Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 94873 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #80 Gepost op: 6 november 2011, 16:32:37
Maar ga je dan iedereen bereiken? En is dwang niet beter? 1x in de 10jaar moet iedereen gewoon terug komen, voor zo,n herhalingsdag, dat bereken je vanaf de dag dat jeje rijbewijs krijgt.
Krijg je op 1 December 2011 een rijbewijs, moet je 1 december 2021 voor de herhalingsdag.
Die mensen krijgen een fikse korting op hun rijbewijs, en zijn weer up to date.

Laten we niet vergeten dat de verkeersregels niet jaarlijks veranderen en ook niet eens in de 10 jaar.
Het halen van je rijbewijs is best wel kostbaar en om nu eens in de 10 jaar een herhalingscursus te gaan doen kan behoorlijk in de papieren gaan lopen.
Ik denk dat we ook moeten kijken naar welke leeftijdsgroepen de meeste ongelukken of verkeersfouten maken.
Voor de jongeren geldt dat ze gevoeliger zijn voor drankmisbruik, en misschien gedrag om te gaan racen.
Voor ouderen geldt dat ze verkeersregels wat minder goed kennen. Zeker als ze gewijzigd worden (denk hierbij aan die fietser van rechts).
Ik denk dus dat je bij een bepaalde leeftijd moet kijken naar de mogelijkheden om een update (opfris) cursus gekoppeld aan een stukje beoordeling aan het rijden zelf.
Het is b.v. voor jongeren tot 23 jaar al duurder in de verzekering als je een GTI gaat rijden. Drank is ook al gebonden aan speciale eisen. Dat heet de beginnend bestuurder regeling geloof ik. Net zoals de puntenstelling. Ben je beginnend bestuurder dan heb je een puntenregeling. (geen verkeerde zaak dacht ik zo)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #81 Gepost op: 6 november 2011, 16:35:57
Zover ik weet gaat de puntenregeling uiteindelijk voor iedereen gelden, ongeacht hoe lang jeje rijbewijs hebt. Maar naar mijns inziens kan het geen kwaad als iedereen die een rijbewijs heeft periodiek aan een herhalingscursus te onderwerpen.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #82 Gepost op: 6 november 2011, 16:40:13
Ik zou die herhaling juist makkelijk toegankelijk maken, (en bij voorkeur niet bij het CBR).
Reden?  Als het CBR "ziet" dat iemand niet meer capabel is, kan het het rijbewijs invorderen en een onderzoek eisen. Daarom wil ik het op vrijwillige basis laten doen, bij een openbare plaats, (benzinepomp), om zo de monopoliepositie van het CBR te ondermijnen...;)

Is dat juist niet de bedoeling? Of wil je deze "gevaren" op de weg gewoon hun gang laten gaan?
Ik zie ze liever verdwijnen in het verkeer. Zo krijgen we toch nooit een veiliger verkeer?
 :)

Ik ben wel van mening dat je moet kijken naar het totaalbeeld van iemand die een herhalingscursus doet.
En er moet ook gekeken worden naar het slagingspercentage. Ik denk niet dat je de lat zo hoog moet leggen als bij het afleggen van het daadwerkelijke examen. Misschien moet je er wel consequenties aan verbinden. Als iemand een score heeft bij de theorie van b.v. 80% goed of minder dan moet diegene bijgespijkerd worden. Dit hoeft nog geen reden te zijn om iemand zijn rijbewijs in te houden.
Heb je b.v. minder dan 20 % goed dan misschien weer wel. Maar dat alles zou proefondervindelijk vastgesteld moeten worden.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #83 Gepost op: 6 november 2011, 16:50:50
Laten we niet vergeten dat de verkeersregels niet jaarlijks veranderen en ook niet eens in de 10 jaar.

(bijna) Elk jaar veranderen de verkeersregels         het is wel duidelijk dat dit dus niet bekend is...................dus het pleit er alleen maar meer voor om mensen te dwingen om de verkeersregels bij te houden.
  
2009
 2010
2011

 Misschien is 1x in de 5 jaar beter  
1x 5 jaar een theorie toets en bij het verlengen een theorietoets en praktijk


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #84 Gepost op: 6 november 2011, 17:01:06
(bijna) Elk jaar veranderen de verkeersregels         het is wel duidelijk dat dit dus niet bekend is...................dus het pleit er alleen maar meer voor om mensen te dwingen om de verkeersregels bij te houden.
  
2009
 2010
2011

 Misschien is 1x in de 5 jaar beter  
1x 5 jaar een theorie toets en bij het verlengen een theorietoets en praktijk

Misschien ligt hierin ook wel een fout bij de overheid. Als er elk jaar regels gaan veranderen dan volgt niemand het meer.
Ook de voorlichting kan een stuk beter. Elk jaar een nationale verkeersquiz of voorlichtingsfilmpjes zouden een stuk helpen.
Nog beter is om niet zo vaak te veranderen maar de zaken op te sparen om eens in de b.v. 10 jaar in te voeren en dan groots in de media natuurlijk. (met voorlichtingsfilmpjes en flyers)

Ik denk wat dat betreft de overheid ook boter op zijn hoofd heeft. De regels worden wel gewijzigd maar de gebruiker wordt er niet altijd (goed) op gewezen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #85 Gepost op: 6 november 2011, 17:11:59
Ik denk wat dat betreft de overheid ook boter op zijn hoofd heeft. De regels worden wel gewijzigd maar de gebruiker wordt er niet altijd (goed) op gewezen.

Elke Nederlander wordt geacht de wet te kennen...... >:D

Maar waarom zou je overal opgewezen moeten worden?   Het is toch ook je eigen belang dat je de verkeersregels kan?

Aangezien het een te grote moeite blijkt te zijn moet men maar gedwongen worden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #86 Gepost op: 6 november 2011, 17:13:43
Ik zie hier een schone taak voor postbus 51 etc...


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #87 Gepost op: 6 november 2011, 17:19:20
Is dat juist niet de bedoeling? Of wil je deze "gevaren" op de weg gewoon hun gang laten gaan?
Ik zie ze liever verdwijnen in het verkeer. Zo krijgen we toch nooit een veiliger verkeer?
 :)

Mijn mening: ik vind dat het CBR zich niet moet bezig houden met "naar binnen slepen van nieuwe weerloze slachtoffers", de politie is handhaver in deze, en als deze partij (de politie dus) van mening is dat er iets onderzocht moet worden, DAN pas is het aan het CBR om te gaan kijken hoe iemand functioneert.
(en niet eerder!)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #88 Gepost op: 6 november 2011, 17:28:42
Mijn mening: ik vind dat het CBR zich niet moet bezig houden met "naar binnen slepen van nieuwe weerloze slachtoffers", de politie is handhaver in deze, en als deze partij (de politie dus) van mening is dat er iets onderzocht moet worden, DAN pas is het aan het CBR om te gaan kijken hoe iemand functioneert.
(en niet eerder!)

Kijk eens om je heen wat men allemaal al na laat maar wat men gewoon geleerd heeft  en wat men er zelf bij verzint......
De gemiddelde bestuurder leert zich zelf heel veel dingen af, als de politie hierop moet handhaven    dan mag er heel wat politie bij komen op de weg.  (dat geldt ook voor de zelf verzonnen regels)

Vaak "weten" de mensen die dingen niet meer dus en zijn alles behalve weerloze slachtoffers.
En beweren ze ze het ooit zo geleerd hebben  (dat geldt ook voor de zelf verzonnen regels)

Het is dan handig dat een derde partij zich bezich houd met deze "weerloze slachtoffers".      
Men kan zich "weerbaar" maken door de regels te blijven leren en zich aan de regels te (blijven) houden  
Natuurlijk doe ik dat ook wel eens niet maar dat maakt mij niet meteen een weerloos slachtoffer.....


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #89 Gepost op: 6 november 2011, 20:18:36
Dat van die verlichting, vind ik toch vreemd....

Wat is er mis met de "good old" dynamo?
(geen batterij of accu nodig)


Dank! En het is idd een vreemd idee, daar is dit forum voor. Maar het zou voor iedereen moeten gelden (is makkelijk te onthouden voor verkeersdeelnemers) en zeker voor bromfietsen etc zou het stukken veiliger zijn. Daarnaast is de good old dynamo tegenwoordig veeeel moderner en merk je er niks meer van.

(bijna) Elk jaar veranderen de verkeersregels         het is wel duidelijk dat dit dus niet bekend is...................dus het pleit er alleen maar meer voor om mensen te dwingen om de verkeersregels bij te houden.

Ik stem voor! En eens in de 5 jaar zou prima zijn. En voor de 'her"examen kosten is vast wat te vinden. 25 euroals je slaagt. 50 euro als je zakt  098uo Nog meer stimulans!!!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens