Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 95034 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #330 Gepost op: 7 november 2013, 20:51:39
Dat soort strepen gaan niet werken, omdat die altijd alleen maar werken bij een bepaalde snelheid. Waar bijvoorbeeld 10 meter meer dan genoeg is bij stapvoets rijden, zal het bij 50 km/h alweer véél te weining zijn.

Een van de problemen bij rijstroken die samenvoegen is ook de verwarring en daarnaast het grote verschil in gedrag. Want het is (als het goed is) iedereen geleerd om de gehele invoegstrook te gebruiken. Het bord dat aangeeft 'Ritsen vanaf hier' staat echter zo'n 300 meter voor het einde van de rijstrook. Er zijn dus mensen die netjes doorrijden tot het einde van strook; en die vinden daar dan andere automobilisten die ze er niet tussen laten, omdat deze dát asociaal vinden ::) . Terwijl dat juist de beste manier is. Daarnaast zijn er de automobilisten die direct na het bord 'Ritsen vanaf hier' hun voertuig ertussen willen prakken en daar zelfs stil gaan staan op rijstrook 1. Doordat iedereen zijn voertuig er op een andere plek tussen wil zetten, ontstaat juist het grootste oponthoud. Automobilisten op de rijstroken ernaast hebben geen tijd en ruimte om hun snelheid aan te passen; moeten remmen door botte acties van anderen; gaan zelf een rijstrook opschuiven naar rechts. En voilà: alles staat stil.

Het beste zou zijn als iedereen gewoon doorrijdt tot het einde van de strook en daar netjes te ritsen. Bij Utrecht op de A27 heeft de wegbeheerder het wat mij betreft het beste aangepakt. Hier staat de laatste paar honderd meter een doorgetrokken streep tussen rijstrook 1 en 2. Dit verplicht automobilisten om door te rijden tot het einde. En het leuke is, het werkt nog ook.

http://maps.google.nl/?ll=52.115117,5.147535&spn=0.00392,0.010568&t=h&z=17&layer=c&cbll=52.114899,5.147658&panoid=PZ-MwqF8-31c4sWWlFyX5A&cbp=12,345.17,,0,7.04


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #331 Gepost op: 7 november 2013, 21:16:14
Citaat van: Sasla link=msg=1218123 date=1383853899
.......

Het beste zou zijn als iedereen gewoon doorrijdt tot het einde van de strook en daar netjes te ritsen. Bij Utrecht op de A27 heeft de wegbeheerder het wat mij betreft het beste aangepakt. Hier staat de laatste paar honderd meter een doorgetrokken streep tussen rijstrook 1 en 2. Dit verplicht automobilisten om door te rijden tot het einde. En het leuke is, het werkt nog ook.

http://maps.google.nl/?ll=52.115117,5.147535&spn=0.00392,0.010568&t=h&z=17&layer=c&cbll=52.114899,5.147658&panoid=PZ-MwqF8-31c4sWWlFyX5A&cbp=12,345.17,,0,7.04

Ik vind dit een prima methode en als die inderdaad werkt, invoeren door heel NL  O0

Je hebt het ook over net rijgedrag, daar zijn er toch ook genoeg van die niet weten hoe zich te gedragen in het verkeer. Hierbij doel ik onder andere op het over de invoeger met dubbele snelheid t.o.v. het overige verkeer doorrijden tot het einde van de invoeger. Hierbij beroepen ze zich ongetwijfeld op het bord "gehele invoeger gebruiken". Ze gaan hierbij echter aan het feit voorbij dat de invoeger bedoeld is om je snelheid aan te passen aan het overige verkeer op de hoofdrijbaan en zo rustig en netjes in te voegen. Dit kan dán dus ook bij mijn eerder benoemde gaatje, halverwege de invoeger.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #332 Gepost op: 8 november 2013, 17:02:12
Er zit inderdaad een heel verschil in de manier waarop het gebeurt. Die mensen die er voorbij racen om 3 auto's op te schieten, zit ik zelf ook niet op te wachten. Gewoon netjes snelheid aanpassen, daar schiet iedereen het meeste mee op.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #333 Gepost op: 9 november 2013, 00:09:44
tja wat zal ik zeggen  98uiye

Verkeer is rekening houden met een ander, de regels kennen en vooruit kijken. En dat is een 90% van de gevallen net een beetje te veel gevraagd voor de meeste automobilisten.

Ik heb ooit nog geleerd dat je bij het invoegen moet zoeken naar een gaatje, en je dan je snelheid aanpast om naar dat gaatje toe te rijden en dan voeg je in met dezelfde snelheid als het verkeer waar je tussen gaat rijden zodat je niemand hindert. Tegenwoordig is het beeld:

- je schuift een baantje op om invoegend verkeer er tussen te laten ook als dat er niet is. (dus je kijkt niet vooruit) en je kijkt niet wat er links van je rijdt
- je propt je auto tussen een aantal andere auto's zodanig dat anderen remmen om te voorkomen dat er een aanrijding ontstaat, zo is er ruimte genoeg om in te voegen
- je voegt in door in 1x naar de meest linker rijstrook te rijden en daarna met 101 kilometer per uur een andere auto in te halen
- maar bovenal: geef geen richting aan want zo weten de anderen ten minste niet wat je gaat doen.

Het probleem is dat we nu steeds een oplossing gaan zoeken omdat mensen zich niet aan de regels houden maar het feit blijft dat mensen zich niet aan de regels houden. Als iedereen zich nou eens aan de regeltjes houdt..... en dus ook met name regelmatig op die kennis in regeltjes getoetst wordt
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #334 Gepost op: 9 november 2013, 01:04:44
Citaat van: Mattijs link=msg=1218104 date=1383850387
De invoegers zien vaak hun kans schoon om helemaal door te rijden tot het einde van de invoeger en prakken hem er dan vakkundig tussen. Een van mijn persoonlijke irritatiepunten is dat ik probeer wel deze ruimte open te laten voor de invoegers, maar de invoegers het toch echt belangrijker vinden om helemaal door te rijden tot het einde, waarbij ze mijn open gelaten ruimte niet benutten. Het resultaat is dat ik aan het eind van een invoeger het gaatje dichtrijd en er niemand meer tussen laat.

Daar ga je dan al de fout; de invoegstrook is om de snelheid aan te passen aan het overige verkeer. Een invoegstrook zorgt voor een goede doorstroming als iedereen de snelheid aanpast op de invoegstrook en men deze over de hele lengte gebruikt. Als ik dus op de invoegstrook rijd en deze over de hele lengte wil gebruiken (ik mag op de invoeger zelfs 130 km/u rijden als er geen bord A1 staat,  en je rijdt het gaatje dicht, ben jij dus degene die voor rare reacties in het verkeer zorgt en daardoor ook het genoemde harmonicaeffect..
Citaat van: Mattijs link=msg=1218104 date=1383850387

Dit soort strepen (wellicht met andere onderliggende afstand) zouden bij invoegers ook kunnen helpen. Door verplicht te stellen dat je bij een invoeger die ruimte op je voorligger vrij houd, is het makkelijker om in te voegen en hoeft er minder geprakt en dus geremd te worden.
Als "men" nu eerst de er voor zorgt dat men op de invoeger de snelheid aanpast aan de hoofdrijbaan en niet meteen bij het eerste blok in wil voegen, voorkomt men nodeloze remacties.
Cameratoezicht is een kulopmerking omdat op die wijze niet gecontroleerd/verbaliseerd mag worden.
Citaat van: moppersmurf link=msg=1218430 date=1383952184
tja wat zal ik zeggen  98uiye

Verkeer is rekening houden met een ander, de regels kennen en vooruit kijken. En dat is een 90% van de gevallen net een beetje te veel gevraagd voor de meeste automobilisten.

Ik heb ooit nog geleerd dat je bij het invoegen moet zoeken naar een gaatje, en je dan je snelheid aanpast om naar dat gaatje toe te rijden en dan voeg je in met dezelfde snelheid als het verkeer waar je tussen gaat rijden zodat je niemand hindert. Tegenwoordig is het beeld:

- je schuift een baantje op om invoegend verkeer er tussen te laten ook als dat er niet is. (dus je kijkt niet vooruit) en je kijkt niet wat er links van je rijdt
- je propt je auto tussen een aantal andere auto's zodanig dat anderen remmen om te voorkomen dat er een aanrijding ontstaat, zo is er ruimte genoeg om in te voegen
- je voegt in door in 1x naar de meest linker rijstrook te rijden en daarna met 101 kilometer per uur een andere auto in te halen
- maar bovenal: geef geen richting aan want zo weten de anderen ten minste niet wat je gaat doen.

Het probleem is dat we nu steeds een oplossing gaan zoeken omdat mensen zich niet aan de regels houden maar het feit blijft dat mensen zich niet aan de regels houden. Als iedereen zich nou eens aan de regeltjes houdt..... en dus ook met name regelmatig op die kennis in regeltjes getoetst wordt
O0
Opmerkingen uit mijn hart!
Ook zo'n mooi voorbeeld is knooppunt Diemen.
Verkeer vanaf de A9 komt bij de A1 en een heleboel neuroten willen meteen doorschuiven naar rijstrook om de spitsstrook op de A1 op te rijden. Door de lage snelheid waar men dat uithaalt, staat het verkeer op 4 rijstroken nagenoeg stil terwijl men best nog zo'n anderhalve kilometer gewoon had kunnen blijven rijden en snelheid aanpassen. Zelfs dan is er voldoende tijd om rustig naar strook 1 te verplaatsen.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #335 Gepost op: 9 november 2013, 01:26:00
Citaat van: Mattijs link=msg=1218104 date=1383850387
Dit soort strepen (wellicht met andere onderliggende afstand) zouden bij invoegers ook kunnen helpen. Door verplicht te stellen dat je bij een invoeger die ruimte op je voorligger vrij houd, is het makkelijker om in te voegen en hoeft er minder geprakt en dus geremd te worden. Hierdoor is het harmonica effect weg en heb je een betere doorstroming. Hang wat mijn part camera toezicht op om kentekens te scannen die zich niet aan die afstand houden en stuur die een fijne beschikking op. Zo gaat men het principe heel snel snappen en kunnen we de staatskas meer spekken, wat hopelijk minder bezuinigingen opleverd in de toekomst (andere discussie  :-X ).

Helaas krijg je in dat soort gevallen precies dezelfde discussies die men heeft omtrent snelheid en roodlicht camera's. Die ene seconde, of die 4 kilometer per uur te hard wat een flauwekul!

Sorry ik ben het dus niet met je eens: je leert je kinderen ook niet van de koekjes af te blijven door een webcam in de keuken te hangen en op het werk naar de beelden te kijken om dan vervolgens 6 weken later 1 euro in te houden van het zakgeld. Echt pure flauwekul. En dan al helemaal als je vervolgens ook nog je kindje de schuld geeft van het eten van de al die koekjes op het moment dat hij/zij mee doet met een 1 of ander dikke-mensen-programma. Tja dan had hij maar van de koekjes af moeten blijven....ik heb het nog zo gezegd, maar ja ik moest werken om al die koekjes te betalen..... O0

OPVOEDEN= kennis en inzicht geven. En helaas is een theorie examen geen afspiegeling van de kennis die een bestuurder heeft, laat staan dat een praktijk examen aantoont dat men inzicht heeft. Moet ik nog zeggen wat mijn conclussie is??? :-X
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #336 Gepost op: 20 november 2013, 19:47:21
Er was net een onderwerp voor lichtgevende belijning op fietspaden op het nieuws van RTL4.
Men noemde het Glowing lines, gebaseerd op glow in the dark (stickers e.d.)

Op zich vindt ik dit geen slecht idee, zeker nu op sommige snelwegen de verlichting uit gaat.
De eerste proef wordt op een fietspad gehouden, bepaald door (ik geloof) de 4 miljoen leden van de ANWB.

Wat mij betreft mogen deze lijnen overal buiten de bebouwde kom komen.
Het kost iets meer maar de lijnen zijn ook langer houdbaar, ca. 10 jaar.

Het principe is dat er lichtgevende kristallen toegevoegd wordt aan de verf.
Deze kristallen nemen het licht op wat overdag schijnt en laten dat in het donker in ca. 10 uur weer oplichten.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #337 Gepost op: 20 november 2013, 20:00:24
Citaat van: skippy02 link=msg=1221622 date=1384973241
Er was net een onderwerp voor lichtgevende belijning op fietspaden op het nieuws van RTL4.
Men noemde het Glowing lines, gebaseerd op glow in the dark (stickers e.d.)

Op zich vindt ik dit geen slecht idee, zeker nu op sommige snelwegen de verlichting uit gaat.
De eerste proef wordt op een fietspad gehouden, bepaald door (ik geloof) de 4 miljoen leden van de ANWB.

Wat mij betreft mogen deze lijnen overal buiten de bebouwde kom komen.
Het kost iets meer maar de lijnen zijn ook langer houdbaar, ca. 10 jaar.

Het principe is dat er lichtgevende kristallen toegevoegd wordt aan de verf.
Deze kristallen nemen het licht op wat overdag schijnt en laten dat in het donker in ca. 10 uur weer oplichten.

Klinkt als een prima initiatief. Ben benieuwd naar de uitkomsten van de proef. Zeker in het donker raken toch veel mensen door onbekende oorzaken van het asfalt. Ik denk dat dit wel bij kan dragen aan minder ongevallen.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #338 Gepost op: 20 november 2013, 20:42:47
Citaat van: Bert65 link=msg=1218442 date=1383955484
Daar ga je dan al de fout; de invoegstrook is om de snelheid aan te passen aan het overige verkeer. Een invoegstrook zorgt voor een goede doorstroming als iedereen de snelheid aanpast op de invoegstrook en men deze over de hele lengte gebruikt. Als ik dus op de invoegstrook rijd en deze over de hele lengte wil gebruiken (ik mag op de invoeger zelfs 130 km/u rijden als er geen bord A1 staat,  en je rijdt het gaatje dicht, ben jij dus degene die voor rare reacties in het verkeer zorgt en daardoor ook het genoemde harmonicaeffect..Als "men" nu eerst de er voor zorgt dat men op de invoeger de snelheid aanpast aan de hoofdrijbaan en niet meteen bij het eerste blok in wil voegen, voorkomt men nodeloze remacties.

Cameratoezicht is een kulopmerking omdat op die wijze niet gecontroleerd/verbaliseerd mag worden. O0
Opmerkingen uit mijn hart!

....

Ik ben het niet helemaal eens met je commentaar over het 'dichtrijden' van het gaatje wat ik open houdt.

Maar een invoeger komt vaak met een mooie bocht richting snelweg, in die bocht kun je dus prima bekijken hoe de situatie op de hoofdbaan is. Je kunt dan dus ook inschatten dat er veel verkeer is en er dan niet de maximum snelheid gereden wordt. Om dan toch over die invoeger met hoge snelheid helemaal tot het einde van de invoeger te rijden, terwijl ik (en met mij ook zat anderen) netjes ruimtes open laten om in te voegen, vind ik hufterig gedrag. Valt bij mij persoonlijk in dezelfde categorie als kleven.

De opmerking over camera's was uiteraard bij wijze van spreken. Ik vind de pakkans op de snelwegen zo ontzettend minimaal, dat je toch iets moet doen om bepaalde zaken geregeld te krijgen. Soms is dat via de portemonnee van automobilisten.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #339 Gepost op: 21 november 2013, 20:40:20
Ik mag (vaak zelfs moet) de hele lengte van de invoegstrook gebruiken. Waarom laat je eerst ruimte over en rijd je daarna de ruimte weer dicht? Door dit soort acties krijg je onnodige remacties en een harmonicavorming bij het achteropkomend verkeer.