Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 94861 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #290 Gepost op: 24 februari 2013, 11:26:57
Niet verantwoordelijk stellen, maar observeren. Als zoals Moppersmurf zegt er een opvallend aandeel mensen de fout in gaan die door een rij-instructeur opgeleid zijn dan is er toch zeker wel een reden om dit eens nader te onderzoeken. En ja, je hebt gelijk... ook examinatoren mogen wel eens nader bekeken worden. Zij verschaffen immers iemand het recht om te mogen rijden zonder begeleiding.
Je bent het gelukkig wel met me eens dat er genoeg harken op de weg zijn. (oud en jong)
Het is wel zo dat als je heel veel km's maakt je ook meer ziet gebeuren op de weg. Zelf zit ik zo rond de 100.000 km en dan vallen dingen je gewoon op.
Er wordt altijd gezegt, je leert tijdens je autorijlessen een auto op een verantwoorde wijze te besturen en met een auto op een verantwoorde wijze deel te nemen aan het verkeer.
Het echte autorijden leer je pas NADAT jeje roze papiertje hebt behaald. Vaak gebeurt dit door schade en schande. Sommige figuren hebben echt een plaat voor de kop, en denken dat ze het allemaal wel beter weten. Maar toen ze hun rijbewijs hebben gehaald hebben ze laten zien dat ze het weldegelijk allemaal goed konden, anders hadden ze dat roze papiertje niet gekregen.
Kortom, je kunt een instructeur never nooit aanspreken op het feit dat zijn ex-leerling na het behalen van zijn rijbewijs er een potje van maakt. Die verantwoordelijkheid ligt gelukkig bij dat persoon zelf, en daar moet die verantwoordelijkheid zeker blijven liggen.
Maakt dat figuur een zooitje van rest er maar 1 ding, roze papiertje inleveren, en laat het CBR maar beoordelen of dat figuur uberhaupt nog een auto mag besturen. Daar heb je van die mooie dure cursussen voor, die dat persoon zelf mag dokken. ::)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #291 Gepost op: 24 februari 2013, 11:34:29
Er wordt altijd gezegt, je leert tijdens je autorijlessen een auto op een verantwoorde wijze te besturen en met een auto op een verantwoorde wijze deel te nemen aan het verkeer.
Het echte autorijden leer je pas NADAT jeje roze papiertje hebt behaald. Vaak gebeurt dit door schade en schande. Sommige figuren hebben echt een plaat voor de kop, en denken dat ze het allemaal wel beter weten. Maar toen ze hun rijbewijs hebben gehaald hebben ze laten zien dat ze het weldegelijk allemaal goed konden, anders hadden ze dat roze papiertje niet gekregen.
Kortom, je kunt een instructeur never nooit aanspreken op het feit dat zijn ex-leerling na het behalen van zijn rijbewijs er een potje van maakt. Die verantwoordelijkheid ligt gelukkig bij dat persoon zelf, en daar moet die verantwoordelijkheid zeker blijven liggen.
Maakt dat figuur een zooitje van rest er maar 1 ding, roze papiertje inleveren, en laat het CBR maar beoordelen of dat figuur uberhaupt nog een auto mag besturen. Daar heb je van die mooie dure cursussen voor, die dat persoon zelf mag dokken. ::)

Dat ben ik ook weer met je eens, alleen is de pakkans zeer klein. (jammer genoeg)
Ik zou best wel wat meer blauw op de snelwegen willen zien, en ook daarbuiten, maar vooral op de snelwegen.
Tja, sommigen doen zich nou eenmaal mooier voor als ze het papiertje (of kaartje tegenwoordig) moeten halen.

*mompelt iets over wolf en schaapskleren*  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #292 Gepost op: 24 februari 2013, 11:41:16
Dat ben ik ook weer met je eens, alleen is de pakkans zeer klein. (jammer genoeg)
Ik zou best wel wat meer blauw op de snelwegen willen zien, en ook daarbuiten, maar vooral op de snelwegen.
Tja, sommigen doen zich nou eenmaal mooier voor als ze het papiertje (of kaartje tegenwoordig) moeten halen.

*mompelt iets over wolf en schaapskleren*  ;)
Ik denk dat de pakkans best groot is. Die figuren vallen over het algemeen op door hun rijgedrag.
Als ik voor m,n eigen regio kijk zie ik regelmatig politie rijden zowel opvallend als onopvallend.
En je pakt die gasten gewoon het hardst door dat roze papiertje (pasje zoals je wil) in te nemen, want dat gaat echt handen vol geld kosten. Zeker als zij op cursus mogen verschijnen. ;)


Markzelf

  • IVP docent rijopleidingen POAC Rotterdam
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #293 Gepost op: 24 februari 2013, 12:42:47
ideetje dat ik op deed tijdens gemopper over de rijvaardigheid van onze mede mens.

De code van de rij-instructeur waar je les hebt gehad op het 1e rijbewijs vermelden. Als een ex-leerling van rij-instructeur X dan bij een verkeersincident betrokken raakt, dat aan het CBR doorgeven. Als blijkt dat ex-leerlingen van rij-instucteur X meer dan gemiddeld betrokken raken bij verkeersincidenten, rij-instructeur X bijscholen of weg sturen.

Ik heb een chronische hekel aan paarse-krokodillen maar dit zal best eens wat op kunnen leveren!


Helemaal eens mopper!!!!!!
We are the barbed wire that separates the wolves from the sheep...


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #294 Gepost op: 24 februari 2013, 18:05:16

Helemaal eens mopper!!!!!!

Helemaal niet mee eens!!
Je mag en kan een rij-instructeur nimmer verantwoordelijk stellen voor de (wan)daden van een ander.
Ondanks het feit dat de opleidingen om rij-instructeur te worden (maar óók zeker de verplichte nascholing om rij-instructeur te blijven) de laatste decennia stukken beter en strenger zijn geworden, blijven (veelal) jonge, beginnende en mannelijke bestuurders (18-24 jaar) brokken maken.
Hoewel deze groep bestuurders het uiteraard goed geleerd heeft en dit tijdens het (her) examen ook heeft moeten laten zien, geven de statistieken helaas weer, dat deze groep vaak bij ongevallen (al dan niet eenzijdig) betrokken is.
Macho-gedrag, op willen vallen en zichzelf onaantastbaar wanen, leiden tot overdadig, excessief gedrag met alle gevolgen van dien.
Is de rij-instructeur/ examinator hier verantwoordelijk voor?
Natuurlijk niet!

Autorijden is en blijft een uitgebalanceerde mix van technische en mentale handelingen, waarbij ervaring (100.000 km/ of 5 jaar) een grote rol speelt.
Ervaring, die de genoemde groep nog niet heeft, maar zichzelf ondanks dat wel een rijstijl aanmeet die een dergelijke ervaring vereist.
Misschien dat starten met autorijden vanaf 22/24 jaar een optie zou kunnen zijn..
In mijn dagelijkse leven ben ik rij-instructeur, met 40.000 lessen en 25 jaar ervaring.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #295 Gepost op: 24 februari 2013, 20:05:20
ideetje dat ik op deed tijdens gemopper over de rijvaardigheid van onze mede mens.

De code van de rij-instructeur waar je les hebt gehad op het 1e rijbewijs vermelden. Als een ex-leerling van rij-instructeur X dan bij een verkeersincident betrokken raakt, dat aan het CBR doorgeven. Als blijkt dat ex-leerlingen van rij-instucteur X meer dan gemiddeld betrokken raken bij verkeersincidenten, rij-instructeur X bijscholen of weg sturen.

Ik heb een chronische hekel aan paarse-krokodillen maar dit zal best eens wat op kunnen leveren!

Top-idee vriend !!


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #296 Gepost op: 24 februari 2013, 20:11:37

 0098


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #297 Gepost op: 24 februari 2013, 20:55:48
Even een heel ander idee, dat misschien ook in NL goed kan werken: in Duitsland en Oostenrijk wordt het al sinds enkele jaren aan 17-jarigen toegestaan om na het behalen van het theorieexamen en het afrijden voor het B rijbewijs tot het behalen van de 18 jaar onder begeleiding van aangewezen volwassenen te rijden. Die aangewezen volwassenen kunnen bijvoorbeeld de ouders zijn of anderen, mits ze niet al te veel strafpunten (voor D <3, A weet ik even niet) en natuurlijk een geldig rijbewijs hebben - minimumleeftijd geldt ook. De statistieken over ongelukken en overtredingen na het volgen van dit traject sinds invoering in enkele deelstaten in D waren zo veelbelovend dat het systeem nu in het hele land geldt. Mijn oudste zoon rijdt al sinds oktober op die manier als 17jarige met mij en met mijn vrouw mee. Voordeel: je doet rijervaring op maar blijft onder controle. Misschien een idee ook in NL?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #298 Gepost op: 24 februari 2013, 21:15:45
http://www.2todrive.nl/   :D O0
http://www.2todrive.nl/jongeren/over-2todrive/wat-is-2todrive/

Citaat
Autorijden vanaf 17 jaar, hoe vet is dat?! Vanaf nu kan dat, want door 2toDrive kun je eerder beginnen met rijlessen, namelijk vanaf 16,5 jaar. Vanaf het moment dat jij 17 bent, mag je praktijkexamen doen. Als je slaagt mag je tot je 18e de weg op onder begeleiding van een coach. Deze coach(es) kun je zelf kiezen, wel zo leuk. Je hoeft dus niet meer tot je 18e te wachten voordat je eindelijk met rijlessen mag beginnen!


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")