Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 94339 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #380 Gepost op: 20 februari 2015, 10:13:07
Dat gevoel had ik al een tijdje..... 98uiye


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #381 Gepost op: 20 februari 2015, 10:43:09
Citaat van: moppersmurf link=msg=1331938 date=1424394968
Het heeft immer en altijd te maken met "moet"

Ergens in de chromodingesen van de Nederlander ligt ergens verborgen dat wij een hekel hebben aan "moet" ( en alle woorden met een gelijke strekking)

een paar voorbeelden:
  • je kan het toch vragen?
  • het Poldermodel, want dan is het iedereens keuze
  • ik moet stoppen voor rood, maar...
  • de dienstPLICHT, wie had er geen hekel aan?

Dozijnen vol met voorbeelden!  Nederland is anti-moet. Dus een fietshelmplicht, nee! Verdubbel gewoon de verzekeringspremie voor het niet dragen van een fietshelm. Wedden dat iedereen een helm draagt?

Lekker he?! Je kop in het zand steken en niks moeten. Maar nu kan ik geld besparen.... :D
Neem het bellen op de fiets dan ook even mee.... Flinke sanctie..wedden dat ze niet meer bellen / appen etc.  Levensgevaarlijk die lui met hun snuit in het display van hun telefoon en het volume op 10, horen en zien niets meer in hun omgeving. En dan maar lullen dat fietsers beschermd zijn in het verkeer....wie moet nu rekening houden met wie pff


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #382 Gepost op: 20 februari 2015, 11:08:24
Citaat van: Maxell01 link=msg=1332071 date=1424425389
Neem het bellen op de fiets dan ook even mee.... Flinke sanctie..wedden dat ze niet meer bellen / appen etc.  Levensgevaarlijk die lui met hun snuit in het display van hun telefoon en het volume op 10, horen en zien niets meer in hun omgeving. En dan maar lullen dat fietsers beschermd zijn in het verkeer....wie moet nu rekening houden met wie pff

Als je handheld bellen op de fiets verbied gaat iedereen een headset gebruiken. Voordeel is 2 handen aan het stuur, maar het gevolg is dat niemand meer iets hoort van het verkeer om zich heen. Dan heb ik toch echt liever fietsers die de telefoon aan hun oor houden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #383 Gepost op: 20 februari 2015, 11:28:28
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1332080 date=1424426904
Als je handheld bellen op de fiets verbied gaat iedereen een headset gebruiken. Voordeel is 2 handen aan het stuur, maar het gevolg is dat niemand meer iets hoort van het verkeer om zich heen. Dan heb ik toch echt liever fietsers die de telefoon aan hun oor houden.
Nu noem je zelf de gevaarzetting. Gewoon verbieden, wie wil bellen stopt maar even, niet zo moelijk lijkt mij. Kijk gewoon eens wie allemaal wie appen en video 's bekijken terwijl ze fietsen.
En s' avonds fietsers zonder verlichting, telefoontje in de hand, oordopjes in de oren en als er wat gebeurt moet je als bestuurder van een motorvoertuig een heel goed verhaal hebben................


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #384 Gepost op: 21 februari 2015, 09:36:29
Citaat van: Maxell01 link=msg=1332071 date=1424425389
Neem het bellen op de fiets dan ook even mee.... Flinke sanctie..wedden dat ze niet meer bellen / appen etc.  

De boetes voor het vasthouden van de telefoon in de auto zijn nagenoeg onbetaalbaar voor Jan Modaal, maar door de komst van de smartphone zie ik alleen maar meer mensen naar dat ding staren bij het autorijden.

Ik zie meer heil in het inperken van de civiele beschermde positie van fietsers. Maak de automobilist niet meer zo maar aansprakelijk voor de schade als aangetoond kan worden dat de fietser een verkeersfout maakt (geen voorrang verlenen, door rood etc).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #385 Gepost op: 21 februari 2015, 16:20:49
Ik vind het persoonlijk wel wenselijk dat de fietser een beschermde status heeft. Dit vooral omdat je ook veel jonge fietsers hebt waarvan je niet kan verwachten dat ze alle regels kennen. Als een kind van 6 ergens fietst en slingert of de voorrang regels niet goed naleeft ben ik blij dat de automobilisten gedwongen worden dit te compenseren door de fietser als beschermt aan te merken. Dat hiervan een andere grote groep hiervan profiteert is dan jammer want je kan moeilijk andere verkeersregels aan de verschillende leeftijdsgroepen hangen. En die mobiele telefoon is idd wel gevaarlijk maar probeer als automobilist daar maar op te anticiperen zolang dat niet verboden is.
Persoonlijk heb ik idd liever de telefoon in de hand dan een headset. Een keer kort toeteren heb je dan in ieder geval de aandacht weer. Snap wel dat het beter is om je alleen bezig te houden met het verkeer maar dat is een utopie.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #386 Gepost op: 22 februari 2015, 00:11:08
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1332080 date=1424426904
Als je handheld bellen op de fiets verbied gaat iedereen een headset gebruiken. Voordeel is 2 handen aan het stuur, maar het gevolg is dat niemand meer iets hoort van het verkeer om zich heen. Dan heb ik toch echt liever fietsers die de telefoon aan hun oor houden.

