Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 164258 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #280 Gepost op: 26 november 2011, 10:32:48
Dat kan je net zo min hard maken als je verwijt richting Caprice dat hij bijstands mensen over 1 kam scheert, maar nu doe je het zelfde met mensen die veel geld verdienen.

Zelf geef je ook een kortzichtige reactie  >:D  want ik beweer nergens dat  alle mensen met veel geld  €5000,-- voor boetes op zij leggen
want ik zei:  "dat er mensen zijn die €5000,-- ............" en  "die (die dat geld op zij leggen) raak je niet met ..........."  

Ik zei niet: "alle rijke mensen leggen €5000,-- op zij........."   en ook niet "je raakt alle rijke mensen niet met lage boetes"          

Dus eigenlijk doe je nu hetzelfde bij mij  wat je mij verwijt................

En nee ik kan het idd niet bewijzen, maar als iedereen moet gaan bewijzen wat ze hier neer zetten zal er bijna niet meer gereageert worden.
Ik heb het van horen zeggen maar dat had ik toch bij gezet?  "ik hoorde op de radio"         dus wat is in deze je punt?


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #281 Gepost op: 26 november 2011, 10:35:16
Zelf geef je ook een kortzichtige reactie  >:D  want ik beweer nergens dat  alle mensen met veel geld  €5000,-- voor boetes op zij leggen
want ik zei:  "dat er mensen zijn die €5000,-- ............" en  "die (die dat geld op zij leggen) raak je niet met ..........."  

Ik zei niet: "alle rijke mensen leggen €5000,-- op zij........."   en ook niet "je raakt alle rijke mensen niet met lage boetes"          

Dus eigenlijk doe je nu hetzelfde bij mij  wat je mij verwijt................

En nee ik kan het idd niet bewijzen, maar als iedereen moet gaan bewijzen wat ze hier neer zetten zal er bijna niet meer gereageert worden.
Ik heb het van horen zeggen maar dat had ik toch bij gezet?  "ik hoorde op de radio"         dus wat is in deze je punt?
Dat je Caprice "verwijt"dat hij alle bijstand mensen over 1 kam scheert, wat hij niet doet. En ik lees Caprice ook nergens zeggen dat er iets mis is met alimentatie. Valt me gewoon op dat je altijd wat negatiefs probeert te vinden in een post van een ander.

Blijft een feit dat de verhouding van de boetes nogal scheef raakt. Mijn zwager is BOA en krijgt nu al te maken met agressie als ze het bedrag van een overtreding noemen, kan me alleen maar proberen voor te stellen hoe iemand reageert op een bekeuring van 340 euro..
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #282 Gepost op: 26 november 2011, 11:03:50
Blijft een feit dat de verhouding van de boetes nogal scheef raakt. Mijn zwager is BOA en krijgt nu al te maken met agressie als ze het bedrag van een overtreding noemen, kan me alleen maar proberen voor te stellen hoe iemand reageert op een bekeuring van 340 euro..

En dan als BOA antwoorden: "meneer/mevrouw, u heeft deze overtreding zelf begaan, het bedrag is vast gesteld door de regering.
Als u in het vervolg deze overtreding niet meer doet, hoeft u dit bedrag niet te betalen"  

Dat viel me trouwens op dat, dat weinig wordt gebruikt.  Laatst bij wegmisbruikers o.i.d ging een vent daarover ook te keer    die agent zei het bovenstaande ook niet.  

Ik denk dat het bewust maken van hun eigen gedrag en daar de aanhangende boete met elkaar samen hangt.

In een ander topic is al duidelijk naar voren gekomen dat vaak niet de hoogte van de boete de kwaadheid veroorzaakt maar dat de ene agent/boa het wel goed vind (na een verklaring)  en dat de andere agent/boa (het na dezelfde verklaring) wel een boete geeft.

Daarnaast zijn er nu te veel verschillende mensen die boetes kunnen uitschrijven en in de ene gemeente kan de stadswacht het wel en in de andere gemeente niet: ook dit zorgt voor onbegrip.   Ik zeg maak van de stadswachten e.d. (bij geschiktheid) politie-agenten.
Terug naar de situatie   politie - conducteurs en boswachters zijn de personen die boetes kunnen en mogen uitschrijven.

En is de pakkans erg klein.  Dus men maakt zich boos dat die agent/boa net op dat moment er staat. En dan is de reactie heb je niets beters te doen  

De combinatie van de bovengenoemde oorzaken maakt dat men boos wordt en is het boete bedrag een bijkomend probleem.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #283 Gepost op: 26 november 2011, 12:01:20
Valt me gewoon op dat je altijd wat negatiefs probeert te vinden in een post van een ander.
Valt mij op mijn beurt weer op dat Kusje veel genuanceerder antwoordt dan voorheen. Voorheen ergerde ik me er ook wel eens aan maar ik zie een groot verschil met vroegere opvattingen en huidige posts. Kritisch, dat wel! Graag zelfs, houdt ons scherp.

Tot zover off-topic, m.b.t. de (belachelijk) hoge bedragen nog wel een opmerking over het onnodig claxonneren. Je hebt claxonneren in de zin van onjuiste signalen geven, hetzelfde feit als grootlicht geknipper en dat kost nu €70,-. Een ander feit is onnodig geluid maken dat nu €180,- kost. Dat wordt verhoogd naar €340,- en die van €70,- zal naar €85,- worden verhoogd.

Verschil in de praktijk:
Onjuiste signalen afgeven: Een toeter naar iemand die je kent, toeteren als je er langs wilt etc.
Onnodig geluid maken: Toeterend door de wijk gaan, maar ook bijvoorbeeld je turbo-mega-gettoblaster op vol volume en de ramen open.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #284 Gepost op: 26 november 2011, 12:23:10
Nu hopen dat men niet meer toetert als Nederland een EK/WK wedstrijd gewonnen heeft 98uiye


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #285 Gepost op: 26 november 2011, 12:27:00
Tot zover off-topic, m.b.t. de (belachelijk) hoge bedragen nog wel een opmerking over het onnodig claxonneren. Je hebt claxonneren in de zin van onjuiste signalen geven, hetzelfde feit als grootlicht geknipper en dat kost nu €70,-. Een ander feit is onnodig geluid maken dat nu €180,- kost. Dat wordt verhoogd naar €340,- en die van €70,- zal naar €85,- worden verhoogd.

Verschil in de praktijk:
Onjuiste signalen afgeven: Een toeter naar iemand die je kent, toeteren als je er langs wilt etc.
Onnodig geluid maken: Toeterend door de wijk gaan, maar ook bijvoorbeeld je turbo-mega-gettoblaster op vol volume en de ramen open.

Wat mij betreft mag hier ook veel vaker voor worden geschreven en dan met name voor het Onnodig geluid maken.
Ik zal niet zeggen dat het in mijn wijk dagelijkse kost is.

Maar hoe vaak ik in Rotterdam niet een lange rij van gemiddeld 15 auto's zie rijden met mensen uit Bijvoorbeeld Turkije / Marokko of andere Buitenlandse afkomst en dat men onafgebroken aan het toeteren is en uit rijdende auto's zie hangen en gillen en dergelijk omdat er een stelletje gaat trouwen of ze hebben een belangrijke voetbalwedstrijd gewonnen is gewoon niet normaal meer.

IK heb de indruk dat de gemiddelde diender hier in Rotterdam er niet voor durft te schrijven op de een of andere manier.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #286 Gepost op: 26 november 2011, 12:31:13
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #287 Gepost op: 26 november 2011, 12:52:34
Het is nog steeds een keuze om door rood te rijden en/of geen personen bij een zebrapad voor te laten gaan. Hoor ook geluiden dat het niet in vergelijking staat met de straf voor bijv. winkeldiefstal. Echter bij laatstgenoemde is er geen mogelijkheid om een kind plat te rijden. Ik zit dan ook niet met het uitschrijven van een rood licht bon van 220 euro.

Wel vind ik dat bepaalde bedragen gelijk getrokken moeten worden. Zo mag van mij rood licht net zo duur zijn als de hoogte van het onnodig claxonneren.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #288 Gepost op: 26 november 2011, 13:07:57
Het is nog steeds een keuze om door rood te rijden en/of geen personen bij een zebrapad voor te laten gaan. Hoor ook geluiden dat het niet in vergelijking staat met de straf voor bijv. winkeldiefstal. Echter bij laatstgenoemde is er geen mogelijkheid om een kind plat te rijden. Ik zit dan ook niet met het uitschrijven van een rood licht bon van 220 euro.

Het verschil is alleen dat fouten maken menselijk is, en soms gebeurd er iets in het verkeer wat niet mag, maar wat per ongeluk gebeurd. En dat overkomt iedereen weleens..... Het is niet voor niets dat de wetgever het heeft over ernstige schuld en grove verwijtbaarheid etc. Stop en go is niet voor niets als uitzondering genoemd in de aanwijzing verkeersongevallen. De wetgever gaat er dus ook vanuit dat mensen fouten kunnen maken en dat dit niet altijd te verwijten valt. Diefstal daarintegen is een doelbewuste keuze om iets te stelen. De straf (boete) daarop zou wat mij betreft dan ook hoger moeten zijn.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Lucky_stefan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
Reactie #289 Gepost op: 26 november 2011, 13:15:24
Het is nog steeds een keuze om door rood te rijden en/of geen personen bij een zebrapad voor te laten gaan.

Rijd je dagelijks met de auto in de grotere steden van Nederland? Ik zal altijd stoppen voor een zebrapad als ik tenminste door heb dat er iemand staat. Helaas is het niet altijd zo zwart wit... Zeker s'avonds als het donker is en sommige zebrapaden nou eenmaal niet zo goed verlicht zijn kan het wel eens voorkomen dat iemand slecht zichtbaar is...

Maakt mij dat een asociale bestuurder? In mijn ogen niet...