon. Het is goedkoop (voor 15 euro heb ja er al een) en je kan hem in elke auto gebruiken. En heb je hem niet bij je dan neem je niet op en kijk je op de eerst mogelijke stoplocatie wie het was.

Wel kan ik ermee in gaan dat het inderdaad niet echt in verhouding staat tot het strafrecht, echter moet men wel bedenken dat strafrecht via de 2e kamer loopt en dat die procedure toch al gauw een jaar of 3 a 4 duurt voor het veranderd is. Tegen die tijd zitten we weer om andere straffen te eisen, dus wat dat betreft is het nooit goed.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #267 Gepost op: 25 november 2011, 21:09:37
Hier de directe link naar de nieuwe tarieven (digitale feitenboekje 2012):

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-136657.pdf

Edit: ik zie dat er al via via een link is gepost, een paar pagina's terug.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #268 Gepost op: 25 november 2011, 23:51:54
Als ik bezig ben de rij en rustijden dan lopne de boets ook op zo rond de 2000 tot 3000 euro. Ik schrik niet meer van bedragen. Twee weken terug werden er nog twee oostblokkers weggestuurd met een kwitantie waarop stond dat ze 9500,-- euro hadden betaald.

Ach het is maar hoe je het allemaal bekijkt.

Boetes die jij nu aanhaalt zijn hele andere zaken mijn inziens.
Als beroepschauffeur weet ik hoe hoog dat soort bekeuringen op kunnen lopen.

Maar,
klein praktijkvoorbeeldje.

Ik rij dagelijks in het Rotterdamse en veelal biboko.
Rij ik op een 2 baans weg en stop ik voor een zebra pad dan creeer ik voor de overstekende voetganger een gevaarlijke situatie omdat ik een muur creeer voor diegene.
De voetganger moet om mijn cabine heen kijken of er geen andere automobilist doorscheurt langs de zebra.
Op mijn C examen kreeg ik als commentaar van de examinator dat ik een voerganger in gevaar breng door deze muur te creeeren,
zijn conclusie was dat ik door moest rijden zodat de voetganger een beter overzicht kreeg op de 2 baansweg.
Als ik dus door zou rijden zou ik die desbetreffende blinde muur weghouden bij de voetganger.

Maar,
zodra een voetganger als volgens de wet "dreigt" met oversteken bij een zebrapad moet je deze voor laten gaan toch ?

Ziet een gemiddelde agent dan wat gevaarlijker is ?
Of ik stop en een muur veroorzaak ( wat menigmaal maar net goed gegaans is overigens) of ěk rij door over het zebrapad om de voetganger een kans van overleven te geven ?
Met kans op een hele dure prent....

Wat is nou wijsheid in jullie ogen ?
Wat is aan de blauwe zijde's denkvermogen nou veiliger ?
Groetjes, Marco


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #269 Gepost op: 26 november 2011, 00:46:57
zag ook dat motorrijders 30-50% hogere boetes hebben bij hardrijden.. is dat nu ook zo?