Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 164198 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #270 Gepost op: 26 november 2011, 07:35:14
Als agenten aangeven dat ze minder tot niet schrijven vanwege de hoge asociale boetes, kan dit dan consequenties hebben voor de agenten?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #271 Gepost op: 26 november 2011, 07:45:14
Als agenten aangeven dat ze minder tot niet schrijven vanwege de hoge asociale boetes, kan dit dan consequenties hebben voor de agenten?

Ja en nee.

Ze kunnen niet op een quotum worden afgerekend, aangezien dit niet meer bestaat. Waar ze wel op afgerekend kunnen worden is het feit dat het schrijven van bonnen tot hun politiewerk behoord. Dus kan men tijdens een functioneringsgesprek of beoordeling hierop worden aangesproken door de wijkteamleiding en dus een lagere beoordeling krijgen voor inzet.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #272 Gepost op: 26 november 2011, 08:02:55
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel procent van de agenten nu meer/minder gaan schrijven door de nieuwe bedragen.
Hebben de leidinggevenden niet door dat het plaatje niet meer klopt en wordt hier ook iets aan gedaan.?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #273 Gepost op: 26 november 2011, 08:26:01
Hebben de leidinggevenden niet door dat het plaatje niet meer klopt en wordt hier ook iets aan gedaan.?

De leiding ziet ook wel in dat de bedrag astronomisch ook zijn. Echter roepenzeggen ze anderzijds het behoord tot jullie taak als politie, dus moeten jullie gewoon bonnen schrijven. En ja, ze begrijpen ook wel dat er minder wordt geschreven als voorheen.

Als politieagent is het natuurlijk ook niet te verkopen op een functionerings/beoordelingsgesprek als je geen een bon heb geschreven.

Vwb mijn eigen mening. Er zijn overtredingen waarvoor ik altijd zal blijven schrijven, puur omdat ik dit gewoon (zeer) asociale overtredingen vind of de verkeersveiligheid erbij in het gedrang komt.


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #274 Gepost op: 26 november 2011, 08:44:24
Toch leiden die torenhoge boetes steeds meer tot sociale ongelijkheid.
De hoogte van een geldstraf zou afhankelijk moeten worden van het inkomen.
Voor iemand met een laag inkomen pakken geldboetes veel zwaarder uit dan bij mensen met een hoog inkomen. Voor toch min of meer reguliere overtredingen komen de boetes voor iemand met een beneden modaal inkomen nu zo langzamerhand uit op een kwart van het netto maandsalaris...
Ik geloof in straffen, maar het is wel zo eerlijk als een straf bij ieder individu even hard aankomt.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #275 Gepost op: 26 november 2011, 08:55:15
Toch leiden die torenhoge boetes steeds meer tot sociale ongelijkheid.
De hoogte van een geldstraf zou afhankelijk moeten worden van het inkomen.
Voor iemand met een laag inkomen pakken geldboetes veel zwaarder uit dan bij mensen met een hoog inkomen. Voor toch min of meer reguliere overtredingen komen de boetes voor iemand met een beneden modaal inkomen nu zo langzamerhand uit op een kwart van het netto maandsalaris...
Ik geloof in straffen, maar het is wel zo eerlijk als een straf bij ieder individu even hard aankomt.

Dus zoals al eerder aangegeven door diverse leden, doe het conform het Zweedse model. Inkomstafhankelijk.


Gast

  • Gast
Reactie #276 Gepost op: 26 november 2011, 09:00:27
Inkomensafhankelijke boetes, kolder ten top, maar daar is dit land goed in dus het zal er wel komen.

ik vind:

Wat een onzin. Voor hetzelfde vergrijp apart gaan straffen omdat iemand meer verdient dan een ander? Klasse-justitie!

Klein voorbeeldje, geheel hypothetisch, mevrouw A zit in de bijstand, is te lui om te werken, verzint andere manieren om aan extra geld te komen, rijdt moedwillig te hard en wordt geflitst met 20km te hard.
Meneer B heeft zijn hele leven gestudeerd, en gewerkt om te komen waar hij nu is, met goed verdienende baan en avondcursussen om hogerop te komen, betaalt zijn alimentaties netjes elke maand aan mevrouw A en wordt geflitst met 20km te hard.

Waarom zou meneer B dan meer moeten betalen dan mevrouw A? Meneer B draagt al meer bij aan de maatschappij, financiëel en economisch, dan mevrouw A. En dan wil je mevrouw A hier ook nog voor belonen door een lager boetebedrag?

Wie bepaalt of een straf gevoeld wordt of niet? Voelen is een subjectief iets. Hoe wil jij een gevoelswaarde hangen aan een materieel iets? 50 euro kan voor iemand met een goed salaris nét zo erg voelen. Het is de mentaliteit die moet veranderen wil je mensen veranderen, wil je hun gedrag veranderen. Denk je nou echt dat met een geldboete de mentaliteit, en gedrag, zal veranderen? De realiteit is al enkele jaren heel anders maar chapeau dat je nog denkt op die manier te kunnen straffen.

