Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 94335 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #310 Gepost op: 19 maart 2013, 20:41:04
Ik slinger maar weer eens een ander onderwerp aan in dit mooie topic.  ;)
(trouwens... wat staan hier een hoop ideeën in, daar zou innovatief Nederland trots op mogen zijn)  :)

Goed, daar komt ie...

Minister Schultz van Haegen, van Infrastructuur, vindt het niet nodig om de vangrails in Nederland te versterken.
In het kort komt het erop neer dat de huidige vangrails getest is met autobussen tot 13 ton.
De huidige vrachtwagens wegen tegenwoordig richting de 44 ton, maar ongevallen hiermee hebben uitgewezen dat deze geen gevaar vormen.  :-\ ::) ???

http://www.nu.nl/politiek/3374151/minister-vindt-versterken-vangrails-niet-nodig.html

In Duitsland zijn ze op diverse plekken verhoogd en verzwaard. (als voorbeeld de A30 in Duitsland, die in het verlengde van onze A1 ligt)
http://www.emsvechtewelle.de/galerie/fotos-lkw-auf-a30-verunglckt.html
Klik op de pijltjes naar rechts voor een voorbeeld. (2e foto)

Ik ben van mening dat onze vangrails niet meer voldoen aan de huidige eisen.
Hoe is jullie mening hierover?

Met name het laatste regeltje in het nieuwsbericht op nu.nl deed mij grijnzen.
(er is geen geld!!!)




P.S. Als een moderator van mening is dat dit een apart topic waard is dan graag wijzigen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #311 Gepost op: 19 maart 2013, 20:45:08
Het laatste regeltje is niet om te lachen.

Er is inderdaad geen geld. 98uiye

En als je de kranten leest, zijn er veel meer zaken waar geen geld voor is.

Het opleiden van nieuwe agenten bijvoorbeeld.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #312 Gepost op: 19 maart 2013, 20:51:16
Het laatste regeltje is niet om te lachen.

Er is inderdaad geen geld. 98uiye

En als je de kranten leest, zijn er veel meer zaken waar geen geld voor is.

Het opleiden van nieuwe agenten bijvoorbeeld.

Ik schoot ook niet in de lach, DB. (het is eigenlijk om te huilen)
Maar het gaf precies aan waar het om ging, geld!
Eigenlijk kan ze niet toegeven dat het inderdaad beter is om aan te passen.
Betekent echter wel dat we zullen moeten dealen met extra risico's en misschien wel een verhoging van het aantal verkeersdoden.  :'( >:(

Ook jouw punt is duidelijk maar wel in een ander topic, denk ik.  98uiye  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #313 Gepost op: 19 maart 2013, 22:24:57
Voor het tegenhouden van een vrachtwagen van 40 ton met 80 km/h heb je een hele, hele sterke vangrail nodig. Wanneer daar iemand met zijn/haar personenauto van zeg 1000 kilo tegenaan rijdt, kan je waarschijnlijk wel voorstellen wat de gevolgen zijn. Vergelijk het met een auto die tegen een boom aanrijdt... Hierdoor zal er relatief meer schade en letsel komen door personenauto's die in onzachte aanraking komen met de vangrail dan die enkele keer dat er een vrachtwagen in de huidige situatie doorheen schiet.

Zoals de minister terecht aangeeft, zijn vrachtwagens relatief bij weinig ongevallen betrokken en al helemaal weinig betrokken bij bermongevallen. De noodzaak voor een stevigere vangrail is er daarom gewoonweg niet.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #314 Gepost op: 19 maart 2013, 22:43:39
Voor het tegenhouden van een vrachtwagen van 40 ton met 80 km/h heb je een hele, hele sterke vangrail nodig. Wanneer daar iemand met zijn/haar personenauto van zeg 1000 kilo tegenaan rijdt, kan je waarschijnlijk wel voorstellen wat de gevolgen zijn. Vergelijk het met een auto die tegen een boom aanrijdt... Hierdoor zal er relatief meer schade en letsel komen door personenauto's die in onzachte aanraking komen met de vangrail dan die enkele keer dat er een vrachtwagen in de huidige situatie doorheen schiet.

Zoals de minister terecht aangeeft, zijn vrachtwagens relatief bij weinig ongevallen betrokken en al helemaal weinig betrokken bij bermongevallen. De noodzaak voor een stevigere vangrail is er daarom gewoonweg niet.

Ik denk dat je voor een groot deel gelijk hebt. Echter waar ik niet duidelijk in geweest ben is het feit dat ik de midden-vangrail bedoel, of beter gezegd de middengeleider.
Als een vrachtwagen of auto in de berm door de vangrail schiet, alhoewel dit ook ernstig kan zijn, dan heb ik er minder moeite mee. Het gaat mij er meer om dat de middengeleider steviger mag/moet worden.

Sinds wanneer bestaan de middengeleiders eigenlijk? En is er in al die jaren een verbetering (lees: versteviging) in geweest?
Ik ben bang van niet. Sterker nog, de vrachtwagens zijn wel groter geworden, meer gewicht en lengte.
Er zijn in de afgelopen jaren enkele ongevallen geweest waarbij een vrachtwagen wel door de middengeleider schoot.
Met alle gevolgen van dien.

Als we in Europa kijken dan zien we hierin ook een verandering, zelfs in Nederland is men begonnen met betonnen geleiders.
(stukje Haren-Groningen A28)
Ik denk dat dit aardig wat meer gewicht tegen kan tegen houden.

Wellicht zijn hier onderzoeken over te vinden.
Waarom is men in Duitsland bezig met het veranderen van de middengeleider, dit zullen ze toch niet doen omdat het er beter (lees: veiliger) uit ziet?

Al zouden ze alleen de drukke routes in Nederland aanpakken, kost minder maar verbeterd wel de veiligheid in mijn ogen.
Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat er geen geld voor is en dat er relatief weinig ongelukken met vrachtwagens gebeuren. (wat volgens mij ook niet zo is)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #315 Gepost op: 19 maart 2013, 23:16:25
Al zouden ze alleen de drukke routes in Nederland aanpakken, kost minder maar verbeterd wel de veiligheid in mijn ogen.
Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat er geen geld voor is en dat er relatief weinig ongelukken met vrachtwagens gebeuren. (wat volgens mij ook niet zo is)

Met alle respect, het is ook vrij makkelijk om te zeggen: "het is denk ik veiliger, dus het moet gebeuren".
Als er geen geld te besteden is gaat het heel moeilijk worden. Als dan ook nog eens blijkt dat het risico op dergelijke ongevallen 'aanvaardbaar' is (risico's volledig uitbannen is een utopie), dan kan er beter in andere zaken geïnvesteerd worden.
Senior GGP / Oost-Brabant


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #316 Gepost op: 19 maart 2013, 23:25:25
Met alle respect, het is ook vrij makkelijk om te zeggen: "het is denk ik veiliger, dus het moet gebeuren".
Als er geen geld te besteden is gaat het heel moeilijk worden. Als dan ook nog eens blijkt dat het risico op dergelijke ongevallen 'aanvaardbaar' is (risico's volledig uitbannen is een utopie), dan kan er beter in andere zaken geïnvesteerd worden.

Met evenveel respect.  :)
Daarom vroeg ik ook of er onderzoeken zijn die bewijzen of iets veiliger is. Waarom hebben andere (omringende) landen zoals b.v. Duitsland en Frankrijk dan wel aanpassingen gedaan?
Ik snap dat als er geen geld is je ook niets kunt uitvoeren maar daarom is er misschien nog wel ergens een onderzoek nodig of kan men info verkrijgen uit andere landen. De minister had ook kunnen zeggen dat we achter lopen en dat het nu geen prioriteit heeft maar dat er in de toekomst zeker iets aan gedaan gaat worden. (als voorbeeld)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #317 Gepost op: 19 maart 2013, 23:39:57
Met evenveel respect.  :)
Daarom vroeg ik ook of er onderzoeken zijn die bewijzen of iets veiliger is. Waarom hebben andere (omringende) landen zoals b.v. Duitsland en Frankrijk dan wel aanpassingen gedaan?
Ik snap dat als er geen geld is je ook niets kunt uitvoeren maar daarom is er misschien nog wel ergens een onderzoek nodig of kan men info verkrijgen uit andere landen. De minister had ook kunnen zeggen dat we achter lopen en dat het nu geen prioriteit heeft maar dat er in de toekomst zeker iets aan gedaan gaat worden. (als voorbeeld)

Waarom andere landen daarvoor kiezen zou ik niet weten. Ik weet ook niet of die vangrails daadwerkelijk zwaardere voertuigen tegen kunnen houden. Ik heb gelezen dat het ook niet zozeer om gewicht gaat, maar om de manier waarop de vangrail geraakt wordt (Sasla?). Daarnaast voldoen de vangrails aan Europese normen (die ongetwijfeld beter kunnen, maar ook niet uit de lucht zullen komen vallen). De minister heeft onder andere het volgende gezegd:

Citaat
De SGP en de VVD hebben gevraagd naar de risico's van lzv's, onder andere voor de vangrails. Zelf heb ik nog niet begrepen dat daarmee een probleem is. De vangrails op de autosnelwegen voldoen aan de Europese norm. Daar worden zware constructies voor toegepast, bij viaducten zelfs nog zwaardere dan bij de afscherming van een sloot of een weiland. Aan lzv's worden extra veiligheidseisen gesteld, bijvoorbeeld ten aanzien van remmen of aslastmeters. Ik heb altijd begrepen dat de geldende prestatieklasse voor vangrails in Nederland ook volstaat voor de lzv's.
Bron: Officiële bekendmakingen

Op dit moment zie ik dus geen dringende noodzaak, lees ook niet vaak dat zoiets gebeurd is. Wellicht zal dit uit nader onderzoek wel blijken, maar dan nog zal er een afweging gemaakt moeten worden tussen de kosten en de risicobeperking. Als vervolgens blijkt dat de kosten te hoog zijn zou het de Minister inderdaad sieren om dat gewoon te zeggen. Maar dat lijkt mij nu dus nog niet aan de orde.
Senior GGP / Oost-Brabant


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #318 Gepost op: 19 maart 2013, 23:52:08
Waarom andere landen daarvoor kiezen zou ik niet weten. Ik weet ook niet of die vangrails daadwerkelijk zwaardere voertuigen tegen kunnen houden. Ik heb gelezen dat het ook niet zozeer om gewicht gaat, maar om de manier waarop de vangrail geraakt wordt (Sasla?). Daarnaast voldoen de vangrails aan Europese normen (die ongetwijfeld beter kunnen, maar ook niet uit de lucht zullen komen vallen). De minister heeft onder andere het volgende gezegd:
Bron: Officiële bekendmakingen

Op dit moment zie ik dus geen dringende noodzaak, lees ook niet vaak dat zoiets gebeurd is. Wellicht zal dit uit nader onderzoek wel blijken, maar dan nog zal er een afweging gemaakt moeten worden tussen de kosten en de risicobeperking. Als vervolgens blijkt dat de kosten te hoog zijn zou het de Minister inderdaad sieren om dat gewoon te zeggen. Maar dat lijkt mij nu dus nog niet aan de orde.

Ik verwacht dat er nogal wat politici hierin duiken.
Waar ik eerder schreef over 44 ton blijkt nu dat we moeten spreken van grofweg 60 ton. (ruim 5x zoveel als waarop getest is)
Vervolgens voldoen de vangrails in Nederland aan de klasse H2 volgens de Europese norm.
Wat dit precies zegt weet ik nu nog niet, misschien dat we hier nog achter komen.
Er blijkt in het interview met de minister een fout geslopen te zijn door de vraagsteller. (volgens transport-online)
En zoals inderdaad Sasla ook al aangaf is de manier van impact bepalend wat er gebeurd. (helemaal mee eens)  O0
Laten we maar eens afwachten wat er de komende tijd nog aan info bij komt.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #319 Gepost op: 20 maart 2013, 07:35:08
Even aanhaken: prima idee hoor. Technisch zou het mogelijk moeten zijn. De geleiderails op de viaducten van de Westrandweg (Amsterdam) zouden ook zo geconstrueerd zijn dat zij de impact van een vrachtwagen kunnen weerstaan.

Dat er geen geld is om de middengeleiderails te vervangen snap ik, de kosten per segment zijn ook behoorlijk: ik meen dat er 350 euro per segment gerekend wordt bij een aanrijding als er segmenten vervangen moeten worden. Het kostenplaatje van het eventueel richten van de rail is mij niet bekend.

Maar men kan toch beginnen? Het is niet noodzakelijk om alles in 1x te vervangen. Begin op de drukke vrachtwagenwegen en daar waar vervanging noodzakelijk is. Trouwens men heeft de geleiderails in diverse bochten toch ook vervangen/ aangepast voor mogelijke ongevallen met motorrijders? En ook die ongevalscijfers reiken niet tot de hemel, dus men meet wel met twee maten. En dat is raar want als een motorrijder onderuit gaat is alleen hij/ zij de sigaar. Als een vrachtwagen door de middengeleiderail dendert is het risico op zwaar gewonden/ doden vele malen groter.

En natuurlijk is de wijze van impact leidend, ik heb ook auto's gezien die door de geleiderail waren gebroken (of eroverheen waren geslagen). Trouwens het gemiddelde gewicht van de personenauto's is ook aanzienlijk hoger geworden met de komst van al die Range Rovers/ Q7's/ Cayenne etc etc

Dus ik stem voor. Goed idee  O0
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens