Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 94833 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #210 Gepost op: 27 februari 2012, 21:08:21
Staat ie er al bij?  ;D

Het voorzien van een dubbele doorgetrokken streep bij invoegstroken tot 75% van de invoegstrook.

Dit om te voorkomen dat mensen gelijk de snelweg op schieten.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #211 Gepost op: 27 februari 2012, 21:12:06
Het voorzien van een dubbele doorgetrokken streep bij invoegstroken tot 75% van de invoegstrook.

Dit om te voorkomen dat mensen gelijk de snelweg op schieten.

Vandaag gezien dat , dat het niet voorkomt    >:D             Maar voor de meeste automobilisten helpt het wel.    (waar het al zo is)


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #212 Gepost op: 27 februari 2012, 21:30:18
Mischien een heel omslachtig idee. Maar de overheid wil dat men niet te hard rijd.
Zou men dan niet een regelbare "snelheidsbegrenzer" in een voertuig kunnen bouwen die afhankelijk van de locatie de snelheid begrenst op 30/50/60/80/100/120/130 ?
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #213 Gepost op: 27 februari 2012, 21:33:26
Mischien een heel omslachtig idee. Maar de overheid wil dat men niet te hard rijd.
Zou men dan niet een regelbare "snelheidsbegrenzer" in een voertuig kunnen bouwen die afhankelijk van de locatie de snelheid begrenst op 30/50/60/80/100/120/130 ?

Dat komt er aan, over een tijdje    
(het zij al dan "verplicht"* van je autoverzekeraar.  Net als de blackbox *
doe je het niet dan een zeer hoge premie)


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #214 Gepost op: 27 februari 2012, 22:19:50
Mischien een heel omslachtig idee. Maar de overheid wil dat men niet te hard rijd.
Zou men dan niet een regelbare "snelheidsbegrenzer" in een voertuig kunnen bouwen die afhankelijk van de locatie de snelheid begrenst op 30/50/60/80/100/120/130 ?

Zal eerst de wet moeten worden aangepast en dat gaat niet zo snel. Tevens is het bij pa's niet wenselijk. Het probleem zit hem niet in de snelheid maar in de pers die achter.het stuur zit deze vertrouwd te veel op zijn schijn veiligheid. O ik heb dit en dat dus het kan nog wel.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #215 Gepost op: 28 februari 2012, 22:53:13
Volvo is iig weer lekker bezig, de nieuwe V40 die eraan gaat komen heeft een interessant snufje mbt veiligheid:

"Zoals het een nieuwe Volvo betaamt, zijn er natuurlijk ook veiligheidsinnovaties. De grootste is zonder meer de Pedestrian Airbag Technologie, waarbij een airbag uitklapt voor de voorruit wanneer een voetganger wordt geschept. Die beschermt tegen de raamstijlen. Om de techniek te herbergen, gebruikt Volvo een pop up-motorkap, die tevens zorgt voor een lage neus. Verder is er een systeem dat helpt met achteruitkijken bij het verlaten van een insteekvak."
http://www.autoweek.nl/autonieuws/18759/eindelijk-officiele-informatie-volvo-v40


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #216 Gepost op: 29 februari 2012, 01:07:45
Volvo is iig weer lekker bezig, de nieuwe V40 die eraan gaat komen heeft een interessant snufje mbt veiligheid:

"Zoals het een nieuwe Volvo betaamt, zijn er natuurlijk ook veiligheidsinnovaties. De grootste is zonder meer de Pedestrian Airbag Technologie, waarbij een airbag uitklapt voor de voorruit wanneer een voetganger wordt geschept. Die beschermt tegen de raamstijlen. Om de techniek te herbergen, gebruikt Volvo een pop up-motorkap, die tevens zorgt voor een lage neus. Verder is er een systeem dat helpt met achteruitkijken bij het verlaten van een insteekvak."
http://www.autoweek.nl/autonieuws/18759/eindelijk-officiele-informatie-volvo-v40

Ik ben wel eens benieuwd hoeveel aanrijdingen er daadwerkelijk gebeuren tussen auto-voetganger waarbij een dergelijk systeem daadwerkelijk een meerwaarde heeft. Ieder slachtoffer minder is natuurlijk goed, maar de kosten van de ontwikkeling moeten ook wel te verantwoorden zijn.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #217 Gepost op: 9 maart 2012, 16:22:00


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #218 Gepost op: 16 april 2012, 20:53:21
Ik wist niet waar ik 'm het beste kon plaatsen, dus maar hier:

Handsfree bellen net zo onveilig
Update: maandag 16 apr 2012, 07:17

Handsfree bellen is net zo gevaarlijk voor automobilisten als bellen met de telefoon in de hand. Dat zegt de SWOV, de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, na onderzoek.

Het gevaar voor automobilisten zit hem vooral in de verminderde aandacht op de weg als ze aan het bellen zijn, zegt de SWOV. Het vasthouden van het telefoontje speelt daarbij nauwelijks een rol. Bij fietsers is dat anders omdat die met één hand moeilijker in balans blijven.

Zo'n 30% van de verkeersdeelnemers is bezig met iets anders dan het verkeer. Afleiding is wereldwijd de oorzaak van 5 tot 25% van de auto-ongelukken.
http://nos.nl/tekst/362752-handsfree-bellen-net-zo-onveilig.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+nosnieuws+%28NOS+Teletekst%29

Iets wat ik al jaren vind, waardoor ik de regelgeving op dit gebied ook zo raar vind. Niet handsfree bellen is niet gevaarlijk omdat je een telefoon vast hebt, maar omdat je een gesprek aan het voeren bent. Zeker op de snelweg maakt het niks uit.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #219 Gepost op: 16 april 2012, 21:17:11
Ik wist niet waar ik 'm het beste kon plaatsen, dus maar hier:

Handsfree bellen net zo onveilig
Update: maandag 16 apr 2012, 07:17

Handsfree bellen is net zo gevaarlijk voor automobilisten als bellen met de telefoon in de hand. Dat zegt de SWOV, de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, na onderzoek.

Het gevaar voor automobilisten zit hem vooral in de verminderde aandacht op de weg als ze aan het bellen zijn, zegt de SWOV. Het vasthouden van het telefoontje speelt daarbij nauwelijks een rol. Bij fietsers is dat anders omdat die met één hand moeilijker in balans blijven.

Zo'n 30% van de verkeersdeelnemers is bezig met iets anders dan het verkeer. Afleiding is wereldwijd de oorzaak van 5 tot 25% van de auto-ongelukken.
http://nos.nl/tekst/362752-handsfree-bellen-net-zo-onveilig.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+nosnieuws+%28NOS+Teletekst%29

Iets wat ik al jaren vind, waardoor ik de regelgeving op dit gebied ook zo raar vind. Niet handsfree bellen is niet gevaarlijk omdat je een telefoon vast hebt, maar omdat je een gesprek aan het voeren bent. Zeker op de snelweg maakt het niks uit.

Is dit een stelling van je, Piles? Of is het cynisch bedoeld?
Ik kan er nu niet even uithalen wat je bedoeld. Zeg je nu dat het niet uitmaakt of je zit te bellen achter het stuur met je telefoon in je hand? Kan ik me bijna niet voorstellen.  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.