Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 95035 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #100 Gepost op: 7 november 2011, 07:22:09
Ach ja, zonder het topic inhoudelijk door te hebben gelezen:

Nederland is op Malta na het land met het minste aantal verkeersdoden. Wij zijn al een van de veiligste landen. Nou kunnen we wel van alles verzinnen om het nog veiliger te maken maar er komt natuurlijk een moment dat de cijfers gaan stagneren omdat het niet veiliger KAN.

Ik persoonlijk ben een voorstander om de gevaarlijkste factor in het verkeer uit te schakelen. Zodra je het stuur uit handen van de mensch haalt krijg je een stuk minder botsingen. Automatisch rijdende auto's zijn the way to go.  0098
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #101 Gepost op: 7 november 2011, 07:24:04
Ach ja, zonder het topic inhoudelijk door te hebben gelezen:

Hmm, ik val blijkbaar in herhaling.......  e050
Veiliger verkeer.........
Nederland is op 1 land na het meest verkeersveilige land ter wereld. Ieder jaar neemt het aantal verkeersdoden af.
Er is maar 1 manier om het verkeer NOG veiliger te maken, en dat is de enige zwakke schakel uit het verkeer te halen : de mensch.
En dat is de toekomst, computer gestuurde auto's waarbij het menselijke element geen invloed meer heeft...  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #102 Gepost op: 7 november 2011, 07:39:31
Nederland is op Malta na het land met het minste aantal verkeersdoden. Wij zijn al een van de veiligste landen. Nou kunnen we wel van alles verzinnen om het nog veiliger te maken maar er komt natuurlijk een moment dat de cijfers gaan stagneren omdat het niet veiliger KAN.

Is het een reden, omdat wij een van de veiligste landen zijn, om het zo maar te laten?

Er moet voor gezorgt worden dat het (zo) veilig blijft, daarnaast kan het altijd nog een stuk(je) veiliger.
(bij schaatsen dachten ze een paar jaar geleden dat het niet harder kon.........het bleek toch te kunnen)

het is veiliger geworden:
door rotondes (op een weg waar ik vaak rij binnen 5 km 4 rotondes en er komt er nog 1 bij....),
door verkeerlichten op drukke kruispunten... maar als de verkeerslichten uitvallen is het chaos, men weet het niet meer.............
door inhaalverboden  

Maar niet door hoe de (gemiddelde) mensen rijden.  Hier valt nog heel veel "winst" te halen.

(het was weer zo ver:  een invoeger, richting uit (dat nog net wel)  en naar links maar niet kijken  maar wel het welbekende vingertje naar de persoon die niet naar de tweede rijstrook opschoof  dat kon ook niet  daar reed ik.     De regel dat de invoeger het overige verkeer op de doorgaande rijbaan voor moet laten gaan is een regel die vaak niet meer wordt toegepast door de invoeger, daar zijn de vrachtwagens onderling mee begonnen)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #103 Gepost op: 7 november 2011, 08:06:50
Is het een reden, omdat wij een van de veiligste landen zijn, om het zo maar te laten?
Dat zeg ik niet, maar ik denk dat we over het algemeen aardig tevreden mogen zijn over hoe het er aan toe gaat in het land.
Dat neemt niet weg dat nieuwe ideeën altijd welkom zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #104 Gepost op: 7 november 2011, 09:57:57
Is het een reden, omdat wij een van de veiligste landen zijn, om het zo maar te laten?
Nooit! We moeten altijd blijven proberen beter en efficiënter/ effectiever te werken. Stilstand = achteruit gang!

door verkeerlichten op drukke kruispunten... maar als de verkeerslichten uitvallen is het chaos, men weet het niet meer.............
Helemaal mee eens! Daarom mijn voorstel om de verkeerslichten alleen in de spits te laten werken en daarna als het rustiger is, zoeken de mensen het maar uit! Dan leren ze de regels weer juist interpreteren/ hanteren. Daar is heeeeeeeeeeeeeel veel winst te behalen (zie quote hieronder)

(het was weer zo ver:  een invoeger, richting uit (dat nog net wel)  en naar links maar niet kijken  maar wel het welbekende vingertje naar de persoon die niet naar de tweede rijstrook opschoof  dat kon ook niet  daar reed ik. De regel dat de invoeger het overige verkeer op de doorgaande rijbaan voor moet laten gaan is een regel die vaak niet meer wordt toegepast door de invoeger, daar zijn de vrachtwagens onderling mee begonnen)

2 seconden regel?? Iemand op het forum die die regel nog hanteert? Het liefst zitten we zo dicht op elkaar dat we de inhoud van de andere kofferbak kunnen bekijken. Dan kan er namelijk niemand meer invoegen, rijden er minder auto's voor je en is de file dus korter. Dan ben je sneller thuis!

Ik schrijf ook steeds minder voor bellen en steeds meer voor bumper kleven, niet rechts houden etc.  >:D
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #105 Gepost op: 7 november 2011, 10:45:55
[...]
2 seconden regel?? Iemand op het forum die die regel nog hanteert? Het liefst zitten we zo dicht op elkaar dat we de inhoud van de andere kofferbak kunnen bekijken. Dan kan er namelijk niemand meer invoegen, rijden er minder auto's voor je en is de file dus korter. Dan ben je sneller thuis!

Ik schrijf ook steeds minder voor bellen en steeds meer voor bumper kleven, niet rechts houden etc.  >:D

helaas blijft is het een soort van spelletje geworden. Ik probeer namelijk wel voldoende afstand te houden om bij een noodstop niet op de achterbank van mijn voorganger te belanden. Bijkomend voordeel is dat ik niet steeds op de rem hoef te trappen als het verkeer voor me iets langzamer gaat rijden, gewoon even gas los en laten rollen is dan vaak al genoeg. Dit geeft meteen een rustiger verkeersbeeld.

Helaas is het bij filerijden wel anders, zeker in de staart, waar de snelheden vaak wisselend zijn. Daar wil ik graag afstand houden, maar dat lukt meestal niet omdat mensen je dan rechts gaan inhalen en in jou vrije ruimte voor je kruipen. Helaas roept dit gedrag soms de hufter in mij naar boven, op die momenten rijdt ik de mensen die rechts voorbij willen klem op de rechterbaan ! Niet netjes, maar voor mij puur een kwestie van actie-reactie.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #106 Gepost op: 7 november 2011, 10:51:55
helaas blijft is het een soort van spelletje geworden. Ik probeer namelijk wel voldoende afstand te houden om bij een noodstop niet op de achterbank van mijn voorganger te belanden. Bijkomend voordeel is dat ik niet steeds op de rem hoef te trappen als het verkeer voor me iets langzamer gaat rijden, gewoon even gas los en laten rollen is dan vaak al genoeg. Dit geeft meteen een rustiger verkeersbeeld.

Dacht iedereen er maar zo over, krijg je idd een rustiger verkeersbeeld. Hierdoor zal het aantal eenvoudige kopstaartjes ook afnemen.

Helaas is het bij filerijden wel anders, zeker in de staart, waar de snelheden vaak wisselend zijn. Daar wil ik graag afstand houden, maar dat lukt meestal niet omdat mensen je dan rechts gaan inhalen en in jou vrije ruimte voor je kruipen. Helaas roept dit gedrag soms de hufter in mij naar boven, op die momenten rijdt ik de mensen die rechts voorbij willen klem op de rechterbaan ! Niet netjes, maar voor mij puur een kwestie van actie-reactie.

Door deze reacties krijg je weer een verkeersbeeld wat haaks staat op je eerste stuk tekst. Het wekt bij diverse partijen agressie op. Je geeft zelf al toe dat het niet netjes is maar je laat je er wel toe verleiden om er aan mee te werken. Laat dat soort gasten lekker hun gang gaan. Ga niet voor eigen rechter spelen. Als ik ze tegen kom zijn ze aan de beurt.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #107 Gepost op: 7 november 2011, 13:08:28
Dacht iedereen er maar zo over, krijg je idd een rustiger verkeersbeeld. Hierdoor zal het aantal eenvoudige kopstaartjes ook afnemen.

Door deze reacties krijg je weer een verkeersbeeld wat haaks staat op je eerste stuk tekst. Het wekt bij diverse partijen agressie op. Je geeft zelf al toe dat het niet netjes is maar je laat je er wel toe verleiden om er aan mee te werken. Laat dat soort gasten lekker hun gang gaan. Ga niet voor eigen rechter spelen. Als ik ze tegen kom zijn ze aan de beurt.

Ik geef toe dat het niet netjes is, nu ik een dochtertje van bijna 2 heb, doe ik het ook een stuk minder  998765

Over het dikgedrukte, met alle respect, er is naar mijn smaak veel te weinig controle op snelwegen. Ik rijd nog wel eens van Deventer naar het Hoge noorden en kom dan met gemak 0 gestreepte auto's tegen. (Ja ik ben me bewust van de onopvallende surveillances). Juist die streepjes auto's hebben op zich al een sturende werking in het verkeer. Ik blijf van mening dat bij een controle van een voertuig juist blauw/blauw (zie UK) moet worden gevoerd. Zo weet de overige weggebruiker wat er aan de hand is én dat er gecontroleerd word ! Maar dat is een ander onderwerp voor een ander veel besproken topic.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #108 Gepost op: 7 november 2011, 16:41:05
Ik geef toe dat het niet netjes is, nu ik een dochtertje van bijna 2 heb, doe ik het ook een stuk minder  998765

Over het dikgedrukte, met alle respect, er is naar mijn smaak veel te weinig controle op snelwegen. Ik rijd nog wel eens van Deventer naar het Hoge noorden en kom dan met gemak 0 gestreepte auto's tegen. (Ja ik ben me bewust van de onopvallende surveillances). Juist die streepjes auto's hebben op zich al een sturende werking in het verkeer.

Ik rij ook wat aardig en kan het alleen maar onderstrepen wat betreft wat je tegen komt aan de "gestreepte auto's"   en dat zeker helpt om de mensen volgens de regels te laten rijden.  Indien niet bekeuren cq aanspreken.

Ja, ook ik weet dat men in onopvallende wagens rond rijd maar ik heb het gevoel hier over dat deze alleen de grootste verkeerhufters aanhoud.

Ik ben van mening dat de grootste verkeershufters, klein begonnen zijn en het steeds meer uitgebouwd hebben naar de huidige "rijstijl"
Natuurlijk zijn er ook lui die direcht na het behalen het rijbewijs, alles wat geleerd overboord gooien.
Indien men ook voor de kleine dingen schrijft, desnoods alleen waarschuwt zullen er minder verkeerhufters bij komen.

Maar om iedereen weer bewust te maken om de "kleine" regeltjes (denk aan de richting gebruiken bij links en rechts afslaan, bij een zijdelinkse verplaatsing, het op de goede manier invoegen e.d.)  moet men grote acties gaan houden:  maar daar is geen capiciteit voor.  

De middelmatige overtredingen: verkeerd invoegen, onnodig links rijden (grrrrr) e.d. moet men zeker direct gaan aanpakken.
Het valt me op dat in uitzendingen bijna nooit diegene die links blijft rijden wordt stil gezet maar wel diegene die rechts inhaalt.
Er wordt dan bijgezet de linksrijder krijgt een boete maar wat de rechtsinhaler doet is gevaarlijker    maar men haalt in mijn optiek niet de veroorzaker weg.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #109 Gepost op: 7 november 2011, 16:51:11
Herkenbare wagens op de snelweg zorgen voor een juist onrustig verkeersbeeld en zelfs filevorming.. De verkeersstroom wordt onderbroken en men remt af, sommigen gaan krampachtig rijden met als gevolg steeds harder remmende voertuigen. Een paar kilometer erachter staat men vervolgens stil, met alle gevaren van dien. De zogenaamde spookfiles..Tel daarbij op dat maar weinig mensen een politievoertuig in durven halen en je ziet vervolgens dus een heel ''gat'' ontstaan op de snelweg. Ik ben voorstander van meer onherkenbare voertuigen op de weg.

De middelmatige overtredingen: verkeerd invoegen, onnodig links rijden (grrrrr) e.d. moet men zeker direct gaan aanpakken.
Het valt me op dat in uitzendingen bijna nooit diegene die links blijft rijden wordt stil gezet maar wel diegene die rechts inhaalt.
Er wordt dan bijgezet de linksrijder krijgt een boete maar wat de rechtsinhaler doet is gevaarlijker    maar men haalt in mijn optiek niet de veroorzaker weg.  

Onnodig linksrijden lokt ander onacceptabel verkeersgedrag uit, ben ik met je eens. De veroorzaker (linksrijder) zou wat dat betreft zwaarder beboet mogen worden dan de rechts-inhaler.