Zolang je niet kunt voorspellen wat een boete doet met de ontvanger, hoe hoog of laag hij ook is lijkt het een utopie om ervan uit te gaan dat hogere boetes meer effect zullen hebben bij mensen die meer verdienen. Inderdaad zal iemand die zijn sigaretten aansteekt met briefjes van 50 euro nog steeds zich een breuk lachen om een boete van 300 euro of meer voor 5 kilometer te hard. Dat effect, "raken waar het voelt", is niet te definiëren, laat staan in geld uit te drukken.
Hoe kun je dan wel mensen "raken" als je gedrag wilt veranderen? Bij een x-aantal boetes het intrekken van het rijbewijs? Of, zoals in Engeland, elke keer een verkeersboete ontvangen is een extra aantal punten op je rijbewijs, bij zoveel punten, rijbewijs foetsie?
Iemand die van zijn auto afhankelijk is raak je mijns inziens méér met het afnemen van zijn rijbewijs dan hem een acceptgiro te sturen voor elke keer dat hij lachend voorbij een flitspaal ging.

Als het de bedoeling is dat verkeersovertreders het "gaan voelen" en daardoor hun gedrag veranderen dien je ze te "pakken" op wat écht raakt, en dat is voor zowel degene die weinig als veel verdient dat roze papiertje of pasje waarmee ze hun wrak danwel bolide mee mogen besturen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #277 Gepost op: 26 november 2011, 09:46:11
Wat ik mij afvraag, met het bepalen van boettebedragen wordt er dan ook nog naar europa gekeken. Over hoe hoog de boettes in de buurlanden zijn, dat die met elkaar in overeenstemming zijn? Of mag elk land dit zelf bepalen?


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #278 Gepost op: 26 november 2011, 10:02:43
@ Caprice    kan je me uitleggen hoe iemand wordt beloond of erger wordt gestraft indien (als voorbeeld) deze een boete van 10%  van zijn haar inkomsten krijgt

Ik hoorde op de radio dat er mensen zijn die "gewoon" €5000,-- per jaar op zij leggen voor boetes.
Dus die raak je  niet met een boete van €50,--  jij beweert anders    kan je dit uitleggen?
In mijn optiek raak je deze mensen dus met boetes vanaf €3000,--

Terwijl voor diegene in de bijstand zit €50,-- bijna een kapitaal is.  Dus je beloond deze niet met een boete van €75,--.  
Je gaat er al van uit dat iemand die in de bijstand zit, te lui is om te werken,  ik denk dat je hier mee vele mensen te kort doet.

Wat is er mis met alimentaties betalen?  Kinderen hebben ze samen genomen, de vrouw is daarvoor gestopt met werken, heeft die carriere dus niet kunnen maken, heeft er misschien nog voor gezorgt dat "meneer" zijn avondstudies kon doen.....zodat die nu nog hoger is op zijn carriere-ladder. Dus zij heeft ook bij gedraagt (indirect) aan de maatschappij, finacieel én economisch.  Maar dat moet "meneer" wel willen inzien.  
Zij heeft zich misschien weggecijferd voor hem. Na de scheiding kan ze niet aan de bak want ze heeft geen relevante werk-ervaring, geen relevante opleidingen e.d.      Ik vind "meneer" erg kortzichtig.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #279 Gepost op: 26 november 2011, 10:11:24
@ Caprice    kan je me uitleggen hoe iemand wordt beloond of erger wordt gestraft indien (als voorbeeld) deze een boete van 10%  van zijn haar inkomsten krijgt

Ik hoorde op de radio dat er mensen zijn die "gewoon" €5000,-- per jaar op zij leggen voor boetes.
Dus die raak je  niet met een boete van €50,--  jij beweert anders    kan je dit uitleggen?
In mijn optiek raak je deze mensen dus met boetes vanaf €3000,--

Terwijl voor diegene in de bijstand zit €50,-- bijna een kapitaal is.  Dus je beloond deze niet met een boete van €75,--.  
Je gaat er al van uit dat iemand die in de bijstand zit, te lui is om te werken,  ik denk dat je hier mee vele mensen te kort doet.

Wat is er mis met alimentaties betalen?  Kinderen hebben ze samen genomen, de vrouw is daarvoor gestopt met werken, heeft die carriere dus niet kunnen maken, heeft er misschien nog voor gezorgt dat "meneer" zijn avondstudies kon doen.....zodat die nu nog hoger is op zijn carriere-ladder. Dus zij heeft ook bij gedraagt (indirect) aan de maatschappij, finacieel én economisch.  Maar dat moet "meneer" wel willen inzien.  
Zij heeft zich misschien weggecijferd voor hem. Na de scheiding kan ze niet aan de bak want ze heeft geen relevante werk-ervaring, geen relevante opleidingen e.d.      Ik vind "meneer" erg kortzichtig.
Ik vind deze reactie erg kortzichtig. Caprice geeft een "grof"voorbeeld, hij noemt nergens dat iedereen die in de bijstand zit lui is en niet wil werken.

Er zijn altijd uitersten, natuurlijk zijn er mensen die niet wakker liggen van een bekeuring á 100 euro. Maar dat betekent niet, dat íedereen die goed verdient, er niet wakker van ligt.. Want hoe wil je bewijzen dat iemand 5000 eu voor boetes weglegt? Dat kan je net zo min hard maken als je verwijt richting Caprice dat hij bijstands mensen over 1 kam scheert, maar nu doe je het zelfde met mensen die veel geld verdienen.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.