Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 94303 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #270 Gepost op: 12 oktober 2012, 17:57:21
Op zich vind ik het een mooi initiatief maar had er dan ook gelijk een rugprotectie bij in gemaakt.
Nu is je hoofd wel beschermd maar blijft de kans op (ernstig) rugletsel omdat dat niet beschermd wordt.
Was een kwestie van de rug airbag voor motorrijders die al een paar jaar bestaat aanvullen met nek/hoofd airbag en het was echt compleet.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #271 Gepost op: 30 november 2012, 09:45:08
Het valt de laatste tijd op dat vaak bij gevaarlijke situaties normale verkeersborden over een fluogeel achtergrondbord worden gemonteerd, zodat ze beter zichtbaar worden.

Een voorbeeld is de stopborden op de in de film van Stefan zichtbare kruising:

PRIO 1 Tilassistentie 06-6741 TS Hattemerbroek en 04-1651 HW Zwolle - ©StefanVerkerk.nl

Nou werkt dit best goed, en heb ik op zich geen probleem met het voorzien van borden van fluogele achtergronden. Alleen heb ik wel bezwaar tegen de manier waarop in dit voorbeeld, want wat je daarbij wél doet is de grondvorm van het bord veranderen, en dat lijkt mij niet de bedoeling.

Waarom? Destijds is als één van de redenen voor het vervangen van het tot in de 70er jaren gebruikelijke ronde stopbord door het huidige achthoekige aangevoerd dat dit het bord beter herkenbaar zou maken, mede in situaties waarbij het bord ondergesneeuwd was - door de vorm zou het stopbord als enige als zodanig herkenbaar bijven, zelfs als er sneeuw overheen ligt. Hetzelfde voor driehoekige gevaarsborden - in ieder geval kan je een ondergesneeuwd gevaarsbord als zodanig herkennen (ook al is het detail welk gevaar bedoeld is nog niet duidelijk, maar dan ga je iets nauwkeuriger kijken). Nou sneeuwt het misschien hier in München vaker dan in NL, maar ook in NL komt sneeuw voor...

Conclusie: ik ben voor fluogele achtergronden waar nodig, maar hou asjeblieft de basisvorm van het bord aan. Dit is misschien iets duurder, maar bevordert m.i. wel de veiligheid.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


sylvester1986

  • Gast
Reactie #272 Gepost op: 4 februari 2013, 21:28:21
Europarlement wil luidere elektrische auto's
STRAATSBURG -
Elektrische en hybride auto's moeten luider worden, zodat je ze kunt horen aankomen. De huidige stille auto's zijn gevaarlijk voor bijvoorbeeld voetgangers in steden. Dat vindt het Europees Parlement in Straatsburg. De meeste afgevaardigden pleiten voor regels om dergelijke voertuigen hoorbaar te maken.

Gedacht wordt aan een geluidsniveau zoals bij een auto met een gewone motor, maar daarover staat nog niets vast. Ook is het nog niet duidelijk of het een constant of onderbroken geluid moet worden.
Over het voorstel wordt woensdag gestemd, net als over het plan om het geluidsniveau van andere motorvoertuigen drastisch te verlagen. Veel parlementariërs willen stillere auto's omdat geluidsoverlast schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Zij steunen het streven van de Europese Commissie in Brussel om het lawaai van voertuigen met enkele decibels te verlagen.
„Auto's stiller maken is de goedkoopste manier om geluidsoverlast aan te pakken. De technologie is er. Veel modellen voldoen al aan de strengste normen”, benadrukt PvdA-Europarlementariër Judith Merkies. Het voorstel over strengere geluidsnormen is echter omstreden, vooral gezien de grote belangen van de auto-industrie. Volgens waarnemers kan het woensdag nog alle kanten op.
Lawaai kan leiden tot gehoorschade, hart- en vaatziekten, leerproblemen en slaapstoornissen. Geluidsoverlast door verkeer zou jaarlijks 50.000 Europeanen het leven kosten. De helft van de stadsbewoners in Europa wordt blootgesteld aan verkeerslawaai boven de 55 decibel, aldus een woordvoerder van het parlement.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #273 Gepost op: 4 februari 2013, 23:09:56
Ik ben het eens met de conclusie van FD.
Voor het onderwerp van Sylvester zou ik voorstellen dat een geluid voor een elec. auto dit alleen moet gebeuren tot snelheden van 90 km/u.

