Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 94800 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #30 Gepost op: 11 mei 2011, 19:09:48
Mooi voorbeeld van de ANWB: Een bestuurder komt aanrijden op een kruising, ziet dat het licht van rood op (rood)oranje gaat, houdt het gas erop en rijdt met 50 de kruising op waar dat normaal stapvoets zou gaan omdat hij geremd had voor rood. De fietsers die daar ondertussen nog zijn of die auto die net door rood reed wordt vervolgens vol geramd.
Ik vraag mij af, wat Aptroot bedoeld met 'voor groen komt een oranje lamp'. Ik ga uit van de 2e genoemde optie.

Even in volgorde:

optie 1: Rood, Oranje, Groen - - -
optie 2: Rood, Rood-oranje, Groen - - -

Als een bestuurder aan komt rijden met 50, en 'oranje erbij' krijgt, houdt dus in dat Rood nog brand. En bij rood: Stoppen cq stil blijven staan.
Betreft het optie 1 heb ik niets gezegd  98uiye


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #31 Gepost op: 11 mei 2011, 19:19:54
Lijkt me ook optie 2, zoals in meer Europese landen. Anders slaat Nederland erg de plank mis :P


sylvester1986

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 11 mei 2011, 19:22:03
Dit is ook niet gek

Bron:Link


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #33 Gepost op: 11 mei 2011, 19:25:21
Schakel eerst 's nachts eens wat meer verkeerslichten gewoon uit. Knipperend amber dus. Niets is idioter als 's nachts op lege kruisingen staan te knikkebollen op een weg waar geen verkeer te bekennen is. Zonder flitskast rij ik daarom meestal rustig door, onderwijl alles overziend.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #34 Gepost op: 11 mei 2011, 20:25:32
Schakel eerst 's nachts eens wat meer verkeerslichten gewoon uit. Knipperend amber dus. Niets is idioter als 's nachts op lege kruisingen staan te knikkebollen op een weg waar geen verkeer te bekennen is. Zonder flitskast rij ik daarom meestal rustig door, onderwijl alles overziend.

Nadeel daarvan is dat men bij een oranje licht (is gevarenlicht) meestal niet of nauwelijks afremt maar gewoon door blaast ... Ik ken zat kruisingen waar men juist de VRI weer in werking heeft gesteld ná 23.00 uur omdat er zoveel ongevallen gebeurden  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #35 Gepost op: 11 mei 2011, 20:35:35
Nadeel daarvan is dat men bij een oranje licht (is gevarenlicht) meestal niet of nauwelijks afremt maar gewoon door blaast ... Ik ken zat kruisingen waar men juist de VRI weer in werking heeft gesteld ná 23.00 uur omdat er zoveel ongevallen gebeurden  :-X

Mij is al meerdere keren opgevallen dat als een groot, bekend kruispunt even buiten dienst staat, of je hebt stroomuitval o.i.d, dat niemand ineens de voorrangsregels meer kent, en dan gebeuren er ook ongevalletjes. Haaientanden, voorrangsborden kijkt men niet naar; men rijdt daar dag in dag uit puur op de verkeerslichten. En ja, dan gaat het zonder stroom natuurlijk fout... :-X Knuppels...

V.w.b. je argument; dan weet ik het ook niet meer. Maar zelf zoek ik mijn eigen weg wel, in evt. chaos.  O0 Als er geen kip te bekennen is (nee, ook geen voetgangers, fietsers etc) en geen voertuigen met hoge snelheid, dan trek ik mijn eigen weg wel. Ik ga i.i.g. niet als een zombie naar een rood lampje staren die bepaalt wanneer ik wel of niet op mag rijden. Ik zie tenslotte meer als dat lampje doet. Namelijk de kruising...dat verkeerslichtje ziet niets, alleen z'n programmatje.  ;D


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #36 Gepost op: 11 mei 2011, 20:45:00
Uitschakelen van verkeerslichten moet niet nodig zijn, als het maar een moderne installatie is die goed detecteert of er voertuigen komen :)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #37 Gepost op: 11 mei 2011, 20:48:44
Ja, tijdige lussen. Maar die lussen zitten vaak op een meter of 5 / 10 van de lichten. En dan moet het systeem nog registreren / reageren, dus sta je stil...en springt het op groen.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #38 Gepost op: 11 mei 2011, 20:50:30
Ideeën voor veilig verkeer? Ik heb de oplossing!

Stop met het strooien van rijbewijzen, en zorg ervoor dat je een gedegen rijopleiding krijgt voordat je het pasje onder je snufferd krijgt. Anticiperen moet veel meer worden getraind en geoefend.

Daarnaast alcohol en andere verdovende middelen verbieden, dus niet 0,zoveel promille is toegestaan. Alcohol zorgt nog steeds voor veel (soms onherstelbare) ellende.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #39 Gepost op: 11 mei 2011, 20:52:10
Ja, tijdige lussen. Maar die lussen zitten vaak op een meter of 5 / 10 van de lichten. En dan moet het systeem nog registreren / reageren, dus sta je stil...en springt het op groen.

Inderdaad! En vooral in de nachtelijke uren als de snelheid iets hoger ligt, heb je dat al heel snel. Dan zit ik te vloeken in de auto :D