Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 94341 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #230 Gepost op: 15 juni 2012, 00:22:37
Oranje hesjes dan maar?  ::) ;)


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #231 Gepost op: 15 juni 2012, 00:29:17
Voetgangers zijn altijd een doorn in het oog van een verkeersregeltechnicus (stoplichtenprogrammeur): het kost veel tijd om slechts een beperkt aantal mensen doorgang te bieden. Om bij alle voetgangers standaard uit te gaan van een lagere snelheid -en dus een langere oversteektijd- is niet verantwoord. Automobilisten staan dan in veel gevallen onnodig te wachten en dat komt de geloofwaardigheid van de regeling niet ten goede. Een beter idee vindt ik dat van een apart drukknop voor langzame voetgangers. Ik kan me even niet herinneren waar het was (en nu even geen zin om het op te zoeken) maar er is een gemeente die voetgangerslichten standaard uit heeft staan en daarmee de voetgangers zelf het inzicht geeft om over te steken (wat in de praktijk vaak gebeurt). Wanneer er iemand komt die zekerheid wil hebben, drukt deze op de knop en zal groen licht krijgen, waarbij zover ik me kan herinneren zelfs een langere oversteektijd dan normaal wordt gehanteerd. Oftewel: zekerheid wanneer het moet, snelheid wanneer het kan.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #232 Gepost op: 18 juni 2012, 17:35:47
Zelfrijdende auto toegelaten op wegen Nevada

In de VS komen binnenkort zelfrijdende auto's op de weg. De staat Nevada heeft als eerste een kentekenbewijs afgegeven voor zo'n auto, die is ontwikkeld door Google.

De auto rijdt geheel zelfstandig dankzij videocamera's, radars en navigatiegegevens. De inzittenden hoeven niets te doen, ook niet voor stoplichten of bij bochten.

De toekenning gebeurde nadat functionarissen zelf hadden meegereden in de bijzondere wagen, onder meer door Las Vegas. De dienst voor het wegverkeer in Nevada heeft dat dinsdag gemeld.

Blinden en slechtzienden
De eerste zelfrijdende wagen is een Toyota Prius, bestemd voor testritten. Het Department of Motor Vehicles verwacht over 3 à 5 jaar ook kentekenbewijzen af te geven voor auto's aan gewone burgers. "Zelfrijdende wagens hebben de toekomst", zei de directeur van de dienst.

De wagen is vooral een uitkomst voor blinden en slechtzienden, maar zou ook veiliger zijn voor anderen. "De meeste auto-ongelukken gebeuren door menselijke fouten. Dankzij computers en sensoren kan een zelfrijdende auto de verkeerssituatie sneller en beter inschatten", vindt Senator Alex Padilla van de staat Californië. Deze staat overweegt de ultramoderne auto's ook toe te laten.

Bron: Z24

En als de auto een virus heeft opgelopen?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #233 Gepost op: 5 juli 2012, 00:04:39
Even een nieuw "gek"-idee introduceren.  ;D

Vandaag reed ik op de A28 richting het noorden. Lekker mijn gangetje op de rechterbaan, en zoals altijd rijd ik op mijn spiegels. In mijn spiegel had ik op ca. 1km afstand een blauw zwaailicht gespot. Het was lekker warm en druk op de weg. Raampje open, je kent het wel. (relaxt)
Met mijn vinger buiten het raam aan de passerende auto's d.m.v. een zwaailamp-gebaar met mijn vinger te kennen gegeven dat er een auto met zwaailicht naderde. En wat gebeurde er.... juist de auto's gingen mooi op tijd naar rechts. Zelfs een vrachtwagen die wilde inhalen ging weer terug, alhoewel ik vermoed dat hij het zelf ook al gezien had.

Is dit misschien een idee om het voor blauw-zwaailicht rijders veiliger te maken?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #234 Gepost op: 5 juli 2012, 12:24:43
Is dit misschien een idee om het voor blauw-zwaailicht rijders veiliger te maken?

Het leeuwendeel van de automobilisten die ik op de weg zie, kunnen beter twee knuistjes aan het stuur houden... ::) ;D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #235 Gepost op: 5 juli 2012, 14:29:16
Ik zie (veel) meer in de ''Amerikaanse'' signalering, wit/rood/blauw en véél herrie  998765
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #236 Gepost op: 5 juli 2012, 17:15:57
Ja meer blauw en een rummmmmmmbler!  8)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #237 Gepost op: 5 juli 2012, 17:20:23
Rummbler, dikke bull-bars, en dan a-la-Blackwater door het verkeer manoeuvreren. ;D

http://www.dumpert.nl/mediabase/2088041/81833cb3/blackwater_in_irak_gaat_patat_halen.html


sylvester1986

  • Gast
Reactie #238 Gepost op: 5 juli 2012, 17:26:20
En dan gek vinden dat er geen respect voor die Blackwater gasten is en als ze gepakt worden, pijnlijke sterven.  :-\
Gezien het 2e filmpje neem ik het de Irakezen ook niet kwalijk dat ze geen respect hebben voor die gasten.  >:(


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #239 Gepost op: 5 juli 2012, 19:05:09
Het leeuwendeel van de automobilisten die ik op de weg zie, kunnen beter twee knuistjes aan het stuur houden... ::) ;D

Ach ja, hier ben ik het ook wel weer mee eens.
Deze week nog een gebakje met moeders achter het stuur lekker zien hoeken met 140 km/u. Met kindlief staand tussen de voorstoelen. En dan ook natuurlijk lekker druk in gesprek met kindlief.

Tja, nu kan ze nog praten!!!  >:( >:( >:( :'(
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.