Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 94888 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sjonnie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #280 Gepost op: 7 februari 2013, 10:46:01
Wat je ook aan technische snufjes enz.... verzint, 't ligt en begint toch bij de mensen die aan dit verkeer deelnemen, als men zich gewoon netjes gedraagt en zonder stress enz.... allemaal achter het stuur zou stappen dan zou dat de verkeersveiligheid al een hoop ten goede komen.
Hoe je het ook went of keert, de fout ligt toch vaak bij de mensen, misschien een stukje mentaliteitsverandering bij de mensen zelf dat scheelt al de helft, maar iedereen meent dat hij als enige en als eerste ergens moet zijn, en denkt vaak, mij gebeurd niks, maar als er dan iets mis gaat of diegene worden staande gehouden of raken betrokken bij een verkeersongeval zijn ze meteen diegene met de wijzende vinger naar iemand anders.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #281 Gepost op: 7 februari 2013, 11:24:55
Wat je ook aan technische snufjes enz.... verzint, 't ligt en begint toch bij de mensen die aan dit verkeer deelnemen, als men zich gewoon netjes gedraagt en zonder stress enz.... allemaal achter het stuur zou stappen dan zou dat de verkeersveiligheid al een hoop ten goede komen.
Hoe je het ook went of keert, de fout ligt toch vaak bij de mensen, misschien een stukje mentaliteitsverandering bij de mensen zelf dat scheelt al de helft, maar iedereen meent dat hij als enige en als eerste ergens moet zijn, en denkt vaak, mij gebeurd niks, maar als er dan iets mis gaat of diegene worden staande gehouden of raken betrokken bij een verkeersongeval zijn ze meteen diegene met de wijzende vinger naar iemand anders.

Daar heb je deels gelijk in. Maar stress etc. Dat zijn emotie's en een mens kan nu eenmaal niet zijn emotie uitschakelen (sommige onder ons hebben anders geleerd  ;)). Dus dat zal altijd een factor blijven. Ik ben ook niet iemand die vind dat je een auto vol moet bouwen met gadgets, maar een lec auto is stil. Die hoor je helemaal niet aankomen. Dit is een verhoogd risico voor mensen met een visuele beperking en kinderen. Of moet je deze groepen ineens verbieden om deel te nemen aan verkeer?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Sjonnie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #283 Gepost op: 10 februari 2013, 09:56:20
Nee, bepaalde dingen kun je ook niet veranderen, ik heb het ook eigenlijk over de emoties die niet door een ziekte o.i.d. ontstaan, maar over de emotie's van de stress die mensen vaak zelf veroorzaken, ga (als het gaat) wat eerder van huis, gun elkaar in het verkeer de ruimte en niet omdat je zelf weet ik hoeveel kilometers per jaar rijdt dat je zo'n goeie chauffeur bent en denkt meer rechten te hebben op de weg dan een ander enz...
Zo krijg je vaak in bekeuringgesprekken te horen van "ik rijd een x aantal kilometer per jaar dus...", dan vraag ik mij wel eens af of ben ik in staat om te zeggen, nou en, heb je dan meer rechten dan iemand die maar af en toe van het verkeer gebruik maakt.
Het verkeer is en blijft toch een samenspel met als spelregels de verkeersregels.
Mensen die door ziekte o.i.d. een bepaalde stoornis hebben of last hebben van bepaalde emoties daar zou je misschien met een keuring of test een inschatting mee kunnen maken in hoeverre de "beperking" invloed heeft op de rijvaardigheid en hier zou je dan passende maatregelen tegen kunnen nemen vind ik.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #284 Gepost op: 10 februari 2013, 18:38:58
Ik heb het niet over rijvaardigheid. Maar de weggebruiker in het algemeen. Want iemand met een ernstige visuele beperking zal niet zo snel een voertuig besturen. Deze zal met de wel bekende stok of hond lopen. Die mensen kunnen alleen maar horen. De hond die de ogen zijn voor deze mensen is te laag om een goed zicht te hebben bij geparkeerde auto's.

Vandaar dat het zo belangrijk is dat de elec. Voertuigen verplicht een geluidje krijgt.
We hebben het wel alleen over auto's, maar er zijn ook scooter, brommobielen  en nog veel meer.
Denk ook aan de byro.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #285 Gepost op: 24 februari 2013, 10:07:18
ideetje dat ik op deed tijdens gemopper over de rijvaardigheid van onze mede mens.

De code van de rij-instructeur waar je les hebt gehad op het 1e rijbewijs vermelden. Als een ex-leerling van rij-instructeur X dan bij een verkeersincident betrokken raakt, dat aan het CBR doorgeven. Als blijkt dat ex-leerlingen van rij-instucteur X meer dan gemiddeld betrokken raken bij verkeersincidenten, rij-instructeur X bijscholen of weg sturen.

Ik heb een chronische hekel aan paarse-krokodillen maar dit zal best eens wat op kunnen leveren!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #286 Gepost op: 24 februari 2013, 10:29:58
ideetje dat ik op deed tijdens gemopper over de rijvaardigheid van onze mede mens.

De code van de rij-instructeur waar je les hebt gehad op het 1e rijbewijs vermelden. Als een ex-leerling van rij-instructeur X dan bij een verkeersincident betrokken raakt, dat aan het CBR doorgeven. Als blijkt dat ex-leerlingen van rij-instucteur X meer dan gemiddeld betrokken raken bij verkeersincidenten, rij-instructeur X bijscholen of weg sturen.

Ik heb een chronische hekel aan paarse-krokodillen maar dit zal best eens wat op kunnen leveren!

Helemaal mee eens. Als je het verhaal leest wat je zojuist in een ander topic geplaatst hebt dan kan ik alleen maar zeggen dat je groot gelijk hebt. (respect voor jou)  O0
Ik heb mijn rijbewijs inmiddels al zo'n 33 jaar maar wat ik zie op de weg is soms schrikbarend. Ook door rij-instructeurs die zelf eens achter het stuur zitten en heerlijk zitten te bellen of ver boven de toegestane snelheid zonder knipperlicht van baan naar baan verhuizen.
Om maar zo snel mogelijk bij de volgende aankomend bestuurder te komen waar ze weer wat geld uit de zakken kunnen plukken.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #287 Gepost op: 24 februari 2013, 11:09:32
Helemaal mee eens. Als je het verhaal leest wat je zojuist in een ander topic geplaatst hebt dan kan ik alleen maar zeggen dat je groot gelijk hebt. (respect voor jou)  O0
Ik heb mijn rijbewijs inmiddels al zo'n 33 jaar maar wat ik zie op de weg is soms schrikbarend. Ook door rij-instructeurs die zelf eens achter het stuur zitten en heerlijk zitten te bellen of ver boven de toegestane snelheid zonder knipperlicht van baan naar baan verhuizen.
Om maar zo snel mogelijk bij de volgende aankomend bestuurder te komen waar ze weer wat geld uit de zakken kunnen plukken.
Dus we gaan de instructeur verantwoordelijk stellen voor de fout van een ander? Zullen we die examinator dan ook meteen maar ontslaan? Die heeft immers die leerling laten slagen voor zijn roze papiertje.
Laten we wel wezen. Ik zit dagelijks op de weg, en zie mensen van alle leeftijden fouten maken. Ik heb inmiddels ook diverse mensen van verschillende leeftijden uit hun auto mogen knippen.
Dus begin niet te wijzen naar de beginnende weggebruiker in de auto. Ook ver gevorderde weggebruikers maken er een puinhoop van. ::)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #288 Gepost op: 24 februari 2013, 11:20:08
Dus we gaan de instructeur verantwoordelijk stellen voor de fout van een ander? Zullen we die examinator dan ook meteen maar ontslaan? Die heeft immers die leerling laten slagen voor zijn roze papiertje.
Laten we wel wezen. Ik zit dagelijks op de weg, en zie mensen van alle leeftijden fouten maken. Ik heb inmiddels ook diverse mensen van verschillende leeftijden uit hun auto mogen knippen.
Dus begin niet te wijzen naar de beginnende weggebruiker in de auto. Ook ver gevorderde weggebruikers maken er een puinhoop van. ::)

Niet verantwoordelijk stellen, maar observeren. Als zoals Moppersmurf zegt er een opvallend aandeel mensen de fout in gaan die door een rij-instructeur opgeleid zijn dan is er toch zeker wel een reden om dit eens nader te onderzoeken. En ja, je hebt gelijk... ook examinatoren mogen wel eens nader bekeken worden. Zij verschaffen immers iemand het recht om te mogen rijden zonder begeleiding.
Je bent het gelukkig wel met me eens dat er genoeg harken op de weg zijn. (oud en jong)
Het is wel zo dat als je heel veel km's maakt je ook meer ziet gebeuren op de weg. Zelf zit ik zo rond de 100.000 km en dan vallen dingen je gewoon op.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #289 Gepost op: 24 februari 2013, 11:24:03
Dus we gaan de instructeur verantwoordelijk stellen voor de fout van een ander? Zullen we die examinator dan ook meteen maar ontslaan? Die heeft immers die leerling laten slagen voor zijn roze papiertje.
Laten we wel wezen. Ik zit dagelijks op de weg, en zie mensen van alle leeftijden fouten maken. Ik heb inmiddels ook diverse mensen van verschillende leeftijden uit hun auto mogen knippen.
Dus begin niet te wijzen naar de beginnende weggebruiker in de auto. Ook ver gevorderde weggebruikers maken er een puinhoop van. ::)


Juist daar ben ik het mee eens,ook genoeg eruit mogen knippen en ok met mij beroep zie ik alle leeftijden die brokken maken.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT