Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 94846 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #70 Gepost op: 6 november 2011, 13:37:42
Verder: dat van dat Rijbewijs vind ik wel een leuke, wat ik zelf ook zou zeggen: jaarlijkse theorie toets, bijvoorbeeld via een uitnodiging per persoon, bij een groot aantal benzinestations komt dan een desktop computer waar je in een kwartier tijd een bepaald aantal (standaard/verkeersregels/borden etc) vragen moet beantwoorden, de vragen + antwoorden krijg je na afloop geprint, en je score wordt vervolgens genoteerd, elk jaar zo'n toets, en na 5 jaar moet je bijvoorbeeld minimaal 250% hebben gescoord. (elk jaar 50% van de vragen goed?)

Daarmee krijg je niet gelijk bij "een slechte dag" een negatief effect, maar krijg je wel dat men alert blijft op de verkeersregels die veranderd zijn, zorgt voor educatie etc...

Ik pleit voor 1x in de tien jaar een theorietoets bij het verlengen van het rijbewijs bij het CBR.  
Geen voldoende = niet je rijbewijs verlengen.   Voor elke categorie ook specifieke vragen erbij.  

Dat mensen hun rijbewijs nodig hebben voor hun werk houd dan in dat ze de (gewijzigde) regels moeten bijhouden.  
Een extra drijfveer.

Ik kom regelmatig mensen tegen die niet weten dat fietsers van rechts op een gelijkwaardige kruizing voorrang hebben..... en dat zijn de mensen die al tig jaar hun rijbewijs hebben en ondanks de grote smurfen-campagne toendertijd dit dus niet weten.

Als je het bij een benzinepomp laat doen is de kans op spieken wel heel erg aanwezig.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #71 Gepost op: 6 november 2011, 15:00:10
Ik pleit voor 1x in de tien jaar een theorietoets bij het verlengen van het rijbewijs bij het CBR.  
Geen voldoende = niet je rijbewijs verlengen.   Voor elke categorie ook specifieke vragen erbij.  

Dat mensen hun rijbewijs nodig hebben voor hun werk houd dan in dat ze de (gewijzigde) regels moeten bijhouden.  
Een extra drijfveer.

Ik kom regelmatig mensen tegen die niet weten dat fietsers van rechts op een gelijkwaardige kruizing voorrang hebben..... en dat zijn de mensen die al tig jaar hun rijbewijs hebben en ondanks de grote smurfen-campagne toendertijd dit dus niet weten.

Als je het bij een benzinepomp laat doen is de kans op spieken wel heel erg aanwezig.
Het kan zeker geen kwaad om ook voor mensen die al jaren een rijbewijs hebben een zogenaamde herhalingsdag in te lassen. In de ochtend theorie en in de middag praktijk, doorloop je deze dag met succes krijg je een certificaat en weer een nieuw rijbewijs O0


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #72 Gepost op: 6 november 2011, 16:03:03
Het kan zeker geen kwaad om ook voor mensen die al jaren een rijbewijs hebben een zogenaamde herhalingsdag in te lassen. In de ochtend theorie en in de middag praktijk, doorloop je deze dag met succes krijg je een certificaat en weer een nieuw rijbewijs O0

De vraag is natuurlijk of dit organisatorisch wel is op te brengen en te betalen vanuit de overheid. Ik zie meer in dit soort initiatieven vanuit bijvoorbeeld verzekerings maatschappijen. Zij organiseren het (samen met CBR/politie/VVN/etc), en als persoon zo'n dag gevolgd en geslaagd? Dan x% korting op je voertuigverzekering. Dan is er ook echt een drijfveer voor mensen om dit te volgen ipv dat het als dwang wordt gezien...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


sylvester1986

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 6 november 2011, 16:09:00
Omdat verkeersregels veranderen, moet je dan ook elke keer fiets/snorfiets/bromfiets/brommobiel examen doen of worden alleen de automobilisten de dupe?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #74 Gepost op: 6 november 2011, 16:10:52
De vraag is natuurlijk of dit organisatorisch wel is op te brengen en te betalen vanuit de overheid. Ik zie meer in dit soort initiatieven vanuit bijvoorbeeld verzekerings maatschappijen. Zij organiseren het (samen met CBR/politie/VVN/etc), en als persoon zo'n dag gevolgd en geslaagd? Dan x% korting op je voertuigverzekering. Dan is er ook echt een drijfveer voor mensen om dit te volgen ipv dat het als dwang wordt gezien...

Dit zou je ook om kunnen draaien. Ieder jaar dat je ouder wordt beginnen bij laten we zeggen 50 ga je 1% meer autoverzekering betalen. Dit kun je afkopen door 1 x in de 10 jaar een cursus te volgen met praktijk (theorie + praktijk).
Bij goed gevolg krijg je weer 10% korting.
Hiermee laat je de twijfelaar (aan zijn kunnen) dus meer betalen. Of met deze maatregelen het verkeer ook veiliger wordt valt natuurlijk te betwijfelen. De rijkeren die slecht in het verkeer zijn betalen liever meer dan dat ze opnieuw examens doen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #75 Gepost op: 6 november 2011, 16:14:01
De vraag is natuurlijk of dit organisatorisch wel is op te brengen en te betalen vanuit de overheid. Ik zie meer in dit soort initiatieven vanuit bijvoorbeeld verzekerings maatschappijen. Zij organiseren het (samen met CBR/politie/VVN/etc), en als persoon zo'n dag gevolgd en geslaagd? Dan x% korting op je voertuigverzekering. Dan is er ook echt een drijfveer voor mensen om dit te volgen ipv dat het als dwang wordt gezien...
Maar ga je dan iedereen bereiken? En is dwang niet beter? 1x in de 10jaar moet iedereen gewoon terug komen, voor zo,n herhalingsdag, dat bereken je vanaf de dag dat jeje rijbewijs krijgt.
Krijg je op 1 December 2011 een rijbewijs, moet je 1 december 2021 voor de herhalingsdag.
Die mensen krijgen een fikse korting op hun rijbewijs, en zijn weer up to date.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #76 Gepost op: 6 november 2011, 16:24:17
Omdat verkeersregels veranderen, moet je dan ook elke keer fiets/snorfiets/bromfiets/brommobiel examen doen of worden alleen de automobilisten de dupe?
Overal waar een rijbewijs voor nodig is         en als automobilist krijg je dus deze er standaard bij  (incl. de vragen)  

Ik geloof niet dat er voor de fiets en snorfiets een rijbewijs nodig is..   (al is dit wel de categorie die heel vaak de regels aan de laars lapt eh welke regels..... >:D)

De vraag is natuurlijk of dit organisatorisch wel is op te brengen en te betalen vanuit de overheid.

Waarom de kosten neerleggen bij de overheid?   De kosten voor de mensen zelf, het rijbewijs heeft men toch ook op eigen kosten behaald?
        
Het is ook de keuze die er gemaakt gaat worden    of een hele dag  theorie + praktijk (incl.toets)    of alleen een theorie-toets.
Bij de laatste optie hoef je geen les te volgen maar kan je doormiddel van zelfstudie je voorbereiden op de toets.  
De verkeersregels staan gewoon op het internet.  

Daarnaast wat zal een dag theorie + praktijk kosten (behalve een vrije dag)    dat bedrag door 10 delen     dan kom je uit op +/- €20,-- per jaar....


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #77 Gepost op: 6 november 2011, 16:25:22
Ik zou die herhaling juist makkelijk toegankelijk maken, (en bij voorkeur niet bij het CBR).
Reden?  Als het CBR "ziet" dat iemand niet meer capabel is, kan het het rijbewijs invorderen en een onderzoek eisen. Daarom wil ik het op vrijwillige basis laten doen, bij een openbare plaats, (benzinepomp), om zo de monopoliepositie van het CBR te ondermijnen...;)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #78 Gepost op: 6 november 2011, 16:30:54
De kosten voor de mensen zelf, het rijbewijs heeft men toch ook op eigen kosten behaald?
Nee, Defensie heeft deze voor mij betaald  :P ;D :P


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #79 Gepost op: 6 november 2011, 16:32:12
Nee, Defensie heeft deze voor mij betaald  :P ;D :P

Die van jou ook al??? BCDE... ty Defensie 098uo 98uiye

Gehaald op het "Pantser Infanterie Rust Ontspannings Centrum" 0098
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.