Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 94887 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #350 Gepost op: 22 december 2013, 11:46:39
Citaat van: Parkeer24.nl
Vrachtwagen via app naar parkeerplek

Minister Schultz gaat de ontwikkeling van een informatiedienst ondersteunen waarmee vrachtwagenchauffeurs naar een beschikbare parkeerplek worden geleid op en nabij de internationale routes. De gratis app voor vrije parkeerplaatsen moet er voor zorgen dat private en goed beveiligde parkeervoorzieningen beter worden gebruikt.

Volledig bericht: http://parkeer24.nl/nieuws/artikelen/vrachtwagen-via-app-naar-parkeerplek.html

Hier viel mijn mond toch echt van open. De politie gaat al jaren lang de strijd aan met de bellende/smsende/tweetende/appende/etc automobilist; en nu komt ons eigen ministerie met een app om een veilige vrije parkeerplaats te vinden. Met andere woorden: een chauffeur mag het verkeer onveilig maken door tijdens het rijden op zijn mobiele telefoon een app te gebruiken, zodat hij een vrij parkeerplekje heeft. Of nog beter gezegd: een chauffeur moet een vrij parkeerplekje vinden, om zijn telefoon te checken voor een vrij parkeerplekje ::)

Je bereikt hiermee juist het tegenovergestelde van een veilige situatie. Ja: ik ben bekend met de uitpuilende parkeerplaatsen langs onder andere de A67, en daar moet zeker iets mee gedaan worden. Maar door dit op proberen te lossen met een app, zorg je er alleen maar voor dat:
1. Chauffeurs hun ogen minder op de weg hebben en juist meer gevaar veroorzaken.
2. De gemiddelde persoon zal naast deze app -want je hebt je telefoon nu toch al in je hand- ook whatsapp, het weer, het nieuws, etc gaan bekijken. De verleiding wordt wel erg groot.
3. Je maakt een toepassing die wordt uitgegeven door de overheid, die je niet mag gebruiken tijdens het rijden (waar hij eigenlijk voor bedoeld is), dus de politie zal hierop handhaven. Gevolg: de geloofwaardigheid van de politie daalt nog verder.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #351 Gepost op: 22 december 2013, 22:33:37
Citaat van: Sasla link=msg=1230594 date=1387709199
Hier viel mijn mond toch echt van open. De politie gaat al jaren lang de strijd aan met de bellende/smsende/tweetende/appende/etc automobilist; en nu komt ons eigen ministerie met een app om een veilige vrije parkeerplaats te vinden. Met andere woorden: een chauffeur mag het verkeer onveilig maken door tijdens het rijden op zijn mobiele telefoon een app te gebruiken, zodat hij een vrij parkeerplekje heeft. Of nog beter gezegd: een chauffeur moet een vrij parkeerplekje vinden, om zijn telefoon te checken voor een vrij parkeerplekje ::)

Je bereikt hiermee juist het tegenovergestelde van een veilige situatie. Ja: ik ben bekend met de uitpuilende parkeerplaatsen langs onder andere de A67, en daar moet zeker iets mee gedaan worden. Maar door dit op proberen te lossen met een app, zorg je er alleen maar voor dat:
1. Chauffeurs hun ogen minder op de weg hebben en juist meer gevaar veroorzaken.
2. De gemiddelde persoon zal naast deze app -want je hebt je telefoon nu toch al in je hand- ook whatsapp, het weer, het nieuws, etc gaan bekijken. De verleiding wordt wel erg groot.
3. Je maakt een toepassing die wordt uitgegeven door de overheid, die je niet mag gebruiken tijdens het rijden (waar hij eigenlijk voor bedoeld is), dus de politie zal hierop handhaven. Gevolg: de geloofwaardigheid van de politie daalt nog verder.

Ho Ho Ho waar staat dat
Citaat
een chauffeur mag het verkeer onveilig maken door tijdens het rijden op zijn mobiele telefoon een app te gebruiken
Die beredenering kan ik niet helemaal volgen. Volgens mij is voorbereiding de helft van het werk en kan je als chauffeur redelijk van te voren bepalen waarheen je gaat rijden. Mocht alles onderweg nou écht tegen zitten dan kan je vast wel een tankstationnetje vinden om ff het app-ie te raadplegen. Maar om nou gelijk "de wet" naast je neer te leggen omdat het zo uitkomt? Nee ik geloof niet dat dat de strekking is van dit appje, noch van de minister, noch van de politie of wie dan ook. Alleen van hen die dat toevallig zo uitkomt.......

kwestie van mentaliteit!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #352 Gepost op: 22 december 2013, 23:07:30
Citaat van: moppersmurf link=msg=1230725 date=1387748017
Volgens mij is voorbereiding de helft van het werk en kan je als chauffeur redelijk van te voren bepalen waarheen je gaat rijden. Mocht alles onderweg nou écht tegen zitten dan kan je vast wel een tankstationnetje vinden om ff het app-ie te raadplegen.

Nou, een chauffeur kan niet van tevoren bepalen waar hij moet gaan stoppen. De baas wil dat een chauffeur zo lang mogelijk doorrijdt (en de chauffeur zelf meestal ook), dus dat betekent voor de chauffeur stoppen als zijn tijd vol is. Dan heeft hij dus geen tijd meer om door te rijden naar een andere parkeerplaats. Aan de andere kant zal hij ook echt niet een extra stop maken om te kijken of de volgende parkeerplaats vrij is. Voor bijna alle chauffeurs is stoppen ook meteen rusten; dus als ze de app willen checken, zullen ze meteen hun rusttijd nemen.

Citaat van: moppersmurf link=msg=1230725 date=1387748017
Maar om nou gelijk "de wet" naast je neer te leggen omdat het zo uitkomt? Nee ik geloof niet dat dat de strekking is van dit appje, noch van de minister, noch van de politie of wie dan ook. Alleen van hen die dat toevallig zo uitkomt.......

kwestie van mentaliteit!

Ik zeg ook niet dat het ervoor gemaakt is om de regels te gaan overtreden, maar in de praktijk is het gewoon een onlogische gedachte om iets te maken dat je eigenlijk niet mag gebruiken als je het nodig hebt. Dan kan je gewoon wachten totdat er misbruik van gemaakt gaat worden. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de politie hier voorstander van is, want zij zal het wel moeten handhaven als er misbruik van gemaakt wordt.

En een kwestie van mentaliteit... Tsja, daarom moet er juist naar een oplossing gezocht worden. Juist door de slechte mentaliteit van een aantal chauffeurs, worden de volle parkeerplaatsen gevaarlijk doordat ze op de vluchtstrook, uitvoegstrook, puntstuk, etc. gaan parkeren als er geen vrij vak meer is. Dus de mentaliteit geloof ik niet meer in.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #353 Gepost op: 22 december 2013, 23:17:04
Waarom een app voor deze functionaliteit?

Elke vrachtwagen heeft tegenwoordig een navigatie aan boord, speciaal voor vrachtwagens.
Bouw die info lekker daarin, zit je ook niet te kl*ten op je mobieltje.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #354 Gepost op: 23 december 2013, 18:31:34
Citaat van: Sasla link=msg=1230728 date=1387750050
Nou, een chauffeur kan niet van tevoren bepalen waar hij moet gaan stoppen. De baas wil dat een chauffeur zo lang mogelijk doorrijdt ...

Volgens mij, maar ik ben zo heel erg thuis in het beroepsgoederenvervoer, zijn er regeltjes omtrent rijtijden enzo. Ooit heb ik dat wel eens gehoord, ergens tijdens een cursus TMC ofzo geloof ik. Dus als je als beroepschauffeur, die natuurlijk veel beter ingelicht is over de rijtijdenwetgeving, weet wat wel en niet mag kan je voor jezelf ook een klein beetje bepalen waar je kan of moet stoppen. Natuurlijk is er altijd een variabele door ongevallen en files of pech. Maar als beroepschauffeur ben je geoefend om met dat soort variabelen om te gaan.

