Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 94841 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #360 Gepost op: 12 april 2014, 12:33:12
Ik heb gisteravond over de beteffende weg gereden. Het idee is leuk, maar mag van mij nog wat beter uitgedacht worden. Afgaande op foto's/filmpjes zijn er drie reflecterende lijntjes aangebracht, die bij elkaar voldoende licht afgeven. Ik zag steeds maar twee lijntjes branden, die elkaar wisselden. Je kreeg dan grofweg het volgende (illustratief):
||
| |
||
 ||
 ||
| |

Dit vond ik niet bijdragen aan een rustig verkeersbeeld. Daarnaast is de zichtbaarheid tijdens lichte omstandigheden drastisch verminderd, omdat er dan helemaal geen kantstrepen meer te zien zijn. Tot slot gaat het momenteel om een stuk van 500 meter. Voldoende in ieder geval om bovenstaande punten te merken, maar een echte beleving geeft het (mij) nog niet. Ben benieuwd wat voor vervolg dit initiatief krijgt!

Citaat van: skippy02 link=msg=1257739 date=1397265357
Alleen kwam het bij mij wel een beetje over alsof ze het zelf uitgevonden hadden, dat is in mijn ogen niet zo.  ;)
Verklaar je nader?
Senior GGP / Oost-Brabant


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #361 Gepost op: 12 april 2014, 13:17:34
Citaat van: Nick link=msg=1257764 date=1397298792
Ik heb gisteravond over de beteffende weg gereden. Het idee is leuk, maar mag van mij nog wat beter uitgedacht worden. Afgaande op foto's/filmpjes zijn er drie reflecterende lijntjes aangebracht, die bij elkaar voldoende licht afgeven. Ik zag steeds maar twee lijntjes branden, die elkaar wisselden. Je kreeg dan grofweg het volgende (illustratief):
||
| |
||
 ||
 ||
| |

Dit vond ik niet bijdragen aan een rustig verkeersbeeld. Daarnaast is de zichtbaarheid tijdens lichte omstandigheden drastisch verminderd, omdat er dan helemaal geen kantstrepen meer te zien zijn. Tot slot gaat het momenteel om een stuk van 500 meter. Voldoende in ieder geval om bovenstaande punten te merken, maar een echte beleving geeft het (mij) nog niet. Ben benieuwd wat voor vervolg dit initiatief krijgt!
Verklaar je nader?

Volgens mij staan In dit topic al meerdere voorbeelden uit het buitenland van glow in the dark figuren. Om van dezelfde verf een lijn aan te brengen is volgens mij dus niets nieuws maar gewoon een bestaande techniek.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #362 Gepost op: 24 april 2014, 18:19:23
https://www.youtube.com/watch?v=hQUOqW7OgHA
Glowing Lines N329 uitgezet
dtvoss
Gepubliceerd op 24 apr. 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #363 Gepost op: 25 april 2014, 18:36:08
https://www.youtube.com/watch?v=Uo7WfbPBkOs
Glowing lines in weg van de toekomst glowen niet
Omroep Brabant
Gepubliceerd op 25 apr. 2014
Citaat
De Glowing Lines op de Weg van de Toekomst in Oss gloeien niet meer. Dat komt volgens ontwikkelaar Heijmans door vochtproblemen.
Samen sterk in de hulpverlening!


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #364 Gepost op: 26 mei 2014, 18:40:33
En er is al weer wat nieuws uitgevonden:

De Solar Roads!

http://www.indiegogo.com/projects/solar-roadways

Met heel veel toepassingen, van speelveld tot parkeerplaats.
Van Highway tot lokale wegen en straten.

Solar FREAKIN' Roadways!
Bron: Scott Brusaw
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #366 Gepost op: 10 juni 2014, 10:55:03
Citaat van: Sasla link=msg=1222902 date=1385393442
Ontruimingstijden zijn heel vaak aan de ruime kant geweest. Met het lagere verkeersaanbod van vroeger, was dit ook geen probleem. Wegbeheerders vragen echter steeds vaker om hun regelingen te optimaliseren. Naast bijvoorbeeld het veranderen van de volgorde waarin de richtingen groen krijgen, is het verlagen van de ontruimingstijden daar ook een onderdeel van. Omdat het verkeer steeds drukker wordt, neemt de druk op de regelingen toe. Daarom is het vaak nodig om verkeerslichtenregelingen te optimaliseren om de doorstroming te bevorderen. Als je van een aantal richtingen de ontruimingstijden kan verlagen, scheelt dat al snel 10 seconden per cyclus (ronde dat iedere richting groen heeft gehad). En dat scheelt weer in de drukte.
Dat levert wel eens problemen op met langzaam verkeer die als laatsten door groen rijdend nog niet de kruising over zijn terwijl verkeer van recht al optrekt.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #367 Gepost op: 20 juli 2014, 14:03:43
Wat vinden jullie hiervan dan?

Een stoplicht met leds die een zandloper voorstellen.

Ik vind het duidelijk, je weet je wachttijd en je weet hoe lang je nog groen hebt.

http://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/wp/2013/08/01/this-is-an-amazing-traffic-light/
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #368 Gepost op: 20 juli 2014, 14:08:01
Citaat van: skippy02 link=msg=1284847 date=1405857823
Ik vind het duidelijk, je weet je wachttijd en je weet hoe lang je nog groen hebt.
Als je weet hoe lang je nog groen hebt is de kans groot dat je gas bij gaat geven als je ziet dat het zandlopertje bijna leeg is. Als je daarmee het groene licht nog red is dan vallen de risico's nog mee, maar als je te laat bent...

In het rode licht een timer maken is wel een optie. In Amsterdam zijn diverse fiets en voetgangerslichten die gebruik maken van een timer om te laten zien hoe lang je nog moet wachten.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #369 Gepost op: 20 juli 2014, 14:16:08


Er zijn nu ook mensen die bij groen gas erbij geven om er in ieder geval (voor hun gevoel) nog ff lekker door te kunnen gaan. Dat is met een zandloperstoplicht niet anders denk ik. Die malloten zul je altijd houden. Meestal wil een snelheids/roodlicht camera nog wel eens helpen voor deze gasten.  ;)

De optie voor fietsers en voetgangers ken ik en vind ik wel een goede optie. Er zijn zelfs verkeerslichten die bij regen eerder op groen gaan voor deze verkeersdeelnemers.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.