Brandweer bij reanimatie...?

Auteur Topic: Brandweer bij reanimatie...?  (gelezen 11507 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #50 Gepost op: 14 september 2004, 19:25:50
Ik begrijp alleen even de rol niet van de 2 politieautos met 4 agenten in dit verhaal, mijns inziens hoeven z ehelemaal niet plaats te maken voor een brandweerman die uit zijn TAS stapt, het lijkt me beter dat een ervaren ehbo-er (hopelijk is die er ook onder die 4 agenten ) de eerste hulpverlening begint. En zo zie je maar weer dat de term ''onwel'' zonder noodzaak hele stoeten mensen in beweging brengt. Waar was de ehbo/bhv-er van die school?  Maar goed, bewezen is dat het hele circus inderdaad snel terplaatse is in Amsterdam  ;)

en kan een brandweerman geen eerste hulpverlenen ???


harold

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 14 september 2004, 21:02:33
Ik begrijp alleen even de rol niet van de 2 politieautos met 4 agenten in dit verhaal, mijns inziens hoeven z ehelemaal niet plaats te maken voor een brandweerman die uit zijn TAS stapt, het lijkt me beter dat een ervaren ehbo-er (hopelijk is die er ook onder die 4 agenten ) de eerste hulpverlening begint. En zo zie je maar weer dat de term ''onwel'' zonder noodzaak hele stoeten mensen in beweging brengt. Waar was de ehbo/bhv-er van die school?  Maar goed, bewezen is dat het hele circus inderdaad snel terplaatse is in Amsterdam  ;)

Ik zou het eerder vreemd vinden als een brandweer ter plaatse arriveert in de rol van EHBO-er, en de politie negeert zijn komst door zelf alles te doen.

Bovendien vind ik dat een brandweerman die zijn bijscholingen volgt en regelmatig als EHBO-er uitrukt ter assistentie, op een gegeven moment zeker in aanmerking komt voor de label "ervaren" EHBO-er.  

Ik heb nu al een aantal keren meegemaakt in Amsterdam dat een ambulance erg lang op zich liet wachten. Wat kan er mis aan zijn dat er in de tussentijd andere hulpverleners ter plekke komen, al is het maar om het slachtoffer te kalmeren?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #52 Gepost op: 15 september 2004, 01:21:55
Hoe komt het toch dat een perfecte samenwerking, want dat lees ik uit het verhaal in Diemen, leidt tot een discussie of "de politie" slechtere of betere ehbo'ers zijn dan "de brandweer".

Waarom zou het niet zo kunnen zijn geweest dat de BHV'er de hulpdiensten gealarmeerd heeft omdat hij deze situatie niet zelf kon oplossen.

De politie en brandweer is door de CPA gewaarschuwd om dat men de melding als een levensbedreigende situatie is overgekomen.

Beter twee politiewagens te veel ter plaatse, dan een stukje in de krant dat het kind het slachtoffer is geworden van de lange aanrijtijd.

Waarom de brandweerman de plaats van de agenten in nam weet ik niet. Wat ik wel lees dat er al die tijd de rust rond het slachtoffer heerste.

Ik lees ook dat snel hulp aanwezig was, en dat er ook op een soepele manier afgebouwd werd.

Ik lees ook dat er geen concrete EHBO verleend hoefde te worden en het siert de mensen dat ze geen onnodige ehbo begonnen te verlenen.

De agenten hebben vermoedelijk, in de wetenschap dat het kind bij de brandweerman in goede handen was, hun werk weer opgepakt.

Als de ambulancedienst komt, dan treedt de brandweer terug.

Dus vraag ik me af wat hier niet goed gegaan zou zijn.


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #53 Gepost op: 15 september 2004, 15:18:28
incident op de openbare weg? dus politie??
ach en we kunnen wel zeuren over 2 politieteams maar stel dat het wel fout gaat en je ook nog een hoop mensen moet opvangen/begeleiden. nee hoor prima systeem zo ophouden met erover te zeuren en allemaal verder jaloers zijn dat we niet in amsterdam wonen en dus van een mindere snelle opvang kunnen rekenen


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #54 Gepost op: 18 september 2004, 19:21:41
en kan een brandweerman geen eerste hulpverlenen ???

Tuurlijk kan de brandweerman ehbo verlenen, maar dat konden de 4 aanweizge politeagenten en evntueel aanwezige bhv-ers uit de school natuurlijk ook. Ik begrijp niet echt waarom de 4e man van de brandweer zo naar voren wordt geschoven in deze casus, maar goed....


Harold:
''
Ik zou het eerder vreemd vinden als een brandweer ter plaatse arriveert in de rol van EHBO-er, en de politie negeert zijn komst door zelf alles te doen.


Ik denk dat in deze casus eerder de brandweer de rol van de eerste aangekomen hulpverleners (politie) een beetje negeert (mogelijk door het aanwezig hebben van de AED in de brandweerwagen), daarbij arriveert de brandweer niet als enige in de rol van ehbo-er, politie en brandweer zijn beide ehbo-verleners in mijn ogen  ;)

en  ''.........Bovendien vind ik dat een brandweerman die zijn bijscholingen volgt en regelmatig als EHBO-er uitrukt ter assistentie, op een gegeven moment zeker in aanmerking komt voor de label "ervaren" EHBO-er.  ""  

Dat mag je natuurlijk vinden, maar dat doet niks af aan de ehbo-rol die ook de politie en andere hulpinstanties (kunnen)vervullen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #55 Gepost op: 18 september 2004, 21:14:50
Joffry,

Ik vrees dat de wens de vader van de gedachte is dat brandweer en politiemensen EHBO'ers zijn.
Want dat is zeker geen wetmatigheid.

Ik weet dat en heb daar alle begrip voor. Het betekent ook, dat ik me altijd bekend maak als EHBO'er en mijn diensten aanbied.

Ik heb regelmatig politieagenten erg blij gemaakt met het aanbod om de eerste hulpverlening van hen over te nemen. En let op. ik was erg blij dat deze mensen aan die taak begonnen waren. Veel van hun vertelde eerlijk EHBO op de opleidingen gehad te hebben, maar dat het vervolg daarop tussen wal en schip is gekomen.

Ze zijn met die opstelling in mijn achting gestegen omdat ze hun grenzen kennen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #56 Gepost op: 18 september 2004, 22:22:07
Wij worden als brandweerman/vrouw vaak als gewondenverzorger ingezet bij een ongeval,en dan heb je de volledige zorg van een slachtoffer op je totdat de eerste ambulance terplaatse is.

Dus ik denk dat het EHBOniveau net zo hoog ligt als bij de politie of een ervaren EHBOer


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #57 Gepost op: 18 september 2004, 23:22:26
Ik hoop dat je me verkeerd begrepen hebt.
Natuurlijk zijn er veel goede EHBO'ers onder de brandweermensen en de politie.

Wat ik bedoelde is dat de politieman en de brandweerman niet per definitie EHBO'er zijn.
En dat geldt ook voor bezitters van een EHBO diploma. Ook onder hen zitten velen die geen EHBO'er (meer) zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #58 Gepost op: 19 september 2004, 16:31:41
Ik hoop dat je me verkeerd begrepen hebt.
Natuurlijk zijn er veel goede EHBO'ers onder de brandweermensen en de politie.

Wat ik bedoelde is dat de politieman en de brandweerman niet per definitie EHBO'er zijn.
En dat geldt ook voor bezitters van een EHBO diploma. Ook onder hen zitten velen die geen EHBO'er (meer) zijn.

AH,nee dan is het me duidelijk ;)