Je gaat me toch niet zeggen dat ik als op vakantie-gaande-amateur-chauffeur-met-auto-en-vouwwagen wél dat soort zaken kan voorbereiden en een beroepschauffeur kan dat niet??? :o

Ik snap best dat de vergelijking niet helemaal gelijk op gaat, maar we praten wel over beroepschauffeurs en niet over amateurs. Dan verwacht ik ook wel wat meer dan "een chauffeur mag het verkeer onveilig maken door tijdens het rijden op zijn mobiele telefoon een app te gebruiken" Dat mag als amateur niet en zeker als beroepschauffeur niet.

Maar het kan natuurlijk zo zijn dat mijn verwachtingen te hoog gespannen zijn.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #355 Gepost op: 23 december 2013, 23:54:26
Een rustpauze is ook zeker in te plannen, en daar zit hem juist ook deels het probleem. De app is mede ontwikkeld naar aanleiding van dit rapport. Ik heb persoonlijk ook een aantal personen gesproken (RWS, KLPD) die zich destijds met de problematiek bezig hielden.

De overvolle parkeerplaatsen ontstaan onder andere door het tolsysteem in Duitsland. Een vrachtwagen krijgt namelijk een bepaalde tijd om door Duitsland te rijden; wordt die tijd overschreden, dan krijg je een soort boete. Dus rijden chauffeurs het liefste door tot nét over de grens, wat in ons kikkerlandje voor volle parkeerplaatsen zorgt. Daarnaast willen -zoals ik al aangaf- de meeste logistieke bedrijven dat hun chauffeurs zo lang mogelijk doorrijden voor hun pauze. Dit doen ze omdat de chauffeur dan de meeste aaneengesloten uren kan maken. Als er eerder wordt gepauzeerd, kan dit van de totale rijtijd afgaan en dus de eindbestemming niet worden gehaald. De praktijk is dus: "hé ik moet pauze houden, dus ik pak de eerste parkeerplaats." Parkeerplaats overvol, dan maar op de vluchtstrook; een bekeuring voor de rijtijdenwet in het buitenland is namelijk hoger dan voor parkeren op de vluchtstrook. Terwijl er misschien 2 kilometer verderop een vrije plek is.

Dus ben ik het er zeker mee eens dat er een systeem nodig dat aangeeft waar er vrije plaatsen zijn. De meest goedkope oplossing is dan een app, maar is gewoon een domme keuze omdat je het eigenlijk niet mag gebruiken als je het nodig hebt. Het idee van skippy is dan al veel beter. Terwijl een PRIS (parkeer route informatie systeem) zoals veel binnensteden dat ook hebben, een nog veel betere en veiligere optie is. Maarja... dan komt geld om de hoek kijken...


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #356 Gepost op: 24 december 2013, 20:02:33
Citaat van: Sasla link=msg=1231038 date=1387839266
Een rustpauze is ook zeker in te plannen, en daar zit hem juist ook deels het probleem. De app is mede ontwikkeld naar aanleiding van dit rapport. Ik heb persoonlijk ook een aantal personen gesproken (RWS, KLPD) die zich destijds met de problematiek bezig hielden.

De overvolle parkeerplaatsen ontstaan onder andere door het tolsysteem in Duitsland. Een vrachtwagen krijgt namelijk een bepaalde tijd om door Duitsland te rijden; wordt die tijd overschreden, dan krijg je een soort boete. Dus rijden chauffeurs het liefste door tot nét over de grens, wat in ons kikkerlandje voor volle parkeerplaatsen zorgt. Daarnaast willen -zoals ik al aangaf- de meeste logistieke bedrijven dat hun chauffeurs zo lang mogelijk doorrijden voor hun pauze. Dit doen ze omdat de chauffeur dan de meeste aaneengesloten uren kan maken. Als er eerder wordt gepauzeerd, kan dit van de totale rijtijd afgaan en dus de eindbestemming niet worden gehaald. De praktijk is dus: "hé ik moet pauze houden, dus ik pak de eerste parkeerplaats." Parkeerplaats overvol, dan maar op de vluchtstrook; een bekeuring voor de rijtijdenwet in het buitenland is namelijk hoger dan voor parkeren op de vluchtstrook. Terwijl er misschien 2 kilometer verderop een vrije plek is.

Dus ben ik het er zeker mee eens dat er een systeem nodig dat aangeeft waar er vrije plaatsen zijn. De meest goedkope oplossing is dan een app, maar is gewoon een domme keuze omdat je het eigenlijk niet mag gebruiken als je het nodig hebt. Het idee van skippy is dan al veel beter. Terwijl een PRIS (parkeer route informatie systeem) zoals veel binnensteden dat ook hebben, een nog veel betere en veiligere optie is. Maarja... dan komt geld om de hoek kijken...

Prima idee, dat zelfs kan samengaan met het idee van mij. Wat denk je van al die oost-Europese chauffeurs, die hebben soms niet eens een navigatie.
Sterker nog, ik denk dat ze met die Nederlandse App helemaal niet uit de voeten kunnen als dat ook niet nog eens in hun eigen taal is.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #357 Gepost op: 11 april 2014, 18:00:33
Citaat van: skippy02 link=msg=1221622 date=1384973241
Er was net een onderwerp voor lichtgevende belijning op fietspaden op het nieuws van RTL4.
Men noemde het Glowing lines, gebaseerd op glow in the dark (stickers e.d.)

Op zich vindt ik dit geen slecht idee, zeker nu op sommige snelwegen de verlichting uit gaat.
De eerste proef wordt op een fietspad gehouden, bepaald door (ik geloof) de 4 miljoen leden van de ANWB.

Wat mij betreft mogen deze lijnen overal buiten de bebouwde kom komen.
Het kost iets meer maar de lijnen zijn ook langer houdbaar, ca. 10 jaar.

Het principe is dat er lichtgevende kristallen toegevoegd wordt aan de verf.
Deze kristallen nemen het licht op wat overdag schijnt en laten dat in het donker in ca. 10 uur weer oplichten.

Eerste 'glow-in-the-dark-weg' geopend

https://www.youtube.com/watch?v=VOedia9CzB0

studio040nl
Gepubliceerd op 11 apr. 2014
Citaat
De eerste Glow in the Dark-weg van de Eindhovense ontwerper Daan Roosegaarde is gisteravond geopend. Op de N329 bij Oss werden de eerste 'Glowing Lines' onthuld door minister Schultz van Haegen.

Roosegaarde ontwikkelde samen met bouwbedrijf Heijmans een speciale verf die overdag oplaadt en in het donker licht geeft. De verf kan zo'n 8 uur blijven 'branden'.

In totaal is nu zo'n 500 meter van de N329 beschilderd met de speciale verf. De lichtgevende strepen zijn onderdeel van een pilot om te onderzoeken of de verf op meerdere plekken in het land kan worden toegepast.
Samen sterk in de hulpverlening!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #358 Gepost op: 11 april 2014, 18:29:20
Voor wat ik in het filmpje gezien heb ziet het er goed uit.
Ben alleen benieuwd of het ook mogelijk is in de wegmarkering die tussen de rijstroken ligt dus de 3 meter strepen even uitgaande van de 3*9 constructie.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #359 Gepost op: 12 april 2014, 03:15:57
Citaat van: Live link=msg=1257667 date=1397232033
Eerste 'glow-in-the-dark-weg' geopend

http://www.youtube.com/watch?v=VOedia9CzB0

studio040nl
Gepubliceerd op 11 apr. 2014

Yes, eindelijk een eerste proef.  O0
Alleen kwam het bij mij wel een beetje over alsof ze het zelf uitgevonden hadden, dat is in mijn ogen niet zo.  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.