Daarboven lijkt het nut minder te zijn.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #274 Gepost op: 6 februari 2013, 10:03:34
Ik ben het eens met de conclusie van FD.
Voor het onderwerp van Sylvester zou ik voorstellen dat een geluid voor een elec. auto dit alleen moet gebeuren tot snelheden van 90 km/u.Daarboven lijkt het nut minder te zijn.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Tot een snelheid van max. 80 a 90 km/u. Ook al twijfel ik er aan of het bij die snelheid nog veel zin heeft. Maar dat zal onderzoek moeten uitwijzen. Ik ben ook al sinds het begin van elec. auto's van mening dat deze voertuigen een groter gevaar zijn op de weg, omdat ze niet hoorbaar zijn.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


guest14264

  • Gast
Reactie #275 Gepost op: 6 februari 2013, 11:45:27
Ik ben zelf al bijna 3x overhoop gereden omdat ik zoon wagen niet hoorde. Moet wel zeggen dat het al die keren is gebeurd toen ik aan het werken was aan mijn auto (bv wiel verwisselen) dat ik vervolgens om loop zonder te kijken, omdat ik toch niks hoorde, waarop je ineens getoeter hoord....  e050

Kijk nu wel wat vaker voordat ik dat doe, levens gevaarlijk die wagens in combinatie met mensen die op geluid af gaan.
Ik stem zeker voor een geluidje, denk zelf dat het tot 50kmu al goedzat is.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #276 Gepost op: 6 februari 2013, 12:13:57
Ik ben zelf al bijna 3x overhoop gereden omdat ik zoon wagen niet hoorde. Moet wel zeggen dat het al die keren is gebeurd toen ik aan het werken was aan mijn auto (bv wiel verwisselen) dat ik vervolgens om loop zonder te kijken, omdat ik toch niks hoorde, waarop je ineens getoeter hoord....  e050

Kijk nu wel wat vaker voordat ik dat doe, levens gevaarlijk die wagens in combinatie met mensen die op geluid af gaan.
Ik stem zeker voor een geluidje, denk zelf dat het tot 50kmu al goedzat is.

Nu loop jij weg zonder te kijken. Heb ik ook weleens gehad. Dan kunnen we zeggen dat het onze "eigen" schuld is.
Maar dan denk ik meteen aan de mensen die visueel beperkt zijn. Deze moeten op hun gehoor afgaan.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


guest14264

  • Gast
Reactie #277 Gepost op: 6 februari 2013, 12:19:44
Nu loop jij weg zonder te kijken. Heb ik ook weleens gehad. Dan kunnen we zeggen dat het onze "eigen" schuld is.
Maar dan denk ik meteen aan de mensen die visueel beperkt zijn. Deze moeten op hun gehoor afgaan.

Goedpunt, zo had ik er nog niet eens over na gedacht.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #278 Gepost op: 6 februari 2013, 12:22:09
Goedpunt, zo had ik er nog niet eens over na gedacht.

Ik ben er vanaf dag 1 dat deze voertuigen rijden er ook fel op tegen. Vind ze levensgevaarlijk.

Persoonlijk vind ik ook dat ze of verboden moeten worden of dat ze zo'n geluidssysteem krijgen. Het is dan ook de fout van het RDW om voor zulke voertuigen een typegoedkeuring te geven.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


guest14264

  • Gast
Reactie #279 Gepost op: 6 februari 2013, 12:27:48
Nu de vraag hoe wil je zoon systeem opzetten? Een speciale uitlaat heeft geen zin omdat ze die niet hebben.
Boxen op zoon auto is een van de weinige optie's, maar die kunnen weer kapot gaat.

Zit dan meer te denken aan zoon stukje plastic wat je vroeger tussen je fiets stopte wat dan zo irrietant gaat ratelen zoals op dit filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=qqJMCGNAmBU?t=2m7s

Een ander idee voor verkeersveiligheid wat ik in Hurgada,Egypte zag, is dat de weg aan beide kanten voor een stoplicht lapjes heeft, als het stoplicht op rood is, zijn de lampen rood, groen/groen en geel/geel. Zo kun je je zien welke kleur het is als je achter een vrachtwagen staat. Ik krijg er helaas geen voorbeeld van gevonden momenteel.