Dus als optie 1: het handsfree bellen verbieden voor fietsers niet tot de mogelijkheden bestaat gaan we op zoek naar.....

optie 2: ontneem de fietser al zijn rechten.

Serieus: ze rijden zonder licht, door rood, ze bellen, appen, steken over zonder te kijken, rijden met z'n 3-en op 1 fiets, met z'n 6-en naast elkaar. Niemand die er wat aan doet (en dan kijk ik mijzelf daar ook bij aan). Er is maar 1 redmiddel: de fietser is niet meer de zwakke verkeersdeelnemer. Geen positieve-fietsers-discriminatie meer. Gedraag je of wordt plat gereden.

Lijkt me helder.

optie 2a: Koop 16 miljoen oplages van de Telegraaf, NRC, Parool etc etc op, zet die vol met voorbeelden van aangereden fietsers en maak duidelijk wat de nieuwe regels zijn. Dump die krantjes in elke brievenbus, op elk station en in elke supermarkt. Dat is goed voor de werkgelegenheid bij de kranten, bij de postbezorging, in de fietsenhandel en bij de schadebedrijven.

En ik kan weer eens zonder schichtig om mij heen te kijken een kruising oversteken met de auto of motor.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #387 Gepost op: 22 februari 2015, 01:57:50
DiNozzo en Moppersmurf  O0 O0 O0 O0 O0 En dat zeg ik als voetganger, fietser en bromscooter bestuurder.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #388 Gepost op: 22 februari 2015, 11:03:37
Citaat van: jelte link=msg=1332392 date=1424532049
Ik vind het persoonlijk wel wenselijk dat de fietser een beschermde status heeft. Dit vooral omdat je ook veel jonge fietsers hebt waarvan je niet kan verwachten dat ze alle regels kennen. Als een kind van 6 ergens fietst en slingert of de voorrang regels niet goed naleeft ben ik blij dat de automobilisten gedwongen worden dit te compenseren door de fietser als beschermt aan te merken. Dat hiervan een andere grote groep hiervan profiteert is dan jammer want je kan moeilijk andere verkeersregels aan de verschillende leeftijdsgroepen hangen.

Je kan zeer zeker wel regels verbinden aan de leeftijd van een fietser. In het civiele recht is dit altijd al zo. Als mijn 6 jarige een auto sloopt komen ze bij mij aan voor de schade. Strafrechtelijk kan hem echter niets gemaakt worden.

Uiteraard moet je niet alle bescherming weg halen, maar de bescherming van fietsers dateert uit een tijdperk waarin de kruisingen nog niet geregeld waren zoals nu, waarin de mobiele telefoon nog niet bestond en de fietser nog gewoon zijn hand uit stak als hij afsloeg. Aangezien van die drie punten niets meer over is, kan je wat mij betreft kinderen vanaf een jaar of 12 ook wel (deel) aansprakelijk maken voor hun gedrag in het verkeer.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #389 Gepost op: 23 februari 2015, 01:12:57
Citaat van: DiNozzo link=msg=1332491 date=1424599417
kan je wat mij betreft kinderen vanaf een jaar of 12 ook wel (deel) aansprakelijk maken voor hun gedrag in het verkeer.
Kinderen van 12 jaar zijn niet meer zo onschudig als men denkt. Naast dat het gros van het gedrag binnen dit onderwerp ook te maken heeft met opvoeding, maar dat is wel héél erg off-topic.
Ik stond vandaag met mijn jongens nog voor het rode voetgangers en fietsers verkeerslicht, steekt er een vrouw van een jaar of 70 vanaf de overkant door roodlicht over. Opa blijft wel staan  O0
Ropen mijn jongens onbeschaamd: "papa die mevrouw loopt door rood! Dat mag niet!" Tja...... die jeugd van tegenwoordig  98uiye
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens