Hoogte van verkeersboetes in Nederland

Auteur Topic: Hoogte van verkeersboetes in Nederland  (gelezen 165225 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #300 Gepost op: 26 november 2011, 18:35:14
Is er wel een terechte verklaring voor bepaalde gedragingen?    Een keer de richting vergeten aan te geven bij het verwisselen van rijstrook, ja dat kan, maar als het constant gebeurd........wat zal dan de "terechte" verklaring zijn?  Ik wist het niet? Nooit aangeleerd?  Ik kan even niets bedenken.  

Voor welke overtredingen moet er dan een staande houding zijn?   Te hard rijden en op een afgekruiste rijstrook in ieder geval niet.
Voor consuquent richting niet aangeven wel?
Ik weet zo niet alle overtredingen uit mijn hoofd op te noemen, maar gordel en bellen moeten sowieso op staande houding. Daarnaast is het volgens mij ook zo dat indien staande houding mogelijk is, dit ook gedaan moet worden. Een terechte verklaring hoeft niet te betekenen dat het niet gebeurd is, maar kan misschien wel leiden tot het gebruik van de discretionaire bevoegdheid.

In de casus van de agent is hij duidelijk bezig met het uitvoeren van zijn werkzaamheden waardoor staande houding niet mogelijk is. In principe is een schrijffoutje zo gemaakt maar ik schrijf altijd kenteken merk en kleur op. Zolang het kenteken en merk volgens het rdw overeenkomen zit je eigenlijk altijd wel goed.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #301 Gepost op: 26 november 2011, 19:19:13
Is er wel een terechte verklaring voor bepaalde gedragingen?    Een keer de richting vergeten aan te geven bij het verwisselen van rijstrook, ja dat kan, maar als het constant gebeurd........wat zal dan de "terechte" verklaring zijn?  
Het kan zijn dat het lampje kapot is en dat dit niet bij de bestuurder bekend is. De gordel mag in bepaalde gevallen gewoon in de hangende stand blijven (bij burger auto's zal het dan gaan om mensen die vanwege medische gronden geen gordel kunnen/mogen dragen). Zelfs bellen zou wel kunnen als er 112 gebeld word.

Zo heb je een aantal punten waarom een staande houding wel gewenst is, ook denk ik dat het makkelijker is om een bedrijfsauto aan de kant te zetten of en ander voertuig dat op bedrijfs/leasenaam staat. Want dan heb je ook gelijk het juiste adres van de bestuurder en kan er niet worden geklaagd dat meneer/mevrouw het niet heeft gehad omdat hij nooit is door gestuurd etc.

Geloof ook dat in de wet mulder staat dat er feitelijk bij elke overtreding een staande houding plaats moet vinden, echter indien niet mogelijk mag het ook op kenteken (dit is wat ik altijd begrepen heb, en ben zelf geen mulderkenner dus correct me if i'm wrong).
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #302 Gepost op: 26 november 2011, 22:04:48
Daarnaast is het volgens mij ook zo dat indien staande houding mogelijk is, dit ook gedaan moet worden.

Geloof ook dat in de wet mulder staat dat er feitelijk bij elke overtreding een staande houding plaats moet vinden, echter indien niet mogelijk mag het ook op kenteken (dit is wat ik altijd begrepen heb, en ben zelf geen mulderkenner dus correct me if i'm wrong).

Het staat niet expliciet in de wet vermeld, maar deze uitleg wordt wel gegeven aan art. 5 van de WAHV (Wet Mulder). Ik las via Flitsservice zelfs enkele uitspraken van het gerechtshof Leeuwarden, waarin beschikkingen worden vernietigd omdat geen staandehouding heeft plaatsgevonden. De verbalisanten hebben niet aannemelijk kunnen maken dat staandehouding geen mogelijkheid was.
Zie het midden van deze pagina: http://www.flitsservice.nl/juridisch/html/uitspraken/uitspraken_main.php#item-3.

En verder: tsja... natuurlijk is het je eigen schuld las je een boete krijgt en ik ben van mening dat je dan ook niet moet 'zeuren'. Maar tegelijk kun je jezelf (zoals velen dan ook doen) afvragen of er nog sprake is van subsidiariteit/proportionaliteit met bepaalde bedragen. Ik kan me voorstellen dat dit voor agenten dillemma's oproept: een bon zou terecht zijn, maar niet met zo'n hoog bedrag... Moeilijke afweging die je dan moet maken!
Senior GGP / Oost-Brabant


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #303 Gepost op: 26 november 2011, 23:48:28
Rijd je dagelijks met de auto in de grotere steden van Nederland? Ik zal altijd stoppen voor een zebrapad als ik tenminste door heb dat er iemand staat. Helaas is het niet altijd zo zwart wit... Zeker s'avonds als het donker is en sommige zebrapaden nou eenmaal niet zo goed verlicht zijn kan het wel eens voorkomen dat iemand slecht zichtbaar is...

Maakt mij dat een asociale bestuurder? In mijn ogen niet...

Nee in mijn ogen ook niet. Ik heb het dan ook over de gevallen waarin het duidelijk is dat er voetgangers aanstalten maken of staan te wachten tot zij worden voorgelaten bij een zebrapad.


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #304 Gepost op: 28 november 2011, 08:40:24
Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat hufterig verkeersgedrag strenger bestraft wordt.
Als ik hier bij mij in de straat kijk dan zijn er meerdere invalidenparkeerplaatsen op kenteken.
Het komt regelmatig voor dat bezoekers van een uitgaansgelegenheid in de buurt hun auto
op deze plaatsen plaatsen parkeren om dat ze geen 50 meter willen lopen.
Tevens zijn er meestal voldoende parkeerplaatsen vrij in de nabijheid van deze uitgaansgelegenheid.
Verder valt het mij op dat deze mensen vaak in de duurdere auto rijden.
Als je er dan wat van zegt of de politie belt dat je er weer eens niet op je invaliden plek kan staan met je
zwaar gehandicapte vrouw dan kun je een grote mond verwachten van de overtreder. Of ze komen later verhaal halen.
Deze speciale plaatsen zijn er niet voor niets.
De aanvrager moet hiervoor gekeurd worden bij ons in de Gem. en dat zijn zware keuringen.
Kort om aanpakken, de tijd van pappen en nat houden is voorbij wat mij betreft.
Als je een dergelijke overtreding begaat moet je de konsekwenties wat mij betreft ook aanvaarden.
Wel wens ik de blauwe kant veel sterkte en wijsheid toe. O0
Jullie werk wordt er natuurlijk niet makkelijker op.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #305 Gepost op: 28 november 2011, 12:25:59
Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat hufterig verkeersgedrag strenger bestraft wordt.
Ik ook, maar alles in verhouding. Ik krijg het idee dat je mening vooral door emotie gevormd wordt, in plaats van objectief ;)
Ik vraag me ook af hoever de hoogte van de boete bijdraagt, de pakkans lijkt me bij foutparkeren veel belangrijker namelijk.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #306 Gepost op: 28 november 2011, 16:10:12
Ik ook, maar alles in verhouding. Ik krijg het idee dat je mening vooral door emotie gevormd wordt, in plaats van objectief ;)
Ik vraag me ook af hoever de hoogte van de boete bijdraagt, de pakkans lijkt me bij foutparkeren veel belangrijker namelijk.

Het is logisch dat men emotioneel reageert.   Het raakt betrokkene persoonlijk.    

Hij wordt ook (mijn aanname) emotioneel omdat er schijnbaar niet op gecontroleerd wordt: je kan de boetes nog wel hoger maken maar als er vervolgens nog geen controle is, dan is het verhogen van de boetes een fake.
Als ik even verder mag ik vullen want ik denk dat ik hem begrijp.  Ik ga er even vanuit dat hij hiermee ook regelmatig naar de politie / gemeente is gestapt, maar dat er vervolgens niets is mee gedaan.    Ik herken dat.   Bij mij in de straat moeten de gehandicapten, mensen met een rollator, mensen met kinderwagens over de weg heen lopen omdat de auto's op het troittor staan. Contact gehad met de gemeente; de gemeente zegt het is een zaak van de politie: contact gehad met de politie......niets nada nothing.  "we nemen het mee"   er staan 24/7 auto's zo geparkeerd.......en nog steeds. Bij 5x controle, 5x schrijven zal er een gedragsverandering komen en bij 10x..........  

Grote bekken van de straatgenoten: herkenbaar.          Zolang er niet meerdere keren is opgetreden verandert er niets.

En dat is niet alleen met foutparkeren e.d.  maar met alle verkeersovertredingen
zolang er op deze manier wordt gecontroleerd gaat er niets veranderen omdat er een minimale pakkans is.

Dit is geen verwijt naar de straat-agent, deze wil wel     tenminste dat hoopte/dacht ik, maar ik twijfel er nu zachtjes aan, aan want men vind de boete bedrag te hoog (gaan worden) en gaan deze misschien niet schrijven.    

Ik heb mijn "toneelstukje" ook al klaar: kinderzitjes op de achterbank, zakdoekjes naast me  en als ik staande wordt gehouden dan ga ik huilend vragen hoe ik mijn kinderen te eten moet geven.  
(dit trouwens een voorbeeld die ik op de radio hoorde en waarbij de gemiddelde agent zich een aantal x bedenkt voor dat de bon van €340 gaat uitschreven terwijl ik eigenlijk die asiciale trut ben die dat bejaarde echtpaar dat over de VOP van de sokken reed)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #307 Gepost op: 28 november 2011, 16:31:52
Ik heb mijn "toneelstukje" ook al klaar: kinderzitjes op de achterbank, zakdoekjes naast me  en als ik staande wordt gehouden dan ga ik huilend vragen hoe ik mijn kinderen te eten moet geven.  
(dit trouwens een voorbeeld die ik op de radio hoorde en waarbij de gemiddelde agent zich een aantal x bedenkt voor dat de bon van €340 gaat uitschreven terwijl ik eigenlijk die asiciale trut ben die dat bejaarde echtpaar dat over de VOP van de sokken reed)

Nu ben ik zeer ongevoelig geworden voor dit gedrag na al die jaren. >:D >:D

Om even terug te koemn op dat parkeren op een invalideparkeerplaats.

In A-A plakken we daar een zogenaamde W-bon onder en binnen een half uur hangt het vtg in de politiekraan en wordt hij gestald bij parkeerbeheer. Daar mag de eigenaar hem ophalen incl sleep- en stallingskosten(direct te voldoen) en natuurlijk het bonnetje voor het parkeren op de invalideparkeerplaats.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #308 Gepost op: 29 november 2011, 00:00:42
Nu ben ik zeer ongevoelig geworden voor dit gedrag na al die jaren. >:D >:D

Om even terug te koemn op dat parkeren op een invalideparkeerplaats.

In A-A plakken we daar een zogenaamde W-bon onder en binnen een half uur hangt het vtg in de politiekraan en wordt hij gestald bij parkeerbeheer. Daar mag de eigenaar hem ophalen incl sleep- en stallingskosten(direct te voldoen) en natuurlijk het bonnetje voor het parkeren op de invalideparkeerplaats.

In het mooie Deventer is volgens mij geen politiekraan om je af te slepen, maar wat gaat dit een bestuurder kosten incl. sleep/stalkosten?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #309 Gepost op: 29 november 2011, 00:53:19
In het mooie Deventer is volgens mij geen politiekraan om je af te slepen, maar wat gaat dit een bestuurder kosten incl. sleep/stalkosten?

Uit mijn hoofd is het verslepen tegen de 100euro en de stallingskosten zijn 60 euro p/d.